بلژیک, کاری

شرایط کار در کشور بلژیک

شرایط کار در کشور بلژیک

بلژیک کشوری کوچک با نقشی بزرگ در غرب اروپا می باشد. مساحت این کشور ۳۰.۰۰۰ کیلومترمربع و جمعیت آن حدود ۱۱.۵ میلیون نفر می‌ باشد. نام کشور بلژیک از عبارت گاولیا بلژیکا اخذ شده است. این کشور سال‌ ها تحت تسلط فرانک‌ ها قرار داشته است. کشور بلژیک دارای سه منطقه دشت های ساحلی در شمال غرب، بخش های میانی در فلات مرکزی و کوه های آردن آن با پوشش گیاهی انبوه در بخش جنوب شرقی می باشد. با توجه به استقرار بسیاری از سازمان های بین المللی در کشور بلژیک، فرصت های شغلی بسیاری در این کشور برای مهاجران وجود دارد. در بلژیک به سه زبان رسمی فرانسوی و هلندی و آلمانی صحبت می‌ شود. بنابراین اگر به یکی از این زبان های ذکر شده تسلط پیدا کنید، می‌توانید کاری مناسب در این کشور بیابید. اگر شما نیز برای کار در کشور بلژیک برنامه ریزی می‌کنید، مقاله پیش رویتان راهنمای خوبی برای شما به حساب می آید.

ما در این مقاله از سایت موسسه حقوقی و مهاجرتی آوات تلاش کرده ایم تا همه چیز درباره بازار کار، میزان درآمد، وضعیت مهاجران با کار در این کشور و… را با شما به اشتراک بگذاریم. بنابراین اگر قصد ورود به بازار کار این کشور اروپایی را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

نگاهی اجمالی به کشور بلژیک

شهر بروکسل پایتخت کشور بلژیک و مقر اصلی بیشتر نهادهای اتحادیه اروپا می باشد. بروکسل شهری شاد و سرزنده با فرهنگ و رسوم سنتی و آداب محلی است. این کشور سه فرودگاه دارد که دو مورد آن در شهر بروکسل واقع شده است. از دیگر شهرهای مهم بلژیک می توان از اوستنده، بروژ، نوکا، تورنه، سپه، مخلن، مونس، لون و خنت را نام برد.

کشور بلژیک در طول تاریخ توسط رومی ها، فرانک ها، آلمانی ها و هلندی ها به استعمار درآمده است. زبان رسمی در کشور بلژیک هلندی، فرانسوی و آلمانی می باشد.

مردم کشور بلژیک از نظر قانون مداری در جهان مطرح هستند، در این کشور هر نوع بی‌ ادبی و فحاشی با برخورد قاطع قانون مواجه می شود و مردم کشور بلژیک به رعایت همیشگی احترام معتقد اند.

در نظام سیاسی کشور بلژیک نخست وزیر رئیس دولت نیز می باشد. به طور کلی کشور بلژیک دارای دو مجلس سنا و شورای نمایندگان است است.

با توجه به شرایط زندگی، امکانات رفاهی، شرایط کاری و… این کشور می توان گفت مهاجرت به این کشور می تواند به معنی مهاجرت به کشوری فوق العاده و ساخت یک زندگی رویایی باشد.

کار در بلژیک

کشور بلژیک یکی از کشورهای پیشرفته دنیا و از اعضای اتحادیه اروپا است. نرخ بیکاری در این کشور 5.4 درصد می باشد. البته نرخ بیکاری جوانان زیر 25 سال بیشتر از سنین دیگر و در حدود 13 % می باشد. غالب مردم بلژیک در بخش خدمات، حقوقی، بانک، رسانه و گردشگری شاغل هستند. همچنین بخش قابل توجهی از شهروندان بلژیک در صنایعی چون منسوجات، شیشه، مواد شیمیایی و مونتاژ اتومبیل فعالیت می کنند. همچنین با توجه به استقرار بسیاری از سازمان های بین المللی در کشور بلژیک، فرصت های شغلی بسیاری در این کشور برای مهاجران وجود دارد.

 مزایای کار در بلژیک در سال

با توجه به شرایط زندگی حاکم در این کشور و میزان رضایت بلژیکی ها و سایر توابع ساکن این کشور، می توان گفت زندگی، کار، تحصیلی و… در بلژیک از مزیای بسیار زیادی برخودار می باشد. اگر قصد مهاجرت از طریق کار به کشور بلژیک را دارید، بهتر است بدانید مهم ترین مزایای کار در این کشور از قرار زیر است:

  • وضعیت اقتصادی خود و قدرت خرید بالا مانند مردم بلژیک
  • وجود بخش خصوصی قوی در این کشور
  • امکان کار و زندگی در کشوری با ساختار کاری قوی
  • بهره مندی از سیستم حمل و نقل گسترده و پیشرفته
  • دسترسی به امکانات رفاهی و خدمات درمانی مناسب
  • کار و زندگی در کشوری پیشرفته از لحاظ تکنولوژی
  • امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت به طور گسترده
  • و…

شرایط کلی کار در بلژیک

در این کشور تلاش زیادی برای خصوصی‌ سازی صورت گرفته که حاکی از در نظر گرفتن شرایط خوب برای سرمایه گذاران خارجی است. اقتصاد این کشور بر مبنای اقتصاد بازار می باشد. از ویژگی های مهم کشور بلژیک وضعیت جغرافیایی آن است که سبب رشد اقتصادی بی‌ نظیر در این کشور و ایجاد بازار کار خوب برای این کشور، شده است.

کشور بلژیک در حوزه صنعت رتبه خوبی در جهان دارد. در این کشور صنایع معدن و فولاد بسیار توسعه داشته است. همچنین سیاست‌ های خوبی در حوزه محصولات نفتی در بلژیک مشاهده می‌ شود که نشان دهنده آینده‌ درخشان آن است.

صادرات عمده کشور بلژیک در زمینه خودرو و تولیدات غذایی است. در این کشور محصولات آهن، فولاد، الماس، منسوجات و پلاستیک نیز از محصولات صادراتی محسوب می شود. بلژیک دارای بازار تجاری است با وضعیت ارزی خوب و قدرتمند می باشد.

 فرهنگ کار در بلژیک

از آن جایی که کشور بلژیک در همسایگی کشورهای فرانسه، هلند، لوکزامبورگ و آلمان واقع شده است. فرهنگ و رفتار مردم بلژیک نیز تحت تاثیر این کشورهای همسایه قرار گرفته است. بنابراین می توان گفت که فرهنگ مرد بلژیک تا حد زیادی به آلمانی ها، هلندی ها و فرانسوی ها شبیه می باشد. این موضوع در جنبه های فرهنگی مختلف کشور بلژیک قابل مشاهده است. به گونه ای که فرهنگ کار در منطقه شمالی این کشور، متاثر از فرهنگ هلندی ها، در جنوب متاثر از فرانسوی ها و در شمال شرق متاثر از آلمانی ها می باشد.

باید بدانید که در کشور بلژیک اگر قصد خرید محصولی به طور عمده داشته باشید لازم است مجوز مربوط به آن را کسب کنید در غیر این صورت کار شما ممنوعه و خلاف قانون به حساب می آید.

قوانین کار در کشور بلژیک

همه کارگران در بلژیک، چه به صورت تمام وقت شاغل باشند و و چه به صورت نیمه وقت، با کارفرمای خود قرارداد کاری منعقد می کنند. در قرارداد کاری، شرایط و ضوابط استخدام و شرایط کار توسط طرفین مشخص می شود. این شرایط و ضوابط شامل نوع کار، ساعات کاری، حقوق کار، میزان ساعات مرخصی، میزان پاداش و بسیاری موارد دیگر می باشد. در کشور بلژیک هر کارگر در سال می تواند 20 روز تعطیلات داشته باشد.

شرایط لازم برای کار در بلژیک به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی

به طور کلی مهاجران غیر اروپایی برای مهاجرت کاری به کشور بلژیک با کاغذ بازی های بسیاری مواجه می شوند. شهروندان کشور های عضو اتحادیه اروپا (EU) و منطقه اقتصادی اروپا (EEA) به علاوه کشورهای ایسلند، لیچتنستین، سوئیس و نروژ برای درخواست ویزای کاری نیازمند انجام کارهای کمتری هستند.

از جمله شرایط لازم برای کار در کشور بلژیک به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی:

  • داشتن حداقل 3 تا 5 سال سابقه کاری
  • نوشتن رزومه کاری و تحصیلی قوی مطابق با اصول حاکم بر نوشتن رزومه در بلژیک
  • داشتن پیشنهاد کاری (جاب آفر) یا داشتن قرارداد معتبر
  • داشتن مدرک تحصیلی معتبر
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • تسلط به حداقل یکی از زبان های فرانسوی، هلندی و انگلیسی
  • و…

انواع کار در کشور بلژیک برای مهاجران

در هر کشوری، مشاغل موجود را می تواند در دسته های مختلفی، تقسیم کرد. انواع کار در کشور بلژیک را می توان به مشاغل تمام وقت، مشاغل پاره وقت، مشاغل داوطلبانه، خوداشتغالی یا کارآفرینی، دسته بندی کرد. در ادامه شما را با هر یک از انواع کار در کشور بلژیک برای مهاجران آشنا خواهیم کرد:

مشاغل تمام وقت

مشاغل تمام وقت، بستر مناسبی را برای اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور به ارمغان می آورند. جدای از این، تمامی هزینه های زندگی در این کشور را فراهم می کنند. از این رو اکثر افرادی که قصد دارند از طریق کاری به بلژیک مهاجرت کنند، در مشاغل تمام وقت مشغول به کار می شوند. بسیاری از مهاجران در بخش خدمات رسانی کشور بلژیک مشغول به کار تمام وقت هستند. این خدمات شامل خدمات قانونی توریست، بانکداری، اطلاعات و ارتباطات می باشد.

مشاغل پاره وقت

مشاغل پاره وقت با توجه به آورده مالی که برای افراد دارند، بیشتر مناسب دانش آموزان و دانشجویان ساکن در بلژیک می باشند. این نوع مشاغل به تامین بخشی از هزینه های زندگی در این کشور کمک می کند. دانش آموزان و دانشجویان بین المللی ساکن در اتریش، به شرط عدم تلاقی کار و برنامه درسی شان می توانند در این کشور 20 ساعت در هفته به کاری پاره وقت بپردازند.

مشاغل داوطلبانه

برای انجام کارهای داوطلبانه کوتاه مدت توسط مهاجران در کشور بلژیک نیاز به اجازه نامه کاری نیست. البته ویزا و اجازه نامه اقامت باید تهیه شود. از آنجایی که اخذ ویزا و اجازه نامه برای کار مهاجران غیر اروپایی در این نوع مشاغل مشکل است، بیشتر استرالیایی ها، نیوزلندی ها و کانادایی ها که راحت تر می توانند این ویزا برای این گونه مشاغل دریافت کنند، برای کار در این گونه مشاغل اقدام می کنند.

شهروندان 18 تا 30 سال کشورهای استرالیا، نیوزلند و کانادا می توانند برای مدت یک سال به کشور بلژیک سفر کرده و بدون نیاز به دریافت اجازه نامه کاری در شغل های دستمزدی مشغول به کار شوند.

شرایط مورد نیاز برای انجام این کار موارد زیر می باشند:

  •  داشتن سرمایه کافی برای سفر (حداقل 2.500 یورو)
  •  داشتن بلیط برگشت معتبر و یا داشتن پول کافی برای خرید برگشت
  •  ارایه بیمه سلامت
  • ارائه تاییدیه پلیس

خوداشتغالی و کارآفرینی

یکی از روش های مهاجرت کاری به کشور بلژیک، خوداشتغالی و کارآفرینی در بلژیک می باشد. فضای سرمایه‌ گذاری خوبی برای مهاجران در این کشور وجود دارد. از آنجا که اقتصاد کشور بلژیک بر پایه بخش‌ خصوصی است بنابراین دولت از شما به عنوان سرمایه‌گذار خارجی حتما حمایت خواهد کرد. در واقع کشور بلژیک توانسته در زمینه ثبت شرکت برای خارجیان فضای خوبی ایجاد کند به صورتی که شرکت‌ های خارجی در این کشور روز به روز در حال گسترش هستند.

متقاضیان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا نیستند، و خواستار کار به صورت خود اشتغال می باشند و یا این که خواهان سرمایه گذاری در این کشور هستند، باید برای اخذ کارت حرفه ای کشور بلژیک درخواست کنند.

این کارت اجازه نامه تلقی شده و اجازه کارهای ذکر شده را به شما داده خواهد شد. از طریق مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشور بلژیک واقع در کشور مبدا، می توان این کارها را پیگیری نمود.

مشاغل موجود در بلژیک برای مهاجران

افراد متخصص، ماهر و با تجربه از شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در کشور بلژیک برخوردار هستند. به طور کلی این کشور نیازمند نیروی کار حرفه ای و ماهر در بخش های خدمات اجتماعی، خدمات درمانی و بهداشتی، آموزش و پرورش، آژانس های املاک و مستغلات و امور مالی می باشد. همچنین کشور بلژیک در زمینه های تخصصی حوزه فناوری و صنعت مهندسی نیازمند نیروی متخصص است.

خوب است بدانید که بسیاری از مهاجران در بخش خدمات رسانی کشور بلژیک کار می کنند. این خدمات شامل خدمات قانونی توریست، بانکداری، اطلاعات و ارتباطات می باشد.

مشاغل مورد نیاز بلژیک

از جمله مشاغل مورد نیاز کشور بلژیک در سال 2022، شغل های زیر می باشند:

  • مهندسی سخت افزار
  • مدیریت پروژه
  • حسابداری
  • مهندسی معمار
  • مهندس عمران
  • نمایندگان فروش حوزه فنی و تجاری
  • کارشناس فنی و تکنسین
  • پرستار و مامایی
  • کارکنان بخش فناوری
  • مکانیک
  • مشاغل بخش ساختمانی مانند برق کار، نقاش، لوله کش و غیره
  • داروسازی
  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • مشاغل مرتبط خدماتی
  • و…

درآمد حاصل از کار در بلژیک

کشور بلژیک در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا عنوان بالاترین میزان حداقل دستمزد را دارد. در سال 2017 میزان حداقل دستمزد 40124 یورو در سال برای افراد متخصص و ماهر و مبلغ 66942 یورو در سال برای مدیران و کارکنان اجرایی تعیین شده بود. البته میزان دستمزدها هر ساله مورد بازبینی قرار می گیرد. در سال 2022 مبلغ میانگین حقوق برای مشاغل مختلف حدود 6100€ (یورو) اعلام شده است. همچنین کم ترین مقدار دستمزد اعلام شده در این کشور حدود 1220€ (یورو) و بیش ترین میزان دستمزد 25900€ (یورو) تعیین گردیده است. این در حالی است که میزان حقوق ساعتی در این کشور به طور میانگین 35€ (یورو) تصویب شده است.

برای محاسبه میزان حداقل دستمزد در بلژیک باید به سه مورد آمده در زیر توجه می شود:

  •  میزان مالیات بر درآمد
  •  امتیاز مالیاتی سالیانه
  •  پاداش های مالیاتی آخر سال

در جدول زیر مقدار میانگین حقوق برخی از مشاغل موجود در این کشور ذکر شده است:

عنوان شغل میانگین حقوق ماهانه
حسابدار 4510 یورو
کتابدار 3260 یورو
منشی 3020 یورو
عکاس 3790 یورو
طراح گرافیک 4060 یورو
معمار 7120 یورو
مکانیک 2750 یورو
معلم 5060 یورو
مهندس عمران 5620 یورو
دندانپزشک 13600 یورو
صندوقدار 3120 یورو
پرستار 5080 یورو
مترجم 5440 یورو
مدیر پروژه 7810 یورو

چگونه در بلژیک کار پیدا کنیم

متقاضیان کار در بلژیک می توانند از سایت ها و موسسات کاریابی و دیگر موارد استفاده کرده و با کارفرمایان بلژیکی برای پیدا کردن کار در این کشور، ارتباط برقرار کنند. این موسسات و سایت های کاریابی پس از دریافت رزومه کاری و تحصیلی افراد متقاضی، آن ها را به کارفرمایان بلژیکی معرفی و وصل می نمایند. از جمله موسسات آنلاین و سایت های کاریابی برای پیدا کردن کار در بلژیک به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • Monster
  • Step stone
  • Brussel jobs
  • Job in brussels
  • Career jet
  • Indeed
  • Learn 4 good
  • LINKEDIN
  • GO ABROAD
  • OVERSEAS JOBS
  • E FUNCTIONAL CAREERS
  • MICHAEL PAGE
  • و…

کارهایی که شانس پیدا کردن کار در بلژیک را افزایش می دهد

علاوه بر چک کردن مداوم موسسات آنلاین و سایت های کاریابی مطالعه مداوم روزنامه ها می تواند شانس شما را در پیدا کردن کار در بلژیک افزایش دهد. چرا که بیشتر از نصف فرصت های شغلی موجود در بلژیک، در روزنامه های این کشور قابل پیدا کردن هستند. برخی از روزنامه های مناسب کاریابی در کشور بلژیک در زیر آمده است :

  •  Le soir
  •  De standaard
  •  Het laatste nieuws
  •  De gazet van antwerpen
  • و…

چگونه صلاحیت ها و مهارت های خود را به کارفرماهای بلژیکی نشان دهیم

افرادی دارای تجربه و مهارت و مسلط به زبان محل کار خود شانس بالایی برای پیدا کردن شغل در این کشور دارند. بنابراین تهیه یک رزومه قوی مطابق با رزومه های بلژیکی همراه با انگیزه نامه ای مناسب می تواند صلاحیت شما را به کارفرماهای بلژیکی نشان دهد. البته قطعا تسلط به زبان محل کار مورد نظرتان (یکی از زبان های هلندی، فرانسوی و آلمانی) نیز در جلب نظر کارفرما موثر خواهد بود.

الزامات زبان برای کار در کشور بلژیک

زبان رسمی در کشور بلژیک هلندی، فرانسوی و آلمانی می باشد. بین 10 تا 20 درصد از بروکسل به دو زبان هلندی و فرانسوی مسلط هستند. بنابراین مدرک زبانی شما به شهر و منطقه ای که برای اشتغال درخواست داده‌ اید بستگی دارد. به هر حال شما باید به یکی از زبان های هلندی، فرانسوی و یا آلمانی تسلط داشته باشید تا بتوانید به کار در بلژیک بپردازید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. هزینه زندگی در بلژیک چقدر از هزینه زندگی در ایران بیشتر است؟

  • به طور میانگین هزینه زندگی در کشور بلژیک 86/74 درصد از هزینه زندگی در ایران بیشتر است. البته توجه داشته باشید که میزان حقوق دریافتی نیز به همین نسبت بالاتر می باشد.

2. ایرانیان می توانند به کار در بلژیک بپردازند؟

بله تمامی ایران در صورت برخوداری از شرایط لازم، تسلط به یکی از زبان های رسمی این کشور، داشتن سابقه شغلی مناسب و… می توانند با اخذ ویزای کاری بلژیک به کار در این کشور بپردازند.

می توانید از طریق بخش دیدگاه، نظرات و سوالاتتان را به اشتراک بگذارید. ما مشتاقانه منتظر مشاهده نظرات و پاسخ به سوالات شما عزیزان هستیم.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *