آفریقای جنوبی, کاری

شرایط کار در آفریقای جنوبی

شرایط کار در کشور آفریقای جنوبی

جنوبی ترین کشور واقع شده در قاره آفریقا کشور آفریقای جنوبی (South Africa) است. نام رسمی این کشور جمهوری آفریقای جنوبی می باشد و در بین کشورهای این قاره، مهم ترین و مشهورترین آن ها به حساب می آید. این کشور با اقیانوس‌ اطلس و اقیانوس هند هم دارای مرز مشترک آبی می باشد. حیات وحش بکر و متنوع، وجود خط ساحلی در کنار آب‌ های نیلگون اقیانوس، پارک‌ های جنگلی گوناگون، شهرهای شلوغ و پر زرق و برق، مرکز خریدهای لاکچری، اقتصاد پایدار، بناهای تاریخی، زیرساخت‌ های گردشگری مناسب و خصیصه های فرهنگی و طبیعی، همگی آفریقای جنوبی را به یکی از مقاصد شگفت‌ انگیز توریسم در دنیا مبدل کرده‌ اند. اگر شما نیز قصد مهاجرت کاری و کار در کشور آفریقای جنوبی را دارید، حتما این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

در این مقاله ما شما را با شرایط کار در آفریقای جنوبی، مشاغل موجود در این کشور، میزان درآمد حاصل از کار تمام وقت در آفریقای جنوبی و…، آشنا خواهیم کرد.

نگاهی اجمالی به کشور  آفریقای جنوبی

این کشور با مساحتی برابر با یک میلیون و ۲۲۱ هزار کیلومتر مربع، جایگاه بیست و چهارم را در میان کشورهای وسیع و پهناور دنیا دارد. همچنین با برخوداری از جمعیتی حدود ۵۷ میلیون و ۷۲۵ هزار نفر، بیست و چهارمین کشور پرجمعیت دنیا نیز محسوب می‌ شود. آفریقای جنوبی با نامیبیا، بوتسوانا و زیمبابوه از سمت شمال، همچنین با موزامبیک و سوازیلند از سمت شرق و شمال شرقی دارای مرز مشترک است. آفریقای جنوبی کشور کوچک لسوتو را به طور کامل احاطه کرده‌ است.

پایتخت کشور آفریقای جنوبی، شهر کیپ تاون است. از دیگر شهرهای بزرگ آن ژوهانسبورگ، دوربان و سووتو را می توان نام برد. کشور آفریقای جنوبی دارای ۱۱ زبان رسمی است. برخی از آن ها عبارتند از:زولو، آفریقایی (آفریکانس)،‌ انگلیسی آفریقای جنوبی، تسوانا، سوتو، سوازی (سیسواتی)، ندبیلی جنوبی و…

بیشتر جمعیت کشور آفریقای جنوبی را مسیحیان پروتستان و بعد از آن دین ناباوران و مسیحیان کاتولیک تشکیل می‌ دهند و تنها کمتر از ۲٪ مسلمانان در این کشور ساکن هستند. نوع حکومت آفریقای جنوبی را می توان جمهوری پارلمانی به شمار آورد ولی  بر خلاف حکومت‌های جمهوری دیگر، رئیس جمهور کشور آفریقای جنوبی به طور همزمان هم در راس دولت و هم در راس کشور قرار دارد.

آفریقای جنوبی مشهور به کشور رنگین کمان است چرا که نژادهای مختلف در این کشور زندگی می کنند. بنابراین یک فرهنگ واحد در این کشور وجود ندارد و ما شاهد تنوع و تعدد فرهنگی در این سرزمین شگفت انگیز هستیم. برای مثال فرهنگ غذایی، موسیقی و رقص کشور آفریقای جنوبی کاملا تحت تاثیر فرهنگ‌ های مختلف موجود در این کشور بوده و بسیار متنوع هستند، موسیقی و رقص کشور آفریقای جنوبی از نمادهای فرهنگی کشور محسوب می شوند.

کار در آفریقای جنوبی

خوشبختانه امروزه در کشور آفریقای جنوبی برخلاف گذشته، نژادپرستی یا برده داری وجود ندارد. ولی متاسفانه همچنان میلیون ها انسان سیاه پوست در این کشور، فقیرانه در حاشیه شهرها ساکن اند. بسیاری از تحلیلگران علت  این موضوع را بر سر کار بودن رژیم آپارتاید تلقی می کنند و در واقع  فقر امروز این کشور حاصل ناکامی و ناکارآمدی دولت اخیر آن در برابر مسائل اجتماعی است. اما توجه داشته باشید که با وجود تمام این مسائل باز هم وضعیت امروز کشور آفریقای جنوبی گذشته آن قابل قیاس نیست و بسیار بهتر شده است. نکته جالب اینکه امروزه سیاه پوستان ساکن در این کشور کمتر از 80 درصد هستند و درصد زیادی از جمعیت این کشور را سفید پوستان و رنگین پوستان تشکیل می دهند.

آفریقای جنوبی منبع بزرگی از الماس دنیا را در خود جای داده است. همین امر موجب شده تا کشورهای دیگر طمع استعمار آفریقای جنوبی را در طول تاریخ داشته باشند. واحد رسمی پول این کشور رند آفریقای جنوبی است. علامت اختصاری آن R می باشد.

کشور آفریقای جنوبی از اعضا پایه گذار اتحادیه آفریقا می باشد و همچنین دارای بزرگ ترین اقتصاد در بین اعضای این اتحادیه است. کشور آفریقای جنوبی عضو سازمان ملل متحد، اتحادیه کشورهای همسود، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌ المللی پول، گروه 77 و گروه 20 نیز می باشد.

مزایا کار در آفریقای جنوبی

حال به مزایای کار در کشور آفریقای جنوبی می ­پردازیم. از جمله مزایای مهم کار و زندگی در کشور آفریقای جنوبی می توان از موارد زیر نام برد:

  • امکان دریافت ویزای کاری بدون نیاز به داشتن مدرک زبان انگلیسی
  • امکان اخذ ویزای کاری این کشور در کمتر از سه ماه
  • امکان اقدام برای دریافت اقامت دائم این کشور بعد از 5 سال
  • وجود بیش از 35000 فرصت شغلی برای 70 رشته تحصیلی متفاوت در این کشور
  • داشتن حق کار در حین تحصیل
  • امکان زندگی و کار در یکی از توریستی ترین کشورهای دنیا
  • زندگی و کار در کشوری با طبیعت بکر و زیبا و آب و هوای سالم
  • و…

شرایط کلی کار در  آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی، کشوری نسبتا پیشرفته است و در زمینه های ارتباطات، حمل و نقل، بورس، انرژی، گردشگری و اقتصاد دارای سرمایه گذاری­ های خوبی می باشد. آفریقای جنوبی بزرگترین صادرکننده طلا در دنیا بوده و بیش از 40 درصد ذخایر طلای جهان به این کشور تعلق دارد. همچنین الماس، مس، نقره، اورانیوم، سنگ آهن، نساجی، محصولات غذایی و وسایل نقلیه موتوری از دیگر محصولات صادراتی این کشور غنی می باشند.

متاسفانه مطابق آخرین آمار در سال 2020، نرخ بیکاری کشور آفریقای جنوبی 32% بیان شده که در مقایسه با کشورهایی همچون آلمان، اتریش، سوئد و کانادا رقم بالایی است. با این وجود افراد با مهارت خوب و تحصیلات عالی، می توانند به راحتی در این کشور شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

فرهنگ کار در  آفریقای جنوبی

مردم آفریقای جنوبی نیازمند برقراری روابط طولانی مدت یا دوستی برای انجام تجارت نیستند. در صورتی که در کشور آفریقا شرکت شما شناخته شده نمی باشد، معرفی رسمی می‌تواند سبب گرفتن توجه مدیران شرکت مقابل گردد. به هر حال برای موفقیت در کسب و کار بلند مدت در آفریقای جنوبی، قطعا نیازمند ایجاد روابط و نت‌ورکینگ هستید.

با اینکه فرهنگ مردم در این کشور به سمت برابری در حرکت است، اما برای مقامات برتر اجرایی احترام بیشتری قائل اند. معمولا قرار ملاقات‌ ها باید خیلی جلوتر تعیین گردد زیرا امکان تعیین وقت با مدیران ارشد در مدت زمان کوتاه بسیار کم است، مگر آنکه بخواهید با مدیران پایین‌ تر ملاقات کنید.

مردم آفریقای جنوبی ارتباط حضوری و فیزیکی را به ایمیل، نامه و تلفن ترجیح می‌دهند. همچنین شخصیت افراد و میزان قابل اعتمان بودن آن ها، اهمیت بسیاری دارد. از این رو جلسه کاری اول به ارزیابی طرف مقابل پرداخته می شود.

قوانین کار در کشور  آفریقای جنوبی

طبق تعریف سازمان کار، یک کارمند و یا کارگر شخصی است به غیر از پیمانکار یا کارفرما که در طرف دیگر کار می کند و حق دریافت دستمزد متناسب با کار خود را دارد، شخصی که نحوه کار و ساعات کار او تحت  کنترل یا هدایت طرف دیگری می باشد. همچنین باید وسایل تجارت یا تجهیزات کار توسط کارفرما در اختیار کارمند قرار گیرد.

قرارداد کاری می تواند به صورت مکتوب و یا شفاهی میان طرفین منعقد گردد. البته طبق قانون این کشور، افرادی با میزان کار ماهانه بالای 24 ساعت باید قراردادی مکتوب شده، با شرایط مشخص داشته باشند. تمامی مفاد آن قرارداد نیز می بایست مطابق با قوانین کشوری و جمعی مربوط به کار باشد.

شرایط لازم برای کار در آفریقای جنوبی  به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی

پیدا کردن کار در کشور آفریقای جنوبی برای مهاجران غیر اروپایی چندان راحت نمی باشد، اما اگر شخص متقاضی پیشنهاد کاری یا جاب آفر از یک کارفرمای تبعه این کشور دریافت کند، می تواند برای اخذ اقامت از طریق مهاجرت کاری به این کشور دست به کار شود. برای دریافت ویزای کاری این کشور نیازی به داشتن مدرک زبان نیست.  صرفاً آشنایی با زبان انگلیسی در حد پایه کافی است. مهاجرانی که برای دریافت ویزای کاری به کشور آفریقای جنوبی اقدام می کنند باید حداقل شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم
  • سن مناسب
  • داشتن سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی (به مدت حداقل 3 سال )
  • و…

انواع کار در کشور آفریقای جنوبی برای مهاجران

به طور کلی مشاغل موجود در این کشور را می توانیم به 4 گروه تقسیم کنیم.

مشاغل تمام وقت

اغلب اشخاصی که قصد دارند از طریق کاری به آفریقای جنوبی مهاجرت کنند، همچنین از سطح تحصیلات خوب و مهارت بالا برخوردار می باشد، در مشاغل تمام وقت مشغول به کار می شوند. در واقع برای کسب چنین مشاغلی در آفریقای جنوبی، شما باید رزومه کاری خوبی داشته باشید و یک فرد ماهر و متخصص محسوب شوید.

مشاغل پاره وقت

بیشتر دانشجویان در کشور آفریقای جنوبی به مشاغل پاره وقت مشغول  هستند. این نوع مشاغل شرایطی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کنند تا بتوانند بخشی از هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. طبق قانون کار کشور آفریقای جنوبی دانشجویان در این کشور می توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند.

مشاغل فصلی

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، حیات وحش بکر و متنوع، وجود خط ساحلی در کنار آب‌ های نیلگون اقیانوس، پارک‌ های جنگلی گوناگون، شهرهای شلوغ و پر زرق و برق، مرکز خریدهای لاکچری، اقتصاد پایدار، بناهای تاریخی، زیر ساخت‌ های گردشگری مناسب و خصیصه های فرهنگی و طبیعی، همگی آفریقای جنوبی را به یکی از محبوب ترین مقاصد شگفت‌انگیز توریسم در دنیا مبدل کرده‌اند.

صنعت توریسم در آفریقای جنوبی از جمله بخش های مهم در تولید ناخالصی بوده و قسمت بزرگی از درآمدهای دولت را شامل می شود. از این رو طیف گسترده ای از مشاغل مربوط به این صنعت در مشاغل فصلی این کشور وجود دارد. از جمله شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی به دلیل داشتن بزرگ ترین فرودگاه این کشور، شهر بسیاری توریستی می باشد و فرصت های شغلی فصلی بسیاری برای مهاجران دارد. توجه کنید که لازمه داشتن شغل در این زمینه تسلط کافی به زبان انگلیسی و توانایی مکالمه با توریست ها می باشد.

نا گفته نماند که مشاغل فصلی این کشور تنها شامل مشاغل مربوط به صنعت گردشگری نیستند و طیف گسترده ای از مشاغل این کشور از نوع مشاغل فصلی می باشند.

خوداشتغالی یا کارآفرینی

اگر می خواهید کسب و کار خود را در آفریقای جنوبی داشته باشید، بهترین کار این است که با یکی از شرکت های این کشور، به شراکت بپردازید. اگر این راه را انتخاب می کنید، حتما قبل از سرمایه گذاری باید شرایط کار در این کشور را به بررسی کنید و تا جایی که می توانید در مورد آن اطلاعات به دست آورید.

داشتن توصیه نامه، از وزارت تجارت و صنعت، از جمله شرایط لازم برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در این کشور  امی باشد. توجه کنید که سرمایه گذاری در کشور آفریقای جنوبی با سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی متفاوت است. در صنعت و معدن، کشور آفریقای جنوبی، برخلاف آفریقای شمالی، دارای بازار توسعه یافته و قوی است. از این رو می توان گفت سرمایه گذاری و خوداشتغالی در این کشور می تواند آینده خوبی برای شما داشته باشد.

مشاغل موجود در  آفریقای جنوبی برای مهاجران

قطعا با توجه به میزان نرخ بیکاری در کشور آفریقای جنوبی در این کشور در هر کاری نمی توان مشغول به فعالیت شد، اما همچنان مشاغلی وجود دارند که فرصت هایی را در اختیار مهاجران قرار دهند، از جمله  این مشاغل موارد زیر هستند:

  • مشاغل مربوط به آی تی و تکنولوژی
  • مشاغل مربوط به اقتصاد و مدیریت
  • مشاغل فنی و مهندسی
  • مشاغل مربوط به عمران و ساخت و ساز
  • مشاغل مربوط به شیمی و محیط زیست
  • مشاغل مربوط به پیراپزشکی
  • مشاغل مربوط به کشاورزی
  • مشاغل خاص همانند فیزیکدان، منجم و فضانورد و…
  • و….

مشاغل مورد نیاز  آفریقای جنوبی

در کشور آفریقای جنوبی برای بعضی از شغل هایی که مورد نیاز جامعه هستند و کمبود نیرو در آن‌ها حس می شود، امکان گرفتن ویزای کاری وجود دارد. حتی اخذ ویزای کاری آفریقای جنوبی برای کار کردن در این مشاغل، آسان تر است. از جمله شغل های مورد نیاز این کشور موارد زیر هستند:

  • مهندسی عمران
  • معماری
  • علوم ارتباطات
  • فناوری اطلاعات
  • رشته­ های مدیریتی
  • مهندسی کشاورزی
  • فارغ التحصیلان دکترای کلیه رشته ­ها
  • تکنسین­ های جوشکاری و تراشکاری
  • شبکه و داده های امنیتی
  • شغل توسعه نرم افزار
  • شغل توسعه وب
  • شغل فروشنده
  • پرستار
  • شغل پزشک و مراقبت های درمانی
  • آموزش
  • و….

درآمد حاصل از کار در آفریقای جنوبی

در جدول زیر عنوان شغل و میانگین درآمد سالانه افراد در کشور آفریقای جنوبی برای شما عزیزان ذکر شده است:

عنوان شغلی حقوق سالیانه
مهندسان 479000 رند آفریقای جنوبی
مدیران 1000000 رند آفریقای جنوبی
مهندس مکانیک 479000 رند آفریقای جنوبی
مدیر مالی 645000 رند آفریقای جنوبی
مدیر IT 784000 رند آفریقای جنوبی
پزشکان 610000 رند آفریقای جنوبی
حسابدار ماهر 818000 رند آفریقای جنوبی

چگونه در این کشور کار پیدا کنیم؟

همانطور که پیشتر نیز گفتیم لازمه کار در کشور آفریقای جنوبی دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آفریقایی می باشد. بنابراین برای ایجاد این موقعیت و گرفتن جاب آفر شما نیازمند برقراری ارتباط با کارفرمایان آفریقایی هستید. تا بتوانید رزومه و پیشینه  خود را در اختیار آن ها قرار داده و از توانایی ها و انگیزه های خود برای کار در این کشور صحبت نمایید. چنانچه رزومه و انگیزه نامه شما مورد توجه کارفرمای آفریقایی قرار بگیرد شما امکان دریافت جاب آفر و سپس اقدام برای گرفتن ویزای کاری و مهاجرت به این کشور را خواهید داشت.

از جمله بهترین راه ها برای برقراری ارتباط با کارفرمایان آفریقای جنوبی مراجعه به موسسات و سایت های کاریابی زیر می باشد:

  • CO.ZA
  • Gumtree
  • michael Page
  • Linkedin
  • Careers24
  • Michael page
  • Find a job in Africa
  • EmploySA
  • Lol Jobs
  • Jobs South Africa
  • Zigo
  • Action Appointments
  • Indeed
  • Upwork
  • CareerWeb

کارهایی که شانس پیدا کردن کار در  آفریقای جنوبی را افزایش می دهد

درست است که برای دریافت ویزای کاری آفریقای جنوبی نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی نیست اما تسلط به زبان انگلیسی قطعا می تواند تاثیر بسیار مثبتی در بالا رفتن شانس شما برای پیدا کردن کار داشته باشد، همچنین آشنایی با زبان های دیگر آفریقایی نیز می تواند در روند کاریابی شما موثر باشد.

مراجعه حضوری به موسسات کاریابی بعد از دریافت ویزا و چک کردن مداوم سایت های کاریابی نیز شانس شما را در پیدا کردن کار در آفریقای جنوبی افزایش خواهد داد.

چگونه صلاحیت ها و مهارت های خود را به کارفرماهای  آفریقای جنوبی نشان دهیم.

داشتن سابقه کار کافی و مناسب به همراه مدرک تحصیلی معتبر از پیش نیازهای اولیه است که می تواند نشان دهنده صلاحیت شما برای دریافت کار باشد. برای این کار یک رزومه قوی مطابق با رزومه های آفریقای جنوبی تهیه کنید. هم چنین برای بالا بردن سطح زبان خود کوشا باشید، زیرا بدون توانایی صحبت به زبان بومی مردم حتی اگر دارای رزومه خوبی باشید هم موفق به جلب نظر کارفرما نخواهید شد.

الزامات زبان برای کار در این کشور

همانطور که بالاتر نیز ذکر کردیم کشور آفریقای جنوبی دارای ۱۱ زبان رسمی با نام های زولو، خوسایی، آفریقایی (آفریکانس)،‌ انگلیسی آفریقای جنوبی، سوتوی شمالی، تسوانا، سوتو، شنگانی (تسونگا)، سوازی (سیسواتی)، وندا و ندبیلی جنوبی می باشد. اما زبان انگلیسی در تجارت و عرصه های عمومی نیز بسیار رایج است. البته افراد متقاضی برای گرفتن ویزای کاری کشور آفریقای جنوبی، نیاز به مدرک زبان انگلیسی ندارند، اما دانستن زبان انگلیسی برای ارتباطات روزانه و یا کار در قسمت های توریستی کشور مورد نیاز می باشد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا می توان با کار در آفریقای جنوبی، اقامت دائم و پاسپورت این کشور را دریافت کرد؟ چگونه؟

  • بله، پس از 5 سال تمدید سالیانه اقامت موقت کاری در کشور آفریقای جنوبی و پرداخت به موقع بیمه و مالیات به دولت، این اقامت به اقامت دائم تبدیل شده و دو سال بعد از دریافت اقامت دائم می توانید  برای دریافت پاسپورت اقدام کنید.

سوالات خود در خصوص مهاجرت به کشور آفریقای جنوبی، کار در این کشور، ویزای کاری آفریقای جنوبی و… را می توانید از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما مطرح کنید. کارشناسان آوات در اولین فرصت پاسخگو شما عزیزان هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *