فنلاند, کاری

شرایط کار در فنلاند

شرایط کار در کشور فنلاند

کشور فنلاند از جمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که در شمال اروپا قرار گرفته است. در واقع این کشور یکی از شمالی ترین و دورترین کشورهای دنیا محسوب می شود. کشور فنلاند از لحاظ وسعت با مساحت 338،462 متر مربع رتبه هشتم را در میان کشورهای بزرگ اروپایی به دست آورده است. فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه و از غرب با سوئد همسایگی دارد. آب و هوای این کشور معتدل می باشد. البته شمال آن زمستان های بسیار سردی دارد. پوشش گیاهی متنوع در فنلاند از جمله دلایل جذب توریست‌ های بسیار به این کشور می باشد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که برای کار در کشور فنلاند برنامه ریزی می‌ کنید، مقاله ای که در حال مشاهده آن هستید، راهنمای خوبی برای شما به حساب می آید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

در این مقاله آوات سعی کرده ایم شما را با شرایط کار در کشور فنلاند نظیر وضعیت بازار کار، میزان درآمد، مشاغل موجود در فنلاند و…، به طور کامل آشنا کنیم.

نگاهی اجمالی به کشور فنلاند

حدود یک سوم کشور فنلاند در شمال دایره قطبی واقع شده است. این کشور دارای جنگل هایی با مساحت زیاد، هزاران دریاچه، رودخانه های متعدد و باتلاق های وسیع است. کشور فنلاند در جنوب دارای آب و هوای نسبتاً معتدل و در شمال زمستان های بسیار سرد و طولانی و تابستان های کوتاه می باشد.

پایتخت فنلاند، شهر هلسینکی یا تورکو می باشد. 8 شهر مهم هلند پس از هلسینکی عبارتند از: لاپرنتا، ساوولینا، هانکو، مازیهام، تامپره، روانیمی، رازبورگ و ساریسلکا.

نظام سیاسی دایر در کشور فنلاند جمهوری می باشد. در این کشور رئیس جمهور نخست وزیر را انتخاب کرده و نخست وزیر نیز کابینه را تعیین و معرفی می‌نماید و در آخر نخست وزیر و کابینه‌ اش برای گرفتن رای اعتماد از مجلس می کوشند.

کشور فنلاند از جمله کشورهای قدرتمند در زمینه آموزش است و اغلب دانشگاه‌ های آن دارای رتبه خوبی هستند. همچنین این کشور در زمینه ورزش نیز پیشرفته بوده و در واقع ورزش بخش مهمی از زندگی مردم است.

درختان مهم ترین منابع طبیعی فنلاند محسوب می شوند. همچنین این کشور محل زندگی و پرورش بسیاری از پرندگان مانند مرغ دریایی پشت سیاه و طاق قطبی، جی سیبری، دم موش خاردار، عقاب، و نیز پرندگان آبزی همچون اردک مخملی سیاه و سفید می باشد. همچنین ماهی های ارزشمندی همچون ماهی قزل آلا، سییکا (ماهی سفید)، شاه ماهی بالتیک، پایک، زردچوبه و سوت در این سرزمین زیست دارند.

کار در فنلاند

کشور فنلاند از جمله کشورهای توسعه یافته و قدرتمند اقتصادی است که رفاه اجتماعی بالایی در آن دیده می‌ شود. چرا که دولت برای ریشه کن کردن فقر در این کشور سعی بسیاری کرده است. البته هنوز هم شهروندانی با درآمد پایین مشاهده می شوند ولی چیزی تحت عنوان فقر در این کشور وجود ندارد. اقتصاد این کشور بر اقتصاد بازار استوار است. سیستم های اقتصادی مختلط در آن مورد استفاده قرار می گیرد. تولید ناخالص داخلی در کشور فنلاند به ترتیب در سه حوزه زیر مشاهده می شود :

  • 71.2 درصد در حوزه خدمات (بزرگترین بخش اقتصادی فنلاند)
  • 25.9 درصد در حوزه صنعت
  • 2.8 درصد در حوزه کشاورزی

مزایای کار در فنلاند

با توجه به مزایای زندگی، کار، تحصیل و… در کشور فنلاند، می توان گفت این کشور یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی جهان برای اکثر مهاجران به حساب می آید. در خصوص مزایای کار در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از جمله کشورهای قدرتمند در زمینه آموزشی
  • ممنوعیت هرگونه تبعیض در محیط کار
  • کار و زندگی در کشوری با طبیعت وسیع و بکر و آب و هوای سالم
  • کشوری با نرخ تورم بسیار پایین و ریشه کن شده از فقر
  • بهره مندی از رفاه اجتماعی بالا
  • کار و زندگی در کشوری پیشرفته از لحاظ تکنولوژی
  • دسترسی به اینترنت پرسرعت در سراسر فنلاند
  • امکان بهره مندی از سیستم بهداشتی و درمانی قوی و رایگان
  • توزیع نسبتا یکنواخت ثروت و عدم وجود فاصله طبقاتی زیاد
  • برخورداری از امنیت شغلی بالا
  • و…

شرایط کلی کار در فنلاند

حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور فنلاند را نیروی کار تشکیل می دهد. نرخ بیکاری در این کشور ۶.۷ درصد و نرخ تورم ۱.۱۰ درصد برآورد شده است.

کشور فنلاند دارای روابط تجاری بسیار موفقی است و دارای رتبه بالایی در صادرات و واردات می باشد. به طور کلی کشور فنلاند کشوری مطمئن در حوزه سرمایه‌ گذاری‌ های مدرن به حساب می آید. صادرات کشور فنلاند شامل تجهیزات، آهن آلات، ماشین آلات، الوار و کاغذ، خمیر کاغذ و مواد شیمیایی می باشد. کشور فنلاند بیشتر با کشورهای آلمان، سوئد، روسیه، ایالات متحده و هلند روابط تجاری دارد. محصولات وارداتی به کشور فنلاند بیشتر شامل مواد شیمیایی، منسوجات، مواد غذایی و الیاف پارچه می باشند.

پرورش خز در کشور فنلاند، از زمان جنگ جهانی دوم به بعد دارای پیشرفت های بسیاری بوده است. تقریباً تمام خزهای پرورش داده شده صادر می گردد. از جمله انواع معروف خز که توسط این کشور پرورش داده می شود خز روباه های پرورشی و خزها راسو می باشد که در بازارهای بین المللی نیز بسیار مشهور اند.

اینترنت و فضای ارتباط جمعی در هلند پیشرفته و مهم تلقی شده و بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم است. به همین دلیل این کشور شرایط بسیار خوبی برای مشاغل اینترنتی و کارهای غیر حضوری دارد. برای مثال شغل برنامه نویسی در این کشور دارای درآمد بالایی است.

فرهنگ کار در فنلاند

صداقت، وقت شناسی، برابری و مساوات در فنلاند از ارزش بسیاری برخوردار می باشد. این موضوع تقریبا در تمام نقطه نظرهای مختلف زندگی فنلاندی ها و همچنین در زندگی کاری آن ها مشاهده می شود.

در محیط کاری فنلاند، روسا و مدیران نظارت دائمی بر نحوه کار کردن کارکنان خود ندارند. آن ها نظرات کارکنانشان را جویا شده و در برنامه ریزی های کاری اعمال می کنند. فنلاندی ها معمولاً در مکالمه هایشان عادت به رک گویی و صراحت دارند. این صراحت در زندگی کاری آن ها نیز مشاهده می شود. این موضوع باعث شده تا در گردهمایی ها و جلسات کاری، بعد از صحبت های مقدماتی مستقیما به اصل مطلب پرداخته می شود.

در کشور فنلاند اغلب اوقات در محیط های کاری کلیه افراد با هر سمتی که داشته باشند، با نام کوچک یکدیگر را مورد خطاب قرار می دهند.

به علت خرید و فروش بسیار محدود ماشین در این کشور، بر خلاف شرایط موجود در ایران نمی توان به این موضوع به عنوان یک شغل نگاه کرد.

قوانین کار در کشور فنلاند

بر اساس قانون کار در کشور فنلاند، ساعت کاری هفتگی حداقل 38 الی 40 ساعت و یا روزانه 8 ساعت تعیین گردیده است. برای ورود به بازار کار در این کشور علاوه بر داشتن شرایط اولیه ویزای کاری و اقامت کاری افراد باید شرایط سنی مناسب نیز داشته باشید. از دید کارفرمایان فنلاندی و اداره کار این کشور، افرادی که حداکثر 40 سال سن داشته باشند، از سن ایده آلی برخودار هستند.

کارمند و کارفرما در کشور فنلاند قوانین بسیاری را باید مدنظر قرار دهند. این قوانین و قرارداد شامل کلیه شرایط کار از جمله حداقل میزان حقوق، مدت زمان کار، میزان تعطیلات، مقدار حقوق دوران بیماری و شرایط اخراج کارمند می باشد.

در فنلاند، کارفرما از کارمند خود می تواند تقاضای اضافه کاری داشته باشد. البته شما می توانید به عنوان یک کارمند از قبول آن اجتناب کنید. در صورت تقبل، کارفرما باید بابت اضافه کاری دستمزد بیشتری در نظر بگیرد. همچنین برای جبران اضافه کاری که تقبل کرده اید می توانید مرخصی درخواست کنید.

شرایط لازم برای کار در فنلاند به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی

شرایط کار در فنلاند برای اعضا اتحادیه اروپا و سایر کشورها متفاوت است. چرا که شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به راحتی و بدون محدودیت در این کشور می توانند به پیدا کردن کار پرداخته و پس از پیدا کردن کار مورد نظر خود می توانند به صورت تمام وقت در این کشور به کار مشغول شوند. اما شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای مهاجرت کاری به کشور فنلاند ابتدا باید پیشنهاد کاری یا جاب آفر از کارفرمای فنلاندی دریافت کنند. البته دریافت چنین پیشنهادی از یک کارفرمای فنلاندی کار سختی محسوب می شود. چرا که کارفرمایان فنلاندی به علت وجود سختگیری های بسیار برای استخدام نیروی کار خارجی، چندان تمایلی به جذب نیروی کار خارجی ندارند. این موضوع یکی از سختی های مهاجرت از طریق کار به فنلاند می باشد.

انواع کار در کشور فنلاند برای مهاجران

کشور فنلاند نیز مانند سایر کشور های دنیا، دارای تنوع کاری بالایی می باشد. در این کشور با توجه به نوع قرارداد، مدت زمان کاری و… می توانیم بگوییم 3 نوع شغل وجود دارد: شغل های تمام وقت، شغل های پاره وقت و خوداشتغالی یا کارآفرینی.

مشاغل تمام وقت

بسیاری از مهاجرانی که از طریق کار به فنلاند نقل مکان می کنند، در بخش خدمات رسانی کشور فنلاند مشغول به کار تمام وقت می شوند. این خدمات شامل خدمات آموزشی، بانکداری، اطلاعات و ارتباطات، درمانی، فنی و… می باشد.

کار در مشاغل تمام وقت بعد از چند سال برای آن ها شرایطی را فراهم می آورد که به واسطه آن می توانند اقامت دائم یا تابعیت کشور فنلاند را به دست آورند.

مشاغل پاره وقت

بازار کار مشاغل تمام وقت در کشور فنلاند بهتر از بازار کار مشاغل پاره وقت این کشور می باشد. با این وجود از آنجایی که دانش آموزان و دانشجویان نمی توانند در مشاغل تمام وقت مشغول شوند، بیشتر به سراغ مشاغل پاره وقت موجود در کشور فنلاند می روند.

دانش آموزان و دانشجویان مهاجر، اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند. چنین محدودیتی باعث می شود آن ها بتوانند با کار در مشاغل پاره وقت این کشور تنها بخشی از هزینه های خود را تامین کنند.

خوداشتغالی و کارآفرینی

از آنجایی که در درجه اول اقتصاد فنلاند بر پایه مالکیت خصوصی و مشاغل آزاد استوار می باشد، خوداشتغالی و سرمایه گذاری در این کشور روند و مسیر نسبتا آسان و همواری دارد. همچنین دولت از شما به عنوان سرمایه‌ گذار خارجی حتما حمایت خواهد کرد.

متقاضیان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا نیستند، همچنین خواستار کار به صورت خود اشتغال می باشند یا اینکه خواهان سرمایه گذاری در این کشور هستند، باید برای اخذ کارت حرفه ای کشور فنلاند درخواست کنند.

این کارت اجازه نامه تلقی شده و اجازه کارهای ذکر شده به شما داده خواهد شد. از طریق مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشور فنلاند، واقع در کشور مبدا، می توان این کارها را پیگیری نمود.

مشاغل موجود در فنلاند برای مهاجران

بسیاری از مهاجران در بخش خدمات رسانی کشور فنلاند مشغول به کار تمام وقت هستند. این خدمات شامل خدمات آموزشی، بانکداری، اطلاعات و ارتباطات، درمانی، فنی و… می باشد. از جمله مشاغل موجود برای مهاجران در کشور فنلاند می توان موارد زیر را نام برد:

  • پرستار
  • معلم
  • برنامه نویس
  • مربی مهد کودک
  • حسابدار
  • و…

مشاغل مورد نیاز فنلاند

فنلاند نیز مانند بسیاری از کشور های جهان به دلایلی با کمبود نیرو در برخی از موقعیت های شغلی مواجه است. این موضوع باعث شده تا فرصت بسیار خوبی در خصوص مهاجرت به کشور فنلاند برای مهاجرانی که در این مشاغل از مهارت بالایی برخودار می باشند، فراهم شود. برخی از مشاغل مورد نیاز کشور فنلاند از قرار زیر می باشند.

مشاغل مورد نیاز کشور فنلاند در سال 2022
آشپز
نماینده فروش
نظافتچی
دستیار مراقبت بهداشتی
دستیار فروشنده
پرستار
آرایشگر
مکانیک خودرو

درآمد حاصل از کار در فنلاند

در کشور فنلاند میزان حقوق مشاغل مختلف، متفاوت می باشد. طبق آخرین آمار منتشر شده در سال 2022 میزان حقوق در کشور فنلاند به صورت ماهانه حدود 3300 یورو اعلام شده است. البته که این مقدار متغیر بوده و می تواند کمتر و یا بیشتر شود. در جدول زیر میزان درآمد برخی مشاغل موجود در فنلاند آورده شده است:

لیست مشاغل میزان حقوق
پزشک عمومی 3777 یورو
دندانپزشک 3507 یورو
حسابدار 3308 یورو
برنامه نویس 2470 یورو
پرستار 2230 یورو
راننده اتوبوس 1624 یورو
معلم 2311 یورو

چگونه در فنلاند کار پیدا کنیم

برای پیدا کردن کار در کشور فنلاند می توانید از طریق موسسات و سایت های کاریابی و یا آگهی های کار موجود در فنلاند استفاده کنید. برقراری ارتباط با کارفرمایان فنلاندی نیز یکی از موثرترین راه های پیدا کردن کار در کشور فنلاند می باشد. برخی از این موسسات معتبر عبارت اند از:

  • Staff Point
  • Adecco Finland
  • Manpower
  • Job House
  • Helsinki VMP Service
  • و…

کارهایی که شانس پیدا کردن کار در فنلاند را افزایش می دهد

تسلط به زبان فنلاندی و یا سوئدی کمک بسیاری به یافتن کار در فنلاند می کند.

همچنین همانطور که کمی پیش گفتیم، بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که برای وارد شدن به بازار کار کشور فنلاند علاوه بر کسب ویزای کاری، شرایط سنی افراد نیز مهم می باشد. معمولا از دید کارفرمایان فنلاندی و ادارات کار این کشور سن ایده آل برای کار حداکثر 40 سال است. بنابراین برای برخورداری از شانس بالای کاریابی در این کشور حتما در سنین زیر 40 سال اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین چک کردن مداوم سایت های کاریابی و عضویت در شبکه های مربوط به کار در این کشور مانند لینکدین، می تواند برایتان بسیار کمک کننده باشد.

چگونه صلاحیت ها و مهارت های خود را به کارفرماهای فنلاندی نشان دهیم.

افراد دارای تخصص و پیشینه تحصیلی و شغلی مناسب، موقعیت کاری خوبی در این کشور به دست خواهند آورد. بنابراین نوشتن یک رزومه کاری و تحصیلی قوی مطابق رزومه های فنلاندی و برخورداری از مدرک معتبر تحصیلی و سوابق کاری کافی قطعا می تواند به خوبی صلاحیت ها، مهارت ها و تجربیات شما را به کارفرماهای فنلاندی نشان دهد.

توجه داشته باشید که مهم است رزومه تان، کاملا مطابق با واقعیت تجربیات، مهارت ها و… شما باشد. صداقت در رزومه های شغلی برای فنلاندی ها اهمیت ویژه ای دارد.

الزامات زبان برای کار در کشور فنلاند

کشور فنلاند به طور رسمی دارای دو زبان ملی فنلاندی و سوئدی است. جمعیت سوئدی زبان آن اغلب در مناطق ساحلی واقع در جنوب، جنوب غربی و غرب و نیز در جزایر آلند مورد استفاده ساکن هستند.

البته نا گفته نماند که انگلیسی، زبان دوم رایج در فنلاند به حساب می آید. با این حال، هر چند که اغلب مردم فنلاند به زبان انگلیسی مسلط هستند اما بهتر است که شما یکی از زبان های فنلاندی یا سوئدی را بدانید. تسلط به یکی از زبان های رسمی این کشور باعث می شود بتوانید فرصت کار در بسیاری از مشاغل موجود در این کشور را داشته باشید. به عبارتی راحت تر در فنلاند کار پیدا کنید. همچنین دستمزد بیشتری دریافت نمایید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

  1. آیا مشغول به کار شدن در کشور فنلاند شامل ویزای همراه می شود؟
  • در صورتی اثبات تمکن مالی توسط فرد دارنده ویزای کار می توان برای اخذ ویزای همراه اقدام کرد. این مبلغ برای هر عضو خانواده بین 500 تا 1000 یورو می باشد.

2. شرایط اخذ ویزای کاری فنلاند چیست؟

  • مهم ترین شرط اخذ این ویزای کشور فنلاند داشتن پیشنهاد شغلی می باشد. بعد از آن نداشتن سوء پیشینه، تمکن مالی و… از دیگر شرایط مهم اخذ ویزای کاری این کشور به حساب می آید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ویزای کاری فنلاند را مطالعه نمایید. همچنین می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت، با کارشناسان آوات صحبت کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید.

آیا سوالی در خصوص کشور فنلاند ذهنتان را مشغول کرده است؟ می توانید همین حالا آن را از طریق بخش دیدگاه ما همکاران ما به اشتراک بگذارید. در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهیم داد.

4.9/5 - (29 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *