Uncategorized

شرایط تحصیل دندانپزشکی در مصر

اخیرا کشور مصر به یکی از کشورهای پرطرفدار برای تحصیل در رشته دندانپزشکی تبدیل شده است. جالب است بدانید که 5 دانشگاه‌ برتر این کشور، در رده‌بندی‌های جهانی رتبه‌های بسیار بالایی دارند و از لحاظ کیفیت آموزش، با برخی کشورهای توسعه یافته، به شدت رقابت می‌کنند. از این گذشته تحصیل و زندگی در این کشور آفریقایی توسعه یافته، بسیار به نسبت کشورهای دیگر پایین‌تر است و همین امر موجب شده که تحصیل دندانپزشکی در مصر جزو انتخاب‌های دانشجویان این رشته باشد.

در ادامه تمامی موارد مهمی که در مورد تحصیل دندانپزشکی در مصر باید بدانید را برای شما خواهیم گفت.

تحصیل دندانپزشکی در مصر

کشور مصر در مورد تحصیلات عالیه، سیاست‌های بی‌شماری را هم برای دانشجویان بومی و هم برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. از رو در حال حاظر بیش از 29 دانشگاه دولتی و 26 دانشگاه خصوصی و بیش از 200 موسسه علمی مختلف، در این کشور وجود دارد.

در ادامه تمامی موارد مهمی که در مورد گرفتن پذیرش تخصص دندانپزشکی در کشور مصر نیاز خواهید داشت را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

نحوه گرفتن پذیرش و ورود به دانشکده‌های دندانپزشکی مصر

نحوه گرفتن پذیریش در دانشکده‌های دندانپزشکی کشور مصر، دانستن و بررسی کردن برخی موارد مثل طول دوره‌ی تحصیل و الزاماتی که برای شرکت در هر دوره نیاز خواهید داشت، از جمله موارد بسیار مهم است. در ادامه برخی از قوانینی که در مورد گرفتن پذیرش و ورود به دانشگاه‌های دندانپزشکی مصر نیاز خواهید داشت را با هم بررسی خواهیم کرد:

تحصیل در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی برای تحصیل دندانپزشکی در مصر، دوره‌ی 4 ساله است. در سال اول تحصیل، یک سری دروس خاص ارائه می‌شود که بیشتر دروس پیش‌نیاز برای ادامه تحصیل در این رشته هستند و تمامی مورد نیاز که برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان نیاز خواهند داشت، درس داده می‌شود. پس از اتمام رساندن ترم دوم، یک سری از دروس نیمه تخصصی رشته دندانپزشکی ارائه خواهد شد.

لارم به ذکر است که تمامی متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در مصر واجد شرایط گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های این کشور را ندارند. به طور کلی، دانشجویان که بالاترین معدل و بالاترین نمرات در دروسی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی را داشته باشند، شانس 90 درصدی برای گرفتن پذیرش را خواهند داشت.

از جمله مدارکی که شانس دانشجویان را برای گرفتن پذیرش در برترین دانشگاه‌های جهان که در کشور مصر وجود دارد عبارتند از: IGCSE، GCSE، Abitur، IB، BACC  فرانسوی و یا گواهی دبیرستان ملی از کشورهای عربی زبان و داشتن مدرک IELTS و تافل را با بالاترین نمره خواهد بود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در مصر در مقطع کارشناسی ارشد، دو ساله است. در این مقطع تمامی دروس تخصصی به صورت کامل‌تری ارائه خواهد شد. لازم به ذکر است که دانستن زبان عربی برای ادامه تحصیل در این مقطع، از الزامات می‌باشد. چرا که برخی از کلاس‌ها تنها امکان برگزاری به زبان عربی را دارند.

تحصیل در مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا و یا همان MBBS در کشور مصر ۷ ساله است. از 7 سال 5 سال را دانشجویان به صورت تخصصی به تحصیل در دروس مهم خواهند پرداخت و 2 سال آخر را به عنوان کارآموز در برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار خواهند شد. پس از پایان این دوره 7 ساله، دانشجویان شانس گرفتن اقامت دائم از این کشور را نیز خواهند داشت.

نکته‌ی بسیار مهمی که در مورد تحصیل در این دوره باید بدانید این است که در 5 سال اول، نیاز به شرکت در برخی آزمون‌های خاص خواهید داشت. چنانچه دانشجویی نتواند در این آزمون‌ها قبول شود، شانس رفتن به ترم بعد و به پایان رساندن تحصیلات تکمیلی را نخواهد داشت و هرگز شانس حظور در دوره‌های کارآموزی را نخواهد داشت.

گرفتن تخصص پس از اتمام تحصیلات دندانپزشکی در مصر

پس از به پایان رساندن مقطع دکترا و گذراندن دوره 7 ساله، چنانچه تمایل به گرفتن تخصص را داشته باشید، باید در یک دوره 4 ساله دیگر شرکت کنید. مدت زمان گرفتن تخصص در رشته دندانپزشکی چهار سال می‌باشد و تمامی فارغ‌التحصیلان به قدری مهارت به دست خواهند آورد که خیلی راحت شانس کار کردن در مراکز بهداشتی و درمانی این کشور را خواهند داشت.

برای گرفتن تخصص دندانپزشکی در این کشور، دانستن و بررسی کردن دو موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اولین موضوع شرکت در آزمون و کسب نمره مجاز برای تکمیل فرم مخصوص است. دومین موضوع بسیار مهم دیگر هم بالا بودن مهارت دانشجویان در دروس تخصصی است. جالب است بدانید که اجازه‌ی تطبیق برخی دروس را در این مقطع خواهید داشت.

برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در مصر

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، 5 تا از برترین دانشگاه‌های کشور مصر، جزو برترین دانشگاه‌های دنیا هستند و رتبه‌های جهانی دارند. از این رو دولت مصر، برترین امکاناتی که دانشجویان برای تحصیل نیاز خواهند داشت را در طول دوره‌ی دانشجویی خود خواهند آموخت.

در ادامه 3 تا از برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در کشور مصر را به شما معرفی خواهیم کرد:

دانشگاه الازهر یا Al-Azhar

دانشگاه الازهر یکی از برترین دانشگاه‌های کشور مصر است که در شهر قاهره پایتخت این کشور واقع شده است. این دانشگاه برترین و اولین دانشگاه این کشور است که شانس تحصیل در رشته دندانپزشکی را در آن خواهید داشت.

از آنجایی که این دانشگاه، یک دانشگاه مذهبی شناخته شده است، دارای دو بخش جداگانه دخترانه و پسرانه است. به این صورت که 2 دانشگاه خیلی بزرگ برای پسران و 2 دانشگاه خیلی بزرگ دیگر هم برای دختران درنظر گرفته شده است. این دانشگاه سالانه بیش از 120 هزار دانشجوی مستعد دارد که از آزمون‌های ورودی مختلف و فیلترهای بسیار گوناگونی باید رد شوند تا شانس تحصیل در این دانشگاه نمونه را داشته باشند.

دانشگاه اسکندریه یا Alexandria University

دومین دانشگاه برتر در کشور مصر، دانشگاه اسکندریه می‌باشد. این دانشگاه در یک از شهرهای ساحلی کشور مصر به اسم اسکندریه در سال ۱۹۳۸ تاسیس شده است. دانشجویانی شانس تحصیل و حظور در این دانشگاه را خواهند داشت که بالاترین نمرات را در دروس مثل ریاضی، علوم تجربی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی داشته باشند. در صورتی که پس از بررسی‌های مختلف صلاحیت دانشجو تعین شود، شانس تحصیل و حظور در این دانشگاه عالی را خواهند داشت.

دانشگاه آمریکای قاهره یا The American University in Cairo

سومین دانشگاه برتری که برای تحصیل دندانپزشکی در مصر می‌توانید آن را انتخاب کنید، دانشگاه آمریکایی قاهره است. این دانشگاه در سال ۱۹۱۹ در پایتخت کشور مصر یعنی قاهره تأسیس شده است. این دانشگاه کیفیت آموزشی بسیار زیادی دارد و سالانه بیش از ۵۰۰۰ فارغ‌التحصیل در رشته‌های تحصیلی متفاوتی مثل دندانپزشکی دارد.

هزینه‌ی زندگی و تحصیل دندانپزشکی در مصر

هزینه‌هایی که برای تحصیل رشته دندانپزشکی در مصر، به نسبت سایر کشورهایی که کیفیت آموزشی مشابه با این کشور دارند، به نسبت بسیار پایین‌تر است. از همین رو دانشجویان بین‌المللی خیلی زیادی این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه در مورد هزینه‌هایی که برای تحصیل باید در نظر گرفت بگوییم؛ به صورت میانگیم برای تحصیل در سال اول، چیزی حدود 11 هزار دلار نیاز خواهید داشت. مقدار شهریه‌ای که برای تحصیل در سال‌های دوم تا پنجم باید در نظر گرفته شود، حدود 6 هزار دلار است. چنانچه دانشجویی امکان هزینه خانه در این کشور را نداشته باشد و قصد اقامت در خوابگاه را داشته باشد، چیزی حدود 700 تا 800 دلار در سال نیاز خواهد داشت.

در مورد مقدار هزینه‌هایی که برای زندگی در مصر نیاز خواهید داشت، حدود 3 هزار دلار برای اجاره خانه باید در نظر داشته باشید که اگر خوابگاه را برای زندگی انتخاب کنید، این مقدار بسیار کمتر خواهد بود. برای هزینه‌هایی مثل خورد و خوراک و پوشاک هم چیزی حدود 200 دلار در هر ماه نیاز خواهید داشت.

بورسیه‌های تحصیلی در کشور مصر

یکی از گزینه‌های بسیار مهمی که در پائین آوردن هزینه‌های تحصیل و زندگی برای دانشجویان، گرفتن بورسیه‌های تحصیلی می‌باشد. کشور مصر بورسیه‌های متفاوتی را برای دانشجویان در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که دانشجویانی شانس به دست آوردن بورسیه‌های تحصیلی خواهند داشت که بالاترین نمرات را دریافت کرده باشند و یا پژوهش‌های علمی ارزشمندی را ارائه کرده باشند. در ادامه به برخی از مهمترین‌ بورسیه‌های تحصیلی که دانشجویان شانس به دست آوردنشان را خواهند داشت، اشاره خواهیم کرد:

  • بورسیه تحصیلی OFID برای دانشجویان مصری و بومی
  • بورسیه تحصیلی یونیکاف برای دانشجویان بین‌المللی
  • بورس تحصیلی دانشجویان منتخب به اسم EGYPTIAN FULBRIGHT
  • بورس دانشجویی فولبرایت مصری در مطالعات و پژوهش‌های اسلامی
  • بورسیه‌های تحصیلی عربی در پردیس فرانسه برای دانشجویان کشورهای عربی زبان
  • بورسیه تحصیلی AUC Khalaf Ahmad Al Habtoor Fund Scholarship Fund

این موارد تنها برخی از برترین بورسیه‌های تحصیلی است که دانشجویان عربی زبان و غیر عربی زبان، شانس بهره‌‌مندی از آنها را خواهند داشت.

مزایا و معایب تحصیل دندانپزشکی در مصر

کشور مصر هم دقیقا همانند سایر کشورها برای تحصیل ممکن است مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد. در ادامه به برخی از مزایا و معایبی که در مورد تحصیل دندانپزشکی در مصر باید بدانید اشاره خواهیم کرد:

مزایای تحصیل در کشور مصر

یکی از برترین مزایایی که تحصیل در کشور مصر برای دانشجویان دارد، هزینه‌های پایین تحصیل در این کشور است. هزینه‌های تحصیل در این کشور به نسبت سایر کشورهای توسعه یافته در جهان، به نسبت پائین‌تر است.

دومین مزیتی که تحصیل در این کشور برای دانشجویان دارد این است که 5 تا از برترین دانشگاه‌های این کشور، جزو برترین دانشگاه‌های دنیا است که 3 تا از این 5 دانشگاه، مختص رشته دندانپزشکی می‌باشد. از این گذشته دولت این کشور، برنامه‌های آموزشی و زیرساخت‌های بسیاری را برای دانشجویان در نظر گرفته است که این خود به تنهایی بزرگ‌‌ترین مزیت تحصیل در این کشور است.

علاوه بر مواردی که بالا در مورد مزایای تحصیل دندانپزشکی در مصر گفته شد، کشف فرهنگ‌های جدید و کهن این کشور است. با تحصیل در این کشور علاوه بر دسترسی به بالاترین کیفیت آموزشی، شانس شناخت بیشتر و سفر به هرم‌ها و معابد karnak و دره پادشاهان و اهرام ثلاثه را خواهید داشت.

معایب تحصیل دندانپزشکی در مصر

تا به اینجای این مقاله که همراه ما بودید، جا دارد که در مورد بزرگترین معایبی که تحصیل دندانپزشکی در مصر برای دانشجویان ایرانی دارد را بگوییم. به خاطر برخی موارد سیاسی، متاستفانه دانشجویان ایرانی شانس شرکت و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور نخواهند داشت. تنها برخی دانشجویان ایرانی شانس گرفتن پذیریش در دانشگاه‌های این کشور را خواهند داشت که تابعیت کشور ثالثی را داشته باشند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *