استونی, کاری

شرایط کار در استونی

شرایط کار در کشور استونی

کشور استونی (Estonia) با مساحت 45227 کیلومتر مربع به عنوان کوچک ترین کشور ناحیه بالتیک شناخته می شود. کشور استونی به پایتختی تالین از جمله کشور‌های کم جمعیت دنیا است. این کشور دارای منابع طبیعی بسیار غنی است و از جمله کشور های توسعه یافته جهان محسوب می گردد. کشور استونی از سال ۲۰۰۴ میلادی به عضویت اتحادیه اروپا در آمده و از همین سال عضو پیمان آتلانتیک نیز شده است. کشور استونی می تواند انتخاب خوبی برای کار و تحصیل باشد. برای کسب اطلاعات جامع درباره کار و زندگی در کشور استونی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله شما را با شرایط کالی بازار کار استونی، شرایط کار در این کشور برای مهاجران و… آشنا خواهیم کرد.

نگاهی اجمالی به کشور استونی

این کشور مسطح از شمال با خلیج فنلاند، از جنوب با کشور لتونی، از شرق با روسیه و از غرب با دریای بالتیک مرز مشترک دارد. از آنجایی که کشور استونی تا سال های زیادی تحت تاثیر جمهوری شوروی و جنگ های جهانی بوده، بنابراین اکنون درصدی از مردم این کشور را روس تبارها تشکیل داده اند. تقریبا 70% بقیه مردم استونی از استونیایی تبارها تشکیل شده است. کشور استونی محل مناسبی برای زندگی کردن محسوب می شود. چرا که به خلیج فنلاند نزدیک است، علاوه بر آن دارای خلیجک های بسیار و پوشش مناسب گیاهی، می باشد.

کشور استونی شصتمین کشور گران قیمت دنیا  و بیست و چهارمین کشور با کیفیت برای زندگی می باشد. جالب است بدانید که کشور استونی به کشور زنانه مشهور شده است. چرا که  تحقیقات حاکی از آن است که در این کشور به ازای هر 100 زن تنها 84 مرد وجود دارد. طبق آمار و ارقام موجود، بیش از 99% مردم استونی دارای سطح سواد بالایی هستند. این مردم باسواد، بسیار مهربان و صبور نیز هستند، آن ها همیشه خندان اند و حرص و طمعی در زندگی خود ندارند. در این کشور فرهنگ شهر نشینی در سطح بسیار بالایی است. برای مثال در صف ها مردم هیچگاه نوبت شکنی نمی کنند و حتی این موضوع یک قانون در استونی است.

شهرهای مهم کشور استونی عبارتند از: تالین، تارتو، ناروا، هاپسالو، کورسار، راکور، ویلیاندی و پارنو.

سایر اطلاعات مهم در مورد استونی

کشور استونی به سبب استعمار طولانی مدت توسط کشورهای دانمارک، سوئد، لهستان و روسیه دارای سبک معماری های متنوعی می باشد. می توان گفت به طور کلی کشور استونی از معماری کشور روسیه و آلمان بیشترین را گرفته است. اگرچه در کشور استونی کلیساهای زیادی وجود دارند، اما این کلیساها اغلب جنبه موزه پیدا کرده اند. چرا که این کشور از جمله بی دین ترین کشور های جهان محسوب می شود. در واقع بیشتر مردم این کشور خدا را باور ندارند و همچنین خود را پیرو هیچ دین و مذهبی نمی شمارند. البته عده کمی در این کشور مسیحی می باشند.

واحد پول کشور استونی به  تاریخ این کشور برمی گردد. تا قبل از سال 2011 واحد پول کشور استونی کرون نام داشت. اما در طی سال های اخیر واحد پول کشور استونی به یورو تغییر پیدا کرده است.

نظام سیاسی در کشور استونی بر پایه دموکراسی بنا شده است. مجلس ملی این کشور دارای ۱۰۱ کرسی است و نمایندگان آن با رای مستقیم مردم منتخب می شوند. کابینه استونی توسط نخست وزیر تشکیل شده و معمولا دارای ۱۱ وزیر است. کشور استونی از نظر آزادی مطبوعات، آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی، آزادی آموزشی و… از جمله کشورهای برتر جهان به حساب می آید.

کار در استونی

همانطور که ذکر شد کشور استونی از سال ۲۰۰۴ میلادی به عضویت اتحادیه اروپا در آمده و از همان سال عضو پیمان آتلانتیک نیز شده است. استونی از زاویه های مختلفی، از جمله کشورهای توسعه یافته جهان محسوب می شود.

از نظر اقتصادی صنایع عمده کشور استونی شامل صنايع مهندسي و صنايع فرآوري غذايي است. محصول عمده بخش كشاورزي و دامپروري در استونی، لبنيات است. در این کشور گاز براي استفاده گرمايشي و صنعتي از شيست قيردار استخراج مي‌ گردد.

به طور کلی نرخ پایین بیکاری و رونق خوب اقتصادی در این کشور باعث شده تا بازار استونی وضعیت خوبی داشته باشد. با توجه به اتفاقات و آمار موجود، پیش بینی می شود که طی سال های آینده، وضعیت کار در این کشور بهتر حتی نیز شود.

مهاجرانی که از طریق کار به این کشور زندگی می کنند، اغلب از تصمیم خود احساس رضایت دارند. دلیل آن هم وجود مزایای بی شمار در خصوص کار در کشور استونی می باشد.

مزایای کار در استونی

کشور استونی می تواند انتخاب خوبی برای کار و تحصیل باشد. از جمله مزایای کار و زندگی در کشور استونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کار و زندگی در یک کشور نسبتا ارزان اروپایی
  • امکان برخورداری از شغل و درآمد نسبتا مناسب برای بانوان
  • برخورداری از سیستم آموزشی باکیفیت و معتبر در دنیا
  • امکان برخورداری از تحصیل رایگان
  • امکان دسترسی به محصولات غذایی ارگانیک و باکیفیت
  • استفاده گسترده از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم
  • امکان دسترسی به حمل و نقل عمومی گسترده و کارآمد
  • زندگی در کشوری آرام با امنیت اجتماعی نسبتا بالا
  • کار و زندگی در کشوری با طبیعت بکر و زیبا و آب و هوای بسیار سالم
  •  پیشرو در تکنولوژی هوشمند
  • امکان دسترسی آسان به اینترنت
  • امکان انجام دورکاری
  • و…

شرایط کلی کار در استونی

اقتصاد کشور استونی یکی از قدرتمند ترین اقتصادهای دنیا است. به صورتی که در چند سال اخیر شاهد رشد ۱۱% اقتصاد این کشور بوده ایم. تولید ناخالص داخلی کشور استونی در حدود ۳۵.۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده که بخش عمده آن حاصل کشاورزی و صنعت این کشور است. نرخ بیکاری در کشور استونی حدود 2.5% اعلام شده و نرخ تورم در استونی ۳.۶ % می باشد.

اقتصاد کشور استونی بیشتر بر پایه تجارت، صادرات و واردات است. بیشترین میزان صادرات از کشور استونی به کشورهای سوئد و لیتوانی و بعد از آن روسیه، فنلاند و آلمان می باشد. البته این کشور در سال‌ های اخیر وارد روابط تجاری با آمریکا نیز شده و در این مسیر به رشد ۶.۶% رسیده است. صادرات کشور استونی بیشتر شامل ماشین‌ آلات و تجهیزات، چوب و کاغذ می باشد. البته این کشور در زمینه مواد شیمیایی و فلزات نیز رتبه خوبی را کسب کرده است. همچنین اقتصاد کشور استونی از بخش های الکترونیک و ارتباطات مخابراتی نیز سود بسیاری می برد و کشوری پیشرو در تکنولوژی هوشمند می باشد.

فرهنگ کار در استونی

مردم استونی سخت کار می کنند و البته به خوبی نیز تفریح می کنند. خوب تفریح کردن در کنار سخت کار کردن، باعث می شود از زندگی خود احساس رضایتمندی داشته باشند.

رفتار سازمانی در کشور استونی در سطح بالایی است، یعنی اغلب مردم در سمت های شغلی مختلف می دانند در یک سازمان چگونه باید رفتار کنند. مردم در استونی صبور و آرام بودن را به خوبی بلد هستند. در ادارات و سازمان ها، کارکنان جوان حتی فرصت رهبری دارند و مشارکت اعضای کارکنان مورد تشویق قرار می گیرد.

از آنجا که کشور استونی پیشرو در تکنولوژی هوشمند می باشد، بنابراین اکثر کارهای روزمره در این کشور به صورت دیجیتالی انجام می شوند. برای مثال خدمات بانکی به صورت آنلاین ارائه می شوند. آموزش الکترونیکی در مدارس رایج است. حتی پزشکان، نسخه های درمانی دیجیتالی برای بیماران خود صادر می کنند.

قوانین کار در کشور استونی

روابط بین کارفرما و کارمند که در استونی Töölepinguseadus نامیده می شود، عمدتا توسط قانون قراردادهای کار تنظیم می گردد. اگرچه قوانین کار استونی کاملاً لیبرال هستند اما اصل حفاظت در مورد کارمندی که طرف ضعیف تری محسوب می شود اعمال خواهد شد. قرارداد کار باید به صورت کتبی ثبت شود، همچنین قرارداد کار باید ساعات کار، میزان حقوق و روش محاسبه و پرداخت آن را نیز روشن کند.

میزان ساعت کار 5 روز در هفته و روزانه 8 ساعت می باشد. یک کارمند در سال از  28 تا 35 روز تقویمی مرخصی با حقوق برخوردار است.

کارکنان به طور شخصی هیچ گونه مشارکت مالیاتی ندارند، بلکه بخشی از حق بیمه بیکاری و حق بیمه بازنشستگی انباشته کارفرما از درآمد ناخالص کسر می گردد. پرداخت بیمه تامین اجتماعی در کشور استونی کاملا بر عهده کارفرما بوده و نظارت بر کارفرمایان از طریق بازرسی کار انجام می گردد. در این کشور معمولا سن بازنشستگی 63 تا 65 سال می باشد.

شرایط لازم برای کار در استونی به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی

لازمه کار در استونی و به طور کلی مهاجرت کاری به این کشور، داشتن پیشنهاد کاری و یا job offer  می باشد. کارفرمایان استونیایی اگر برای موقعیت شغلی مورد نیازشان از اتباع کشور استونی فرد مناسبی را پیدا نکنند، ابتدا آگهی جذب نیرو را در اتحادیه اروپا منتشر می کنند. در صورتی که موفق به جذب نیرو نشوند، آنگاه آگهی جذب نیروی کار بین المللی منتشر خواهند کرد. آن زمان است که مهاجران غیر اروپایی در صورت کسب آن موقعیت شغلی می توانند از طریق آن شغل به استونی نقل مکان کنند.

به منظور کار در کشور استونی می بایست ویزای کار استونی را کسب کرد. شهروندان اروپایی و شهرندان غیر اروپایی، هر دو باید این ویزا را که عمدتا با نام ویزای نوع D، شناخته می شود، دریافت کنند تا بتوانند به کار در این کشور بپردازند. البته شرایط اخذ این ویزا برای شهروندان اروپایی و غیر اروپایی، متفاوت است. موارد بسیاری در اخذ این ویزا تاثیر گذار هستند. زبان یکی از مهم ترین آن ها است. در واقع هر چه تسلطتان بیشتر باشد، شانس شما برای اخذ ویزای کار این کشور و پیدا کردن کار در کشور استونی، بالاتر می رود.

اگر می خواهید بدانید چگونه می توانید ویزای کاری کشور استونی را کسب کنید، هزینه اخذ این ویزا چقدر است؟ و… پیشنهاد می کنیم مقاله ای که قبلا با عنوان ویزای کاری استونی در سایت آوات منتشر شده است را مطالعه نمایید.

انواع کار در کشور استونی برای مهاجران

در کشور استونی همانند سایر کشور های دنیا انواع مختلفی از مشاغل وجود دارد. البته همه این مشاغل مناسب افرادی که قصد مهاجرت از طریق کار به استونی را دارند، مناسب نیستند. با این حال ما در این بخش شما را انواع مشاغل موجود در کشور استونی آشنا می کنیم:

مشاغل تمام وقت

کار در شغلی تمام وقت، تنها راهی است که از طریق آن می توانید به اقامت دائم یا حتی تابعیت کشور استونی دست پیدا کرد. از این رو اکثر افرادی که قصد دارند از طریق کار به استونی مهاجرت کنند، در مشاغل تمام وقت مشغول به کار می شوند. اکثر مشاغل تمام وقت کشور استونی که توسط مهاجران اخذ می شود در شرکت های فناوری یا امور مالی هستند.

مشاغل پاره وقت

اغلب کشاغل پاره وقت، مناسب دانشجویان و دانش آموزانی است که قصد دارند در کنار تحصیل با کار کردن بخش کوچکی از هزینه های خود را تامین کنند. از این رو بیشتر دانشجویان در استونی به مشاغل پاره وقت مشغول  هستند.

مشاغل تابستانی

مشاغل تابستانی و فصلی بسیاری در استونی وجود دارند که بیشتر آن‌ ها در صنعت گردشگری و هتلداری ارائه می‌ شوند. این گونه شغل ها در کمپ‌ های تابستانی یا کمپ های تعطیلات، اردوگاه های ماجراجویی در فضای باز، ورزش‌ های آبی و برخی از جشنواره‌ های استونی موجود هستند. برای افراد غیر اروپایی، پیدا کردن کار و اخذ ویزای کاری استونی برای اینگونه مشاغل، امری دشوار است. از این رو اکثر جوانان اروپایی در اینجوز مشاغل مشغول به کار هستند. البته در این فصل از سال، برخی از دانشجویان یا دانش آموزانی که به صورت تمام وقت در استونی تحصیل می کنند نیز به اینگونه مشاغل روی می آورند.

خوداشتغالی

یکی از انواع مشاغل برای مهاجران خوداشتغالی و سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت می باشد. کشور استونی یکی از مقاصد مهم سرمایه گذاری برای ایرانیان نیز به حساب می آید.

برای ثبت شرکت در استونی، مانند: ثبت شرکت در دیگر کشورهای اروپایی، متقاضی باید برنامه تجاری (Business Plan) خود را به اتاق بازرگانی استونی عرضه کند. در صورت موافقت  با طرح تجاری، شرکت متقاضی می تواند شرکت خود را ثبت کند. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت تجاری در استونی در حدود ۲۵۰۰.۰۰۰ یورو می باشد. در این روش هیچ محدودیت سنی و تحصیلی متوجه متقاضی نیست. همچنین متقاضی نیازی به سهامدار و هیئت مدیره و مدرک زبان  ندارد. سرمایه گذار پس از ثبت شرکت می تواند همسر و فرزندان خود را نیز به همراه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات در مورد مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به استونی می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با ما تماس بگیرید. همچنین می توانید مقاله ثبت شرکت در استونی را نیز مطالعه فرمایید.

کارآفرینی

افرادی که تمکن مالی خوبی ندارند، اما دارای ایده کارآفرینی و اشتغال زایی هستند، می توانند ایده کارآفرینی خود را به دولت استونی ارائه کنند. در صورتی که پس از بررسی و ارزیابی دقیق، این ایده کارآفرینی توسط دولت استونی تایید شود و همچنین این طرح از لحاظ اقتصادی پرسود باشد، دولت استونی بودجه کافی برای اجرای این طرح کارآفرینی را در اختیار فرد متقاضی قرار قرار خواهد داد.

کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی آوات، در خصوص کارآفرینی در استونی نیز می توانند شما را راهنمایی کنند.

مشاغل موجود در استونی برای مهاجران

به طور کلی مشاغل فناوری اطلاعات و IT در زمره مشاغلی هستند که همواره فرصت های شغلی بسیاری در رابطه با آن ها در کشور استونی، موجود است. از دیگر مشاغل موجود در استونی برای مهاجران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی مشتری
  • مدیر تولید
  • متخصص فروش
  • مهندس نرم افزار
  • مدیر IT

مشاغل مورد نیاز استونی

لیست مشاغل مورد نیاز کشور استونی شامل مشاغل زیر هستند:

  • توسعه دهندگان نرم افزار
  • رانندگان
  • آشپزها
  • طراحان وب
  • مشاغل فناوری و اطلاعات
  • مدیر تولید
  • مدیران برنامه ریزی
  • مدیران سیستم
  • متخصص فروش
  • پشتیبانی مشتری
  • تحلیل گران سیستم ها

درآمد حاصل از کار در استونی

حداقل دستمزد ملی در کشور استونی تا سال 2022، ۵۸۴ یورو در ماه یا ۷۰۰۸ یورو در سال اعلام شده است. این میزان دستمزد تقریبا برابر با ۶۵۰ دلار آمریکا است. که بالاترین میزان حداقل دستمزد در میان کشورهای بالتیک می باشد. حتی اگر میزان حداقل حقوق در استونی نسبتاً پایین باشد، اقتصاد این کشور دارای رونق است. بازه درآمدی کارگران ساده در کشور استونی با توجه سابقه کاری ای که دارند معمولاً از ۸۳۹ یورو شروع شده و تا ۱۷۰۰ یورو در ماه هم ادامه دارد.

در ادامه لیست برخی مشاغل پردرآمد در کشور استونی همراه با میزان حقوقشان  آمده است:

  • جراحان و پزشکان:۵۰۹۰ یورو تا ۱۵۸۰۰ یورو
  • قاضی ها: ۴۲۸۰ یورو تا ۱۳۳۰۰ یورو
  • وکیلان: ۳۴۶۰ یورو تا ۱۰۷۰۰ یورو
  • مدیران بانک ها: ۳۲۶۰ یورو تا ۱۰۱۰۰ یورو
  • مدیران ارشد اجرایی: ۳۰۵۰ یورو تا ۹۴۷۰ یورو
  • مدیران ارشد مالی: ۲۸۵۰ یورو تا ۸۸۴۰ یورو
  • متخصصان ارتودنسی: ۲۷۵۰ یورو تا ۸۵۲۰ یورو
  • اساتید کالج: ۲۴۴۰ یورو تا ۷۵۷۰ یورو
  • خلبانان: ۲۰۴۰ یورو تا ۶۳۱۰ یورو
  • مدیران بازاریابی: ۱۸۳۰ یورو تا ۵۶۸۰ یورو
  • و…

 چگونه در استونی کار پیدا کنیم؟

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد کار در استونی مستلزم داشتن پیشنهاد کاری از کارفرمایی در استونی می باشد. لذا برای پیدا کردن کار در این کشور، دانستن شیوه های کاریابی در استونی الزامی است. شما باید رزومه خود را به همراه نامه انگیزشی و دستمزد مورد انتظارتان برای کارفرمای استونیایی ارسال کنید. در صورت قبولی اولیه سپس برای برای مصاحبه کاری آماده شوید.

لیست سایت هایی که می توانید برای اطلاع از فرصت های شغلی استونی اقدام کنید در زیر آمده است:

  • EURES
  • CV Keskus
  • CV Online
  • EkspressJob
  • Skillific
  • Arista HRS
  • aTalent Recruiting
  • Baltic Human Capital
  • Biuro
  • Brandem
  • CTRL
  • CV Keskus recruitment services
  • CVO Recruitment Estonia
  • Executive Lab Search
  • Fontes PMP
  • Glasford International Estonia
  • HR Factory
  • HR Power Security
  • IT Personal
  • IT Talent
  • Jobbatical
  • Lumin
  • Manpower
  • MPS
  • Personnel Services
  • Simplika
  • Talentor Estonia
  • Tripod Grupp
  • و…

کارهایی که شانس پیدا کردن کار در استونی را افزایش می دهد

داشتن مدرک دیپلم یکی از دانشگاه های استونی و دانستن زبان محلی یک مزیت بزرگ به حساب می آید و حتی ممکن است تسلط بر زبان انگلیسی برای استخدام موفق کافی نباشد. بنابراین برای افزایش شانس پیدا کردن کار در استونی، یکی از مهم ترین کارها یادگیری زبان استونیایی است. یادگیری زبان استونیایی در این کشور می تواند برای شما مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. ادغام سریع با مردم این کشور، کسب موقعیت های شغلی بسیار خوب، کسب درآمد بالاتر و… از جمله مهم ترین ویژگی های یادگیری این زبان برای کار در این کشور می باشد.

از جمله دیگر کارهایی که می‌توانید برای افزایش شانس پیدا کردن کار استونی انجام دهید، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مراجعه مداوم به وب سایت های کاریابی
  • داشتن یک پروفایل به زبان انگلیسی و استونیایی در Linkedin
  • مراجعه حضوری به موسسات کاریابی فیزیکی
  • ارتباط با محصلام، کارفرماها، مردم حلی و پرس و جو از آن ها
  • تماس مستقیم با شرکت ها
  • و…

چگونه صلاحیت ها و مهارت های خود را ب کارفرماهای استونیایی نشان دهیم

برای اثبات توانایی ها، مهارت ها و صلاحیت های خود به کارفرماهای استونیایی باید مدارک تحصیلی خود را با مدارک تحصیلی استونی معادل سازی کنید. همچنین ارائه سایر مدارک فنی، حرفه ای و… معتبر هم، می تواند مفید باشد. البته مهم تر از همه ارائه یک رزومه قوی مطابق با اصول رزومه های شغلی استونی می باشد.

در نظر داشته باشید که رزومه شما باید قابل اثبات باشد. در غیر این صورت ارزش چندانی ندارد.

الزامات زبان برای کار در کشور استونی

زبان رسمی کشور استونی، استونیایی است. به طور کلی زبان استونیایی یکی از عجیب ترین زبان های دنیا محسوب می شود. این زبان تلفیقی از چند زبان روسی، آلمانی و مجاری می باشد. این زبان تلفیقی حاصل متاثر بودن کشور استونی از بسیاری از کشورها در طول تاریخ است. البته نگران نباشید چرا که بیشتر مردم استونی به زبان انگلیسی مسلط هستند. در واقع برای نسل بزرگ تر، زبان خارجی اصلی زبان روسی و برای جوان ترها زبان  انگلیسی می باشد. بنابراین تسلط به زبان انگلیسی برای کار و زندگی در این کشور تقریبا می تواند کافی باشد.

با این حال دولت دوره های زبان استونیایی برای  سطح A1 (حدود 3 ماه) برای مهاجران به صورت رایگان ارائه می کند. هر چند همانطور که پیش تر گفتیم، اکثر مردم این کشور به زبان انگلیسی تقریبا تسلط دارند.

مشاغل زیادی وجود دارند که فقط نیازمند تسلط به زبان انگلیسی هستند. به ویژه در بخش فناوری اطلاعات. در بخش های دیگر معمولا لازم است که به زبان استونیایی و گاهی روسی صحبت کنید، البته اکثر مشاغلی که توسط مهاجران اخذ می شود در شرکت های فناوری یا امور مالی هستند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. اخذ اقامت دائم و تابعیت استونی از طریق مهاجرت کاری به این کشور، امکان پذیر است؟

  • بله، مهاجران از طریق کار به کشور استونی می توانند پس از مدت زمان 3 سال اقامت این کشور را به دست آورند. البته سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت تجاری، بهترین روش برای کسب پاسپورت کشور استونی است.

هر سوالی در خصوص مهاجرت به استونی، کار در این کشور، شرایط زندگی و… دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه با ما و سایر همراهانمان مطرح کنید.

4.9/5 - (19 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *