پاکستان

شرایط تحصیل پزشکی در پاکستان

رشته‌های پزشکی جزو محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در هر کشوری به شمار می‌آیند. برخی کشورها ممکن است شرایط ساده‌تری برای این امر در نظر گرفته باشند؛ ولی برخی کشورها ممکن است آزمون‌های سخت و پیچیده‌ای را برای پذیرش دانشجویان منتخب داشته باشند. اگر شما هم از علاقمندان تحصیل در رشته‌های پزشکی هستید و دوست دارید کشور دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، تحصیل پزشکی در پاکستان این امکان را به شما خواهد داد که با هزینه‌های کم، در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید و مهارت‌های کافی را به دست آورید.

امروز در ادامه‌ی این مقاله ما قصد داریم تا هر آنچه که در مورد تحصیل پزشکی در پاکستان را باید بدانید برای شما به صورت کامل توضیح دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

  • درباره پاکستان
  • چرا تحصیل پزشکی در پاکستان
  • هزینه تحصیل پزشکی در پاکستان
  • هزینه زندگی در پاکستان
  • مقطع لیسانس تحصیل پزشکی در پاکستان
  • مقطع فوق لیسانس تحصیل پزشکی در پاکستان
  • مقطع دکترای تحصیل پزشکی در پاکستان
  • بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی کشور پاکستان
  • برترین دانشگاه‌های کشور پاکستان برای تحصیل در رشته پزشکی
  • مزایا و معایب تحصیل پزشکی در پاکستان

درباره پاکستان

کشور پاکستان در بخش جنوب آسیا قرار گرفته است. این کشور از سمت شمال با افغانستان و چین و از شمال غربی با افغانستان و از سمت شمال شرقی و شرق با هند و از مغرب با ایران مرز مشترک دارد. مرکز این کشور هم شهر اسلام آباد می‌باشد.

زبان رسمی مردم این کشور، زبان اردو می‌باشد و واحد پول آن هم روپیه پاکستانی می‌باشد. زبان اصلی مدارس تا پایان دوره‌ی متوسط اردو می‌باشد و زبان اصلی تدریس بیشتر دروس در مراکز عالی، انگلیسی است.

چرا تحصیل پزشکی در پاکستان

کشور پاکستان کشوری است که در رشته‌هایی مثل رشته‌های پزشکی، جایگاه بسیار خوبی در سراسر دنیا دارد. پذیرش گرفتن از برترین دانشگاه‌های این کشور که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت، شرایط خیلی سخت و پیچیده‌ای ندارد و خیلی راحت با داشتن یک سری شرایط خاص، امکان گرفتن پذیرش از برترین دانشگاه‌های این کشور را خواهید داشت.

دیگر مزیتی که تحصیل و زندگی در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی دارد، پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل به نسبت سایر کشورهای آسیایی می‌باشد. علاوه بر این چنانچه دانشجوی مستعدی باشید، شانس گرفتن بورسیه‌های تحصیلی و تحصیل رایگان در این کشور را نیز خواهید داشت.

هزینه تحصیل پزشکی در پاکستان

همان‌طور که بالاتر گفته شد، هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور به نسبت سایر کشورهای آسیایی کمتر می‌باشد. دانشجویان رشته‌های پزشکی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی، به صورت سالانه چیزی حدود 2000 تا 4000 هزار دلار نیاز خواهند داشت. چنانچه خواهان تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را داشته باشید، این مقدار از 7000 تا 10000 دلار نیز متغیر خواهد بود.

برای تحصیل در مقاطع دکترا و تحصیلات تکمیلی هم به چیزی حدود 9000 دلار به بالا نیاز خواهید داشت.

هزینه زندگی در پاکستان

هزینه‌های زندگی برای دانشجویان رشته‌ی پزشکی در کشور پاکستان، به نسبت سایر کشورها خیلی پایین است. به صورت میانگین برای زندگی کردن و پرداخت هزینههای خورد و خوراک، پوشاک، حمل و نقل و… به چیزی حدود 280 تا 380 دلار در ماه نیاز خواهید داشت. برای اجاره‌ی یک آپارتمان یک‌خوابه در شهر اسلام آباد هم کافیست به اندازه‌ی 100 دلار در ماه هزینه کنید تا خانه‌ای در مرکز شهر داشته باشید.

تحصیل پزشکی در پاکستان در مقاطع مختلف

مقطع لیسانس

برای گرفتن پذیرش مقطع لیسانس تحصیل پزشکی در پاکستان، داشتن مدرک دیپلم دبیرستان در یکی از رشته‌های ریاضی و یا تجربی الزامی می‌باشد. مدت زمان تحصیل در این مقطع؛ بین 3 تا 4 سال می‌باشد. زبان اصلی تدریس دروس در این مقطع هم انگلیسی و هم زبان اردو می‌باشد. این امکان تقریبا در تمامی دانشگا‌ه‌ها میسر شده است که بین این دو زبان، یکی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

البته لازم به ذکر است که داشتن مدرک آیلتس 6 و نیم به بالا و یا مدرک تافل 80 به بالا، برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل به زبان انگلیسی، الزامی می‌باشد.

مقطع فوق لیسانس

برای تحصیل پزشکی در پاکستان در مقطع فوق لیسانس، نیاز است که یک دوره‌ی تحصیلی یک سال و نیم، الی دو ساله را پشت سر بگذارید. تمامی دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در این مقطع، شانس وارد شدن به بازارهای کار بین‌المللی را خواهند داشت و فرصت‌های شغلی بسیاری در انتظار آنها خواهد بود.

لازم به ذکر است که دولت پاکستان به دانشجویان این مقطع، اهمیت بسیار بالایی می‌دهد و روی دانشجویان منتخب و مستعد، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را انجام می‌دهد. چنانچه در طول این دوره‌ ایده‌های پژوهشی نابی داشته باشید و بالاترین نمرات را در طول ترم به دست آورید، شانس بهره‌مند شدن از بورسیه‌های تحصیلی و تحصیل رایگان در این کشور را خواهید داشت.

مقطع دکتری

مدت زمان تحصیل در این مقطع، کمی طولانی‌تر و سخت‌تر می‌باشد و این پروسه ممکن است بین 3 تا 5 سال متغیر باشد. دانشجویان این مقطع تحصیلی شانس کار کردن و داشتن کسب درآمد در طول تحصیل خود در مراکز بهداشتی و درمانی این کشور را خواهند داشت.

بیشترین مهارتی که دانشجویان در این مقطع به دست می‌آورند، پژوهشی می‌باشد و کلاس‌ها به صورت تئوری برگزار نمی‌شوند. از آنجایی که هزینه‌های تحصیل در این مقطع به نسبت سایر دوره‌ها کمی بیشتر می‌باشد، با ارائه دادن تمامی توانایی‌ها و نشان دادن همه‌ی استعدادهایتان، شانس تحصیل رایگان در این مقطع به واسطه بورسیه‌های تحصیلی که به شما تعلق خواهد گرفت را خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی: تحصیل داروسازی در پاکستان

بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی کشور پاکستان

همان‌طور که بالاتر هم به این نکته اشاره کردیم، دانشجویانی بسیار مستعد باشند و رزومه‌ی تحصیلی درخشانی داشته باشند، شانس تحصیل رایگان به واسطه‌ی بورسیه‌های تحصیلی را خواهند داشت. کشور پاکستان بسیار به دانشجویان بین‌المللی بها می‌دهد و از این رو، گزینه‌های بسیاری را برای این دانشجویان در نظر گرفته است.

یکی از برترین بورسیه‌های تحصیل پزشکی در پاکستان، بورسیه تحصیلی کمیسیون آموزش عالی پاکستان است. دانشجویانی که بالاترین نمرات و بهترین پژوهش‌های علمی را ارائه داده باشند، شانس به دست آوردن این بورسیه‌ تحصیلی را خواهند داشت.

یکی دیگر از برترین بورسیه‌های تحصیلی، بورسیه تحصیلی Tempus می‌باشد که باز هم به دانشجویان تعلق خواهد گرفت که رزومه تحصیلی بهتر و پژوهش‌های علمی خاص و منحصر به فردی را ارائه داده باشند.

برترین دانشگاه‌های پاکستان برای تحصیل در رشته پزشکی

دانشگاه‌های بسیار عالی در کشور پاکستان وجود دارد که برخی از آنها جزو برترین دانشگاه‌های دنیا می‌باشند. در ادامه برخی از برترین دانشگاه‌های کشور پاکستان که مورد تائید وزارت علوم و بهداشت ایران نیز هستند را معرفی خواهیم کرد:

1. دانشگاه علوم و تکنولوژی اسلام آباد

دانشگاه علوم و تکنولوژی اسلام آباد یکی دانشگاه‌های خصوصی در کشور پاکستان می‌باشد. این دانشگاه در بین دانشگاه‌های خصوصی، بالاترین کیفیت آموزش را دارد و جزو برترین دانشگاه‌های دنیا نیز به حساب می‌آید. با داشتن رزومه‌ی تحصیلی عالی در هر کدام از مقاطع تحصیلی، شانس گرفتن پذیرش از این دانشگاه را خواهید داشت.

2. دانشگاه قائد اعظم

داشنگاه قائد اعظم هم یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های خصوصی در شهر اسلام آباد است. فضای خارجی این دانشگاه بسیار زیبا و منحصر به فرد می‌باشد و در یکی از مناطق کوهستانی این شهر واقع شده است. دانشگاه قائد اعظم امکانات تحصیلی و رفاهی با بالاترین کیفیت را برای دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی فراهم کرده است.

3. دانشگاه پنجاب

دانشگاه پنجاب هم یکی دیگر از دانشگاه‌های خصوصی در شهر لاهور پاکستان می‌باشد. دانشجویانی شانس گرفتن پذیرش از این دانشگاه را خواهند داشت که بالاترین رزومه تحصیلی و معدل‌های در دوره‌های قبلی تحصیلی خود داشته باشند. علاوه بر آن شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره حد نصاب هم برای شرکت در این دانشگاه الزامی می‌باشد.

4. دانشگاه لاهور

دانشگاه لاهور یکی از برترین و بزرگترین و مجهزترین دانشگاه‌های کشور پاکستان می‌باشد. این دانشگاه در شهرهای مختلفی مثل لاهور، اسلام آباد و چند شهر مختلف دیگر نیز شعباتی دارد. یکی از بزرگترین مزیت‌هایی که تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان دارد، دسترسی داشتن به بزرگترین کتابخانه پاکستان است. لازم به ذکر است که این دانشگاه هم در رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان نیز قرار گرفته است و پس از فارغ‌التحصیلی شانس پیدا کردن کار در تمامی مراکز درمانی برتر دنیا را نیز خواهید داشت.

5. دانشگاه آقا خان

دانشگاه آقاخان هم دیگر دانشگاه برتر برای تحصیل پزشکی در پاکستان می‌باشد که در شهر کراچی واقع شده است. با تحصیل در این دانشگاه علاوه بر پیدا کردن مهارت‌های خاص در کلاس‌های تئوری، شانس حظور در مراکز درمانی و تجربه کار به صورت حرفه‌ای و عملی را نیز خواهید داشت. لازم به ذکر است که این دانشگاه علاوه بر کشور پاکستان، در کشورهای دیگری مثل آفریقا، بریتانیا و افغانستان نیز شعبات فعالی نیز دارد. برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه، علاوه بر داشتن رزومه تحصیلی قوی، نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی و مصاحبه‌ی ورودی نیز خواهید داشت.

6. دانشگاه کراچی

دانشگاه کراچی هم جزو برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. سطح علمی و آموزشی این دانشگاه به نسبت سایر دانشگاه‌ها بسیار بالاتر است و از این رو اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را برای دادن پذیرش به دانشجویان را نیز دارا می‌باشد. کیفیت آموزش در این دانشگاه بسیار بالا می‌باشد و شانس پیدا کردن کار در برترین مراکز درمانی پاکستان و سایر کشورها را پس از فارغ‌التحصیلی خواهید داشت.

7. دانشگاه بهاالدین زکریا

دانشگاه زکریا هم یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های برای تحصیل پزشکی در پاکستان می‌باشد. این دانشگاه هم جزو برترین دانشگاه‌های دنیا است که در آن امکان تحصیل هم به زبان اردو و هم زبان انگلیسی را نیز خواهید داشت.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در پاکستان

تا به اینجا به تمامی مواردی که برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های پاکستان نیاز خواهید داشت اشاره کردیم. بسیار مهم است که قبل از هر اقدامی، تمامی جوانب را به صورت کامل بررسی کنید و سپس اقدام به گرفتن پذیرش و تحصیل در کشور پاکستان را داشته باشید.

این کشور هم همانند سایر کشورهای دنیا، مزایا و معایبی را با خود به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب تحصیل پزشکی در پاکستان اشاره خواهیم کرد:

مزایای تحصیل پزشکی در پاکستان

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی خواهد داشت، امکان افتتاح حساب برای دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. با ارائه دادن ویزای تحصیل و آدرس محل سکونت، خیلی راحت می‌توانید در تمامی بانک‌های این کشور حساب بانکی خود را افتتاح کنید.

دیگر مزایایی که تحصیل پزشکی در پاکستان برای دانشجویان دارد، در اختیار داشتن خدمات بیمه و تسهیلات درمانی می‌باشد. با در اختیار داشتن بیمه، امکان برخورداری از امکاناتی مثل عدم پرداخت هزینه‌های درمانی، دارو و ویزیت پزشک‌های اورژانسی را خواهید داشت.

یکی دیگر از مزیت‌هایی که در هنگام تحصیل پزشکی در پاکستان خواهید داشت، امکان کار کردن در زمان تحصیل می‌باشد. خیلی راحت با ارائه کارت دانشجویی و ویزای تحصیلی، امکان پیدا کردن کارهای دانشجویی مطابق با رشته تحصیلی خود را خواهید داشت.

آخرین مزیت تحصیل پزشکی در پاکستان، شرکت در کنفرانس‌های علمی می‌باشد. شرکت کردن در این کنفرانس‌ها برای دانشجویان اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. چرا که دانشجویان با شرکت در این کنفرانس‌ها شانس اثبات و نشان دادن توانایی‌ها و سطح علمی خود به دیگران و گرفتن بورسیه‌های تحصیلی را خواهند داشت.

معایب تحصیل پزشکی در پاکستان

با وجود تمامی مزایایی که با تحصیل در این کشور خواهید داشت، ذکر این نکته هم بسیار ضروری است که کشور پاکستان، شاید کشور امنی برای زندگی کردن نباشد. چرا که حملات تروریستی بسیاری در این کشور صورت می‌گیرد که شاید برای بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های آنها اصلا چیز مطلوبی نباشد!

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *