چین

تحصیل داروسازی در هنگ کنگ

هنگ کنگ جزیره‌ای در کشور چین است که قبل‌تر جزو مستعمارات بریتانیا به حساب می‌آمد. این روزها این کشور، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین اقتصادهای جهانی به حساب می‌آید. علاوه بر اقتصاد بسیار قوی که این کشور دارد، دانشگاه‌های بسیار معتبر در حد جهانی نیز دارد که شانس تحصیل داروسازی در هنگ کنگ را به شما به ارمغان خواهد داشت.

در ادامه‌ی این مقاله ما قصد داریم خیلی کامل در مورد تحصیل داروسازی در هنگ کنگ و تمامی نکاتی که در این مورد باید بدانید، برای شما بگوییم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آزمون ورودی رشته داروسازی در هنگ کنگ

برای تحصیل داروسازی در هنگ کنگ نیاز به شرکت در یک آزمون ورودی خواهید داشت. این آزمون در واقع یک تست استعداد بالینی دانشگاه UCAT است که توسط یک کنسرسیوم از دانشگاه‌های کشور انگلستان برای پذیرش دانشجویان رشته‌های پزشکی گرفته می‌شود.

بر اساس این آزمون اشخاصی در نهایت پذیرفته می‌شوند که بالاترین توانایی‌ ذهنی، عقیدتی و رفتارهای حرفه‌ای برای مشاغل پزشکی را داشته باشند. این آزمون در حقیقت سبب خواهد شد که بالاترین استعدادها و برترین اشخاصی که شایسته‌ پزشک شدن هستند، انتخاب شوند.

نحوه‌ی محاسبه‌ی نمرات آزمون UCAT

از آنجایی که این آزمون اهمیت بسیار بالایی دارد، با توجه به بخش مختلف آزمون، نمرات محاسبه خواهند شد. مثلا برای بخش‌های استدلال کلامی، استدلال کمیتی، استدلال مطلق و تصمیم گیری؛ نمرات متقاضیان باید بین 300 تا 900 باشد. ولی برای بخش قضاوت، این نمرات بر اساس موقعیت Situational Judgement، بین نمره‌ی 1 تا 4 باید باشد. چنانچه نمره‌ی به دست آمده‌ی هر متقاضی کمتر از این میزان باشد، شانس تحصیل داروسازی در هنگ کنگ را از دست خواهد داد.

البته لازم به ذکر است که معیار بهترین نمره در آزمون UCAT در هر سال متغیر است. ولی به صورت میانگین، چنانچه متقاضی نمره‌ای بالاتر 620 بگرید، شانس بالایی برای اخذ پذیرش خواهند داشت.

شرایط اخذ پذیرش در رشته‌ی داروسازی از دانشگاه‌های هنگ کنگ

کمترین مدرکی که برای تحصیل داروسازی در شهر هنگ کنگ قبل از هر چیزی باید ارائه دهید، مدرک دیپلم دوره دبیرستان است. شرایط کلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های منتخب کشور هنگ کنگ عبارتند از: ایجاد یک حساب کاربری، تکمیل فرم درخواست آنلاین و پرداخت هزینه برنامه. چناچه پرداخت آنلاین شما با موفقیت صورت بگیرید، گزارش نهایی برنامه به نمایش خواهد آمد.

زمانی شما شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش اولیه از دانشگاه‌های این کشور را خواهید داشت که مهارت کافی در زبان چینی و زبان انگلیسی و نمرات بالا در ریاضی، فیزیک و شیمی داشته باشید.

یک سری الزامات زبانی هم برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های هنگ کنگ وجود دارد که به این صورت است:

  • داشتن سطح GCE A یا سطح بین المللی A: تمامی داوطلبان باید حداقل سطح 1A یا 2A زبان انگلیسی خود را ارائه دهند.
  • آزمون تافل آنلاین با امتیاز 79 و یا آزمون مبتنی بر کاغذ با امتیاز 550 داشته باشند.
  • آزمون آیلتس با حداقل نمره‌ی 6
  • IGCSE به عنوان انگلیسی زبان اول با نمره‌ی 4/C
  • IGCSE به عنوان انگلیسی زبان دوم با نمره‌ی 5/C
  • امتیاز C یا بالاتر در GCE O Level/ GCSE/ IGCSE
  • امتیاز E یا بالاتر در سطح GCE AS یا AL Level
  • سطح C1 یا نمره کلی 180 در گواهی کمبریج در زبان انگلیسی
  • سطح C یا نمره کلی 180 در گواهی کمبریج به زبان انگلیسی پیشرفته

شرایط تحصیل داروسازی در هنگ کنگ

همانند سایر کشورها، از مقطع کارشناسی می‌توانید اقدام به پذیرش کنید. پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی در رشته‌ی داروسازی در هنگ کنگ، مدرک B.Pharm را دریافت خواهید کرد. پس از اتمام این دوران از دانشجویان انتظار می‌رود که اطلاعات نسبی در مورد داروسازی و برخی موارد دیگر که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را داشته باشند.

داروسازی بالینی

دانشجویانی که با پشتیبانی از بیمارستان ملکه مری در هنگ کنگ مقطع کارشناسی خود را به اتمام رسانده باشند، آموزش‌های بالینی بسیاری دیده‌اند و از همه مهمتر اینکه شانس همکاری در برخی کلینیک‌های خاص و مراکز درمانی کشور هنگ کنگ را خواهند داشت.

آموزش جامعه محور

دانش‌جویان فارغ التحصیل شده در مقطع کارشناسی ارشد در برنامه‌ی آموزش محور، آمادگی ارائه دادن برخی خدمات تخصصی در سطح جامعه را خواهند داشت. همین‌طور فارغ‌التحصیلان شانس کارآموزی از سمت بزرگترین داروخانه‌های زنجیره‌ای در هنگ کنگ را نیز خواهند داشت.

ارائه طب چینی و داروهای مکمل و جایگزین

این برنامه‌ای که فارغ‌التحصیلان از آن بهره‌‌مند می‌شوند، بر اساس طب سنتی چینی و آشنایی با داروهای مکمل و جایگزی کردن آنها، آشنا خواهند شد. این داروهای جایگزین شامل برخی داروهای گیاهی، مواد مغذی گیاهی، محصولات بهداشتی، آرایشی و… است.

مهارت مشاوره و ارتباطی با بیمار

دیگر مزیتی که تحصیل داروسازی در هنگ کنگ برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی خواهد داشت، پیدا کردن مهارت مشاوره و ارتباطی با بیماران است. در این دوره دانشجویان فرصت‌های مختلفی را برای دستیابی که این مهارت ارزنده را خواهند داشت.

آموزش داروسازی صنعتی

دیگر مهارتی که فارغ‌التحصیلان به دست خواهند آورد این است که می‌توانند با توجه به افزایش تقاضای صنعت محلی برای خدمات داروسازی حرفه‌ای، از این برنامه و مهارتی که به دست آورده‌اند استفاده کنند.

تحصیل در مقطع دکترای داروسازی در هنگ کنگ

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترای داروسازی در هنگ کنگ در اولین سال تحصیل خد، باید یک طرح پیشنهادی از پایان نامه خود را برای تأیید به هیئت مدیره ارائه دهند. این طرح پیشنهادی هم می‌تواند به صورت تکی و یا با همکاری نزدیک سرپرست تهیه و انجام شود.

علاوه بر این متقاضیان ملزم به شرکت در سمینارهای مختلف تحقیقاتی و برخی فعالیت‌های سازماندهی شده‌ی دیگر توسط دانشکده‌ی داروسازی خود باشند.

از جمله فعالیت‌های که متقاضیان در این مقطع تحصیلی باید داشته باشند، شرکت کردن در زمینه‌های تخصصی مختلف و ارائه دادن پایان‌ نامه‌های معتبر است.

پایان نامه‌ی ارائه شده توسط متقاضیان باید شامل گزارش تحقیقات مستقل در یکی از زمینه‌هایی باشد که ارتباط مستقیمی با علم و دانش داروخانه داشته باشد. تحقیقاتی نظیر: علوم دارویی، داروسازی (داروسازی فیزیکی)،بیوشیمیایی/ فارماکوکینتیک، فناوری دارویی، دارویی و شیمی دارویی، تحویل دارو و هدف گذاری، فارماکوژنتیک / فارماکوژنومیک، تمرین داروسازی، داروسازی، داروسازی بالینی.

شرایط پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا

دانشجویان متقاضی برای تحصیل داروسازی در هنگ کنگ در مقطع دکترا باید مهارت‌های کافی در زبان انگلیسی و درس‌هایی مثل بیوشیمی، شیمی، مهندسی شیمی، فارماکولوژی و… را داشته باشند و تمامی واحدهای ضروری این دروس را پاس کرده باشند.

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد، برای درخواست شرکت در دوره‌های دکترا و یا M.Phill، قبل از هر چیر باید آخرین مدرک تحصیلی خود را رائه دهند و در یک دوره‌ی تحصیلی تقریبا 1 ساله، برای گرفتن مدرک M.Phil ثبت نام کنند. زمانی شانس فارغ‌التحصیلی در این مقطع را خواهند داشت که بالاترین مهارت‌های تحقیقاتی و درسی خود را نشان داده باشند.

هزینه تحصیل داروسازی در هنگ کنگ

متوسط هزینه‌ی تحصیل داروسازی در هنگ کنگ برای دانشجویان بین‌المللی چیزی حدود 90 تا 265 هزار دلار هنگ کنگ که معادل 34 تا 115 هزار دلار آمریکا است. البته اگر دانشجویی واجدالشرایط اخذ بورسیه‌ی تحصیلی باشد، این مقدار تا حد زیادی پایین‌تر خواهد بود.

لازم به ذکر است که هزینه‌هایی که بالاتر به آن اشاره کردیم، تنها هزینه‌ی هر سال تحصیلی است. علاوه بر مخارج تحصیلی، دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه‌های زندگی و… را نیز خواهند داشت. از جمله هزینه‌های جانبی که برای تحصیل داروسازی در هنگ کنگ باید در نظر داشت عبارتند از:

اقامت در خوابگاه 45000 – 15000 دلار هنگ کنگ (5800 – 1900 دلار امریکا)
اجاره آپارتمان یک خوابه 180،000 – 96000 دلار هنگ کنگ (23000 – 12600 دلار امریکا)
هزینه زندگی 50000 دلار هنگ کنگ (6400 دلار امریکا)
هزینه متفرقه 15000 دلار هنگ کنگ (1900 دلار امریکا)

ذکر این نکته هم ضروریست که بدانید تمامی دانشجویان بین‌المللی در هنگ کنگ، اجازه‌ی داشتن کار پاره وقت را نیز خواهند داشت.

بورسیه تحصیل داروسازی در هنگ کنگ

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان تا حد زیادی از سنگینی بار مخارج تحصیل و زندگی در هنگ کنگ کم کرد، مشمول شدن برای اخذ بورسیه‌های تحصیلی است. برخی از بورسیه‌های تحصیلی تمامی هزینه‌های تحصیل و اقامت و کمک هزینههای زندگی را در هر سال ممکن است پوشش دهد.

چنانچه دانشجویی مهارت‌ها و دانش زیادی داشته باشد و مقاله‌های ارزشمندی نوشته باشد و… شانس گرفتن این دست بورسیه‌ها را خواهد داشت. به طور کلی معیار انتخاب یک دانشجو برای دادن بورسیه، بررسی شایستگی‌های دانشگاهی با در نظر گرفتن دستاوردهای غیر آکادمیک او صورت می‌گیرد.

دانشگاه های داروسازی در هنگ کنگ

کشور هنگ کنگ دانشگاه‌های بین‌المللی با معیارهای جهانی بسیار زیادی دارد. از جمله بهترین دانشگاه‌هایی که برای تحصیل در رشته‌ی داروسازی می‌توانید انتخاب کنید که همه انها مورد تائید وزارت بهداشت ایران نیز هستند، عبارتند از:

  • دانشگاه هنگ کنگ
  • دانشگاه چینی هنگ کنگ یا CUHK
  • دانشگاه باپتیست هنگ کنگ یا HKBU

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در هنگ کنگ

کشور هنگ کنگ یکی از برترین کشورها با بالاترین سطح علمی برای تحصیل در رشته‌ی داروسازی است. تحصیل در این کشور مزایای بسیار زیادی با قرار دادن دانشجویان در محیط‌های چالش برانگیز و بسیار متمایز را خواهد داشت.

از دیگر مزایایی که این کشور برای دانشجویان بین‌المللی خواهد داشت، نحوه‌ی برخورد مردم بومی، با مهاجرین و دانشجویان است. در واقع با انتخاب کشور هنگ کنگ برای تحصیل در رشته‌ی داروسازی، این فرصت را خواهید داشت که بدون معادل‌سازی، در بسیاری از کشورهای جهان به کار مشغول شوید و با پرداخت هزینههای بسیار کم، از ادامه تحصیل در حد انگلستان و آمریکا در کشور هنگ کنگ بهره‌مند شوید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *