Uncategorized

تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

لهستان، ششمین کشور پرجمعیت اروپای مرکزی و پنجمین اقتصاد بزرگ آن، یکی از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است که کمتر به آن پرداخته شده است. اخیرا دولت لهستان روی سیستم آموزش عالی و دانشگاهی خود متمرکز شده است و با دقت آن را ارزیابی کرده و روی جذب دانشجویان بین المللی سرمایه گذاری کرده اند. بنابراین دانشگاه های این کشور دارای اعتبار جهانی هستند و رشته های دانشگاهی خود را به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد با طیف وسیعی به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی مناسب برای برای دانشجویان بین المللی که تصمیم دارند در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل کنند، فراهم کرده است. تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان تجربه ای بی نظیر را ایجاد می کند که ارزش زمان و هزینه صرف شده را دارد. در این مطلب اطلاعات کاربردی و کاملی در مورد تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان گردآوری شده است.

کشور لهستان

لهستان کشوری در مرکز اروپا است که با کشورهایی مانند روسیه، لیتوانی، بلاروس، اوکراین، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان همسایه است. لهستان با قرار گرفتن در قلب اروپا موقعیت بسیار مناسب و خوبی برای سفر به سراسر اروپا دارد که مانند پلی اروپای غربی و شرقی را پیوند زده است. جالب است بدانید که لهستان هشتمین اقتصاد بزرگ اروپا است، 15 بنای تاریخی ثبت شده دارد که شهرت جهانی دارند و از نظر فرهنگی بسیار جذاب و قابل توجه است. تجربه زندگی در این کشور برای دانشجویان بین المللی بسیار دلنشین بوده است.

سیستم آموزش عالی در لهستان

تعداد دانشگاه های لهستان در دهه اخیر چهار برابر شده است و سیستم آموزش عالی و دانشگاهی این کشور همواره در حال پیشرفت بوده و سرمایه گذاری زیادی از طرف دولت برای ارتقا سطح کیفیت آموزش و متد آموزشی دانشگاه های لهستان طبق استانداردهای بین المللی انجام شده است. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، دانشجویان بین المللی در لهستان این فرصت را دارند که در یک دانشگاه معتبر جهانی با کیفیت و استانداردهای بالا اما با هزینهکمتر تحصیل کنند.

دانشگاه های لهستان نیز مانند سایر کشورهای اروپایی از فرآیند بولونیا Bologna Process پیروی می کنند، بنابراین رشته های دانشگاهی در لهستان در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود. کارشناسی ارشد دومین سطح در دانشگاه های لهستان است و طیف وسیعی از رشته های کارشناسی ارشد در لهستان برای جذب دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی ارائه می شود.

دانشگاه های لهستان برای تحصیل کارشناسی ارشد

لهستان دارای 131 دانشگاه و مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای دولتی و بیش از 320 موسسه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی خصوصی است. از این میان 14 دانشگاه این کشور در رتبه بندی جهانی قرار دارند. کیفیت و متدهای آموزشی در دانشگاه های لهستان مطابق استانداردهای جهانی است بنابراین مدرک دانشگاه های این کشور در سایر کشورهای دنیا اعتبار دارد. اگر به دنبال تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد هستید، می توانید رشته مورد علاقه خود را از لیست رشته های دانشگاهی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، پیدا کنید. دانشگاه های برتر لهستان در برخی از زمینه های تحقیقاتی جز پیشروترین دانشگاه ها بوده و شهرت بین المللی دارند.

در جدول زیر لیست بهترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی را به همراه رتبه بندی جهانی آنها را مشاهده می کنید:

نام دانشگاه رتبه جهانی QS رتبه جهانی THE
دانشگاه ورشو – University of Warsaw 394 601-800
دانشگاه Jagiellonian 411 601-800
دانشگاه صنعتی ورشو – Warsaw University of Technology 601-650 1000
دانشگاه آدام میکیویچ، پوزنان – Adam Mickiewicz University 801-1000 801-1000
دانشگاه علم و صنعت AGH 801-1000 801-1000
دانشگاه صنعتی کراکو – Cracow University of Technology 801-1000 1000
دانشگاه صنعتی لودز – Lodz University of Technology 801-1000 +1000
دانشگاه نیکلاس کوپرنیک – Nicolaus Copernicus University 801-1000 +1000
دانشگاه صنعتی پوزنان – Poznan University of Technology 801-1000 +1000
دانشگاه گدانسک – University of Gdansk 801-1000 +1000

 

جهت مشاهده لیست کامل دانشگاه های لهستان برای دانشجویان بین المللی، ددلاین اپلای و شهریه دانشگاه های لهستان به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مطلب: لیست دانشگاه های لهستان

رشته های کارشناسی ارشد در لهستان

طیف گسترده ای از رشته های کارشناسی ارشد در لهستان به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. رشته های کارشناسی ارشد از رشته های پزشکی تا مهندسی، هنر، معماری، اقتصاد، تجارت، مدیریت، کشاورزی و غیره برای انتخاب در دانشگاه های لهستان وجود دارد. شما باید با توجه به علاقه خود و رشته کارشناسی، رشته کارشناسی ارشد را انتخاب کنید زیرا رشته کارشناسی شما باید مرتبط باشد و در زمان اپلای باید بتوانید در انگیزه نامه تحصیلی خود هدف دقیق و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود را از انتخاب رشته کارشناسی ارشد بیان کنید. با این حال در این قسمت برخی از محبوب ترین و بهترین رشته های کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی در لهستان، لیست شده است:

  • کارشناسی ارشد پرستاری
  • کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
  • کارشناسی ارشد MBA
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد عمران
  • کارشناسی ارشد اقتصاد

مزیت های تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

شاید تا الان این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که اصلا چرا لهستان؟ دلایل بسیار زیادی برای محبوبیت و انتخاب لهستان به عنوان مقصد تحصیلی برای کارشناسی ارشد وجود دارد که در اینجا به برخی از اصلی ترین و مهمترین مزیت های لهستان می پردازیم:

  • دانشگاه های برتر جهانی: دانشگاه های برتر لهستان که در رتبه بندی های جهانی نیز قرار دارند، رشته های کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهند که فرصت مناسبی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه معتبر بین المللی است.
  • نبودن مانع زبان: علاوه بر اینکه در محیط دانشگاه کاملا به زبان انگلیسی آموزش می بینید و ارتباطات شما به زبان انگلیسی است، برای زندگی در لهستان نیز مشکلی با زبان و ارتباز با مردم نخواهید داشت زیرا بیش از 37 درصد مردم در لهستان به زبان انگلیسی صحبت می کنند.
  • موقعیت جغرافیایی لهستان: تمامی کشورهای اروپایی فقط چند ساعت پرواز با شما در لهستان فاصله دارد و شما با زندگی در لهستان در قلب اروپا قرار دارید.
  • هزینه تحصیل مقرون به صرفه: در مقایسه با کشورهای اروپای غربی، هزینه تحصیل و زندگی در لهستان مقرون به صرفه است و شما با هزینه کمتر می توانید آموزش با کیفیت برابری را دریافت کنید و مدرک دانشگاهی شما در تمامی کشورهای جهان اعتبار دارد.
  • فرصت های شغلی: به دلیل اینکه لهستان اقتصادی رو به رشد دارد و جدیدترین تکنولوژی ها و صنایع در این کشور نیز حضور دارند، فارغ التحصیلان از دانشگاه های لهستان می توانند در کمترین زمان بعد از اتمام تحصیلات خود جذب بازار کار مرتبط شوند.

پذیرش کارشناسی ارشد در لهستان

فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های لهستان ساده و راحت است. دانشگاه های لهستان درخواست های پذیرش را از طریق وبسایت های خود و به صورت آنلاین می پذیرند. بنابراین ابتدا باید دانشگاه و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس وارد وبسایت دانشگاه شده و طبق جزئیاتی که در وبسایت دانشگاه منتشر شده، شرایط پذیرش و مدارک مورد نیاز را به همراه ترجمه آنها آمده کنید و در نهایت از طریق وبسایت دانشگاه اپلیکیشن فرم را تکمیل کرده، مدارک را آپلود کنید و برای رشته مورد نظر اپلای کنید. ددلاین اپلای برای دانشگاه های لهستان معمولا اواخر جولای تا اوایل آگوست است.

شرط اصلی برای پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه های لهستان داشتن مدرک کارشناسی معتبر و مرتبط است. همچنین به دلیل اینکه قرار است تحصیل شما با زبان انگلیسی باشد باید مهارت کافی در زبان انگلیسی داشته باشد. بنابراین دانشگاه معمولا از شما مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل می خواهد. معمولا دانشگاه های لهستان نمره 6.5 آیلتس را مورد قبول قرار می دهند. نکته دیگر اینکه برای دانشگاه مهم است که شما از نظر مالی توانایی پرداخت هزینه های تحصیل خود را در لهستان داشته باشید. پس به نامه تمکن مالی نیز نیاز خواهید داشت.

دوره تحصیلی سن طول دوره تحصیل حداقل شهریه حداکثر شهریه مدرک زبان
کارشناسی ارشد  Master’s 20 سال به بالا 2 سال 1304 دلار 2717 دلار Polish C1 / TOEFL iBT 90-100

 

نکته: برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در لهستان نیازی به شرکت در آزمون ورودی یا آزمون های GRE/GMAT نیست.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش کارشناسی ارشد در لهستان

در زمان اپلای باید مدارک خود را ارسال کنید، بطور کلی برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان به مدارک زیر نیاز دارید:

  • مدرک کارشناسی توسط یک موسسه آموزشی معتبر
  • رزومه بهمراه توضیح سوابق تحصیلی و شغلی
  • توصیه نامه (حداقل 1 ریکامندیشن)
  • اپلیکیشن فرم تکمیل شده
  • مدرک شناسایی مانند پاسپورت
  • مدرک زبان انگلیسی
  • گواهی پزشکی
  • رسید پرداخت اپلیکیشن فی

ترم ورودی دانشگاه های لهستان

دو ترم ورودی یا اینتیک برای پذیرش دانشجویان بین المللی در لهستان وجود دارد. ترم پاییز که از اکتبر شروع می شود و ترم بهار که از فوریه آغاز می شود. ددلاین اپلای برای دانشجویان بین المللی اتحادیه اروپا با غیر اتحادیه اروپا متفاوت است. آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش برای دانشجویان بین المللی غیر اتحادیه اروپا نهایتا ماه آگوست است اما توصیه می شود هر چه زودتر اپلای را انجام دهید زیرا این فرایند زمانبر است.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

همانطور که توضیح داده شده هزینه تحصیل در لهستان نسبت به سایر کشورها مقرون به صرفه است. البته شهریه دانشگاه بستگی به دانشگاه و رشته انتخابی شما دارد برای مثال رشته های پزشکی و MBA جز گرانترین رشته های دانشگاهی در این کشور است. با این حال متوسط شهریه سالانه در برای رشته های کارشناسی ارشد در لهستان 3000 یورو است. همچنین بطور کلی هزینه زندگی در لهستان برای دانشجویان بین المللی حدود 500 تا 850 یورو در ماه است.

تحصیل و کار در لهستان برای دانشجویان کارشناسی ارشد

دانشجویان بین المللی که در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان تحصیل می کنند، اجازه کار نیمه وقت دارند. دانشجویان می توانند در حین تحصیل در یک شغل نیمه وقت مشغول به کار شوند و این نکته بسیار مثبتی برای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان است زیرا کمک می کند تا هزینه های تحصیل تا حدی پوشش داده شود. البته دانشجویان محدودیت ساعت برای کار دارند و فقط 20 ساعت در هفته می توانند کار کنند. البته در زمان تعطیلات ترم، دانشجویان مجاز به انجام کار تمام وقت هستند.

جمع بندی

لهستان یکی از مقاصد تحصیلی اروپایی برای دانشجویان بین المللی است. لهستان دارای یک اقتصاد در حال رشد است و در قلب اروپا قرار گرفته است. این کشور همچنین دارای دانشگاه معتبر بین المللی است و 14 دانشگاه آن در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار دارد. مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه های لهستان دارای اعتبار بین المللی هستند و در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته می شوند. اکثر دانشگاه های لهستان رشته های دانشگاهی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی مناسب برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. دریافت مدرک بین المللی از یک دانشگاه معتبر جهانی می تواند مسیری مطمئن برای آینده ی شغلی درخشان باشد. پس اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی با هزینه کم را دارید، پیشنهاد می کنیم که حتما دانشگاه ها و رشته کارشناسی ارشد لهستان را بررسی کرده و این مقصد تحصیلی را در لیست خود قرار دهید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *