کانادا

شرایط تحصیل DBA در کانادا

دکترای مدیریت بازرگانی یا Doctor of Business Administration که به اختصار به آن DBA گفته می شود، یک دوره تحصیلات تکمیلی است و برای متخصصان در حوزه تجارت و مدیریت کسب و کار طراحی شده است. مدیرانی که مدرک کارشناسی ارشد MBA را دریافت کردند می توانند تحصیلات خود را در DBA ادامه دهند و مدرک دکترا یا PHD دریافت کنند و از این طریق توانایی های رهبری و مدیریت اجرایی خود را تقویت نمایند و در این حوزه به تحقیق و ثبت دستاوردهای خود مشغول شوند. از طرفی کشور کانادا با داشتن طیف گسترده ای از دانشگاه های برتر جهانی که در حوزه مدیریت شهرت بین المللی دارند، یکی از بهترین گزینه ها برای ادامه تحصیل در رشته DBA است.

تحصیل DBA در کشور کانادا

تحصیل DBA در یکی از دانشگاه های کانادا فرصت توسعه توانایی ها و مهارت های تحلیلی، پژوهشی و آموزشی را به دانشجویان می دهد. در این مطلب توضیح جامعی از رشته DBA ارائه شده است و در ادامه بهترین دوره های آموزشی و دانشگاه هایی که در کانادا این رشته را ارائه می دهند لیست شده است.

شرایط تحصیل DBA در کانادا

اگر تمایل به تحصیل DBA در کانادا دارید باید مدرک MBA یا یک مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با حوزه مدیریت و یا تجارت داشته باشید. بخش کلیدی دوره تحصیلی DBA، پایان نامه مبتنی بر تحقیق یا ریسرچ است. داوطلبان تحصیل DBA در دانشگاه های کانادا معمولا موضوع تحقیقی خود را انتخاب می کنند که طبق علاقه حرفه ای و تجربه کاری آنها است و طبق آن برای اخذ پذیرش اقدام می کنند. برخی از زمینه های تحقیقاتی که در دانشکده های مدیریت و تجارت دانشگاه های کانادا در حال انجام است و دانشجویان DBA روی آنها متمرکز بوده اند، عبارتند از:

  • مسئولیت مشارکت اجتماعی
  • تجارت بین المللی
  • جهانی شدن
  • اخلاق حرفه ای
  • مدیریت زنجیره تامین
  • کارآفرینی
  • رهبری یا مدیریت تاثیرات اجتماعی

توضیحاتی درباره تحصیل رشته DBA در کانادا

DBA یک مدرک دکترای حرفه ای شناخته شده در حوزه مدیریت و تجارت است. این مدرک بالاترین مدرک تحصیلات آکادمیک در این حوزه به شمار می رود. این برنامه آموزشی بحث های تئوری و عملی مدیریت پیشرفته را با روش ها و تکنیک های لازم همراه می کند تا دانشجویان تحقیقات مرتبط با مدیریت و تجارت را در سطح دکترا انجام دهند. دوره DBA معمولا 4 تا 6 سال است. DBA برای مدیران ارشد و متخصصین حوزه تجارت طراحی شده است. اگر یک مدیر ارشد باتجربه هستید و تمایل دارید که بینش و تخصص خود را ارتقا دهید، به دنبال اصلاح تجربه و مدل ذهنی و یا استراتژی های تجاری جدید هستید و علاقه دارید از طریق تجزیه و تحلیل و همچنین تحقیق سطح دانش تخصصی خود را به بالاترین سطح حرفه ای و آکادمیک برسانید، DBA بهترین گزینه برای شماست.

تفاوت DBA با PHD چیست

از نظر آکادمیک، DBA معادل دکترا یا PhD است و به این دلیل به فارغ التحصیلان DBA عنوان دکتر یا Dr داده می شود. تفاوت اصلی بین DBA و PhD، محتوای دوره آموزشی و نحوه مطالعه است.

  • موضوع مطالعه: در DBA فقط محتوای آموزشی مربوط به مدیریت، تجارت یا کسب و کار ارائه می شود. در حالی که در دوره PhD در دانشگاه ها تحقیقات در رشته مشخص شده انجام می شود.
  • موضوعات تحقیق: در DBA تحقیقات به این شکل است که چگونه می توان از نتایج آن راه حل چالش ها و مشکلات در کسب و کارها و تجارت را برطرف کرد. درحالی که در دوره های PhD در رشته های دیگر دانشجویان خود موضوعی برای تحقیق را انتخاب می کنند که هدف اصلی آن پیشبرد موضوعات آن حیطه خاص است.
  • نحوه تدریس: DBA ترکیبی از واحد های درسی تئوری و تحقیق است اما در بیشتر دوره های PhD در سایر رشته ها، دروس تئوری تدریس نمی شود و کل دوره بر مبنای تحقیقات است.
  • انواع دوره DBA: دوره ها با توجه به شرایط دانشجویان بصورت تمام وقت یا نیمه وقت ارائه می شود. باتوجه به اینکه دانشجویان در این سطح، مشغول به حرفه و شغل خاصی هستند، در اکثر مواقع دوره های DBA بصورت نیمه وقت ارائه می شود.

هزینه تحصیل DBA در کانادا

DBA معمولا از دوره های PHD سایر رشته ها کمی گران تر است. در کانادا شهریه سالانه برای تحصیل PHD معمولا حدود 27 هزار دلار تا 79 هزار دلار کانادا است. شهریه سالانه هر دانشگاه متفاوت است.

اخذ پذیرش و تحصیل DBA از دانشگاه های کانادا

شرط اصلی برای اخذ پذیرش در رشته DBA از دانشگاه های کانادا، داشتن مدرک فوق لیسانس در یک رشته مرتبط است. به این دلیل معمولا متقاضیان DBA افرادی هستند که از رشته MBA فارغ التحصیل شده اند و چندین سال سابقه کار در این زمینه دارند.

اگر تصمیم دارید به تحصیل در رشته DBA در کانادا مشغول شوید، باید شرایط و مدارک زیر را داشته باشید تا از یکی از دانشگاه های کانادا پذیرش بگیرید:

  • مدرک دانشگاهی MBA و یا مدرک فوق لیسانس مرتبط
  • سابقه کاری مرتبط و حرفه ای (حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط)
  • مشخص کردن برنامه برای پروژه تحقیقاتی که به هدف و علاقه تخصصی مرتبط باشد و نتایج آن موثر برای دانشگاه باشد.
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند مدرک آیلتس آکادمیک
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • توصیه نامه آکادمیک

برای پذیرش و تحصیل DBA در کانادا به نمره GRE یا GMAT نیاز است؟

معمولا شرکت در آزمون های Graduate Record Examination (GRE) و یا Graduate Management Admissions Test (GMAT) جهت اخذ پذیرش در رشته DBA از دانشگاه های کانادا، ضروری نیست. بیشتر روی تجربه حرفه ای و سابقه کاری شما تمرکز می شود. داشتن نمره GRE یا GMAT شانس قبولی شما را افزایش می دهد و یک امتیاز مثبت به حساب می آید.

ددلاین یا مهلت ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه های کانادا

ددلاین یا مهلت اپلای برای رشته DBA به شروع ترم تحصیلی یا اینتیک بستگی دارد و به شرح زیر است:

  • اگر برای ترم زمستان (ژانویه/فوریه) اپلای می کنید، معمولا تا آخر ماه اکتبر یا اوایل نوامبر فرصت اپلای دارید.
  • اگر برای ترم پاییز (سپتامبر/اکتبر) اپلای می کنید، نهایتا تا پایان ماه می یا اوایل ژوئن (جون) فرصت دارید.

ددلاین دقیق را از وبسایت دانشگاه چک کنید و حداقل 8 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی باید درخواست پذیرش خود را اپلای کرده باشید.

بورسیه یا فاند تحصیلی جهت تحصیل DBA در کانادا

هزینه تحصیل DBA تقریبا بالاست. بنابراین اگر دستاوردهای ویژه، سابقه تحصیلی درخشان، ایده مبتکرانه و یا تجربه کاری منحصربفرد دارید می توانید برای دریافت بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی اقدام کنید. 4 راه اصلی برای حمایت مالی دانشجویان DBA وجود دارد که عبارتند از:

  • وام های (PHD – PHD loans)
  • بورسیه های دانشگاهی (University scholarships)
  • بودجه شورای پژوهش و تحقیق (Research Council Funding)
  • پشتیبانی مالی از طرف کارفرمایان یا سازمان ها

یکی از موثرترین راه های برای دریافت بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی مراجعه به وبسایت دانشگاهی است که از آن پذیرش گرفتید و اگر برای آن بورسیه واجد شرایط باشید می توانید از طریق وبسایت دانشگاه درخواست خود را ارسال یا اپلای کنید.

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل DBA

لیست دانشگاه های کانادا که رشته DBA را ارائه می دهند در ذیل بیان شده است.

دانشگاه رویال رودز (Royal Roads University)

این دانشگاه DBA را بصورت نیمه وقت ارائه می دهد (حضوری و آنلاین)، دوره تحصیل 4 سال است و دانشگاه در شهر ویکتوریا کانادا، استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. شهریه دانشگاه 98 هزار دلار کانادا است.

دانشگاه سینت مری (Saint Mary’s University)

دانشکده Sobey School of Business در این دانشگاه رشته DBA را ارائه می دهد. دوره دکترای این دانشگاه انعطاف پذیر است و حدود 48 ماه طول می کشد تا دروس تئوری، امتحانات و تحقیق برای پایان نامه تکمیل شود. دانشگاه سینت مری در هلیفکس کانادا واقع شده است. شهریه دانشگاه 64 هزار دلار کانادا است.

دانشگاه مک مستر (McMaster University)

رشته DBA در این دانشگاه توسط دانشکده تجارت DeGroote ارائه می شود و به دانشجویان فرصت تبدیل شده به یک محقق برای انجام تحقیقات پیشرو در زمینه مدیریت و تجارت داده می شود. این دانشگاه در همیلتون در استان انتاریو واقع شده است. شهریه دانشگاه 27 هزار و 683 دلار کانادا است.

دانشگاه آتاباسکا (Athabasca University)

این دانشگاه اولین دانشگاه کانادا است که دوره DBA آنلاین را ارائه می دهد. DBA آنلاین دانشگاه آتاباسکا امکان دسترسی به منابع مطالعاتی در سطح دکترا را برای متخصصین حوزه مدیریت که انگیزه بالایی در تجارت دارند، فراهم می کند.

دانشگاه کارلتون (Carleton University)

دکترای مدیریت در دانشگاه کارلتون برای افرادی طراحی شده است که به توسعه مهارت های تحقیقاتی مربوط به حوزه فعالیت آکادمیک خود علاقه دارند. تحصیل در این رشته درک نظری و عملی از مشکلات پیچیده را به مدیران سطح بالا می دهد. این دانشگاه در تورنتو کانادا قرار دارد و شهریه دانشگاه 83 هزار و 640 دلار کانادا است.

دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)

دوره DBA در این دانشگاه 3 تا 5 سال است. در ابتدا به دانشجویان مهارت های تحقیقاتی مورد نیاز آموزش داده می شود تا بتوانند در زمینه عملکرد مدیریت به عنوان محققان مستقل به فعالیت آکادمیک بپردازند. این دانشگاه در مونترال کانادا قرار دارد و شهریه دانشگاه 55 هزار و 139 دلار کانادا است.

دانشگاه HEC مونترال (HEC Montreal)

رشته دکترای مدیریت این دانشگاه 3 تا 5 ساله است. یکی از تمرکز های این رشته توسعه مهارت های دانشجویان برای تبدیل شدن به مشاوران در حوزه مدیریت جهت انجام فعالیت های مشاوره ای به دانشگاه ها و سازمان های پیشرو بین المللی است.

دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University)

رشته DBA در این دانشگاه نیز بصورت ترکیبی از دروس تئوری و توسعه نظریه ها و در نهایت طراحی و اجرای تحقیقات مرتبط و انتشار در نشریه های آکادمیک معتبر است. این دانشگاه در ونکوور کانادا قرار دارد و شهریه دانشگاه 26 هزار و 150 دلار کانادا است.

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

هدف از رشته DBA در دانشگاه آلبرتا، آموزش پژوهشگران، محققین و اساتید حرفه ای در این زمینه است. زمینه های تحقیقاتی این دانشگاه شامل حسابداری، امور مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت صنعتی، علوم مدیریتی، بازاریابی و تحلیل سازمانی است. شهریه دانشگاه 38 هزار و 185 دلار کانادا است.

دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba)

رشته DBA در این دانشگاه توسط دانشکده Asper ارائه می شود و دانشجویان را برای مشاغلی مانند محقق در بخش دولتی یا خصوصی و یا فعالیت آکادمیک به عنوان اساتید حرفه ای آماده می کند. دانشگاه در وینیپگ کانادا قرار دارد و شهریه دانشگاه 25 هزار و 232 دلار کانادا است.

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

دانشکده مدیریت Rotman که جز برترین دانشگده های مدیریت و تجارت جهان است و شهرت بین المللی دارد، این رشته را ارائه می دهد. مدیریت استراتژیک، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی از جمله بخش هایی است که در این رشته آموزش داده می شود. شهریه دانشگاه 79 هزار دلار کانادا است.

دانشگاه وسترن (University of Western)

رشته DBA در این دانشگاه توسط دانشگده تجارت Richard Ivey ارائه می شود و هدف توسعه توانایی های تحلیلی، تحقیقی و آماده سازی دانشجو برای تدریس و تحقیقات دانشگاهی است. این دانشگاه در لندن کانادا قرار دارد و شهریه دانشگاه 27 هزار و 914 دلار کانادا است.

دانشگاه یورک (York University)

این رشته توسط دانشکده تجارت Schulich ارائه می شود و دانشجویان را برای فعالیت های آکادمیک و پژوهشی آموزش می دهد. شهریه دانشگاه 79 هزار دلار کانادا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه های کانادا و مشاهده لیست کامل دانشگاه های کانادا براساس استان و رتبه بندی به لینک زیر مراجعه نمایید.

مقاله مرتبط: لیست کامل دانشگاه های کانادا

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *