تحصیلی, مشاوره

گپ تحصیلی چیست

گپ تحصیلی چیست

بعضی از افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند یا به دنبال مهاجرت تحصیلی به سایر کشور ها هستند، با اصطلاح گپ تحصیلی برخورد نموده و ندانند که معنی و منظور این عبارت چیست،توضیحاتی در این خصوص شرح داده شده است.

گپ تحصیلی چیست

چه بسا بدون کسب اطلاعات کافی در این مورد، برای ادامه تحصیل خود در مقطع بالاتر بعداز چند سال، اقدام کرده باشند و بعد از طی یک سری مراحل قانونی به مشکل برخورد نموده اند. بنابراین در این مقاله بعداز این که به این موضوع پرداختیم که “گپ تحصیلی چیست ؟ ” در مورد برخی شرایط تحصیلی در کشورهای دیگر می پردازیم.

از نظر لغوی گپ (Gap) به معنی شکاف می باشد که در این جا منظور شکاف و فاصله ای است که از نظر زمانی بین مقاطع تحصیلی به هر دلیلی برای افراد ایجاد می شود. در این مورد اصطلاح وقفه تحصیلی هم به کار می رود و این فاصله هرچه بیشتر باشد امکان فراموشی بیشتر دروس مقطع قبلی برای افراد وجود دارد.

بعضی از دانشگاهها در جهان برای پذیرش دانشجویان این موضوع را در نظر می گیرند و سقف مشخصی برای آن قرار می دهند. از طرفی هر چه این وقفه بیشتر باشد از اعتبار علمی دانسته های فرد کاسته می شود و این در هنگام گرفتن ویزای تحصیلی برای برخی از کشورها مدنظر قرار می گیرد؛ مگر این که فرد دلایل موجهی از قبیل کارکردن، شرکت در دوره های آموزشی زبان، بیماری و … را به سفارت کشور مزبور ارائه نماید تا روند کار کیفیت بالاتری بیابد.

به عنوان نمونه شرح مختصری از شرایط تحصیلی درباره شرایط پذیرش تحصیلی در دو کشور آلمان و کانادا در مقطع لیسانس ذکر می کنیم که میزان گپ تحصیلی نیز از جمله این شرایط می باشد.

گپ تحصیلی آلمان

در اینجا باید اشاره کنیم که استفاده از گپ تحصیلی آلمان می تواند برای دریافت ویزای تحصیلی شما را دچار مشکل کند. برای ورود به مقطع لیسانس متقاضیانی که قصد تحصیل در آلمان را دارند نباید بیش از 4 تا 5 سال گپ تحصیلی داشته باشند، مگر با دلایل موجهی که پیش از این ذکر شد و سفارت را برای گرفت ویزا راضی نمایند.

پذیرش تحصیلی آلمان

به طور کلی دانشجویان ایرانی متقاضی ورود به دانشگاه های آلمان و تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس دو دسته اند:

  • متقاضیان با مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی
  • متقاضیانی که یکسال تحصیلی رادر ایران در یکی از رشته های تحصیلی سپری کرده باشند.

گروه اول ابتدا باید یکسال تحصیلی را در یکی از کالج های آلمان سپری نماید تا اجازه ورود به دانشگاه را پیدا کند؛ اما دانشجویانی که در یک رشته تحصیلی در ایران، در کنکور سراسری قبول شده باشند و یکسال (معادل 24 تا 30 واحد درسی) را در دانشگاه های ایران گذرانده باشند. بدون رفتن به کالج و فقط در همان رشته تحصیلی می توانند در آلمان به دانشگاه بروند.

از دیگر مدارک لازم برای یا پذیرش در مقطع لیسانس در آلمان داشتن حداقل مدرک B1 زبان آلمانی می باشد و کشور آلمان به فرد اجازه می دهد ظرف مدت یک سال در این کشور مدرک زبان آلمانی B2 را بگیرد.

مطالعه بیشتر » هزینه زندگی و تحصیل در آلمان

گپ تحصیلی کانادا

می توان گفت که اگر شخص دارای تمکن مالی و سایر شرایط برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باشد در صورتی که گپ تحصیلی بالایی نداشته باشد، پروسه ویزای تحصیلی او با موفقیت طی می شود. امکان ادامه تحصیل برای کسانی که دیپلم دارند، در صورتیکه بعد از دیپلم دارای گپ تحصیلی نباشند، راحت فراهم می گردد.

در واقع علت اصلی مهم بودن نداشتن گپ تحصیلی کانادا برای گرفتن ویزای تحصیلی این است که سفارت بداند چقدرفرد ازدرس دور مانده یا این که مثلا به خاطر برخی کارهای غیرقانونی، مشکلی نداشته باشد ولی اگر بتواند آفیسر سفارت را راضی نماید که مثلا سربازی بوده یا مشغول کاری مرتبط با رشته اش بوده یا برای جمع آوری پول برای تحصیلات بعدی مشغول به کسب درآمد بوده است، شانس بیشتری برای گرفتن ویزا پیدا می کند.

از طرفی برای بهبود روند کار افرادی که گپ تحصیلی بالاتر از 2 سال دارند، داشتن رزومه ضروری است، چون نشان می دهد که شخص در مدت وقفه ای که بین دو مقطع تحصیلی خود داشته، تا چه حد با دروس مقطع قبلی ارتباط داشته است.

مطالعه بیشتر » تحصیل دندان پزشکی در کانادا

پذیرش تحصیلی کانادا

کانادا یکی از کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا است که به خاطر رفاه معیشتی و نسبتا آسان بودن گرفتن ویزای تحصیلی، برخی افراد ترجیح می دهند که برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنند. در واقع مهاجرت تحصیلی به کانادا آسان ترین راه مهاجرت به این کشور است و حتی کسانی که گپ سنی 3 ساله دارند نیز با داشتن سایر شرایط لازم، می توانند از این فرصت استفاده نمایند.

مدارک برای پذیرش تحصیلی در مقطع لیسانس در کانادا

  • مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی یا فرانسه
  • ریز نمرات به زبان انگلیسی یا فرانسه
  • رزومه علمی، کاری، تحقیقاتی و …
  • انگیزه نامه : در این نامه باید هدف خود را از تحصیل در کانادا و دلیل انتخاب رشته مورد نظرش در دانشگاه منتخب خود را توضیح دهد. در این نامه باید فرد نشان دهد که قصد دارد پس از تحصیل به کشورش بازگردد.
  • ارائه مدرک زبان آیلتس 6 آکادمیک یا زبان فرانسه

به طور کلی هزینه های دانشگاه در کانادا نسبت به برخی کشورهای هم سطح آن ارزانتر است. همچنین فرد بعد از فارغ التحصیلی به طور حتم مشغول به کارو استخدام می گردد. حتی در زمان اشتغال به تحصیل نیز حق بیست ساعت کار در هفته را دارد و با تجربه کاری که او در این مدت بدست می آورد می تواند به سرعت با تبدیل کردن ویزای تحصیلی به ویزای کاری زودتر اقامت در آنجا را بدست بیاورد.

 

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین شما می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *