Uncategorized

شرایط تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین

از جمله رشته‌های تحصیلی که اخیرا دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در کشور فیلیپین بسیار به آن تمایل پیدا کرده‌اند، دندانپزشکی است. دلیل اصلی این موضوع هم مورد تائید بودن دانشگاه‌های دندانپزشکی این کشور توسط وزارت علوم و بهداشت ایران است. تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین مزایای بسیاری برای دانشجویان به همراه خواهد داشت و در ادامه‌ی این مقاله ما قصد داریم تا تمامی جوانب این موضوع را با هم بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین

تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین با گذراندن دوره‌های تخصصی به اسم MBBS آغاز می‌شود که در واقع دوره‌ی پزشکی اولیه در این کشور است. پس از به پایان رساندن این دوره‌ی مقدماتی، تمامی فارغ‌التحصیلان ملزم به شرکت در یک آزمون تخصصی به اسم FMGE هستند که تمامی مهارت‌های آموخته شده آنها را مورد سنجش قرار داده می‌شود. پس از قبولی در این آزمون، دانشجویان امکان شرکت کردن در دوره‌های دندانپزشکی خود را که 4 ساله است را خواهند داشت و در نهایت وارد دوره‌ها و مقاطع تحصیلی تخصصی‌تر می‌شوند.

تحصیل در دانشگاه‌های دندانپزشکی کشور فیلپین کیفیت بسیار بالایی دارد و تمامی کلاس‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. تمامی فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی در فیلیپین شانس شرکت در آزمون‌های پزشکی بین‌المللی و بسیار معتبری مثل USMLE  در آمریکا و آزمون FMGE در کشور هند را خواهند داشت.

تحصیل دندانپزشکی در مقاطع مختلف فیلیپین

1. مقطع کارشناسی

برخلاف قوانین سایر کشورها، تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین در مقطع کارشناسی شهریه‌ی بالاتری به نسبت سایر مقاطع تحصیلی دارد. طول تحصیل در این مقطع، بین 6 تا 8 سال می‌باشد که شاید همین موضوع باعث بالاتر بودن هزینه‌های تحصیلی در این مقطع می‌باشد.

دانشجویان استفاده کردن از تمامی ابزارها و تجهیزات پزشکی که مورد نیاز است به همراه دوره‌های بالینی متفاوتی را تجربه خواهند کرد. از جمله مدارکی که برای تحصیل در این دوره مورد نیاز است، مدرک دیپلم ترجمه شده، مسلط بودن به زبان انگلیسی و داشتن مدرک IELTS با نمره 6 به بالا و ریز نمرات دوره متوسطه به صورت ترجمه شده می‌باشد.

2. مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی دندانپزشکی فیلیپین دو ساله است. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های منتخب، نیاز به داشتن مدرک کارشناسی و ارائه برخی مدارک مثل IELTS با نمره 6 به بالا، شرکت در آزمون ورودی و ارائه یک طرح پژوهشی قابل قبول است. لازم به ذکر است که تمامی دانشگاه‌ها، شرکت در آزمون ورودی را نیاز نخواهند داشت و تنها برخی از دانشگاه‌ها، نیاز به شرکت در این آزمون ورودی را دارند.

3. مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکترای دندانپزشکی فیلیپین 2 ساله است. گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های فیلپین ملزم به چند مورد بسیار مهم است. مثلا دانشجویی امکان گرفتن پذیرش برای شرکت در دوره‌های دکترا را خواهد داشت که در سه درس، حداقل معدل 1/75 را به دست آورده باشند. این یکی از الزامات شرکت در آزمون‌های ورودی می‌باشد.

دومین نکته‌ی بسیار مهم در مورد تحصیل در مقطع دکترای کشور فیلپین، شرکت کردن در یکی از آزمون‌های زبان است. تمامی متقاضیان باید در آزمون یکی از زبانهای خارجی و یا فیلیپنی شرکت کنند. سپس باید در آزمون دیگری که آزمون صلاحیت نام دارد، شرکت کنند.

شاید قوانین گرفتن پذیرش در این مقطع تحصیلی کمی سخت به نظر برسد. ولی چنانچه متقاضی در یکی از این آزمونها مردود شود، یک سال دیگر شانس شرکت در آزمون را خواهد داشت. چنانچه بار دوم هم صلاحیت‌های کافی را به دست نیاورد، از این مقطع تحصیلی برای همیشه حذف خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: تحصیل داروسازی در فیلیپین

برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در فیلیپین

کشور فیلیپین دانشگاه‌های بسیاری برای تحصیل در رشته پر تقاضای دندانپزشکی دارد. در ادامه برخی از برترین دانشگاه‌ها که مورد تائید مراجع زیر صلاح در ایران هستند را معرفی خواهیم کرد:

1. دانشگاه فیلیپین مانیل

دانشگاه فیلیپین مانیل یکی از اصلی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور است. چرا که کلینیک‌های دندانپزشکی بیمارستان عمومی فیلیپین، به این دانشگاه وابسته است و تمامی دانشجویان منتخب شانس کار و کسب تجربه در این مرکز درمانی را خواهند داشت.

2. دانشگاه سنترو اسکولار

دانشگاه سنترو اسکولار هم یکی دیگر از دانشگاه‌های خصوصی در کشور فیلیپین است. این دانشگاه به نسبت سایر دانشگاه‌ها، قوانین ساده‌تری دارد و از این رو بسیار مورد توجه دانشجویان داخلی و خارجی شده است. از جمله رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه سنترو اسکولار: دندانپزشکی، داروسازی، فناوری پزشکی، اپتومتری و پرستاری است.

3. دانشگاه مرکزی ماکاتی

دانشگاه مرکزی ماکاتی هم یکی دیگر از موسسات علمی خصوصی در کشور فیلیپین است که در سال 2005 افتتاح شد. در این دانشگاه، علاوه بر رشته‌ی دندانپزشکی که جزو محبوب‌ترین و پر تقاضاترین رشته‌ها می‌باشد، رشته‌های دیگری مثل فناوری پزشکی، پرستاری، داروسازی و روانشناسی نیز دارد.

4. دانشگاه مانیل

دانشگاه مانیل هم دیگر دانشگاه مورد تائید توسط وزارت بهداشت ایران است که در آن امکان تحصیل در رشته‌های مثل دندانپزشکی، علوم بهداشتی، آموزش حرفه‌های بهداشت، هنر و علوم را نیز دارد. این دانشگاه تا به امروز جزو یکی از برترین مراکز علمی در بین برترین دانشگاه‌های دنیا بوده است.

5. کالج امیلیانو آگوینالدو

کالج امیلیانو آگوینالدو در سال 1957 برای اولین بار به عنوان مدرسه مامایی در فیلیپین آغاز به کار کرد. ولی در طی سالها، 22 رشته‌ی پرطرفدار دیگر از جمله دندانپزشکی را هم اضافه کرده است.

6. دانشگاه باگویو

دانشگاه باگویو هم آخرین دانشگاه برتری است که شانس تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی را در آن خواهید داشت. این دانشگاه جزو برترین مراکز علمی در شهر کوردیلرا فیلیپین است که بسیار مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است.

هزینه‌های تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین

دانشجویان رشته‌ دندانپزشکی در کشور فیلیپین حدود 10 هزار تا 25 هزار دلار در هر ترم می‌باشد. البته این میزان، به تعداد واحدها و مقطع تحصیلی هر دانشجو ممکن است متفاوت باشد. دانشجویان مقطع کارشناسی از 13 هزار دلار به بالا می‌باشد که البته با شرکت در برخی برنامه‌های فوق برنامه علمی، ممکن است از 8 هزار تا 28 دلار، بیشتر هزینه داشته باشد..

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هم به صورت حدودی 8 هزار دلار تا 12 هزار دلار برای هر ترم نیاز خواهند داشت. البته تحصیل در برخی دانشگاه‌های دولتی هیچ هزینه‌ای برای دانشجویان نخواهد داشت.

دانشجویان مقطع دکترا هم بین 12 هزار تا 20 هزار دلار با توجه به دانشگاه و واحدهای تحصیلی ممکن است متغیر باشد. هزینه آزمون دکترا برای متقاضیان، 1400 دلار است که شاید برای برخی از دانشجویان، رقم قابل توجهی باشد.

تحصیل در کشور فیلیپین مزایای بسیاری برای دانشجویان بین‌المللی دارد. شاید در برخی موارد هزینه‌های تحصیل کمی بالا باشد، ولی در عوض هزینه‌های بسیار پایینی برای زندگی خواهید داشت. جالب است بدانید که هزینه‌های زندگی در فیلیپین ماهانه حدود 800 دلار است که این مقدار تا 1200 دلار هم ممکن است متغیر باشد. این مقدار، به نسبت سایر کشورهای توسعه یافته در آسیا بسیار قابل تامل می‌باشد.

بورسیه تحصیلی رشته دندانپزشکی در فیلیپین

بورسته تحصیلی که کشور فیلیپین برای دانشجویان در نظر گرفته است، DOH نام دارد. این کلمه کوتاه شده عبارت وزارت بهداشت فیلیپین است که در واقع جزو زیر شاخه‌های بخش اجرایی دولت فیلیپین نیز می‌باشد. از این گذشته، این سازمان مسئول بررسی تضمین دسترسی به خدمات اولیه بهداشت عمومی برای ساکنین را نیز در اختیار دارد.

بورسیه DOH شامل تمامی هزینه‌های دانشجویان منتخب و یک سال کارآموزی پس از فارغ التحصیلی می‌باشد. البته هر دانشجویی شانس دریافت این بورسیه را نخواهد داشت و باید یکی از موارد زیر شامل حال این دانشجو بشود:

  • دانشجوی منتخب جزو خانواده‌های کم‌ درآمد باشد.
  • دانشجوی مورد نظر از مناطق جغرافیایی بسیار دور و یا محروم آمده باشد.
  • دانشجویان بومی که ساکن فقیرترین مناطق کشور باشند.
  • دانشجویان که جزو اقلیت‌های ملی فیلیپین باشند.
  • دانشجویانی که از بستگان نزدیک کارمندان دولتی باشند.
  • دانشجویانی که پرسنل نیروی پلیس و یا انتظامی باشند.
  • دانشجویانی که از کشورهایی جنگ‌زده و محروم باشند.

مزایا و معایب تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین

تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین همانند سایر کشورهای دنیا، ممکن است مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد. چنانچه شما هم تمایل به ادامه‌ی تحصیل در این کشور را دارید، خوب است که به خوبی تمامی جوانب را در نظر بگیرید و سپس اقدام به انجام این کار کنید.

در ادامه به برخی از مزایا و معایب تحصیل دندانپزشکی در فیلپین خواهیم پرداخت.

مزایا

ذکر این موضوع ضروری است که سالانه بیش از 8 هزار داوطلب داخلی و خارجی، متقاضی تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور هستند. این نشان‌ دهنده‌ی بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌های فیلیپین می‌باشد. علاوه بر دانشگاه‌هایی که بالاتر به معرفی آنها پرداختیم، این کشور، بیش از ی 2299 دانشگاه مختص سایر رشته‌ها و 40 دانشکده‌ی تخصصی برای رشته‌های پزشکی از جمله دندانپزشکی دارد.

دانستن این موضوع هم خالی از لطف نیست که از 10 دندانپزشک در کشور آمریکا، 1 نفر از آنها فارغ‌التحصیل دانشگاههای دندانپزشکی فیلیپین هستند. پس شما هم پس از اتمام دوره‌های تخصصی خود، شانس زندگی و کار کردن در کشور آمریکا و یا سایر کشورهای توسعه یافته در دنیا را خواهید داشت.

دیگر مزیتی که تحصیل در این کشور به همراه خواهد داشت، معتبر بودن مدرک دانشجویان توسط سیستم DALTA مانیل، شرکت WHO یا همان سازمان بهداشت جهانی درفیلیپین و MCI یا همان شورای پزشکی کشور هند نیز است. پس نتیجه می‌گیریم که تمامی فارغ‌التحصیلان، آینده‌ای طلایی را پیش رو خواهند داشت.

معایب

واضح است که برخی معایب هم تحصیل در این کشور برای دانشجویان به همراه داشته باشد. اولین مورد وجود برخی مشکلات زیر ساختی در کشور فیلیپین است. این مشکلات زیر ساختی به صورت مثال شامل برخی مشکلات در مراقبت‌های بخش بهداشتی در این کشور است.

برخی مناطق در کشور فیلیپین، پایین‌ترین سطح بهداشت و مراقبتی را شاید به نسبت سایر کشورهای دنیا داشته باشد و دارای مناطق بی‌شماری که مردمانش بسیار پایین‌تر از سطح فقر زندگی می‌کنند را دارد. از این رو سرمایه‌گذاری خیلی هوشمندانه‌ای در این مورد در نظر گرفته نشده است و شاید برای ادامه‌ی زندگی پس از فارغ‌التحصیلی خیلی مناسب نباشد.

از این گذشته وجود برخی مسائل امنیتی و از همه مهمتر وجود برخی مشکلات اقتصادی، ممکن است خیلی از نظر برخی از افراد خوشایند به نظر نرسد و از ادامه‌ی تحصیل در این کشور صرف نظر کنند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *