Uncategorized

شرایط تحصیل داروسازی در مصر

تحصیل داروسازی در مصر

بنا به دلایل بی‌شماری بسیاری از دانشجویان، کشور مصر را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. یکی از رشته‌های پرطرفدار برای دانشجویان، تحصیل داروسازی در مصر می‌باشد. عواملی مثل داشتن دانشگاه‌های معتبر در سطح بین‌المللی، هزینه‌های پایین زندگی و فرصت‌های شغلی بی‌شمار، باعث شده است که این کشور، جزء یکی از پرطرفدارترین کشورها، برای ادامه تحصیل برای دانشجویان ایرانی به شمار بیاید. در ادامه ما قصد داریم تا تمامی دلایلی که این کشور، تبدیل به یکی از برترین کشورهای دنیا برای تحصیل داروسازی شده است را با هم بررسی کنیم.

در این مقاله می خوانیم:

  • درباره کشور مصر
  • چرا تحصیل داروسازی در مصر؟
  • هزینه‌های تحصیل داروسازی در مصر
  • هزینه زندگی در مصر
  • گرفتن پذیریش برای تحصل داروسازی کشور مصر
  • دوره‌های پریمدیکال
  • تحصیل در دوره کارشناسی داروسازی مصر
  • تحصیل در دوره کارشناسی ارشد داروسازی مصر
  • تحصیل در دوره دکترای داروسازی مصر
  • بورسیه‌های تحصیل داروسازی در مصر
  • برترین دانشگاه‌های داروسازی در مصر
  • مزایا و معایب تحصیل داروسازی در مصر

درباره کشور مصر

کشور مصر در شمال شرق قاره‌ی آفریقا قرار گرفته است. این کشور از جنوب به دریای مدیترانه و از سمت غرب به دریای سرخ متصل شده است. کشورهای همسایه مصر هم لیبی، سودان، اسرائیل و نوار غزه می‌باشند. این کشور یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آفریقایی و خاورمیانه‌ است.

از جمله معروف‌ترین شهرهای این کشور، قاهره و اسکندریه است که بالاترین تراکم جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. لازم به ذکر است که کشور مصر، دارای قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است و آثار باستانی بسیار زیادی از جمله اهرام ثلاثه و معابد بزرگترین فراعنه دنیا را در خود جای دارد.

از لحاظ اقتصادی هم این کشور دارای یکی از متنوع‌ترین منابع درآمدی را در کشورهای خاورمیانه است و در بخش‌های مختلفی مثل گردشگری، کشاورزی، صنعت و خدمات بسیار فعال می‌باشد.

چرا تحصیل داروسازی در مصر؟

بنا به دلایل بسیار زیادی، دانشجویان بین‌المللی تحصیل داروسازی در مصر را انتخاب می‌کنند. در ادامه به برخی از مهمترین دلایل این امر اشاره خواهیم کرد:

1) با کیفیت‌ترین دانشگاه‌های دنیا

بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی و داروسازی کشور مصر، در بین برترین دانشگاه‌های دنیا دارای بالاترین رتبه‌بندی‌ها قرار دارند. موسسات آموزشی عالی بسیاری در این کشور وجود دارند که ارائه دهنده‌ی یک محیط علمی عالی جهت شرکت در دوره‌های آموزشی فراوان به زبان انگلیسی می‌باشد. از همه مهمتر اینکه تمامی منابع مورد نیاز برای دانشجویان بین‌المللی ارائه داده شده است.

2) هزینه‌های زندگی به نسبت پایین و مقرون به صرفه

کشور مصر در مقایسه با سایر کشورهای دنیا،  هزینه‌های زندگی و تحصیل بسیار پایین‌تری را دارا می‌باشد. تمام هزینه‌های ماهانه به صورت میانگین چیزی حدود 500 تا 600 دلار است. که البته این میزان به سبک زندگی هر کس بستگی دارد و ممکن است این میزان بالاتر و یا پایین‌تر هم باشد.

3) گشت و گذار در آثار و اسرار باستانی

کشور مصر به خاطر فرهنگ منحصر به فرد و بناهای تاریخی برجسته‌ای که دارد در دنیا مشهور است. چنانچه این کشور را برای تحصیل و زندگی انتخاب کنید، شانس این را خواهید داشت که از تمامی جاذبه‌های نمادین مصر مثل اهرام ثلاثه، ابوالهول، دره پادشاهان، موزه ملی مصر، کارناک، معبد اقصر، معابد ابو سیمبل و غیره به صورت نامحدود دیدن کنید.

هزینه‌های تحصیل داروسازی در مصر

مقدار هزینه‌هایی که برای تحصیل داروسازی در مصر باید در نظر گرفت، به نسبت دانشگاهی که انتخاب می‌کنید و یا هر مقطع تحصیلی متفاوت می‌باشد.

به صورت میانگین مقدار هزینه‌ای که برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید در نظر گرفت، برای مدت زمان حدود چهار سال در این کشور، حدود 19 هزار دلار نیاز خواهید داشت. که البته این میزان به نسبت دانشگاه و شهری که برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنید، متغیر خواهد بود.

مقدار هزینه‌هایی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد که حدود 1 تا 2 سال به طول خواهد انجامید، به طور کلی حدود 18 هزار دلار نیاز خواهید داشت که باز هم این میزان به نسبت شهر و دانشگاه انتخابی شما متغیر خواهد بود.

در مورد تحصیل در مقطع دکترا که حدود 2 تا 4 سال به طول خواهد انجامید، به صورت کلی حدود 19 هزار دلار به نسبت دانشگاه و یا محل اقامت خود نیاز خواهید داشت.

هزینه زندگی در مصر

همان‌طور که بالاتر هم به این نکته اشاره کردیم، مقدار هزینه‌های زندگی به نسبت سبک زندگی هر کسی می‌تواند متغیر باشد. مقدار هزینه‌هایی که برای زندگی در شهری مثل قاهره که پایتخت این کشور است باید در نظر داشته باشید، حدود 400 دلار بدون درنظر گرفتن اجاره خانه باید در نظر گرفته شود. که این هزینه‌ها شامل مواردی مثل خورد و خوراک، حمل و نقل، پرداخت قبوض و… می‌باشد.

گرفتن پذیریش برای تحصل داروسازی کشور مصر

برای تحصیل داروسازی در مصر، هر دانشگاه قوانین و الزامات مخصوصی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. به صورت کلی، مدارکی که برای ارائه به دانشگاه‌های مورد نظر نیاز خواهید داشت، عبارتند از:

  • کپی از پاسپورت
  • گزارش کامل پزشکی و سلامت
  • صورت‌حساب بانکی که اثبات کند که بودجه کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی و شهریه را دارید
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی

البته لازم به ذکر است که قبل از گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های مورد نظر، نیاز به شرکت در دوره‌ی پریمدیکال را خواهید داشت. پس از گذراندن این دوره و گرفتن نمرات مورد قبول، امکان ثبت نام و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های مورد نظر را خواهید داشت.

دوره‌های پریمدیکال

یکی از اولین مواردی که برای شرکت در این دوره‌ها باید در نظر گرفته باشید، تسلط کامل و کافی به زبان انگلیسی می‌باشد. برای شرکت در این دوره باید مهارت‌های زبانی شما برای شرکت در کلاس‌ها و درک کامل داشتن از سخنرانی‌ها و کلاس‌ها به اندازه کافی خوب باشد.

برای شرکت در دوره‌های پریمدیکال در کشور مصر، نیاز به یک سری مدارک مخصوص زبان انگلیسی خواهید داشت. این مدارک عبارتند از:

  • مدرک آکادمیک PTE
  • تافل و یا آیلتس
  • C1 Advancedیا C2 Proficiency

البته لازم به ذکر است که هر موسسه‌ای که برای گذراندن این دوره انتخاب کنید، مدارک مخصوصی را از شما درخواست خواهد کرد. ولی به طور کلی مدارک مورد نیاز برای شرکت در این دوره‌ها، مدارکی که ذکر شد، می‌باشد.

تحصیل در دوره کارشناسی داروسازی مصر

پس از گرفتن مدرک پریمدیکال و به دست آوردن نمرات به حد نصاب، امکان شرکت در دوره‌های کارشناسی رشته داروسازی در مصر را خواهید داشت. مدت زمان تحصیل در این دوره حدود 3 تا 4 سال می‌باشد. از جمله دروس مهمی که در این مقطع آموزش داده خواهد شد عبارتند از:

  • شیمی آلی و معدنی
  • بیوشیمی
  • فارماکولوژی
  • فیزیولوژی و…

به طور کلی در طول این دوره، دانشجویان به صورت کامل در مورد نقش‌های درمانی داروها، فارماکودینامیک، عوارض جانبی، تداخلات دارویی، استانداردهای تولید و توزیع دارو و… اطلاعات کامل و جامعی را به دست خواهند آورد.

برای تحصیل داروسازی در مصر در مقطع کارشناسی، امکان انتخاب از بین 27 دانشگاه منتخب در این کشور را خواهید داشت. همان‌طور که بالاتر هم به این نکته اشاره کردیم، به صورت کلی برای تحصیل در این مقطع، به صورت کلی حدود 19 هزار دلار نیاز خواهید داشت.

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد داروسازی مصر

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته داروسازی در کشور مصر، حدود 1 سال و نیم الی 2 سال می‌باشد. در این دوره اصول کلی در مورد قوانین ارائه کمک‌های اولیه، طبقه بندی اهداف داروهای مختلف و تجهیزات پزشکی و اصول تجارت دارویی را خواهید آموخت.

از این گذشته در این مقطع اطلاعات کامل در مورد ساخت انواع داروها، قرص، پودر، پماد و معجون‌های مختلف دارویی را خواهید آموخت و همچنین در مورد مسائل مربوط به خواص دارویی و قوانین استفاده به مشتریان را تسلط کافی پیدا خواهید کرد.

مقدار هزینه‌هایی که به صورت کلی برای تحصیل در این مقطع نیاز خواهید داشت، حدود 18 هزار دلار خواهد بود. حدود 16 دانشگاه در کشور مصر این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

تحصیل در دوره دکترای داروسازی مصر

مدت زمان تحصیل در این دوره 2 تا 4 سال می‌باشد. در این مدت دانشجویان مهارت کافی در مورد شناخت و ساخت انواع داروها، عفونت و ایمنی و ساخت و کشف داروهای مختلف را پیدا خواهند کرد. این دوره 2 تا 4 ساله شامل یک ترم مطالعات تکمیلی و دو و نیم سال کارورزی و ارائه پایان نامه می‌باشد.

پس از به پایان رساندن این دوره که حدود 19 هزار دلار هزینه خواهد داشت، امکان تاسیس یک داروخانه و یا مدیریت و توزیع دارو و همین طور امکان نظارت و ارزیابی ساخت و تولید انواع داروها را خواهد داشت. در کشور مصر 6 دانشگاه منتخب برای تحصیل در این مقطع وجود دارد که می‌توان این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشت.

بورسیه‌های تحصیل داروسازی در مصر

دانشجویان بین‌المللی با گرفتن بورسیههای تحصیلی این امکان را خواهند داشت که تا مقدار خیلی زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و امکان تحصیل رایگان را داشته باشند. لازم به ذکر است که تنها دانشجویانی واجد شرایط گرفتن این بورسیه‌های تحصیلی خواهند بود که بالاترین نمرات را در آزمون‌های ورودی و یا کلاس‌ها به دست آورده باشند و پتانسیل خیلی بالایی در مورد آموزش و… داشته باشند.

از جمله مهمترین بورسیه‌های تحصیلی مختص دانشجویان ایرانی رشته داروسازی در مقاطع تحصیلی مختلف عبارتند از:

  • CIRES PhD Scholarship: Interpretable AI – Theory And Practice
  • Premier Undergraduate And Wesbrook Scholarships
  • International Postgraduate Scholarship
  • PhD Scholarship: Human Exposure Pathways For Plastic Additives

برترین دانشگاه‌های داروسازی در مصر

همان‌طور که بالاتر در مورد دانشگاه‌های کشور مصر گفتیم، دانشگاه‌های بسیاری در این کشور برای تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد. ما در ادامه قصد داریم که 4 دانشگاه برتر در این کشور را به شما معرفی کنیم:

1) دانشگاه الازهر

دانشگاه الازهر در پایتخت این کشور یعنی قاهره واقع شده است. این دانشگاه جزو اولین دانشگاه‌های این کشور می‌باشد که در آن امکان تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی از جمله داروسازی و کلیه‌ی رشته‌های مهندسی و… را خواهید داشت.

ساختمان اداری دانشگاه الازهر شامل دو مجموعه دانشکده مختلف ویژه پسران و دختران است. در بخش آموزشی پسرانه چهارده دانشکده در رشته‌های علوم انسانی، پزشکی، کشاورزی و فنی و مهندسی وجود دارد. در بخش دخترانه هم دانشکده‌های مختلف در رشته‌های علوم انسانی و پزشکی وجود دارد. سالانه بیش از 120 هزار دانشجوی دختر و پسر از داخل و خارج در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

2) دانشگاه اسکندریه

دانشگاه اسکندریه هم دومین دانشگاه برتر در کشور مصر می‌باشد که در شهر ساحلی اسکندریه واقع شده ‌است. در این دانشگاه امکان تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی از جمله داروسازی را خواهید داشت.

3) دانشگاه آمریکایی قاهره

سومین دانشگاه برتر برای تحصیل داروسازی در مصر، دانشگاه آمریکایی قاهره می‌باشد. این دانشگاه در قاهره پایتخت این کشور می‌باشد و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. همین‌طور امکان تحصیل در دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در این دانشگاه خواهید داشت.

4) دانشگاه حلوان

چهارمین دانشگاه برتر در این کشور، دانشگاه حلوان می‌باشد که در شهر حلوان واقع شده است. لازم به ذکر است که شهر حلوان، بخشی از شهر قاهره می‌باشد. دانشجویان داخلی و بین‌المللی زیادی سالانه از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و جزو برترین دانشگاه‌های این کشور می‌باشد.

مزایا و معایب تحصیل داروسازی در مصر

کشور مصر با توجه به تمامی مواردی که تا به اینجای این مقاله گفته شد، مزایا و معایب خاص خود را برای ادامه تحصیل دارا می‌باشد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب تحصیل داروسازی در مصر اشاره خواهیم کرد:

  • مزایای تحصیل در مصر

اولین مزیتی که تحصیل در این کشور برای دانشجویان دارد، هزینه‌های نسبتا پایین تحصیل و زندگی در این کشور می باشد. علاوه بر این، چهار دانشگاهی که بالاتر به معرفی آنها پرداختیم، جزو برترین دانشگاه‌های بین‌المللی در جهان می‌باشد که شانس تحصیل و گرفتن مدرک تحصیلی خود را از این دانشکده‌های خواهید داشت.

علاوه بر این موارد، کشور مصر امکانات آموزشی بسیاری را برای دانشجویان داخلی و خارجی فراهم کرده است. به این صورت که پس از فارغ‌التحصیلی امکان کار در برترین مکان‌ها در داخل و خارج از کشور را خواهید داشت. نکته‌ی بسیار ارزشمند دیگر در مورد مزایای تحصیل در این کشور کشف و شناخت بهتر فرهنگ غنی مردم این کشور است. با تحصیل در کشور مصر امکان شناخت بهتر تاریخ مصر، هرم‌ها و معابد گوناگون در دوره‌های تاریخی مختلف را نیز خواهید داشت.

  • معایب تحصیل در مصر

یکی از مشکلات بزرگی که دانشجویان بین المللی در بدو ورود به این کشور و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های مختلف را خواهند داشت، داشتن حساب بانکی و ارائه تمکن مالی است که بالاتر به آن اشاره کردیم. علاوه بر این برخی از دانشگاه‌ها تنها به دانشجویان پذیرش می‌دهند که مهارت‌های بسیار عالی در زبان انگلیسی داشته باشند. در نتیجه اگر در بدو ورود، مهارت کافی و کامل در زبان انگلیسی نداشته باشید، شانس تحصیل در برترین دانشگاه‌های این کشور را نخواهید داشت.

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین شما می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *