ترکیه

اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

جمهوری ترکیه کشوری اسیایی است که قسمت کوچک این کشور در اروپا قرار دارد.کشوری که قاره اروپا و آسیا را به هم وصل کرده است. اما در بیشتر مقوله های سیاسی،اقتصادی،ورزشی،تحصیلی و غیره این کشور در اروپا فعالیت دارد.

به قولی می توان گفت کشور اروپا چند سالی است که کامل کشوری اروپا شده است. رئیس جمهور (ادوغان) زمام دار دولت و تصمیم گیرنده اصلی در کشور ترکیه است. جمعیت کشور ترکیه در ۱۵ آگوست ۲۰۱۸ بالغ بر ۸۲٫۰۶۳٫۸۳۲ میلیون نفر است.جمعیت ترکیه برابر با جمعیت ۱٫۵ % کل جهان است. ۵۹٫۰۶۱٫۰۰۰ نفر در مناطق شهری ترکیه زندگی می کنند (۷۳%)تراکم جمعیتی این کشور ۲۷۶ نفر در هر ۲ کیلومتر است. متوسط سن در ترکیه ۳۱ سال است.

مساحت کلی کشور ترکیه ۷۶۹٫۶۳۲ کیلومتر مربع می باشد که می توان گفت از چندین ایالت بزرگ آمریکا مثل تگزاس هم بزرگتر است.زبان رسمی ترکی، واحد پول لیره ترکیه، پایتخت آنکارا و یکی مهمترین شهرهای ترکیه ترکیه ۸۱ استان دارد.مرتفع ترین کوه ترکیه، کوه آرارات است که بسیار مشهور و معروف است، افراد زیادی در ترکیه این کوه را مقدس می دانند، زیرا براین باورند که کشتی نوح پیامبر برروی این کوه از سیل بزرگی که هزاران سال پیش اتفاق افتاده است به آب افتاده و مسیر خود را آغاز کرده است.

مردم کشور ترکیه عموما مسلمان و با مذهب (سنی) هستند.مردم ترکیه به مهمان نوازی مشهورند و برای مهمان های خود میزبانان خوبی هستند.بسیار خانواده دوست هستند و به بزرگتر ها بسیار احترام می گذارند.غذای معروف و مورد علاقه مردم ترکیه کباب است (بره کبابی) که علاقه مندان زیادی دارد، حتی در کشور ایران هم شاهد تهیه این نوع کباب در بیشتر رستوان ها هستیم.

ورزش در کشور ترکیه علاقه مندان زیادی دارند به خصوص ورزش پرطرفدار فوتبال.ترکها ۳ تیم فوتبال در پاتخت خود استانبول دارند که تمامی بازی های آنها را از نزدیک تماشا می کنند.مقداری از توسعه و درآمدزایی های اقتصادی دولت از ورزش فوتبال است.ورزش های دیگری مثل وزنه برداری و کشتی نیز در این کشور تماشاچیان و علاقه مندان زیادی دارد.پارک های کشور ترکیه به منطقه ای برای اجتماع پرندگان تبدیل شده است،

که یکی از مناظر زیبای طبیعت کشور ترکیه است. طبیعت پاموککلای در غرب ترکیه نیز بسیار زیبا است. صخره های سفید که مواد معدنی غنی از کلسیم را  در دل خود چای داده اند به این طبیعت زیبا می افزاید. ترکیه کشوری قدیمی و با امپراطوری های نظامی و قدرت طلب مشهور تاریخی در سرتاسر جهان.مکانی برای گشت و گذار و سفرهای تفریحی با طبیعت بکر و آب وهوای معتعدل و عالی.

تحصیل در مدارس و دبیرستان های ترکیه از طریق اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

تحصیل در دبیرستان های ترکیه ۴ سال و در برخی تا ۵ سال به طول می انجامد.۱ سال به آموزش زبان خارجی اختصاص داده شده است. دبیرستان های خصوصی، دبیرستان های آناتولی نامیده می شوند. در مدارس دولتی کلیه آموزش ها استاندارد است. در دبیرستان های آناتولی زبان های خارجی بیشتر تدریس می شود. در صورت قبولی دانش آموزان دبیرستانی در امتحانات آخر سال، می توانند وارد دانشگاه شوند.

نمرات آخر سال دانش آموزان در قبولی از آزمون ورودی دانشگاه تاثیرگذار استو اگر نمرات بالایی را کسب کنند می توانند در رشته های حقوق، روابط بین الملل، اقتصاد، روان شناسی، مدیریت بازرگانی و آموزش ادامه تحصیل دهند. کسب نمرات بالاتر برای دانشجویان دبیرستانی باعث خواهد شد تا بتوانند در رشته های پزشکی، کامپیوتر و سایر رشته های دانشگاهی فنی و مهندسی تحصیل کنند.

کسب نمرات بالاتر در رشته های علوم انسانی به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند در رشته های تاریخ و جغرافیا در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. صد البته نمرات بالاتر زبان های خارجی، تحصیل در رشته زبان خارجی و زبان شناسی دانشگاهی را برای دانش آموزان به ارمغان به خواهد آورد.

تحصیل در دانشگاه ها از طریق اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

دانشگاه های ترکیه معتبر هستند و مدارک این دانشگاه ها در سراسر جهان پذیرفته می شود. با توجه به رشته تحصیلی دانش جویان، نوع زبان خارجی که در دانشکده تدریس می شود. متغیر خواهد بود که از بین آن ها می توانیم به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ترکی استانبولی اشاره ای داشته باشیم.

دانشجویان به صورت ترمی _ واحدی انتخاب رشته می کنند. کلاس ها به صورت ترم های پاییزی، بهاری و تابستانی برگزار می شود. ترم پاییز از ماه اکتبر تا آخر ژانویه، ترم بهار، از ماه فوریه تا ماه ژوئن و ترم تابستان از ماه ژوئیه تا ماه اوت برگزار می شود. برای ادامه تحصیل می توانید به مقاله ای با نام تحصیل در ترکیه مراجعه کنید.

یکی از مهم ترین شروط اخذ اقامت تحصیلی ترکیه، مدرک دیپلم و اخذ نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه استالبته دانشگاه ها به صورت مستقل عمل کرده و آزمون های ورودی خود را برگزار می کنند. سن مهم ترین شرط برای ورود به دانشگاه نیست و همه می توانند با داشتن مدرک دیپلم و کسب نمره قبولی وارد دانشگاه شوند.

زبان برتر دانشگاه های ترکیه، ترکی استانبولی است. اگر کسی در رابطه با زبان ترکی استانبولی مدرکی نداشته باشد، می تواند در کلاس های رایگان آن شرکت کند.

دانشگاه آکدینز

 

دانشگاه آنکارا

 

دانشگاه آتاتورک

 

دانشگاه خاورمیانه

 

دانشگاه قاضی

تحصیل در مقاطع مختلف ترکیه

مقطع کارشناسی مانند دانشگاه های ایران، در مدت ۴ سال خاتمه می پذیرد. رشته های پزشکی تا ۶ سال به طول می انجامند. برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری لازم نیست که در آزمون ورودی قبول شوید. هر دانشگاه با توجه به شرایط خود، آزمون های مستقل و جداگانه ای را برگزار می کند.

تمامی دانشگاه ها هر ۲ سال یکبار رشته های سال تحصیلی را به همراه با مقدار عددی پذیرش اعلام می کنند. دانشجویان موظفند که برای ورود به دانشگاه در آزمون های ورودی شرکت کنند.

مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در برخی از دانشگاه های ترکیه ۲ سال و در برخی دیگر تا ۴ سال به طول می انجامد. گذراندن۲۰ تا ۳۰ واحد درسی، برای همه دانشجویان الزامی بوده. بعد از این مرحله، ارائه پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا در مرحله پایانی مقطع تحصیلی گنجانده شده است.

مدارک و امور اداری جهت اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

  • کپی صفحه اول پاسپورت در برگه A4
  • پاسپورت به همراه با تاریخ معتبر و منقضی نشده.
  • دعوت نامه از دانشگاه مورد نظر
  • فرم تقاضای برای دریافت ویزای دانشجویی

متقاضی باید پس از ورود به ترکیه در مدت ۳۰ روز، خود را به اداره پلیس ترکیه معرفی کند و بعد از انجام این کار، مجوز اقامت او صادر می شود.

در صورتی که مجوز منقضی شده باشد باید طی مدت ۱۵ روز به اداره اتباع بیگانه مراجعه کند تا دوباره مجوز وی تمدید شود.مواردی مانند تغییر آدرس نیز باید در طی مدت ۴۸ ساعت و تغییر در اوضاع مدنی مثل ازدواج، طلاق و فوت نیز در مدت ۱۵ روز به اداره اتباع خارجی اطلاع داده شود.

در صورتی که تحصیلات متقاضی خاتمه پذیرفته ، می تواند در مدت ۶ ماه جهت اخذ پروانه اقامت خود اقدام نماید. متقاضیان توجه داشته باشند که این مجوز فقط برای یک بار صادر می شود. کشور ترکیه در سال های پیشین نسبت به خوابگاه های دانشجویی برای خارجیان تعهدی نداشت. در سال های اخیر در جهت جذب دانشجویان خارجی، خوابگاه های دانشجویی در اختیار آن ها قرار داده می شود. حتی بهره مندی از امکانات درمانی و دارویی، تسهیلات دیگری است که برای خارجیان فراهم شده است.

مقاله پیشنهادی:ویزای تحصیلی ترکیه

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *