Uncategorized

شرایط تحصیل پزشکی در لبنان

کشور لبنان یکی از زیباترین کشورهای خاورمیانه است که به آن پاریس خاورمیانه نیز می‌گویند. این کشور یکی از محبوب‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی می‌باشد. چرا که با تحصیل پزشکی در لبنان، هم هزینه‌های کمتری برای رفت و آمد به ایران خواهید داشت و هم اینکه از بالاترین کیفیت آموزشی در سطح جهانی بهره خواهید برد.

در ادامه‌ی این مقاله ما قصد داریم تا تمامی جوانب تحصیل پزشکی در لبنان را با هم بررسی کنیم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

تحصیل پزشکی در لبنان

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که دانشجویان ایرانی و سایر کشورهای دنیا کشور لبنان را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، داشتن سیستم آموزشی به زبان انگلیسی و یا فرانسوی است. بسیاری از دانشجویان تحصیل در مراکز خصوصی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند که دلیلش هم پروسه‌های اداری کمتر و پذیرش راحت‌تر این دانشگاه‌ها می‌باشد. البته لازم به ذکر است که اگر امکان گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های دولتی این کشور را داشته باشید، شانس گرفتن بورسیه‌های تحصیلی که در ادامه کامل‌تر در مورد آنها توضیح می‌دهیم را خواهید داشت.

در ادامه در مورد جزئیات تمامی مقاطع تحصیلی در کشور لبنان توضیح خواهیم داد.

تحصیل پزشکی در مقاطع مختلف لبنان

دوره‌های پریمدیکال

یکی از شرایطی که برای تحصیل پزشکی در لبنان خواهید داشت، شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و دوره‌های پریمدیکال است. با شرکت در این دوره‌ها هم مدرک BS را دریافت خواهید کرد و هم اینکه با یک پایه‌ی بسیار قوی برای شروع دوره‌های تخصصی آماده خواهید شد.

این دوره 3 ساله است و در این دوره به صورت تخصصی آموزش‌هایی در دروس مهم و پایه‌ای مثل زیست شناسی، شیمی، بیوشیمی، مهندسی پزشکی، علوم بنیادی بهداشت تحصیل خواهید کرد. پس از به اتمام رساندن این دوره، باید در آزمون نهایی شرکت کنید، دانشجویی از این آزمون سربلند بیرون خواهد آمد که معدل 85 از 100 را دریافت کرده باشد.

مقطع لیسانس

پس از پشت سر گذاشتن دوره‌های پریمدیکال و آزمون ورودی، گرفتن پذیرش از برترین دانشگاه‌های این کشور هم پروسه‌ای سخت و زمان‌گیر را پیش رو خواهید داشت. دانشجویان شانس ورود به این دانشگاه‌ها را خواهند داشت که بالاترین نمرات در این آزمون‌ها و سوابق تحصیلی درخشان در دوران دبیرستان داشته باشند.

مدت زمان تحصیل در این مقطع تحصیلی 4 ساله است و داشتن مدرک IELTS با نمره 5 به بالا هم از الزامات میباشد. البته اگر مدرک معتبری در زبان فرانسوی هم داشته باشید، نیازی به داشتن مدرک IELTS نخواهید داشت.

مقطع فوق لیسانس

طول دوره‌ی تحصیل در مقطع فوق‌ لیسانس در کشور لبنان، 2 ساله است. دانشجویان امکان گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های برتر را خواهند داشت که رزومه تحصیلی بسیار قوی داشته باشند و یک موضوع پژوهشی که در طول دوره‌ی تحصیل باید ارائه شود را داشته باشند.

البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که هزینه‌های تحصیل در این مقطع تحصیلی به نسبت کمی بالاست و نیاز به شرکت در یک آزمون به اسم GMAT را نیز خواهید داشت. علاوه بر این تسلط کامل به زبان عربی هم دیگر الزامات شرکت در این دوره نیز می‌باشد. چرا که برخی از دورس تخصصی، فقط به این زبان تدریس می‌شوند.

مقطع دکترا

شرکت در دوره‌ی دکترا ملزم به قبول شدن در یک آزمون ورودی نسبتا سخت و یک مصاحبه حضوری با هیات علمی دانشگاه مورد نظرتان نیز می‌باشد. پس از گرفتن تائیده از این گروه علمی، باید به دنبال پیدا کردن که پروپوزال و یا همان پایان‌نامه معتبر که توسط استاد راهنما تائید بشود نیز هستید.

طول مدت تحصیل در مقطع دکترا، 5 ساله است و بیشتر دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. ولی دانستن و تسلط داشتن به زبان عربی هم یکی دیگر از ملزومات تحصیل در مقطع دکترا نیز می‌باشد. تحصیل در این مقطع بسیار حساس است و شرایطی به نسبت سخت و پیچیده دارد. ولی با به اتمام رسانیدن این دوره‌، شانس ورود به بازارهای کار جهانی و برترین مراکز بهداشتی درمانی را خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی: تحصیل داروسازی در لبنان

آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی لبنان

برخی از دانشگاه‌های معتبر این کشور، داشتن مدرک دوره‌ی پریمدیکال برای ثبت‌نام دانشجویان را کافی می‌دانند و نیازی به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه را ندارند. ولی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های دولتی کشور لبنان، نیاز به شرکت در یک آزمون ورودی که MCAT  نام دارد را خواهید داشت.

در این آزمون سوالاتی در مورد سیتولوژی و آسیب شناسی سلول انسانی، آمار زیستی، فیزیولوژی سلول انسانی، فیزیولوژی انسان، بیوفیزیک، میکروب شناسی و ژنتیک مطرح شده است. در صورت قبولی در این امتحان با نمره‌ی عالی، شانس بسیار بزرگی برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های دولتی را خواهید داشت.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی لبنان

در کشور لبنان، 7 دانشگاه پزشکی بسیار معتبر وجود دارد که 4 تا از این دانشکده‌ها، جزو برترین دانشگاه‌های دنیا می‌باشند. در ادامه این 4 دانشگاه پزشکی معتبر در لبنان را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه امریکن بیروت

دانشگاه پزشکی امریکن بیروت یا AUBMC، یکی از پیشروترین و معتبرترین دانشگاه‌های بین المللی در لبنان و خاورمیانه به شمار می‌آید. در این دانشگاه برنامه‌های آموزشی پزشکی و تحقیقات زیست پزشکی بسیار توسط دانشجویان انجام می‌گیرد که اعتبار جهانی دارد.

دانشگاه بیروت عرب

دانشگاه بیروت عرب یا BAU هم دیگر دانشگاه معتبر کشور لبنان می‌باشد که برای اولین بار، اولین مدرک لیسانس پزشکی و جراحی را در سال ۲۰۰۱ به فارغ‌التحصیلان این رشته اعطا کرد. دانشگاه BAU جزو موسسات خصوصی آموزش عالی در این کشور است که در شهر بیروت پایتخت لبنان واقع شده است. این دانشگاه کمک هزینه‌های تحصیلی گوناگونی را به دانشجویان با همکاری برخی از بیمارستان‌های وابسته در لبنان به دانشجویان اعزا می‌کند که شانس تحصیل راحت‌تر را به دانشجویان می‌دهد.

دانشگاه بالامند

دانشگاه بالامند یا UOB هم دیگر موسسه آموزش عالی خصوصی، غیرانتفاعی و مستقل در کشور بیروت است که با همکاری بیمارستان سنت جورج – مرکز پزشکی دانشگاه، تاسیس شده است. این دانشگاه، یک موسسه آمریکایی-لبنانی است که زیر نظر هیئت رئیسه دانشگاه نیویورک در کشور لبنان فعالیت می‌کند.

دانشگاه LAU

چهارمین دانشگاه برتر کشور لبنان، دانشگاه LAU است که توسط کمیسیون آموزش عالی نیوانگلند در آمریکا فعالیت می‌کند. این دانشکده‌ی پزشکی برای اولین بار در لبنان، یک برنامه درسی مدرن را اتخاذ کرد و علوم پایه و بالینی را با هم ادغام کرد و تجربه‌های عملی را از ماه‌های اول تحصیل برای دانشجویان راحت‌تر کرده است. در واقع از همان ابتدای تحصیل، دانشجویان مهارت‌های بالینی و تئوری را همزمان با هم خواهند آموخت.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در لبنان

مقدار هزینه‌هایی که برای تحصیل در کشور لبنان در مقاطع تحصیلی گوناگون باید پرداخت شود، بر اساس انتخاب دانشگاهی که دانشجویان در آن تحصیل می‌کنند، متغیر است. به طور میانگین مقدار هزینه‌هایی که برای تحصیل در هر ترم باید در نظر بگیریم، حدود 4 تا 6 هزار دلار است.

مقدار هزینه‌هایی که برای زندگی در این کشور توسعه یافته در نظر باید گرفته شود، برای اجاره یک آپارتمان 575 دلار، هزینه‌های حمل و نقل حدود 80 دلار، خورد و خوراک و هزینه‌های جانبی هم حدود 100 دلار باید در نظر گرفت که به نسبت سایر کشورهای خاورمیانه، این مقدار کمی بالا می‌باشد.

بورسیه تحصیلی در لبنان

بورسیه‌های تحصیلی گوناگونی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. یکی از رایج‌ترین انواع بورسیه، نیاز به پر کردن فرم درخواست توسط دانشجویان است. پس از پر کردن فرم، ارسال رزومه‌ی تحصیلی و بررسی میزان علم و سواد دانشجویان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پس از آن باید در یک آزمون مشخصی شرکت کنید که شامل سوالاتی مربوط به زبان شناسی و اطلاعات علمی می‌باشد.

دانشجویان که شامل دریافت این بورسیه تحصیلی شوند، 10 تا 65 درصد از تمامی هزینه‌های زندگی و تحصیل‌شان پوشش داده خواهد شد.

یکی دیگر از انواع بورسیه‌های تحصیلی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، بورسیه پژوهشی می‌باشد. این بورسیه شامل برخی تحقیقات و پژوهش‌های بسیار می‌باشد. هر چقدر این پژوهشات، ابعاد وسیع‌تری را پوشش دهد، شانس بیشتری برای دریافت خواهید داشت. از دیگر الزامات مشمول شدن برای دریافت این بورسیه، بالا بودن معدل و ریزنمرات تحصیلی دانشجویان است.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در لبنان

کشور لبنان هم همانند سایر کشورهایی که دانشجویان برای زندگی و تحصیل انتخاب می‌کنند، در کنار مزایای بسیاری که دارند، ممکن است برخی معایب هم با خود به همراه داشته باشند. در ادامه به برخی مزایا و معایب تحصیل پزشکی در لبنان خواهیم پرداخت.

مزایا

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که تحصیل در این کشور برای دانشجویان به همراه خواهد داشت، بعد مسافتی نسبتا کوتاه با ایران است. دانشجویان به راحتی می‌توانند بین دو کشور رفت و آمد داشته باشند. دیگر مزیتی که تحصیل در لبنان دارد یاد گرفتن دو زبان به صورت همزمان است. از آنجایی که زبان عربی زبان اول کشور است و زبان فرانسوی، زبان دوم آن است؛ ناخداگاه به این دو زبان در کنار زبان انگلیسی مسلط خواهید شد.

دیگر مزیت تحصیل در این کشور، شرکت در سیمینارهای دانشجویی و شانس پیدا کردن شغل پاره وقت مناسب در طول دوران تحصیل است. از همه مهمتر اینکه هر 4 دانشگاهی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، همگی دارای تاییدیه معتبر از کشورهای آمریکا و فرانسه هستند.

معایب

در کنار تمامی مزایایی که در مورد تحصیل پزشکی در لبنان گفته شد، معایبی هم تحصیل در این کشور دارد. یکی از بزرگترین معایب آن، پروسه‌های بسیار سخت و شرکت کردن در آزمون‌های متعدد در هر مقطع تحصیلی می‌باشد. از این گذشته هزینه‌های تحصیل و زندگی شاید به نسبت برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه کمی بالاتر باشد و این تصمیم تحصیل کردن و یا تحصیل نکردن در این کشور را سخت کرده است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *