بلاروس, تحصیلی

شرایط تحصیل در بلاروس

شرایط تحصیل در کشور بلاروس

مانند اغلب کشور های واقع شده در اروپای شرقی، بلاروس کشوری محصور شده در خشکی است که از تاریخ طولانی و باستانی برخودار است. فرهنگ بلاروس نیز مانند اوکراین به شدت توسط انبوهی از مردمی که از آن عبور کرده اند، از جمله روس هایی که به اروپای می روند یا مسافران اروپایی که به سمت شرق نقل مکان می کنند و…، شکل گرفته است و تغییر کرده. این کشور علی رغم روابط نزدیکش با همایسه خود یعنی روسیه، دارای فرهنگی متمایز، با زبان، آداب و رسوم، غذا، هنر و… خاص خود است. این کشور مانند کشور های منطقه، مقصد تحصیلی بسیاری از مهاجرانی است که خواستار ادامه تحصیل در کشور بلاروس هستند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط تحصیل در این کشور آشنا کنیم. اگر شما نیز می خواهید بلاروس را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنید و در این کشور به ادامه تحصیل بپردازید، این مقاله را از دست ندهید. بدون شک با مطالعه این مقاله که توسط مجموعه آوات گردآوری شده است، شما می توانید اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید.

شرایط کلی تحصیل در بلاروس

در نظام آموزشی کشور بلاروس، آموزش ها به دوره‌ های مختلف پیش از دبستان یا مهد کودک، دوره ابتدایی یا دبستان و دوره دبیرستان تقسیم‌ بندی می‌ گردد. آخرین مقطع تحصیلی در کشور بلاروس دکتری محسوب می شود که در برخی از دانشگاه های این کشور موجود است. تحصیل در مدارس کشور بلاروس از 6 سالگی آغاز می گردد. در واقع تحصیل دانش آموزان در این کشور از 6 تا 15 سالگی اجباری محسوب می شود. در کشور بلاروس تحصیل در مدارس دوره ابتدایی رایگان است.

در ادامه می خواهیم شرایط کلی تحصیل در این کشور را از دو جنبه مورد بررسی قرار دهیم: جنبه تحصیلات عمومی، جنبه تحصیلات عالی.

تحصیلات عمومی در بلاروس

منظور از تحصیلات عمومی، مقاطع تحصیلی است که پیش از ورود به دانشگاه هستند. تحصیلات عمومی در کشور بلاروس از دوره های زیر تشکیل شده است:

مهدکودک

در کشور بلاروس گذراندن دوره مهد کودک برای کودکان اجباری محسوب نمی شود. ولی از آنجایی که این کار برای کودکان مفید مشاهده شده است، 70% خانواده ها در این کشور کودکان خود را در دوره مهد کودک شرکت می دهند. سن شرکت کودکان در این دوره معمولا ۲ سالگی است و تا پنج سالگی ادامه می یابد. در این کشور برخی از مهد کودک های به صورت خصوصی به آموزش کودکان استثنایی و کودکان مبتلا به بیماری‌های روحی یا جسمی می پردازند.

دبستان

دوره دبستان در کشور بلاروس از 6 سالگی آغاز شده و به مدت 5 سال به طول می انجامد. کودکانی که بتوانند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند می توانند وارد دوره بعدی یعنی دوره دبیرستان شوند.

دبیرستان

دانش آموزان در کشور بلاروس از 11 سالگی وارد مقطع دبیرستان می شوند و تا 15 سالگی در این مقطع به تحصیل می پردازند.

در این دوره دانش‌ آموزان با توجه به رشته مورد علاقه خود وارد آموزش مهارت های فنی یا دبیرستان می شوند.

تحصیلات عالی در بلاروس

تحصیلات عالی در بلاروس شامل سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. ما در ادامه مقاله شما را کمی بیشتر با این مقاطه تحصیلی در کشور بلاروس آشنا خواهیم کرد.

دوره کارشناسی

تحصیل در دوره کارشناسی پس از به پایان رسیدن مقطع متوسطه صورت می گیرد. برای این منظور ارائه مدرک دیپلم 12 ساله الزامی می باشد. متقاضیان ورود به دانشگاه های کشور بلاروس ابتدا باید دوره های پادفک را به مدت 9 ماه طی نمایند. این دوره تقریبا معادل دوره پیش دانشگاهی ایران است. طول دوره کارشناسی در کشور بلاروس 4 سال تعیین شده است.

دوره کارشناسی ارشد

لازمه ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در کشور بلاروس هم گذراندن دوره پادفک است. با این تفاوت که برای ورود به دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های بلاروس، در طول دوره پادفک تنها به مطالعه زبان پرداخته می شود. طول دوره کارشناسی ارشد برای دانشجویان خارجی 2 سال تعیین گردیده است. البته در صورتی که متقاضی، مدرک کارشناسی خود را هم از این کشور اخذ کرده باشد، طول این دوره کوتاه تر می شود. در پایان دوره کارشناسی ارشد در کشور بلاروس، علاوه بر رویارویی دانشجویان با امتحانات پایان ترم، ارائه و دفاع از پایان نامه هم الزامی می باشد.

دوره دکتری

در حال حاضر کشور بلاروس یکی از مقاصد متقاضیان تحصیل در دوره دکتری محسوب می شود. دانشجویان بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی، کشورهای عربی و حتی بعضی از کشورهای اروپایی، کشور بلاروس را برای ادامه تحصیل در دوره دکتری انتخاب می نمایند. علت این امر پایین بودن هزینه تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی، امنیت بالا و کیفیت مناسب آموزشی و تحقیقاتی در دوره دکتری محسوب می شود.

مدرک دکترا اخذ شده از دانشگاه های کشور بلاروس در سایر کشورها دارای اعتبار است. البته متاسفانه مدرک دکتری دانشگاه های کشور بلاروس مورد تایید وزارت علوم ایران نیست.

طول مدت تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های کشور بلاروس 3 الی 4 سال تعیین گردیده است. شروع سال تحصیلی از ماه نوامبر بوده و در ماه اکتبر سال بعد، پایان می یابد.

دانشجویان دوره دکتری در کشور بلاروس در تمامی رشته های تحصیلی ارائه شده، ملزم به دفاع از تز تحقیقاتی هستند. اکثر رشته های دوره دکتری در کشور بلاروس به زبان روسی و تعداد کمتری به زبان انگلیسی عرضه می گردند بنابراین لازمه پذیرش و ادامه تحصیل متقاضیان تسلط به زبان روسی است.

شرایط تحصیل در بلاروس برای مهاجران

هر ساله تعداد زیادی دانشجوی خارجی برای تحصیل در دانشگاه های کشور بلاروس وارد این کشور می گردند. از دلایل تقاضای بالا برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور می توانیم امنیت، آرامش، هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور را نام ببریم. در واقع می توان گفت کشور بلاروس یکی از ارزان ترین و امن ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل به شمار می آید.

همچنین مهاجرت تحصیلی به کشور بلاروس به خصوص برای تحصیل در رشته های پزشکی شرایط مساعدی برای اخذ تابعیت این کشور فراهم می سازد.

مزایای تحصیل در کشور بلاروس برای مهاجران

اگر بخواهیم به طور کلی مزایای تحصیل در این کشور را با شما در میان بگذاریم، می توانیم از موارد ذیل نام ببریم:

  • هزینه تحصیل پایین تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی
  • سیستم آموزشی استاندارد مطابق استاندارد های آموزشی اروپا
  • رتبه علمی ۵۹۶ دانشگاه دولتی بلاروس در دنیا و قدمت 90 ساله آن
  • روابط خوب این کشور با سایر کشورهای دنیا
  • برخورداری از امنیت بالا
  • نبود تبعیض نژادی
  • وجود امکانات تفریحی و رفاهی برای دانشجویان دانشگاه های کشور بلاروس
  •  وجود خوابگاه های ارزان قیمت دانشجویی
  • پذیرش آسان در رشته های علوم پزشکی، تخصص های پزشکی و دندانپزشکی
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور بلاروس برای مهاجران

دانش آموزان بین المللی که خواهان ادامه تحصیل خود در مدارس کشور بلاروس هستند، حتما باید از شرایط ذیل برخودار باشند:

  • داشتن فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • داشتن گواهی پذیرش از سمت مدرسه مورد نظر
  • برخورداری از گذرنامه معتبر
  • داشتن گواهی پزشکی مبنی بر سلامت جسمی و روحی فرد
  • تعیین و معرفی قیم دانش آموز به دولت بلاروس
  • داشتن توانایی مالی
  • داشتن مدرک تحصیلی معتبر و ترجمه شده
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور بلاروس برای مهاجران

دانشجویانی که خواستار ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور هستند نیز باید دارای شرایط معینی باشند تا بتوانند به تحصیل در دانشگاه های بلاروس بپردازند:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • کسب پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
  • داشتن انگیزه نامه تحصیلی
  • داشتن مدارک تحصیلی معتبر همراه ریز نمرات
  • برخورداری از بیمه نامه مسافرتی
  • نداشتن سوء پیشینه
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی یا روسی
  • داشتن تمکن مالی برای تحصیل و زندگی در این کشور
  • و…

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور بلاروس

دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در دانشگاه های کشور بلاروس به زبان روسی، باید دارای مدرک زبان روسی باشند. افراد فاقد مدرک زبان روسی باید در دوره 9 ماهه پادفک شرکت کرده و همچنین به یادگیری زبان روسی در کالج بپردازند. پس از به پایان رسیدن این دوره و قبولی در آزمون پایانی پادفک، این افراد موفق به اخذ مدرک زبان می شوند. افرادی که به زبان روسی مسلط هستند، امکان بهره مندی از مزایای ارزان بودن تحصیل در بلاروس را دارند.

البته بسیاری از رشته های دانشگاهی در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می شوند که برای شرکت در این دوره ها داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6 تا 6/5 الزامی است.

هزینه تحصیل در بلاروس

واحد های درسی در کشور بلاروس به به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می شوند و انتخاب هر کدام از این زبان ها در میزان شهریه پرداختی کاملا دخیل است. برای مثال دانشجو متقاضی تحصیل در رشته های مهندسی به زبان روسی سالانه باید حدود 2000 تا 2500 دلار به دانشگاه پرداخت نماید. اما اگر خواستار تحصیل به زبان انگلیسی باشد باید سالانه شهریه ای بالاتر حدود 2500 تا 3000 دلار بپردازد.

به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور بلاروس در دوره کارشناسی سالانه 3000 تا 3500 دلار، در دوره کارشناسی ارشد سالانه 3500 تا 4000 دلار برآورد شده است. همچنین هزینه های زندگی شامل هزینه خوابگاه، خورد و خوراک، رفت و آمد و… ماهانه مبلغی حدود 350 تا 400 دلار را در بر می گیرد.

هزینه تحصیل در کشور بلاروس برای برخی از رشته های دانشگاهی

رشته دانشگاهی، از جمله عوامل تاثیر گذار بر هزینه تحصیل در کشور بلاروس است. البته اکثر رشته های این کشور در یک رنج قیمتی مشخص هستند، به جز رشته هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی و….

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کشور بلاروس سالانه 4000 تا 5000 دلار تخمین زده می شود. البته در صورت تحصیل به زبان روسی این هزینه 800 دلار در سال کمتر خواهد بود.

بورسیه های تحصیلی

در کشور بلاروس، نهاد های بسیاری وجود دارند که محصلانی که بلاروس تحصیل می کنند، بورسیه تحصیلی ارائه می دهند. این نهادهای اعطا کننده بورسیه تحصیلی شامل هر دو نهادهای دولتی و خصوصی می باشند.

البته توجه داشته باشید که اغلب بورسیه های تحصیلی به افراد دارای کارت شهروندی یا تبعه های کشور بلاروس تعلق می گیرد. برخی از مهم ترین موسسه های اهدا کننده بورسیه تحصیلی در کشور بلاروس عبارتند از:

  • بورس ملی بلاروس
  • بورس غیرانتفاعی و سازمان های تجاری
  • بورس تحصیلی ریاست جمهوری
  • بورسیه تحصیلی دکتری دانشگاه های کشور بلاروس
  • و…

کار در کنار تحصیل

داشتن کار پاره وقت در حین تحصیل در کشور بلاروس مجاز است. دانش آموزان و دانشجویان برای تامین بخشی از هزینه­ های زندگی و تحصیل خود می­ توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. البته نکته مثبت در رابطه با داشتن کار پاره وقت در حین تحصیل، امکان آشنایی با محیط کار و اقتصاد کشور بلاروس محسوب می شود. همچنین دانشجویان متقاضی کار پاره وقت می­ توانند دوره ­های کارآموزی و کار را در خود دانشگاه بگذرانند. تا در حین تحصیل قادر به تامین بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود باشند.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور بلاروس

درآمد حاصل از کار حین در تحصیل در کشور بلاروس مبلغی حدود 500 الی 600 دلار در ماه برآورد شده است. البته این مبلغ تنها می توانند قسمتی از هزینه های زندگی در این کشور را پوشش دهد.

انواع مشاغل موجود در کشور بلاروس برای دانشجویان و دانش آموزان

دانشجویان و دانش آموزان در کشور بلاروس اغلب به مشاغلی مانند کار در فروشگاه مواد غذایی، کار در پارک ­ها و شهربازی ها، کار در فروشگاه­ های زنجیره­ای بزرگ، کار در نمایشگاه ­ها، کار در رستوران ­ها، کار در پمپ بنزین، کار در کارخانه و غیره مشغول می شوند.

قوانین کار برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

داشتن کار پاره وقت در حین تحصیل در کشور بلاروس مجاز است. متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کشور بلاروس باید توجه داشته باشند که میزان ساعت کار مجاز به مقطع تحصیلی فرد وابسته است. دانشجویان دوره کارشناسی هفته ای 10 الی 15 ساعت، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد هفته ای 15 الی 20 ساعت و دانشجویان دوره دکتری هفته ای 30 ساعت (تمام وقت) اجازه کار دارند.

فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور بلاروس به راحتی می توانند وارد بازار کار این کشور شوند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. طول دوره تحصیل در دانشگاه های بلاروس برای رشته داروسازی چقدر است ؟

  • طول دوره تحصیل در دانشگاه های بلاروس برای رشته داروسازی 5 سال تعیین شده است.

می توانید از طریق واتس آپ یا از طریق بخش ارسال دیدگاه، سوالات خود را با همکاران ما به اشتراک بگذارید تا در اولین فرصت پاسخ سوال خود را دریافت نمایید.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *