مشاوره

وکالت در دعاوی ملک و املاک

در این مقاله سعی بر ایناست که در مورد وکالت در دعاوی ملک و املاک به بحث بپردازیم.موسسه حقوقی آوات با در بر داشتن وکلای زبده و متخصص آمادگی ارائه خدمات حقوقی در زمینه ملک و اموال غیر منقول و وکالت در دعاوی ملک و املاک را به هموطنان عزیز را دارد.

وکالت در دعاوی ملک و املاک

در بین دعاوی املاک و اموال غیر متقول سه دعوا معمولا مهم تر از سایر دعواها میباشد که ما در اینجا توضیح مختصری در مورد آنها خدمت شما عرض خواهیم کرد:

۱. دعوای تخلیه:

در ابتدا باید گفت بین دعوای تخلیه و دعوای خلع ید تفاوت هایی وجود دارد، بنابراین شناخت مبنای تمایز این دو دعوا ضروری است.

به طور اختصار می توان گفت منشا دعوای خلع ید غصب است و هیچ قراردادی بین مالک و متصرف مال وجود نداشته است در حالی که در دعوای تخلیه در گذشته یک رابطه حقوقی (قرارداد) در مورد موضوع دعوا میان طرفین وجود داشته و شروع تصرف خوانده مجاز و قانونی بوده ولیکن ادامه تصرفات او از سوی خواهان غیر قانونی تلقی شده است.

به معنای دیگر به هردلیل قرارداد سابق دیگر به حیات خود ادامه نداده و مالک به ادامه تصرف خوانده رضایت ندارد.

برای درک بهتر این تفاوت به عنوان مثال می توان گفت: ملکی برای مدت یکسال اجاره داده شده است و حال مالک مدعی انقضا یا فسخ قرارداد اجاره می باشد و درخواست توقف تصرفات و اعاده ملک به خود را دارد و در واقع راضی به ادامه تصرف متصرف یا همان مستاجر سابق نیست. همانطور که ملاحظه شد در این جا خواهان به قانونی بودن شروع تصرفات خوانده اقرار دارد اما بقای این تصرفات را غیر قانونی می داند.

در این حالت مالک به عنوان خواهان رفع تصرف متصرف می بایست در محکمه صالح طرح دعوای تخلیه و نه خلع ید نماید که موفقیت در این دعوا نیازمند آگاهی به قوانین و مقررات و آشنایی به روند حاکم بر این دسته از دعاوی می باشد که این امر ضرورت کمک گرفتن از دانش وکیلی متخصص را نمایان می نماید.

۲. دعوای خلع ید غاصبانه:

رسیدگی به این دعوی فرع بر اثبات مالکیت خواهان است. این بدان معنی است که زمانی خواهان میتواند این دعوا را طرح نماید که بتواند شرایط و ارکان تشکیل دهنده این دعوا را که همانا اثبات مالکیت خواهان و تصرف غاصبانه و یا در حکم غاصبانه خوانده است را رعایت نماید.
در غیر این صورت اگر خواهان نتواند مالکیت خود را ثابت نماید و در واقع اصل مالکیت خواهان محل نزاع واقع شده و دلایل و مدارک کافی برای اثبات مالکیت وی وجود نداشته باشد و اظهارات وی حاکی از نوعی ادعای مالکیت باشد که احراز آن منوط به رسیدگی مستقل است،

در این صورت دعوای خلع ید خواهان به تنهایی قابلیت استماع نداشته و به استناد ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قابل رد خواهد بود چراکه خواهان ادعایی را مطرح کرده که در ردیف خواسته نیامده است.

۳. دعاوی تصرف:

دعاوی تصرف شامل سه نوع دعوا متفاوت می شود: دعوای تصرف عدوانی، دعوای  مزاحمت و دعوای ممانعت از حق.
در این دعاوی اصولا بحث مالکیت مال غیر منقول مطرح نیست بلکه خواهان ادعا دارد ملک موضوع دعوا سابقاً در تصرف و مورد استفاده وی بوده و دیگری بدون رضایت او و بدون هیچ گونه مجوز قانونی بر حسب مورد ملک را از تصرف او خارج کرده و یا مانع اعمال حق او در ملک مزبور گشته و یا نهایتاً مزاحم تصرفات او شده است و حال خواهان خواستار بازگشت و اعاده ملک به خویش و یا رفع ممانعت و مزاحمت خوانده از ملک موضوع دعوا می باشد.

قانونگذار برای این نوع از دعاوی املاک به جهت حمایت از متصرف قانونی ملک امتیازات ویژه ای در نظر گرفته است من جمله : غیر مالی تلقی کردن این دعاوی که باعث تغییر در صلاحیت دادگاه صالحه و نحوه محاسبه هزینه دادرسی و تغییر در شرایط تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی این نوع دعاوی شده است، رسیدگی خارج از نوبت جهت تسریع در احقاق حقوق متصرف قانونی ملک و اجرای حکم صادره از دادگاه بدوی هرچند هنوز رای صادره قطعی نشده باشد.

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین شما می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

به این نوشته امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *