ترکیه

لیست بهترین دانشگاه های ترکیه

معرفی دانشگاه های ترکیه

در این مقاله به معرفی دانشگاه های ترکیه به همراه تمام مشخصات می پردازیم. رتبه بندی و رنکینگ جهانی 2022، حوزه های فعالیت و سایر مشخصات نیز بیان شده است. اگر به فکر تحصیل در کشور ترکیه هستید آشنایی با دانشگاه های این کشور لازم است. ما در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص دانشگاه های ترکیه ارائه خواهیم داد.

لیست دانشگاه های ترکیه که به بررسی آنها می پردازیم:

  1. دانشگاه استانبول بیلگی
  2. دانشگاه کوچ
  3. دانشگاه بیلکنت
  4. دانشگاه آتیلیم
  5. دانشگاه سابانجی ترکیه
  6. دانشگاه فنی خاورمیانه
  7. دانشگاه فنی استانبول
  8. دانشگاه بغازیچی
  9. دانشگاه آنکارا
  10. دانشگاه استانبول
  11. دانشگاه حاجت تپه
  12. دانشگاه اقتصاد و فناوری
  13. دانشگاه ییلدیریم بیازیت آنکارا
  14. دانشگاه قاضی عثمان پاشا
  15. دانشگاه كولتور استانبول
  16. دانشگاه غازی
  17. دانشگاه گالاتاسرای
  18. دانشگاه دوملوپینار
  19. دانشگاه دوکوز ایلول
  20. دانشگاه ارجیس

 

دانشگاه استانبول بیلگی (Istanbul Bilgi Üniversitesi)

دانشگاه استانبول بیلگی سعی در ایجاد جامعه فرهنگی و علمی داشته است که موجب احترام به تنوع افراد با شیوه های زندگی مختلف، اعتقادات و روش های تفکر در چارچوب ارزش های جهانی معاصر می شود و در عین حال پیوندهای محکمی برقرار می کند.

فرضیه این دانشگاه این است که همه باید به آموزش دسترسی داشته باشند و تمام دانشجویان باید رویاهای خود را دنبال کنند. این دانشگاه به دنبال آموزش افراد آزاد اندیش، خلاق، فکری و کنجکاوی است که به جهانی کمک می کنند که در آن دانش برای همه در دسترس باشد. در واقع دسترسی به دانش به عنوان یک حق اساسی انسانی تلقی می شود.

دانشگاه بیلگی (Istanbul Bilgi) یکی از دانشگاه های خصوصی ترکیه است که در شهر استانبول قرار دارد. این دانشگاه توسط بنیاد بیلگی در سال 1996 تأسیس شد. دانشگاه بیلگی یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی استانبول به حساب می آید. در حال حاضر دانشگاه بیلگی استانبول دارای 18 هزار دانشجو، تقریباً هزار نفر هیئت علمی، شش دانشکده، پنج موسسه، پنج مدرسه، سه مدرسه حرفه ای و 200 برنامه آموزشی است که به دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. دانشگاه بیلگی استانبول در حدود 30 هزار فارغ التحصیل دارد.

دانشگاه استانبول بیلگی ترکیه
رنکینگ جهانی 127

دانشگاه استانبول بیلگی ترکیه

دانشگاه کوچ (Koç University)

دانشگاه کوچ یک موسسه خصوصی، تحقیقاتی غیر انتفاعی و پرتحرک است که در سال 1993 تاسیس و در استانبول ترکیه واقع شده است. فلسفه آموزشی دانشگاه کوچ مبتنی بر اصل آموزش خلاق/یادگیری مشارکتی است. از زمان تأسیس، دانشگاه Koç نگاهی مترقی، گسترده و دانش محور داشته است. این جستجوی حقیقت را از طریق تحقیق، انتقاد و خلاقیت ترغیب می کند. ذهن پرسشی، سنت بحث و مشارکت در فعالیت های خارج از برنامه درسی نیز بخشی از این تلاش است. بر این اساس، دانشگاه کوچ یک آموزش لیبرال هنر را امری ضروری می داند.

این دانشگاه همکاری با موسسات بین المللی و همچنین سخنرانی های دانشگاهیان و رهبران تجاری مشهور بین المللی داشته است. همچنین به کیفیت آموزش بسیار اهمیت می دهد. اگر می خواهید درباره این دانشگاه اطلاعات بیشتری کسب کنبد به مقاله ای بانام تحصیل در دانشگاه کوچ مراجعه کنید و از مراحل ثبت نام و پذیرش تمام رشته ها آگاه شوید.

دانشگاه کوچ ترکیه
رنکینگ جهانی 451

دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

دانشگاه بیلکنت جایزه معتبر موسسات آموزش عالی بین المللی را در سطح بین المللی کسب کرده است. این دانشگاه  در سال 1984 به عنوان انستیتوی آموزش عالی غیرانتفاعی ترکیه تأسیس شد. این دانشگاه میزبان 13000 دانشجو است که 29 برنامه کارشناسی ارشد و 58 دوره کارشناسی ارشد را دنبال می کنند. 63٪ دانشجویاین بورسیه هستند. تحصیل در بیلکنت به زبان انگلیسی هم امکان پذیر است. 760 عضو هیئت علمی وجود دارد. اگر می خواهید در این دانشگاه ثبت نام کنید بهتر است به مقاله ای بانام تحصیل در دانشگاه بیلکنت مراجعه کنید و تمامی مواردی که باید در این دانشگاه را بدانید را در این مطلب گنجانده شده است.

دانشگاه بیلکند ترکیه
رنکینگ جهانی 501-510

دانشگاه بیلکند ترکیه

دانشگاه آتیلیم (Atılım Üniversitesi)

دانشگاه آتیلیم یکی از قدیمی ترین دانشگاه های بنیاد (خصوصی و غیرانتفاعی) است که در سال 1996 در آنکارا، پایتخت ترکیه تأسیس شد. این دانشگاه آموزش با کیفیت بالا در استانداردهای اروپایی (بولونیا) ارائه می دهد و از طریق رتبه بندی دانشگاه های جهانی به رسمیت شناخته شده است. مدارک و دیپلم های معتبر جهانی را با یک جایزه مکمل دیپلم توسط اتحادیه اروپا ارائه می دهد.

دانشگاه آتیلیم در منطقه طبیعی و بسیار زیبا واقع شده است. مکانی مناسب و آرام بخش برای دانشجویانی که در آنجا به تحصیل بپردازند فراهم شده است.

این دانشگاه با داشتن موسسات نو آورانه در ترکیه یکی از برجسته ترین و پیشرفته ترین دانشگاه خصوصی است. دانشگاه آتیلیم پایه و اساس شناخته شده ای بین دانشگاه های خصوصی در منطقه و جهان است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ای با نام تحصیل در دانشگاه آتیلیم مراجعه کنید.

دانشگاه آتلیم ترکیه
رنکینگ جهانی 241-250

دانشگاه آتلیم ترکیه

دانشگاه سابانجی (Sabanci University)

بنیاد (Hacı Omer VAKSA)، در ژوئیه 1994 دانشگاه سابانجی را تاسیس کرد. بیش از پنجاه دانشگاه از 22 کشور مختلف و دانشجویان و افراد بخش خصوصی در این دانشگاه سالانه شرکت می کنند.

در کنفرانسی که در اوت 1995 برگزار شد دانشگاه سابانجی با شعار دانشگاه جهانی فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه اولین سال تحصیلی خود را در 20 اکتبر 1999 آغاز کرد. با توجه به این اصول جهانی، هیئت امنای دانشکده ها و مدیریت دانشگاه سابانجی به طور مشترک مسئولیت را به عهده می گیرند. این دانشگاه دارای پردیسی بسیار مدرن و زیبا در حومه شهر استانبول است و روزبروز از نظر کیفیت بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود می افزاید. تحصیل به زبان انگلیسی هم امکان پذیر است. می توانید برای آشنایی بیشتر و مقاطع این دانشگاه به مقاله ای با نام تحصیل در دانشگاه سابانجی مراجعه کنید.

دانشگاه سبانچی ترکیه
رنکینگ جهانی 521-530

دانشگاه سبانچی ترکیه

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) که در ترکیه واقع است، در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده است. دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از پرمتقاضی‌ترین دانشگاه های ترکیه است. همچنین در بین دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند بسیار محبوب است. هرساله بیش از ۱/۳ از ۱۰۰۰ متقاضی آزمون ملی ورودی دانشگاه‌ها که دارای رتبه‌های برتر هستند به این دانشگاه می‌پیوندند. به‌دلیل تقاضای بسیار زیاد، بیشتر دپارتمان‌های این دانشگاه تنها ۱% از ۱.۵ میلیون متقاضی آزمون های ورودی دانشگاه را می‌پذیرد. بیش از ۴۰% از دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه تحصیل خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه می‌دهند.

این دانشگاه فرآیند “ارزیابی نهادی” توسط EUA را در سال 2002 به اتمام رسانده است. به عنوان بخشی از تلاش های خود برای اثبات آموزش با کیفیت جهانی، در سال 1991 METU یک برنامه بلند مدت را آغاز کرد تا کلیه برنامه های مهندسی خود را توسط ABET معتبر سازد. از زمان تأسیس، METU به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی بین المللی از نظر عمق و وسعت پروژه های تحقیقاتی بین المللی و میزان بودجه حاصل از فعالیت های پژوهشی، دانشگاه برتر ترکیه بوده است. METU بطور فعال در برنامه ابزار کمک های پیش از ورود (IPA) اتحادیه اروپا بویژه برنامه چهارم و هفتم و همچنین سایر پروژه های بین المللی شرکت و مدیریت کرده است. برای اطلاعات بیشتر از نحوه ثبت نام و پذیرش و شهریه این دانشگاه می توانید به مقاله ی تحصیل در دانشگاه خاورمیانه مراجعه کنید.

دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه
رنکینگ جهانی 591-600

دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University) در سال 1773 و در زمان سلطان عثمانی مصطفی سوم تأسیس شد. این دانشگاه به نام کالج سلطنتی مهندسی دریایی، نامیده می شد. از این کالج در جهت آموزش دریا نوردی و ساخت کشتی استفاده می شد. در سال های بعد کالج سلطنتی مهندسی دریایی برای آموزش تخصصی نیروهای ارتش عثمانی، مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن به ترتیب رشته های معماری و عمران به این کالج اضافه شد و در سال ۱۹۴۴ با اعمال اصلاحات فرهنگی، به صورت رسمی به دانشگاه فنی استانبول ( ITU ) تغییر نام داد.

در سال های بعد دانشکده های دیگری مثل الکترونیک، مکانیک و… به ITU اضافه شد و به گسترش هرچه بیش تر آن کمک کرد به طوری که امروزه یکی از مهم ترین دانشگاه های مهندسی در سطح جهان است.

رشته های معماری و عمران در این دانشگاه طرفداران بسیاری دارند به گونه ای که بسیاری از چهره های شاخص کشور ترکیه در این دو رشته در دانشگاه فنی استانبول تحصیل کرده اند.

دانشگاه فنی استانبول ترکیه
رنکینگ جهانی 651-700

دانشگاه فنی استانبول ترکیه

دانشگاه بغازیچی (Bogaziçi iversniversitesi)

بغازیچی یکی از 500 دانشگاه برتر جهان است. کلاس ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند. چیزی که می توان از آن تاثیر گرفت، به عنوان دانشگاه کالج رابرت اولین موسسه آموزش عالی آمریکایی است که در خارج از ایالات متحده یافت می شود. اگرچه اکنون به طور کامل توسط افراد محلی اداره می شود اما برخی از روابط را با آمریکا حفظ کرده است.

دانشگاه بغازیچی در سال 1863 با عنوان رابرت کالج، اولین کالج آمریکایی که در خارج از مرزهای ایالات متحده تأسیس شد. در سال 1971 دانشگاه بغازیچی، به یک دانشگاه نخبگان تحقیقاتی عمومی ترکیه تبدیل شد. این دانشگاه از آن زمان، برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را گسترش داده و پردیس های جدیدی را دارا می باشد. در حال حاضر، دانشگاه بغازیچی یکی از برجسته ترین دانشگاه های تحقیقاتی در کشور ترکیه است.

دانشگاه بوگازیچی ترکیه
رنکینگ جهانی 651-700

دانشگاه بوگازیچی ترکیه

دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا که در سال 1946 در پایتخت ترکیه آنکارا تأسیس شد، اولین موسسه آموزش عالی بود که در جمهوری ترکیه فعالیت خود را به عنوان دانشگاه دولتی آغاز کرد. دانشگاه آنکارا هم اکنون در 17 دانشکده خود ثبت نام گسترده (تقریبا 70،000 دانشجو) دارد. در حال حاضر در بین دانشگاه های برتر جهان برای پزشکی رتبه 450 را از آن خود کرده است. و در رده بندی دانشگاه های جهانی QS در رتبه 701 قرار دارد.
دانشگاه آنکارا همچنین با ارائه اسکان مقرون به صرفه برای دانشجویان ترک و بین المللی، میزبان بیش از 180 کلوب دانشجویی است و امکانات ورزشی گسترده ای دارد. این دانشگاه همچنین 16 برنامه کارشناسی و 18 برنامه کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. اگر مایلید که درباره آین دانشگاه و نوع پذیرش و مراحل آن آشنا شوید به مقاله ای با نام تحصیل در دانشگاه آنکارا مراجعه کنید.

دانشگاه آنکارا ترکیه
رنکینگ جهانی 801-1000

دانشگاه آنکارا ترکیه

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

در سال 1453 دانشگاه استانبول با دستور سلطان محمد دوم تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا به عنوان مدرسه فلسفه، حقوق، پزشکی و ادبیات ساخته شد.

از آن سال به بعد در این دانشگاه چندین بار تغییرات انجام شده است. در زمان مشخصی دانشگاه استانبول به عنوان مدرسه علوم دینی دارالفنون شناخته می شد. سپس در سال 1933 بعد از متحول شدن سیستم آموزشی کشور ترکیه به دستور آتاتورک به عنوان دانشگاه استانبول شروع به کار کرد. در ادامه شرایط تحصیل در این دانشگاه را برای شما توضیح خواهیم داد. پس این مقاله را تا آخر دنبال کنید.

دانشگاه استانبول دارای بیست و دو دانشکده، سه ساختمان آموزشی، شانزده موسسه و شصت و یک مرکز تحقیقاتی می باشد. این مراکز در دوازده نقطه شهر وجود دارند.

دانشکده اصلی دانشگاه استانبول در بیازیت مرکزی واقع شده است و دانشکده اقتصاد، حقوق، ارتباطات و علوم سیاسی در آن قرار دارد.

این دانشکده دریافت تاریخی شهر قرار گرفته این بخش از شهر در استانبول از اهمیت تاریخی و معماری بسیاری برخوردار می باشد.
در این دانشگاه حدودا هشت هزار دانشجو مشغول به تحصیل می باشند. شعار دانشگاه استانبول این است: شرق و غرب، گذشته و آینده را به هم پیوند می زنیم.

اطلاعات بیشتر در مقاله ای با نام تحصیل در دانشگاه پزشکی استانبول مراجعه کنید.

دانشگاه استانبول ترکیه
رنکینگ جهانی 801-1000

دانشگاه استانبول ترکیه

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University توسط پروفسور دکتر احسان دوگراسچی در 2 فوریه 1954 تاسیس شد و سنگ بنای این دانشگاه گذاشته شد. دانشگاه حاجت تپه فعالیت خود را با 15 دانشکده، 15 مدرسه، 2 مدرسه علمی کاربردی، 1 هنرستان، ادامه می دهد. دانشگاه حاجت تپه یکی از دانشگاه های پیشرو در کشور ترکیه است. به عنوان یک دانشگاه پژوهش محور متعهد به ارتقاء تعالی در آموزش و پرورش مطابق با ارزش های جهانی، ماموریت خود را در زمینه آموزش ادامه می دهد. می توانید برای دریافت بیشتر اطلاعات این دانشگاه به مقاله ای با نام تحصیل در دانشگاه حاجت تپه مراجعه کنید.

دانشگاه حاجت تپه ترکیه
رنکینگ جهانی 801-1000

دانشگاه حاجت تپه ترکیه

دانشگاه اقتصاد و فناوری (TOBB)

دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB (TOBB ETU) در سال 2004 توسط اتحادیه های صنعتی و بورس کالاهای ترکیه با هدف ایجاد نیروی انسانی واجد شرایط برای کمک به توسعه زندگی صنعتی و تجاری کشور تأسیس شد.

دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB یک دانشگاه غیرانتفاعی خصوصی در ترکیه است. این یک دانشگاه تازه تاسیس است که در سال 2003 تاسیس شد.

دانشگاه TOBB شش دانشکده دارد. دانشکده مهندسی شامل بخش های پزشکی، زیست پزشکی، کامپیوتر، برق و الکترونیک، مهندسی صنایع، مکانیک و مواد و مهندسی نانو می باشد.

دانشکده اقتصاد و علوم تجربی شامل بخش های مدیریت کسب و کار، اقتصاد، کارآفرینی بین المللی، روابط بین الملل و علوم سیاسی می شود. دانش آموزان دانشکده علوم و ادبیات می توانند زبان و ادبیات، تاریخ، ریاضی یا روانشناسی زبان انگلیسی یا ترکی را مطالعه کنند. طراحی صنعتی، طراحی ارتباطات بصری، طراحی داخلی و محیط زیست، معماری، و هنر و طراحی توسط دانشکده هنرهای زیبا پوشش داده شده است. حقوق و پزشکی دانشکده خود را دارند. همچنین یک بخش جداگانه برای زبان های خارجی وجود دارد.

دانشگاه اقتصاد و فناوری ترکیه
رنکینگ جهانی 170

دانشگاه اقتصاد و فناوری ترکیه

دانشگاه ییلدریم بیازیت آنکارا (Yildirim Beyazit Universitesi)

دانشگاه ییلدریم بیازیت آنکارا با هدف آموزش به افراد برای ادغام علم و فناوری فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه دارای 7 دانشکده می باشد. دانشکده ها شامل:

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده علم سیاسی
  • دانشکده بازرگانی
  • دانشکده مهندسی و علوم طبیعی
  • دانشکده موسیقی ترکی
  • دانشکده علوم اسلامی

در همه ی دانشکده ها علاوه بر تحصیلات لیسانس برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا نیز در آنها ارائه می شود.

دانشگاه یلدریم بیازیت آنکارا
رنکینگ جهانی 251

دانشگاه قاضی عثمان پاشا (Gaziosmanpasa Üniversitesi)

دانشگاه قاضی عثمان پاشا پویایی، کارآفرینی و مشارکت را در جامعه ترغیب می کند و دانش و فناوری را در کنار هم تولید می کند و در زمینه های اقتصادی و فرهنگی کمک شایانی را به منطقه خود و کشور ترکیه ارائه می دهد.

سال تحصیلی در این دانشگاه از 2 ترم تشکیل می شود و فقط  دانشکده های تربیت بدنی در تابستان برنامه ها درسی ارائه می دهد. این دانشگاه دارای دانشکده های:

  • دانشکده هنر
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده مهندسی و علوم طبیعی
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده زبان های خارجی
  • هنرستانها و اموزشگاه حرفه ای Tokat
دانشگاه قاضی عثمان پاشا
رنکینگ جهانی 252

دانشگاه قاضی عثمان پاشا

دانشگاه كولتور استانبول (Istanbul Kültür Universitesi)

دانشگاه کولتور (فرهنگ) استانبول (Istanbul Kültür University) در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و فعالیت تحصیلی خود را آغاز کرد.

درمجموع 611 مدرس که 383 مدرس تمام وقت و 228 مدرس پاره وقت در آن تدریس کرده اند. نسبت دانش آموزان/مدرسان در IKU 11 است. دوره ها و برنامه های عملی با فعال کردن دانش آموزان در گروه های کوچک انجام می شود. 24.4٪ از دانشجویان IKU دانش آموزانی هستند که توسط YSYM در یک برنامه بورس تحصیلی قرار می گیرند. علاوه بر این، بنیادی که IKU تأسیس کرده است به 35٪ از دانشجویان بورسیه تحصیلی کامل و کمک های ماهیانه و مالی اعطاء کرده است.

دانشگاه كولتور استانبول
رنکینگ جهانی 301-350

دانشگاه غازی (Gazi Üniversitesi)

دانشگاه غازی در سال 1976 تأسیس شد. دانشگاه قاضی سیستم آموزشی خود را بر مبنای شعار “تحصیل در Gazi یک مزیت است” پایه گذاری نموده و تاکنون گام های بسیار بزرگی در زمینه رشد و پیشرفت علمی و فرهنگی ترکیه برداشته است.

این دانشگاه با دانشکده های اقتصاد؛ دانشکده تربیت معلمان و دانشکده معلمان دختران کار خود را آغاز کرد و سپس دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی و دانشکده روابط عمومی و روزنامه نگاری به آن اضافه شد.

دانشگاه غازی ترکیه
رنکینگ جهانی551-600

دانشگاه گالاتاسرای (Galatasaray Üniversitesi)

دانشگاه گالاتاسرای یک دانشگاه ترکیه است که در سال 1992 و در پی توافق نامه ای با حضور فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور تورگوت اوزال از ترکیه در طی مراسمی در دبیرستان گالاتاسرای، مدرسه مادر این دانشگاه منعقد شد. سفیر ترکیه در فرانسه نقش مهمی در سازماندهی این توافق ایفا کرد. دانشگاه گالاتاسرای به طور گسترده به عنوان یکی از معتبرترین و برجسته ترین دانشگاه های ترکیه شناخته می شود.

دانشگاه گالاتاسرای تنها دانشگاه فرانکوفون در ترکیه است. این مؤسسه دارای پنج دانشکده (علوم اقتصادی و اداری، حقوق، ارتباطات، علوم طبیعی و ادبیات، مهندسی و فناوری) و دو مؤسسه (علوم اجتماعی، علوم کاربردی) می باشد.

دانشگاه گالاتاسرای ترکیه
رنکینگ جهانی197

دانشگاه دوملوپینار (Dumlupinar Üniversitesi)

دانشگاه دوملوپینار یکی از جدیدترین دانشگاه های ترکیه است. این دانشگاه به عنوان یک مؤسسه جدید تحت عنوان دانشگاه Kttyaya Dumlupınar در 3 ژوئیه 1992 شروع به کار کرد.

این دانشگاه با دانشگاه های خارج از کشور از جمله دانشگاه ویرجینیا در ایالات متحده آمریکا، دانشگاه برونل در انگلستان، دانشگاه پیس در مجارستان و دانشگاه هایی که در کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق مستقر شده اند، روابط نزدیکی برقرار کرده است. علاوه بر این، کنفرانس ها، سمپوزها و رویدادهای فرهنگی در این دانشگاه برگزار می شود. همچنین این دانشگاه عضو انجمن دانشگاهی اروپا است.

دارای دانشکده های: دانشكده هنر و علوم، دانشكده مهندسی، دانشكده اقتصاد، دانشكده پزشکی، دانشكده هنرهای تجسمی، انستیتو علوم بهداشت، مؤسسه علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم طبیعی و کاربردی، می باشد.

شگاه دوملوپینار ترکیه
رنکینگ جهانی251-300

دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylül Üniversitesi)

دانشگاه دوکوز ایلول در بیستم ژوئیه 1982 تأسیس شد. این دانشگاه دارای ۱۷ مدرسه که قبلا تاسیس شده بودند و همچنین برخی از دانشکده های دانشگاه EGE وابسته به DEU بودند. در حال حاضر ۱۵ دانشکده، پنج مدرسه، ۶ مدرسه حرفه ای، ۵ مدرسه فارغ التحصیلی و پنج موسسه پژوهشی در دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر وجود دارد. مدارک دانشکده های، موسسه علوم اجتماعی و مدرسه تجارت و مدیریت دریایی، ریاست دانشگاه و دانشکده پزشکی و موسسه علوم بهداشت و درمان معتبر و قابل تایید هستند.

دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:

دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده حقوق، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشکده مهندسی، دانشکده معماری، دانشکده پزشکی، انستیتوی علوم دریایی

دانشگاه دوکوز ایلول ترکیه
رنکینگ جهانی451-500

دانشگاه ارجیس (Erciyes University)

دانشگاه ارجیس از 18 دانشکده، 4 کالج، 9 اردوگاه تفریحی، 7 موسسه، 6 دپارتمان و بیش از 37 مرکز تحقیقاتی تشکیل شده است.
این دانشگاه دارای بیمارستان های تحقیقاتی بسیار پیشرفته که متشکل از بیش از 1500 تختخواب با یک بیمارستان عمومی و همچنین مراکز تخصصی بیماری های قلبی و عروقی، مرکز پیوند عضو و دیالیز، مرکز انکولوژی، مرکز تخصصی کودکان، مرکز پیوند مغز استخوان و مرکز سلول درمانی بنیادی است که از جمله تأسیسات تأثیرگذار بهداشتی و سلامت در منطقه است.

در طول سال تحصیلی 2014-2015 بیش از 50،000 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی (دانشیار، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) در این دانشگاه پذیرش شدند. در حال حاضر 2095 دانشجوی کارشناسی ارشد و 451 دانشجوی دکترا وجود دارد که در مؤسسات علوم طبیعی، علوم بهداشتی و اجتماعی، هنرهای زیبا، تحصیل می کنند.

دانشگاه ارجیس ترکیه
رنکینگ جهانی 137
وضعیت:عمومی
خروجی تحقیق:بالا
کل دانشجویان:40،099
هیات علمی دانشکده:1،523
دانش آموزان بین المللی:1،313
آدرس:Yenidoğan, Turhan Baytop Sokak No:1, 38280 Talas/Kayseri
ادرس وب:erciyes.edu.tr
تلفن: 352 207 66 66

 

حالا که با دانشگاه های ترکیه آشنا شدید به شرایط پذیرش در آن ها می پردازیم.

شرایط کلی پذیرش دانشگاه های ترکیه

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارید باید شرایط زیر را داشته باشید:

1. انتخاب رشته و دانشگاه مناسب

اولین قدم شما برای تحصیل در کشور ترکیه انتخاب رشته و دانشگاه متناسب با رشته تحصیلی تان است. برنامه های تحصیلی در دانشگاه های ترکیه در ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری ارائه می شود.

بدون در نظر گرفتن نوع مدرک، شما قادر خواهید بود تحصیلات خود را در یکی از ۱۰۴ دانشگاه دولتی و یا ۶۲ دانشگاه خصوصی ادامه دهید. دو دانشگاه از دانشگاه های ترکیه در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرارگرفته است. دانشگاه های زیر در ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند:

  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه تی ای دی
  • دانشگاه بیلکینت
  • دانشگاه کچ
  • دانشگاه شهیر استانبول

اگر مایلید که در ترکیه تحصیل کنید توصیه می کنیم قبل از انجام کارهای مهاجرت حتما اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید ما در مطلبی به نام تحصیل در ترکیه هر آنچه که باید درباره تحصیل در این کشور بدانید را قرار دادیم می توانید به آن مراجعه کرده و با آگاهی بالا تصمیم به مهاجرت بگیرید.

2. مدارک مورد نیاز ثبت‌نام

بعد از انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه مورد نظرتان مرحله بعد آماده کردن مدارک مورد نیاز برای ثبت نامتان است. مدارک لازم برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • ریز نمرات دوره دبیرستان و دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • مدرک زبان
  • نامه انگیزشی
  • رسید پرداخت مبلغ ثبت نام
  • صورت‌حساب بانکی مبنی بر تمکن مالی داوطلب ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه در زمان تحصیل
  • مدارک اعلام شده باید نهایتاً تا تاریخ اول اوت ارسال شوند.

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع ارشد و دکتری

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع کارشناسی و دکترا در دانشگاه های ترکیه شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک فارغ‌التحصیلی کارشناسی
  • نامه انگیزشی
  • رزومه تحصیلی و کاری
  • توصیه‌نامه تحصیلی از استاد و یا مدیر محل کار
  • نمره GRE
  • مدرک زبان تافل یا شرکت در امتحان ورودی زبان دانشگاه
  • مصاحبه کتبی و حضوری
  • صورت‌حساب مالی که مبنی بر تمکن مالی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه در تمام طول دوره تحصیل

مهلت ارسال مدارک داوطلبان به دانشگاه در مقاطع ارشد و دکتری

  • برای ترم‌های پاییز آخرین‌مهلت ارسال: تا آخر ماه مه است.
  • برای ترم‌های بهار، آخرین‌مهلت ارسال: تا آخر ما دسامبر است.

3. ارسال درخواست و جواب دهی دانشگاه

بعدازاینکه فرم درخواست تان را تکمیل و ارسال نمودید باید مدارک تان را با پست ارسال کنید تا قبل از زمان مشخص شده به دست دانشگاه برسد. برای داوطلب هایی که مصاحبه و یا امتحان ورودی جزء مراحل تکمیل درخواست شان است باید به کشور ترکیه سفر کنند.

4. درخواست ویزای تحصیلی

در این مرحله بعد از دریافت پذیرش دانشگاه مورد نظرتان شما نیاز به دریافت ویزای تحصیلی ترکیه دارید. مراحل دریافت ویزای ترکیه نسبتا ساده است. برای دریافت آن شما باید یک کپی از نامه پذیرش تان را به سفارت ترکیه ارائه دهید و سپس فرم درخواست ویزایتان را بعد از پاسخ‌دهی، تحویل دهید. مدت زمان صدور ویزای تحصیلی ۸ هفته است بنابراین باید خیلی زود برای دریافت آن اقدام کنید.

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی ترکیه

5. مهیا کردن شهریه و هزینه‌های زندگی برای تحصیل

در این مرحله لازم است قبل از ورود به دانشگاه مورد نظرتان در ترکیه، هزینه‌های هر ترم و همچنین هزینه ها ضروری و احتمالی زندگی در ترکیه را بررسی نمایید. هزینه های دقیق شهریه با توجه به نوع دانشگاه شما، برنامه و مقطع آموزشی تان که انتخاب می کنید متغیر خواهد بود و باید توسط سایت دانشگاه مورد نظرتان پیگیری شود.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

4.7/5 - (14 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *