کاری, مجارستان

شرایط کار در مجارستان

شرایط کار در کشور مجارستان

کشور مجارستان با مساحتی حدود 93030 کیلومتر مربع در اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور از محدود کشور‌های اروپایی است که با دریای آزاد احاطه نشده و خشکی دور تا دور آن را فراگرفته است. مجارستان با اسلواکی از شمال با اوکراین از شمال شرق، با رومانی از سمت شرق و جنوب شرقی، با صربستان از جنوب و با اسلوونی از سمت غرب مرز مشترک دارد. این کشور در کل دارای آب و هوای معتدلی است و در آن خبری از گرما و سرمای شدید نیست. کشور مجارستان یکی از کشورهای بسیار محبوب گردشگری و توریسم محسوب می شود. به طوری که این کشور از 20 ‌‌‌سال گذشته تا به امروز توانسته درآمد بسیار خوبی از صنعت توریسم کسب کند. اگر شما نیز خواهان کار در مجارستان و زندگی در این کشور زیبا هستید این مقاله را تا پایان دنبال کنید. ما در این مقاله از سایت آوات شما را با شرایط کلی کار، بازار کار، میزان درآمد، مشاغل موجود و مورد نیاز و… در کشور مجارستان آشنا خواهیم کرد.

نگاهی اجمالی به کشور مجارستان

شهرهای کشور مجارستان هر یک زیبایی‌ های خاص و منحصر به فرد خود را  دارند و به طور کلی این کشور در لیست زیباترین کشورهای جهان قرار دارد. بوداپست قدیمی‌ ترین شهر و پایتخت کشور مجارستان محسوب می شود که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. این شهر از جمله 14 شهر برتر دنیا به شمار می آید.

ساختار سیاسی جمهوری چند حزبی در این کشور برقرار است و یک مجلس قانون‌ گذاری دارد. مجلس ملی رئیس جمهور را برای مدت 5 سال انتخاب می کند. البته رئیس جمهور در این کشور بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و در راس امور نخست وزیر قرار می‌ گیرد.

مردم مجارستان به ارزش های خانوادگی بسیار پایبند هستند، به طوری‌ که در این کشور خانواده مرکز ساختار اجتماعی محسوب می شود. همچنین خانواده تابع ارزش های سنتی می باشد. جالب است بدانید که مردم مجارستان در رابطه با آداب و رسوم غذا خوردن بسیار رسمی برخورد می کنند.

55 درصد از مردم مجارستان کاتولیک هستند. البته در حدود یک میلیون یهودی نیز در این کشور زیسته و مذهب اساسا در مجارستان آزاد محسوب می شود.

کار در مجارستان

کشور مجارستان یکی از کشورهای اروپای مرکزی با اقتصادی بسیار پر درآمد است، این کشور در سال ۱۹۹۵ به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پیوست و به این ترتیب بازار آزاد در این کشور گسترش بسیار خوبی داشته است. کشور مجارستان در سال های اخیر از منظر اقتصادی رشد بیشتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی داشته. به گونه ای که توانسته رتبه ۴۱ ام در جهان را از نظر سهولت ایجاد کسب و کار کسب کند. البته همچنان در بهبود این روند می کوشد. شرایط مناسب جغرافیایی کشور مجارستان  یکی از دلایلی رشد اقتصادی این کشور می باشد. چرا که کشور مجارستان  نوعی راه ارتباطی برای کشورهای بزرگ اروپایی در جهان به حساب می آید. همچنین این کشور در لیست کشور‌های کم تورم دنیا قرار دارد به طوری که میزان تورم در آن نزدیک به صفر اعلام شده و از با ثبات‌ ترین اقتصادی های دنیا محسوب می شود.

در حال حاضر تمرکز اصلی کشور مجارستان بر روی فعالیت‌ های الکترونیکی (هم به صورت خرد و هم به صورت کلان)، تولید و حمایت از قطعات خودرو، تجهیزات جنگی، مواد شیمیایی و… است. در گذشته روابط اقتصادی کشور مجارستان ابتدا با کشور‌های همسایه مانند اسلواکی و اتریش و صربستان آغاز گردید. اما امروزه در سراسر جهان صحبت از زیر ساخت قوی اقتصادی کشور مجارستان می باشد.

مزایای کار در مجارستان در سال 2022

زندگی در کشور مجارستان به عنوان یکی از توریستی ترین کشورهای اروپایی مزایایی بسیاری دارد از جمله این مزایا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کار و زندگی در یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی
  • دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته
  • بهره مندی از سیستم آموزشی با کیفیت و اقتصادی
  • کار و زندگی در کشوری با تورم بسیار ناچیز و اقتصادی پایدار
  • تضمین شغلی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور
  • بهره مندی از خدمات درمانی مناسب و امکان قرارگیری تحت پوشش بیمه درمانی
  • امکان کار و زندگی در یکی از توریستی ترین کشورهای دنیا
  • و…

شرایط کلی کار در مجارستان

شهرهای بزرگ مثل بوداپست، میسکلک و دبرسن فرصت های کاری بسیار خوبی را عرضه می کنند. در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور مجارستان کمتر از 3.9% می باشد. در کشور مجارستان، بیشتر فرصت های شغلی، به افرادی که مهارت بالایی دارند اختصاص یافته است.

همچنین بیشتر افراد شاغل در مجارستان، در بخش خصوصی کار می کنند. بخش خصوصی حدود 80٪ از تولید ناخالص داخلی کل کشور مجارستان را شامل می شود.

مجارستان در بخش مالی به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته و در بخش فناوری به سرعت در حال پیشرفت است. این کشور توانسته تنوع بالایی در بخش مهندسی خود ایجاد کند.

به طور کلی با توجه به شرایط کاری موجود می توان گفت افراد متخصص که تخصص بالا یا خاصی در زمینه های مهندسی، کسب و کار، آموزش و… داشته باشند، می توانند موقعیت شغلی خوبی را در این کشور به دست آورند و زندگی خوبی برای خود در مجارستان رقم بزنند.

فرهنگ کار در کشور مجارستان

فرهنگ کار مجارستان مانند: سایر کشور های اروپایی، بر پایه اصول خاصی استوار است. در خصوص فرهنگ کار مجارستان می توان گفت، فرهنگ کاری این کشور بر پایه انجام کار با کیفیت، خوب و مناسب، جدی بودن در کار خود و احترام به مشتریان استوار است.

البته نا گفته نماند که وقت شناسی یکی از اصلی ترین پایه های فرهنگ این کشور محسوب می شود. اگر به کار در این کشور مشغول شدید، باید حواستان باشد که مردم مجارستان در هر موقعیت شغلی که باشند وقت شناس هستند و از شما نیز چنین انتظاری دارند. بنابراین وقت شناسی از جمله مهم ترین اصول فرهنگ کار در این کشور است.

قوانین کار در کشور مجارستان

هر کشوری قوانین کاری مخصوص به خود را دارد. بر اساس مقررات بین المللی کار، برنامه کاری در کشور مجارستان هفته ای 40 ساعت می باشد. اما اگر کارمندی خواهان دریافت پول بیشتر باشد می تواند تایمی را به عنوان اضافه کاری کار کند. همچنین افراد در صورت تمایل می توانند شغل دوم نیز داشته باشند.

این قوانین بیشتر مربوط به مشاغل تابستانی یا مشاغل تمام وقت است. افرادی که در مشاغل پاره وقت و… فعالیت می کنند، باید به قوانین بیشتری توجه داشته باشند.

دانشجویان و دانش آموزان بین المللی نیز از قوانین کاری خاصی برخودار هستند. برای کسب اطلاع در خصوص قوانین کار دانشجویی در مجارستان می توانید مقاله شرایط تحصیل در مجارستان را مطالعه فرمایید.

شرایط لازم برای کار در مجارستان به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی

برای شروع کار در کشور مجارستان، شما به دو چیز نیازمند هستید:

  1. شماره مالیات مجارستان
  2. شماره امنیتی اجتماعی مجارستان

شهروندان مجارستانی غالبا از کودکی دارای این شماره ها هستند و نیازی به مجوز کاری ندارند. اما مهاجرانی که از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا یا کشور های غیر اروپایی، وارد این کشور شده اید نیازمند کارت ثبت نام هستید که در واقع همان مجوز کاری یا مجوز اقامت دائم است. البته شما همچنان به شماره مالیات و شماره امنیتی اجتماعی نیز نیاز دارید.

مهاجرانی که از کشوری خارج از اتحادیه اروپا وارد کشور مجارستان می شوند، قطعا به مجوز کاری و اقامت دائم نیاز دارند. در واقع، هر دوی این مجوزها با هم ترکیب شده و تحت عنوان یک مدرک در مجارستان به شما داده می شود. شما برای دریافت این مدرک و همچنین مدارک شماره مالیات و شماره امنیتی اجتماعی زمانی می توانید اقدام کنید که قراردادی با کارفرمای مجارستانی تان بسته باشید.

برای این منظور کارفرمای مجارستانی مورد نظر شما باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • کارفرمای مجارستانی باید برای پیدا کردن  نیروی کاری مورد خود ابتدا شهروندان کشور مجارستان و سپس شهروندان اتحادیه اروپا را در نظر بگیرد.
  • کارفرمای مجارستانی باید قرارداد کاری با دولت مجارستان داشته باشد.
  • شرکت کارفرمای مجارستانی باید سوددهی مناسب و مطلوب برای اقتصاد کشور داشته باشد.

انواع کار در کشور مجارستان برای مهاجران

در کشور مجارستان همانند سایر کشور های دنیا انواع مختلفی از کار موجود است. مشاغل موجود در این کشور را می توانیم با توجه به نوع قرار داد و مجوز های کاری به مشاغل تمام وقت، مشاغل پاره وقت، مشاغل تابستانی و خوداشتغالی یا کارآفرینی، در نظر بگیریم.

مشاغل تمام وقت

کشور مجارستان از جمله کشورهایی است که در بازار کار آن، مشاغل تمام وقت بسیاری وجود دارد. اکثر افرادی که قصد دارند از طریق کاری به مجارستان مهاجرت کنند، در مشاغل تمام وقت مشغول به کار می شوند. بیشتر این افراد جذب حوزه ی مالی یا حوزه فناوری و IT می شوند. البته طیف گسترده ای از مشاغل تمام وقت در مجارستان برای مهاجران اروپایی و غیر اروپایی وجود دارد.

به طور کلی اگر جز نیروهای کاری با مهارت و متخصص قرار دارید، خیالتان از بابت پیدا کردن کار در مجارستان می تواند راحت باشد.

مشاغل پاره وقت

بیشتر نوجوانان و جوانانی که در مجارستان ساکن هستند، به مشاغل پاره وقت مشغول  هستند. این نوع مشاغل به تامین بخشی از هزینه های زندگی آنان کمک می کند. طبق قانون کار کشور مجارستان دانشجویان در این کشور می توانند روزی 4 تا 6 ساعت کار کنند. البته به شرط اینکه کارشان با درسشان هیچ تداخلی پیدا نکند.

مشاغل فصلی

معماری قدیمی و تاریخ غنی کشور مجارستان باعث ایجاد موزه های دیدنی بسیاری شده است. همچنین این کشور از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برخوردار می باشد. تمامی این مسائل باعث شده است تا مجارستان تبدیل به یکی از محبوب ترین قطب های گردشگری شود. در فصل هایی از سال که گردشگران بسیاری برای بازدید از این کشور به مجارستان ورود پیدا می کنند، بازار بسیار خوبی برای مشاغل فصلی این کشور ایجاد می شود. مشاغل فصلی بسیاری در صنعت گردشگری، هتلداری، موزه ها و … در این کشور وجود دارند.  البته لازمه داشتن چنین شغل هایی تسلط بر هر دو زبان مجاری و انگلیسی می باشد.

خوداشتغالی و کارآفرینی

اگر قصد راه اندازی کسب و کار در کشور مجارستان را دارید، بهتر است بدانید که این کشور نسبت به کشورهای دیگر مسیر هموار تری را برای این کار در نظر گرفته است. فرآیند راه اندازی کسب و کار در این کشور چندان زمان بر نیست. از مزایای راه اندازی کسب و کار در کشور مجارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به صرف زمان طولانی
  • راهی برای ورود به اتحادیه اروپا
  • هزینه مالیات کم نسبت به سایر کشورها
  • حضور در محیطی  دوستانه و امن مخصوصا در شهر بوداپست
  • و…

مشاغل موجود در مجارستان برای مهاجران

مهاجران زیادی مخصوصا تحصیل کرده های رشته های مهندسی، گردشگری و IT به راحتی می توانند در این کشور کار پیدا کنند. چرا که با توجه به رونق صنعت گردگشگری، علوم طبیعی، علوم فنی و… فرصت های شغلی بسیاری در این حوزه برای نیروهای کاری ماهر وجود دارد.

پایتخت کشور مجارستان یعنی بوداپست، یکی از شهرهای این کشور است که فرصت های شغلی بسیاری برای مهاجران در آن وجود دارد. از این رو بهتر است مهاجران برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود باید به پایتخت کشور مجارستان یعنی شهر بوداپست مراجعه کنند. البته کارخانه های مهمی مانند کارخانه مرسدس بنز در شهر کچکمیت مجارستان قرار دارند که دارای فرصت های شغلی خوبی برای مهاجران می باشند.

مشاغل مورد نیاز مجارستان 2022

هر یک از کشور های جهان بدون استثنا با کمبود نیروی ماهر در برخی از مشاغل رو به رو هستند. همین موضوع باعث می شود تا مهاجران بتوانند در صورت داشتن تخصص در آن مشاغل، بتوانند راحت تر به کشور مد نظرشان نقل مکان کنند. در خصوص مجارستان می توان گفت اگر در یکی از مشاغل زیر مهارت داشته باشید، راحت تر و در بازه زمانی کوتاه تری می توانید به این کشور مهاجرت نمایید:

  • مهندسین و متخصصین علوم طبیعی
  • مدیر امور مالی
  • جنگلداری
  • فروشنده
  • مدیر لجستیک
  • مدیریت منابع انسانی
  • کارشناس IT
  • متخصص سلامت
  • مدیر هتل و رستوران
  • کشاورزی
  • کارگران شیلات
  • مدیر سئو
  • كارشناس بازاریاب
  • و…

درآمد حاصل از کار در مجارستان

به طور تقریبی میانگین درآمد ماهیانه شخصی که در مجارستان شاغل است حدود 1280000 فورینت مجارستان معادل 3801.6 یورو می باشد. میانگین کم ترین میزان درآمد در کشور مجارستان حدودا 173000 فورینت مجارستان یا 513.8 یورو است. همچنین میانگین بالا ترین میزان درآمد در این کشور حدودا 5660000 فورینت مجارستان معادل 16810.2 یورو می باشد. البته توجه داشته باشید که عواملی مانند تجربه کاری، میزان تحصیلات و جنسیت کاملا بر میزان درآمد حاصل از کار در مجارستان تاثیر گذارند.

در جدول زیر می توانید میزان حقوق ماهیانه مشاغل و حرفه های مختلف در مجارستان را مشاهده کنید:

نام شغل میزان درآمد ماهانه
حسابداری و امور مالی 1240000 فورینت مجارستان
مهندسی 1140000 فورینت مجارستان
مدیریت 1730000 فورینت مجارستان
معماری 1080000 فورینت مجارستان
منابع انسانی 1300000 فورینت مجارستان
داروسازی و بیوتکنولوژی 1360000 فورینت مجارستان
گردشگری 1050000 فورینت مجارستان

 چگونه در مجارستان کار پیدا کنیم؟

مهم ترین شرط پیدا کردن کار در مجارستان داشتن یک دعوتنامه شغلی یا جاب آفر است. پس در ابتدا شما باید برای این موضوع اقدام کنید. برای این کار شما می توانید  با موسسات کاریابی معتبر مکاتبه کرده و یک موقعیت شغلی متناسب با شرایط خود پیدا کنید. مشاوره جهت چگونگی تدوین رزومه و نحوه مصاحبه با کارفرما از جمله خدمات دیگر چنین موسساتی است. از جمله سایت های معتبر کاریابی در مجارستان موارد زیر هستند:

نام سایت کاریابی مجارستانی آدرس سایت
کاریابی  Hays Hungary.xpatjobs.com
کاریابی  Adecco Workabroad.ph
کاریابی Reed Glassdoor.com
کاریابی Randstad Workania.hu
کاریابی Grafton Iagora.com

کارهایی که شانس پیدا کردن کار در مجارستان را افزایش می دهد

به طور کلی تسلط به زبان رسمی این کشور یا تسلط به انگلیسی، همچنین داشتن مهارت بالا و… می تواند شانس شما برای پیدا کردن کار در این کشور را بالا ببرد. اما در این میان انجام برخی کار ها نیز به شما کمک می کنند که در بازه زمانی کوتاه تر شغل مد نظر خودتان را در این کشور پیدا کنید. برخی از مهم ترین این کارها که شانس شما برای پیدا کردن کار در کشور مجارستان را افزایش می دهد، می توان از موارد زیر نام برد:

  • بررسی مداوم روزنامه های محلی
  • توجه به تابلوهای تبلیغاتی مرتبط با کار برای مهاجران
  • ثبت نام در دفاتر و موسسات کاریابی
  • ثبت نام در مجلات صنعت
  • بررسی فرصت های شغلی منتشر شده از سوی شرکت های واقع شده در مجارستان در لینکیدن
  • و…

چگونه صلاحیت ها و مهارت های خود را ب کارفرماهای مجارستانی نشان دهیم

همانطور که کمی پیش تر گفتیم، در کشور مجارستان، بیشتر فرصت های شغلی، به افراد حرفه‌ ای و متخصصی که در زمینه های علوم، مهندسی بهداشت، تجارت، آموزش و… ماهر هستند، اختصاص دارد. بنابراین شما باید با ارائه  یک رزومه قوی تحصیلی و نیز تجربه و مهارت کافی این امر را به کارفرماهای مجارستانی نشان دهید تا امکان گرفتن شغل نیز برای شما بالا رود.

به این منظور می توانید با توجه به اصول تهیه رزومه شغلی در کشور مجارستان رزومه ای برای خود بسازید و در آن شرح کاملی از تحصیلات، سوابق کاری، مدارک تحصیلی و… خود ارائه دهید.

الزامات زبان برای کار در کشور مجارستان

زبان رسمی کشور مجارستان، زبان مجاری می باشد این زبان پر گویش ترین زبان در بین زبان های اورالی محسوب می شود.

زبان مجاری با اغلب زبان های رایج در کشورهای اروپایی ارتباطی ندارد چرا که بیشتر زبان های اروپایی مانند انگلیسی و فرانسوی عضوی از خانواده زبان های هند و اروپایی می باشند. در صورتی که زبان مجاری به خانواده فینو – یوگریک ( Fino_Ugric ) متعلق است. زبان مجاری، زبان نسبتا سخت و پیچیده ای است ولی در نظر داشته باشید که زبان انگلیسی نیز در کشور مجارستان رایج می باشد. البته برای کار و زندگی در این کشور تا حدی ملزم به دانستن زبان مجاری هستید. ولی تسلط صرف به زبان انگلیسی هم می تواند کمک کننده باشد.

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین شما می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

 

سوالات متداول

1. اخذ اقامت دائم و تابعیت مجارستان از طریق مهاجرت کاری به این کشور، امکان پذیر است؟

  • بله، چنانچه شما بتوانید قرارداد خود را با کارفرمای مجارستانی تمدید کرده و به مدت 5 سال شغل خود را حفظ نمایید و همچنین در طی این مدت بیمه و مالیات خود را به کشور مجارستان پرداخته باشید، می توانید برای گرفتن اقامت دائم این کشور اقدام کنید. برای گرفتن تابعیت و پاسپورت کشور مجارستان هم باید 8 سال از اقامت شما در این کشور بگذرد تا بتوانید واجد شرایط اخذ تابعیت شوید. البته بهتر است بدانید که جهت اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور مجارستان شما می توانید از راه های دیگری مانند سرمایه گذاری، تحصیل، ازدواج و غیره نیز اقدام کنید.

سوالی در خصوص شرایط کاری، شرایط تحصیلی، شرایط زندگی و… کشور مجارستان دارید؟ می توانید از طریق بخش دیدگاه آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان آوات در اسرع وقت پاسخ سوال شما را برایتان ارسال خواهند کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *