Uncategorized

تحصیل پزشکی در هنگ کنگ

تحصیل پزشکی در هنگ کنگ

یک منطقه نسبتا کوچک، یک قدرت اقتصادی آسیایی و یک مرکز پیشرو در امور مالی، تجارت و لجستیک در جهان است. همه اینها را با موسسات آموزش عالی با کیفیت عالی ترکیب کنید، و می توانید ببینید که چرا هنگ کنگ انتخاب عالی برای هر دانشجوی بین المللی برای تحصیل پزشکی است.

در این مقاله می خوانیم

  1. چرا تحصیل پزشکی در هنگ کنگ؟
  2. شرایط پذیرش برای تحصیل پزشکی در هنگ کنگ
  3. هزینه تحصیل پزشکی و زندگی در هنگ کنگ
  4. مدت دریافت MBBS در هنگ کنگ
  5. چگونه می توان در هنگ کنگ پزشک شد؟
  6. سولات متداول

 

چرا تحصیل پزشکی در هنگ کنگ؟

هنگ کنگ دارای دو دانشکده پزشکی جامع است، دانشکده پزشکی لی کا شینگ، دانشگاه هنگ کنگ و دانشکده پزشکی، دانشگاه چینی هنگ کنگ، و آنها همچنین تنها دو موسسه ارائه کننده داروسازی و برنامه های پزشکی شش ساله هستند. برنامه های پزشکی هر دو دانشگاه از دو بخش تشکیل شده است، دو تا سه سال دوره پیش بالینی (مدت آن بستگی به این دارد که دانش آموز فارغ التحصیل دبیرستان باشد یا مدرک تحصیلی دیگری را دنبال کند)، و سه سال سال بالینی. در طول سه سال کارآموزی بالینی، دانشجویان در رشته‌های پزشکی عمومی، جراحی و سایر تخصص‌ها به صورت چرخشی انجام می‌شوند. به منظور رسیدگی بهتر به نیازهای مراقبت های بهداشتی هنگ کنگ، درخواست هایی برای ایجاد سومین دانشکده پزشکی در هنگ کنگ وجود دارد.

این دو دانشکده پزشکی دارای شهرت در سطح جهانی هستند: دانشگاه چینی هنگ کنگ رتبه ۴۶ را در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS ۲۰۱۵-۲۰۱۶ دارد. دانشگاه هنگ کنگ در رتبه ۳۰ قرار دارد و همچنین دارای رتبه ۴۴ را در رتبه بندی دانشگاه های جهانی Times Higher Education است.

دانشکده پزشکی لی کا شینگ

 برنامه ورود به دوره کارشناسی معمولاً پنج سال طول می کشد و اجازه ورود از مقطع دبیرستان را می دهد. ورود به دو دانشکده پزشکی هنگ کنگ (دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه چینی هنگ کنگ) مستلزم تکمیل HKALE یا معادل آن (به عنوان مثال سطوح GCE “A”) است.

دانشجویان پزشکی آینده نگر می توانند از طریق JUPAS (سیستم پذیرش برنامه های مشترک دانشگاه) که هر ساله برگزار می شود، درخواست دهند. به طور فزاینده ای، از شش دانشجو که در آزمون سطح HKCEE خود عالی عمل کرده اند، اجازه ورود داده می شود. میزان پذیرش در مقطع کارشناسی در هر دانشگاه حدود 160 است. دانشجویان بالغ یا دانشجویانی که قبلاً دارای مدرک کارشناسی هستند می توانند برای هر دانشگاه جداگانه درخواست دهند و به کلاس کارشناسی ملحق خواهند شد.

در سال‌های اولیه، با افزایش تمرکز بالینی در طول برنامه، حوزه‌های نظری مطالعه غالب است. با این حال، قرار گرفتن در معرض اولیه بالینی – که در آن دانشجویان مهارت های بالینی را از همان ابتدای دوره، همزمان با مطالعه نظری آغاز می کنند – جزء بسیاری از درجات، به ویژه برنامه های تحصیلات تکمیلی پزشکی است. دانشگاه هنگ کنگ با تغییر به سمت آموزش مبتنی بر مشکل (PBL) از روش‌های سنتی‌تر تدریس فاصله گرفته است.

دانشجویان پزشکی پس از فارغ التحصیلی وارد مشاغل حقوقی می شوند، اما هنوز یک سال با ثبت نام کامل و اخذ مدرک فاصله دارند. در طول این سال، کارآموزان از نظر قانونی فقط می توانند در برخی مشاغل تحت نظارت بالا (شغل های تعیین شده F1) کار کنند و به طور قانونی نمی توانند به طور مستقل تمرین کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK)

در سال ۱۹۸۱ تاسیس شد. این دانشگاه دارای ۵ دانشکده است که مجموعه ای از برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در زمینه پزشکی، داروسازی، پرستاری و بهداشت عمومی  ارائه می دهند. بیمارستان شاهزاده ولز هنگ کنگ مرکز آموزشی و پایگاه تحقیقاتی این دانشکده است. تحصیل در تمامی رشته ها در این دانشگاه به انگلیسی است در حالی که زبان چینی نیز برای آموزش طب چینی حفظ می شود.

این دانشکده یکی از تنها دو دانشکده آموزش پزشکی است که در هنگ کنگ به همراه دانشکده پزشکی قدیمی لی کا شینگ، دانشگاه هنگ کنگ تأسیس شده است. آنها همچنین تنها دو موسسه عالی در هنگ کنگ هستند که برنامه های پزشکی و داروسازی را ارائه می دهند. دانشکده پزشکی CUHK با وجود تاریخچه کوتاه ۳۵ ساله خود در سال ۲۰۱۶، به عنوان یکی از ۵۰ دانشکده پزشکی برتر در جهان رتبه بندی شده است.

شرایط پذیرش برای تحصیل پزشکی در هنگ کنگ

دانشگاه هنگ کنگ برای ورود به آن بسیار رقابتی است. دانشگاه هنگ کنگ برای دانشجویان بین المللی سهمیه دارد و به دلیل تقاضای زیاد دانشجویان چینی و هندی، نرخ پذیرش کاهش یافته است. تخمین زده می شود که میزان پذیرش ۱۰ درصد باشد.

همه دانشجویان بدون در نظر گرفتن ملیت یا محل زندگی باید آزمون SAT با Essay یا ACT را با نوشتن بگذرانند تا برای پذیرش در برنامه در نظر گرفته شوند. هیچ استثنایی برای این الزام وجود ندارد.

اگر به فکر تحصیل پزشکی در هنگ کنگ هستید، شرایط ورود برای هر دانشگاه و دوره متفاوت است، اما HKU برای تحصیل پزشکی به نتایج HKDSE  به شکل زیر نیاز دارد:

۱. انگلیسی – سطح ۴

۲. چینی – سطح ۳

۳. ریاضی – سطح ۳

۴. مطالعات لیبرال – سطح ۲

دانشگاه هنگ کنگ از شما می خواهد که در دو درس انتخابی، که یکی از آنها باید شیمی یا علوم ترکیبی باشد، با شیمی به عنوان یکی از مؤلفه ها، به سطح ۳ برسید. با این حال، شرایط ورود به HKDSE برای تحصیل پزشکی در دانشگاه چینی هنگ کنگ کمی متفاوت است:

۱. چینی – سطح ۳

۲. انگلیسی – سطح ۴

۳. مطالعات لیبرال – سطح ۳

۴. قسمت اجباری ریاضی – سطح ۳

در دروس انتخابی، CUHK  نیاز به زیست شناسی یا شیمی در سطح ۳، همراه با موضوع دیگری در همان سطح دارد. آنها توصیه می کنند که دانش آموزان هر دو درس را بگذرانند. قبل از درخواست، مطمئن شوید که با شرایط ورود به دوره خود آشنا هستید.

هزینه تحصیل پزشکی و زندگی در هنگ کنگ

هزینه تحصیل در دانشگاه هنگ کنگ ۴۲۱۰۰ دلار هنگ کنگ در سال خواهد بود. HKU تخمین می زند که هزینه اقامت در هنگ کنگ در سال حدود ۱۴۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ دلار هنگ کنگ است و هزینه های زندگی در مجموع ۴۰۰۰۰ دلار هنگ کنگ است.

به عنوان یک دانشجوی غیر محلی، هزینه تحصیل شما برای تحصیل در هنگ کنگ با توجه به سطح تحصیل و انتخاب برنامه شما متفاوت است.

هزینه زندگی در هنگ کنگ به طور متوسط ​​۱۳.۹۵ درصد بیشتر از ایالات متحده است. اجاره در هنگ کنگ به طور متوسط ​​۷۳.۷۴ درصد بیشتر از ایالات متحده است.

حداقل اجاره بها در هنگ کنگ حدود ۱۵۰۰۰ HKD (۱۹۰۰ دلار آمریکا) در ماه برای یک آپارتمان ساده یک خوابه دورتر از مرکز شهر است. اگر می‌خواهید نزدیک‌تر به مرکز زندگی کنید یا مکان بزرگ‌تری با امکانات بیشتر اجاره کنید، حداقل ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ HKD (۲۵۵۰-۳۸۵۰ دلار آمریکا) در ماه و بیشتر بپردازید.

مدت دریافت MBBS در هنگ کنگ

برنامه درسی MBBS به مدت شش سال یا ۱۲ ترم اجرا می شود. در طول تحصیلات خود، دانش کسب شده را بر اساس آموزش پیش بالینی شروع می‌کنید و تا دوره‌های کارآموزی بالینی پیش می‌روید، جایی که مهارت‌ها و درک خود را به کار خواهید گرفت.

دوره رزیدنت

پس از اتمام موفقیت آمیز دانشکده پزشکی، به فارغ التحصیلان یک مدرک موقت برای سال کارآموزی (یعنی سال اول رزیدنتی) اعطا می شود. کارآموزی برای فارغ التحصیلان پزشکی HKU و CUHK و برای فارغ التحصیلان غیر بومی که آزمون مجوز را گذرانده اند تضمین می شود. پس از اتمام موفقیت آمیز سال کارآموزی (PGY1)، به فارغ التحصیلان پزشکی یک مدرک دائم داده می شود و می توانند به عنوان پزشک عمومی در بخش دولتی یا خصوصی فعالیت کنند. با این حال، بسیاری از آنها آموزش های تخصصی را در سازمان بیمارستان دنبال می کنند و وارد یک برنامه چهار تا شش ساله می شوند و پس از آن به ثبت نام تخصصی دست می یابند. برخلاف برنامه‌های موجود در بریتانیا یا آمریکای شمالی، برنامه‌های رزیدنتی متعدد در هنگ‌کنگ پس از فرآیند مسابقه سالانه تکمیل‌نشده باقی می‌مانند و هر سال تا پنجاه پست آموزشی تکمیل نشده است.

چگونه می توان در هنگ کنگ پزشک شد؟

به منظور تبدیل شدن به یک پزشک دارای مجوز طبابت در هنگ کنگ، همه فارغ التحصیلان رشته پزشکی غیر بومی ملزم به دریافت مجوز پزشکی (LMCHK) از شورای پزشکی هنگ کنگ هستند. فرآیند دقیق شامل قبولی در آزمون لیسانس ۳ مرحله ای (HKMLE) است.

HKMLE گاهی اوقات به عنوان یک آزمون صدور مجوز برای خارجی ها و پزشکان خارج از کشور توصیف می شود، اما در واقع همه فارغ التحصیلان پزشکی غیر محلی باید HKMLE را بگذرانند تا ثبت نام کامل برای طبابت در هنگ کنگ را کسب کنند.

 

سولات متداول

۱. آیا تحصیل در هنگ کنگ ۲۰۲۱ امن است؟

  • این کشور زیبا به دلیل تنوع غنی جمعیت آن به عنوان دیگ ذوب فرهنگ ها شناخته می شود. اما آیا هنوز هم بی خطر است؟ پاسخ چندان واضح نیست. اما نکته اصلی این است که اگر از تظاهرات و اعتراضات دوری کنید، به عنوان یک دانشجوی بین المللی در امان خواهید بود.

۲. چند دانشجوی پزشکی در هنگ کنگ هستند؟

  • در سال ۲۰۱۷، ۴۷۰ دانشجوی سال اول پزشکی در هنگ کنگ، برای جمعیت ۷.۴ میلیون نفر وجود داشت. در همان سال استرالیا ۳۸۵۳ نفر برای جمعیت ۲۴.۶میلیون نفری داشت. نسبت معادل برای هنگ کنگ ۱۱۵۹ دانشجوی سال اول پزشکی خواهد بود.

۳. آیا در هنگ کنگ پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می شود؟

  • شهروندان هنگ‌کنگ، به‌ویژه جوانان و تحصیل‌کرده‌ها، دو زبانه هستند. آنها از چینی و انگلیسی استفاده می‌کنند. اما دانستن چند زبان کانتونی قطعا به زندگی روزمره شما در شهر کمک خواهد کرد.

۴. مدت رزیدنس پزشکی در هنگ کنگ چقدر است؟

  • کارآموزان باید تحت ۳ سال برنامه آموزشی ساختاریافته پایه آموزش پزشک باشند که توسط کالج پزشکان هنگ کنگ (HKCP)  تایید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *