تحصیلی

تحصیل در خارج از کشور

امروزه تحصیل در خارج از کشور یک عمری روتین و معمول است که اکثر دانشجویان برای کسب دانش و یا افزایش معلومات و تجارب خود معمولا در بهترین دانشگاه های دنیا مشغول به تحصیل می‌شوند. این یک رقابت تنگاتنگی برای کالج های معتبر دنیا محصوب می‌شود که هر چه کیفیت تحصیلی و امکانات آموزشی بیشتری برای دانشجویان فراهم کنند، دانشجویان بیشتری جذب آن ها می‌شوند و در نتیجه رتبه علمی آن ها افزایش می یابد. موضوعاتی که در این مقاله مطالعه می کنید: اخذ اقامت از طریق تحصیل در خارج از کشور، شرایط تحصیل در خارج از کشور، ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت رایگان، بورسیه تحصیل در خارج از کشور و همچنین تحصیل در برخی از کشورهای اروپایی.

تحصیل در خارج از کشور

از این رو این کالج های آموزشی با فراهم آوردن امکانات آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان سعی کرده‌اند که دانشجو های بیشتری را به سمت خود جذب کنند برای مثال اکثر کالج های معتبر اروپایی برای جذب دانشجو وتشویق آن ها بورس های تشویقی متعددی فراهم آورده اند که به این صورت هزینه زندگی برای یک فرد مهاجر که برای تحصیل به آن کشور مهاجرت کرده است بسیار کاهش می‌آید.

امروزه انتخاب کشور مقصد برای ادامه تحصیل یک چالش پیش روی کسانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. زیرا هر قاره و هر کشور با دیگر نقاط جهان از نظر ادامه تحصیل کاملا متفاوت با همدیگر هستند.

ممکن است طول مدت تحصیل در یک مقطع ویا رشته خاص، هر کشور با دیگر نقاط جهان متفاوت باشد. پس باید قبل از هر اقدامی تمامی جوانب کاری را مشخص کرد. نکته مهم در این رابطه این است که هدف شخص از ادامه تحصیل چه چیز می‌باشد. اینکه می‌خواهد به کسب دانش بپردازد و یا از طریق تحصیل اقامت دائم آن کشور را به دست آورد؟

اخذ اقامت از طریق تحصیل در خارج از کشور

اگر هدف از تحصیل فقط کسب دانش و تجربه است دانشجو کار بسیار راحتی دارد. زیرا با کمی رزومه خوب می تواند به راحتی در اکثر کالج های اروپایی تحصیل کند و از بورس های تشویقی استفاده کند و هزینه زندگی خود را کاهش دهد ولی اگر هدف شخص از ادامه تحصیل در خارج از کشور به قصد مهاجرت و اقامت در یک کشور خاص باشد کمی کار آن سخت تر می شود. زیرا این افراد برای رسیدن به اقامت دائمی باید اقدام های متفاوتی بسته به نوع کشوری که می‌خواهند اقامت آن را دریافت کنند انجام دهند.

یکی از را های مهاجرت به کشور های خارجی به ویژه کشور های حوزه اتحادیه اروپا، مهاجرت از طریق تحصیل می‌باشد به نحوی که اکثر این کشور های قانون هایی وضع کرده‌اند که می‌توان از طریق تحصیل در آن کشور و با گذراندن مدت زمان لازم و قانونی آن کشور اقامت آن جا را به دست آورد. از جمله این کشور ها میتوان به کشور اسپانیا اشاره کرد که با حداقل زمان ممکن که فرد می‌تواند در آن کشور باشد. اقامت دائمی به آن داده می‌شود.از طرفی در طول مدت تحصیل اجازه دارد همراه خود را به کشور اسپانیا بیاورید.

شرایط تحصیل در خارج از کشور

به طور کلی شخصی که قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی دارد باید حتما یک سری اقداماتی اولیه را انجام دهد برای مثال: رزومه مناسب تحصیلی،مدرک معتبر زبان،اگر برای ادامه تحصیل بورسیه ندارد باید به سفارت خانه ها این اطمینان را دهد که می تواند در طول دوران تحصیل خود مخارج زندگی را تأمین کند. نکته مهمی که باید در هنگام درخواست ویزا به آن توجه کرد این است که هدف از این درخواست برای سرکنسولگری مشخص شده باشد.

ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت رایگان

وقتی صحبت از تحصیل در کشور خارجی می‌باشد همواره اولین فکری که به ذهن انسان می‌آید بحث هزینه های جاری و دانشگاهی در آن کشور خارجی می‌باشد که این انتخاب را برای دانشجویان دچار مشکل می‌کند از این رو در این مقاله سعی شده است نگاه اجمالی به بعضی از کشور هایی که تحصیل در آن ها عموما رایگان یا کم هزینه هست صحبت شود. از طرفی باید به این نکته توجه کرد که بعضی از کشور ها مدت زمان محدودی برای کار کردن دانشجویان خارجی فراهم آورده آند که این هزینه های زندگی را کاهش می‌دهد.که این ساعت کاری بسته به مقطع تحصیلی متنوع است و در کشور های دیگر هم باهم فرق دارد.

۱- کشوراتریش

کشور اتریش جزء کشور های شمالی اروپایی محصوب می‌شود و به دلیل این که اکثر کالج ها در این کشور دولتی می‌باشد مزیت خوبی برای دانشجویان خارجی در بحث هزینه های دانشگاهی می‌باشد از طرفی در این کشور تحصیل در اکثر رشته های هزینه های بسیار ناچیز به دنبال دارد و شاید یکی دیگر از مزیت های تحصیل در کشور اتریش را می توان در تحصیل به زبان انگلیسی برشمرد.از معایب آن هم می‌توان به هزینه ی بالای زندگی در این کشور اشاره کرد که همانند دیگر کشور بسته به نوع جایی که دانشجوی در آن اقامت کند هزینه جاری زندگی هم متغیر می‌باشد.

۲- کشور آلمان

آلمان همواره یکی از کشور های مهاجر پذیر در قاره اروپا بوده است. به نحوی که هرساله شماری زیادی از مهاجران به این کشور می آیند. به دلیل هزینه های پایین، تحصیل در کشور آلمان گزینه بسیار خوبی برای ادامه تحصیل مهاجران می‌باشد. به نحوی که اکثر رشته ها در این کشور با هزینه ناچیز دانشجو جذب می‌کنند ولی این کشور هم معایبی دارد که از جمله این معایب میتوان به هزینه بالای زندگی در این کشور اشاره کرد و زبان رسمی که در این کشور دانشجویان می‌کنند، زبان آلمانی می‌باشد ولی با این وجود باز هم یکی از گزینه های مهم برای اکثر کسانی که می خواهد ادامه تحصیل دهند است زیرا در این کشور ساعت کاری برای دانشجویان به نسبت دیگر کشور های اروپایی بسیار بالا می‌باشد و به این ترتیب دانشجو می تواند بخشی از هزینه های خود را به این صورت تأمین کند.

۳- کشور فرانسه

کشور فرانسه همراه از نظر تحصیل جز بهترین کشور ها در این حوضه بوده است. کشور فرانسه از زمان های قدیم همواره کانون هنر و موسیقی بوده است از این رو این کشور مقصد اول هنر دوستان می‌باشد.اکثر کالج ها در این کشور به صورت دولتی اداره می‌شوند و این هزینه تحصیل را بسیار پایین می اورند ولی مشکل اصلی در این کشور زبان فرانسوی می‌باشد به نحوی که سیستم رسمی آموزشی در این کشور در اکثر رشته ها به زبان فرانسوی است. در نتیجه باید قبل از ورود به این کشور روی زبان فرانسوی خود کار کنید تا به مشکل نخوررید.

در بحث هزینه های زندگی هم می‌توان گفت که با این که پایتخت این کشور جزء گران ترین پایتخت های دنیا به شمار میرود اما میتوان با کم کردن برخی از هزینه های جانبی این مشکل را تا حد بسیار خوبی حل کرد. البته در این کشور همانند دیگر کشور های اروپایی به دانشجویان خارجی اجازه کار به صورت محدود داده می شود که به این صورت بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل در کشور فرانسه را بتوانن تامین کنند.

۴- کشور بلژیک

این کشور هم جزء ارزان نرین کشور های اروپایی در زمینه تحصیل می‌باشد. از دیگر مزیت های این کشور به پایین بودن هزینه های جاری زندگی برای افراد مهاجر می توان اشاره کرد. از طرفی در این کشور تعدد بورس های مختلف دیده می شود که این امکان را برای دانشجویان خارجی فراهم آورده است که با توجه به شرایط موجود از این بورس ها استفاده کنند.همچنیین با توجه به مقطع تحصیلی که فرد مهاجر مشغول به تحصیل است امکان اجازه ما خواند داشت.

۵- کشور سوئد

یکی دیگر از کشور های جذاب در حوضه ادامه تحصیل می‌باشد به نحوی که هرساله با جذب هزاران دانشجوی خارجی در بالای جدول جذب دانشجوی قرار دارد. از مزیت های این کشور می توان گفت با این که جند سالی می‌شود که هزینه کالج در این کشور دیگر رایگان نیست ولی پولی که برای کالج از دانشجو دریافت می شود بسیار پایین تر از بقیه کشور های حوزه اسکاندیناوی می‌باشد از طرفی کشور سوئد این اجازه را به فرد دانشجوی مهاجر می دهد که در صورتی که همراه دارد آن را به کشور سوئد بیاورد واکر فرزند زیر ۱۸سال دارد اجازه به آن داده میشود که در طول مدت تحصیل والدین خود برا سوئد باشد و حق تحصیل در آن کشور را دارد.

از طرفی این کشور به مقطعی که دانشجو در آن مشغول به تحصیل است اجازه کار می دهد که این اجازه کار بسته به نوع مقطع تحصیلی از هفته ای ۱۰تا۲۰ ساعت متغیر است. هزینه های زندگی در کشور سوئد نسبت به بقیه کشور ها پایین است و مزیت بعدی که برای دانشجویان مهاجر در این کشور وجود دارد این است که شخص بعد از تمام کردن مدت دوران تحصیل می‌تواند به مدت ۶ماه در آن کشور بماند و در صورتی که بتواند در  این مدت کاری برای خود پیدا کند اقامت وی تمدید می‌شود. از طرفی مدت زمانی که این کشور در نظر گرفته است که به واسطه ویزای تحصیلی بتواند شخص مهاجر اقامت دائمی دریافت کند به نسبت بقیه کشور های حوضه اتحادیه اروپا پایین تر می‌باشد.

مزایای تحصیل در خارج از کشور

با توجه به مثال هایی که در در بالا گفته شد می توان به این نتیجه رسید که برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر مهم ترین نکته که باید به آن توجه کرد هزینه زندگی و تحصیلی در آن کشور می‌باشد. در مقابل یکی از مزایای تحصیل در خارج از کشور این است که اکثر کشور های خارجی به دانشجویان مهاجر این اجازه را می دهد که در کنار تحصیل بتوانند به طور محدود کار کنند‌. یا این که در بعضی از کشور ها این اجازه را می‌دهند که همراه فرد مهاجر اعضای درجه یک آن ها هم به آن کشور بیایند.

در بحث جنبه اقتصادی برای مزایای تحصیل در خارج از کشور می‌توان به این نکته اشاره کرد که اکثر کشور های اروپایی برای ادامه تحصیل افراد مهاجر بورس های تشویقی در نظر گرفته اند به نحوی که این افراد می‌توانند بدون در نظر گرفتن دغدغه های مالی خود به تحصیل در رشته مورد نظر بپردازند و از طریق این بورسیه ها تمامی هزینه های دانشگاهی و زندگی خود را تأمین کنند.

معایب تحصیل در خارج از کشور

در آخر می‌توان گفت که با این که ادامه تحصیل در کشور دیگر می‌تواند بسیار سودمند باشد ولی معایبی را هم به دنبال دارد کم نیستند کسانی که بدون برنامه‌ریزی و جستجوی کافی دست به این کار زده‌اند و در نهایت بدون هیچ نتیجه ای و مدرکی به ایران بازگشته اند‌. از جمله سختی های که این کار به دنبال دارد می توان به دوری از خانواده،رفتن به کشوری غریبه مخصوصا اگر آن کشور از نظر فرهنگی کاملا متفاوت با ایران باشد. از نظر اقتصادی، کار پیدا نکردن و….اشاره کرد.

بهترین راه این است که حتما پای صحبت کسانی که تجربه این کار را دارند نشسته و با توجه به صحبت های آنان یک تصمیم منطقی گرفته شود. از طرفی برای این که بتوان هزینه های جانبی را هم کم کرد می توان در طول مدت زمان تحصیل در ایران با جمع کردن رزومه تحصیلی خوب شناس خود را برای گرفتن بورس های تشویقی افزایش داد.

بورسیه تحصیل در خارج از کشور

بورس تحصیلی در هر مقطع با مقطع دیگر متفاوت است به نحوی که در مقاطع تحصیلی پایین تر این بورس در مدت زمان کمتری می‌باشد و هرچه سطح مقطع تحصیلی بالاتر باشد مزیت های بورس تحصیلی هم بیشتر می‌باشد. البته در بعضی از کشورها بورس های متعددی موجود است که دانشجو با توجه به نیاز خود می‌تواند از آن ها استفاده کند.

مهم ترین نکات تحصیل در خارج از کشور

یکی از مهمترین نکات تحصیل در خارج از کشور که در بحث این مبحث باید به آن توجه ویژه نمود این است که اکثر کشور ها برای ویزای تحصیلی باید حتما قبل از ورود به کشور اقدام نمود. در هر صورت اگر کالجی برای جذب دانشجو آزمون در نظر گرفته باشد می توان از ویزای توریستی استفاده نمود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت آیا مدرکی که قرار است کالج دانشگاهی برای شما صادر کند در ایران معتبر است و مورد تایید وزارت علوم می‌باشد یا نه؟ از طرفی بعضی از رشته برای ادامه تحصیل در خارج محدودیت های را دارند که باید قبل از هرگونه اقدامی از وضیعت ادامه تحصیل در آن رشته مطمئن شد.

از طرفی قانون جدیدی که وزارت بهداشت ایجاد کرده است تمامی کسانی که در حوزه سلامت در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند بعد از پایان دوره تحصیلی خود باید در امتحانی که هر یکساله این وزارت خانه برگذار می کند شرکت کنند. پس از قبولی در این آزمون مدرک آن ها در ایران اعتبار پیدا می کند. از این رو فرد مهاجر باید در انتخاب کالج تحصیلی خود ماهیت دقت را داشته باشد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

یک دیدگاه ثبت کنید برای “تحصیل در خارج از کشور

  1. بهزاد گفت:

    سلام عرض کردم اول اینکه من در تقریبا 6ماه گذشته مشغول جمع آوری اطلاعات درست و راه گشا در زمینه مهاجرت از طریق تحصیل یا کار هستم و در طی این مدت مطالب و راهنماییهای شرکتهای مختلف را مطالعه کردم اکثرا واضح توضیح نمیدادند و من سردرگم شده بودم .ازوقتی با شرکت شما آشنا شدم و مطالبی را که مرتبط با کار من بود را مطالعه کردم واقعا لذت بردم.کاملا جدی عرض میکنم.با خوندن این مطالب آدم مطمئن میشه در پس این مطالب اساتید و وکلایی هستند باتجربه و تحصیل کرده واقعی.واقعا حال خرابه منو و سردرگمیه منو خوب کردین و مسیرم مشخص شد.ممنونم از تک تک شما عزیزان.حالا برای راهنماییهای بیشتر حتما تماس میگیرم خدمتتون.سرزنده و پیروز باشید.

    1. مدیر سایت گفت:

      سلامت باشید دوست عزیز- انجام وظیفه میکنیم. در خدمت هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *