استرالیا, پناهندگی

پناهندگی در استرالیا

پناهندگی در استرالیا

همه ساله افراد زیادی خواهان پناهندگی استرالیا هستند. هرچند که مسأله­ ی پناهندگی از جمله امور مورد احترام جامعه­ ی بین الملل است و تقریباً تمامی کشورها این مسأله را به رسمیت شناخته ­اند اما در اغلب موارد با درخواست افرادی که خواهان مهاجرت از این طریق بوده­اند موافقت نمی ­شود. علت آن هم این است که این نوع مهاجرت تحت شرایط پیچیده و دشواری انجام می­ گیرد و در صورتی که فرد متقاضی فاقد این شرایط باشد با درخواست وی موافقت نخواهد شد.

به دلیل آن که  پناهندگی در استرالیا متقاضیان زیادی دارد و این کشور تاکنون تعداد زیادی از افراد متقاضی پناهندگی را به خاک خود راه داده است ممکن است این تصور اشتباه در اذهان شکل بگیرد که اقدام به  پناهندگی در استرالیا امری آسان و سهل الوصول است. باید گفت: حقیقت چنین نبوده و برای اخذ پناهندگی در استرالیا ضروری است که شرایط لازم مهیا باشد. پناهندگی یکی از روش هایی است که بسیاری از افراد با هدف مهاجرت و اقامت در یک کشور خارجی به آن اقدام می کنند. در میان کشورهایی که پدیده پناهندگی در آنها رواج بیشتری دارد باید از کشور استرالیا نام برد.

استرالیا

کشور استرالیا در سال های 2008 و 2009 طبق طرح های بشردوستانه با درخواست پناهندگی 13500نفر از کسانی که قصد پناهنده شدن به خاک این کشور را داشتند موافقت به عمل آورد.

اجرای طرح پناهندگی در جهت حمایت از کسانی صورت می گیرد که در کشور خود از امنیت لازم برای زندگی برخوردار نبوده و مورد اذیت و آزار و سوء قصد قرار می گیرند. چنین افرادی نیازمند آن خواهند بود که خارج از کشور خود در سرزمینی دیگر اسکان پیدا کرده و به زندگی بپردازند.

در همین راستا، کشور استرالیا از حقوق پناهجویان پشتیبانی کرده و آن را به رسمیت می شناسد. ولیکن در سال های اخیر دولت استرالیا تصمیم گرفته تا سیاست های سخت گیرانه تری را در رابطه با این موضوع اتخاذ نماید.

بر همین اساس، استرالیا اقدام به دستگیری افرادی می کند که به طور غیر قانونی وارد خاک این کشور شده و یا ویزای معتبری برای ارائه به مقامات مسئول در کشور استرالیا نداشته باشند.

البته استرالیا در این زمینه محدودیتی نیز قائل شده و اعلام کرده که چنانچه فردی به صورت غیر قانونی وارد خاک استرالیا شود و سپس فورا جهت معرفی خود به مراجع قانونی اقدام نموده و دلایل و شرایطی را که سبب مهاجرت وی به استرالیا شده بیان نماید از مجازات فرد مذکور صرف نظر خواهد کرد.

شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق پناهندگی

پناهندگی در استرالیا

پناهندگی در استرالیا

  1. فرد متقاضی باید بتواند اثبات کند در کشوری که زندگی می­کند ممکن است به دلایل خاصی همچون عضویت در یک گروه اجتماعی خاص، داشتن عقیده ­ای خاص در زمینه سیاسی و یا مذهبی و … مورد آزار، اذیت و شکنجه قرار بگیرد.
  2. فرد متقاضی باید بتواند ثابت کند که مورد تعقیب حکومت است و امکان زندانی شدن وی وجود دارد در صورتی که جرمی مرتکب نشده و کاری علیه حقوق بشر انجام نداده است.
  3. فرد باید بتواند ثابت کند که در کشور متبوعش مورد ظلم قرار گرفته و حقوق بشر وی به شدت مورد بی­توجهی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است فرد متقاضی در صورت داشتن یکی از شرایط فوق می ­تواند به کشور مورد نظر درخواست پناهندگی دهد و آن کشور موظف است درخواست وی را بررسی کرده و در صورت داشتن صلاحیت­های لازم با درخواست وی موافقت نماید.

در واقع در روش مهاجرت از طریق پناهندگی فرد در کشور خود احساس ناامنی کرده، دچار مسائل و مشکلاتی می­ شود که قادر به حل آن نیست و با احتمال به خطر افتادن جانش تصمیم به یافتن پناهگاهی امن می ­گیرد و کشور خود را برای همیشه ترک می ­نماید و راهی دیاری غریب و بیگانه می­ شود.

پناهندگی آخرین راه

به توجه به عوامل فوق می­توان گفت مهاجرت از طریق پناهندگی معمولاً آخرین راهی است که فرد به آن می ­اندیشد و آن را انتخاب می ­نماید. از طرفی مأمورانی که مدارک فرد را دریافت کرده و بررسی می­ کنند که فرد واجد شرایط پناهندگی است یا نه، مأموران بسیار سخت­گیری هستند که مدارک را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می ­دهند و این خود یکی از دشواری های این نوع مهاجرت می­ باشد.

از طرفی دیگر در صورتی که فرد متقاضی مهاجرت به استرالیا مجدداً تحت حمایت کشور متبوع خود قرار بگیرد، از حمایت متبوع برخوردار باشد، تصمیم بگیرد به طور داوطلبانه دوباره به کشور خود بازگردد، با آنکه تابعیت خود را از دست داده بتواند دوباره آن را کسب نماید و یا شرایطی که شخص به علت وجود آن‌ها پناهنده شده همانند ترس از مورد آزار و اذیت قرار گرفتن، زندانی شدن و … دیگر وجود نداشته باشد، حقوق پناهندگی از وی سلب خواهد شد.

اما در صورتی که با درخواست وی مبنی بر پناهندگی موافقت شود از حقوق زیر برخوردار خواهد بود:

  • حق آزادی
  • حق امنیت
  • برابری با همه افراد
  • حق تحصیل تا مرتبه عالی
  • حق داشتن شغل
  • حق آزادی در انتخاب محل زندگی
  • حق آزادی در عبور و مرور
  • و …

شرایط پناهندگی در استرالیا

استرالیا از جمله کشورهایی است که حقوق مربوط به پناهندگان را به رسمیت شناخته است. این کشور طبق ملاحضات بشر دوستانه به کسانی که در جست و جوی پناهگاهی امن برای زندگی هستند پناه می­ دهد.

کسانی که در کشورشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته ­اند و ممکن است جانشان در خطر باشد. البته این کشور با کسانی که به صورت غیر قانونی و بدون داشتن ویزای معتبر وارد خاک این کشور بشوند شدیداً برخورد کرده و آنان را دستگیر می­ نماید.

در صورتی که فرد ناچار بوده از این طریق وارد خاک استرالیا شود چنانچه خود را سریعاً معرفی نماید و دلایل خود را بیان کند مجازات نخواهد شد.

با این نوع ویزاها قانونی وارد کشور استرالیا شوید:

راه ­های موجود برای پناهنده شدن در استرالیا

دو راه برای پناهنده شدن در استرالیا وجود دارد:

راه اول

از طریق طرح ویژه بشر دوستانه و پناهندگی

در این روش افرادی که در خارج از کشور خود به سر می­ برند و مورد آزار و اذیت و یا تبعیض قرار می­ گیرند، برای درخواست ویزای پناهندگی باید توسط پیشنهاد کننده ­ای که شهروند کشور استرالیا است و یا دارای اقامت دائم در استرالیا است و یا سازمان عمومی در استرالیا است مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند.

برای اخذ این ویزا فرد متقاضی از نظر سلامت جسمی و روانی مورد بررسی قرار می­ گیرد و در صورت برخورداری از سلامتی کامل با درخواست وی موافقت می­ شود.

راه دوم

فرد متقاضی پناهجو باشد

پناهجو کسی است که نیازمند حمایت است، درخواست خود را ارائه داده و در انتظار پاسخ ارزیابی از طرف دولت استرالیا می­ باشد، ارزیابی از این جهت که آیا شرایط لازم را برای پناهنده شدن دارد یا خیر.

در این کشور به پناهجویانی که درخواست آنان در حال بررسی است، کمک‌هایی هم‌چون تقبل هزینه­ های خوراک، پوشاک، مراقبت ­های پزشکی و کمک‌های مالی و … تعلق می ­گیرد.

این افراد تحت حمایت موقت می­ باشند و از آنان پشتیبانی ­می­ شود. این افراد در کمپ پناهندگان اسکان داده می­ شوند. در صورتی که متقاضی حاضر به اسکان در کمپ نباشد هیچکدام از کمک‌های فوق به وی تعلق نمی­ گیرد.

پذیرش درخواست پناهجویان بستگی به شرایط آنان دارد. در صورتی که فرد متقاضی قادر به بازگشت به کشور خود نباشد ممکن است به وی ویزای موقت یکساله اعطا شود و با کار کردن وی در استرالیا در طول این مدت موافقت به عمل آید.

افرادی که خواهان اخذ پناهندگی در استرالیا هستند باید توسط اشخاص واجد شرایط مثل شهروندان استرالیا یا کسانی که مقیم دائم استرالیا هستند و یا توسط سازمانهای مربوطه تأیید شوند.

انواع ویزاهایی که در زمینه­ ی پناهندگی در کشور استرالیا صادر می ­شوند عبارتند از :

  • برنامه حقوق بشر 201: فرد متقاضی می ­تواند در استرالیا تحصیل، کار و زندگی کند و اعضای خانواده­اش را برای اقامت دائم پیشنهاد دهد.
  • پناهندگی 200 SUB: فرد متقاضی می ­تواند در استرالیا به طور نامحدود زندگی کند و اعضای خانواده­اش را برای اقامت دائم پیشنهاد دهد.
  • زنانی که در خطر هستند 204: فرد متقاضی می ­تواند در استرالیا تحصیل، کار و زندگی کند و اعضای خانواده­اش را برای اقامت دائم پیشنهاد دهد.
  • نجات ضروری 203: فرد متقاضی می ­تواند در استرالیا تحصیل، کار و زندگی کند و اعضای خانواده­اش را برای اقامت دائم پیشنهاد دهد.

عوامل موثر در اقدام به پناهندگی

پناهندگی در استرالیا

پناهندگی در استرالیا

اقدام به پناهندگی در کشورهای دیگر موضوعی است که از شرایط و عوامل گوناگون نشات می گیرد و سبب می شود فرد پناهنده تمایل به مهاجرت از کشور خود به دیگر کشورها پیدا کند.

افرادی که به علت ترس و عدم بهره مندی از امنیت به اقامت در خارج از کشور خود پناه می برند به عنوان پناهجو یا پناهنده شناخته می شوند.

پدیده پناهندگی را می توان از جهت عوامل مختلف ایجادکننده آن تحت بررسی قرار داد.

به طور کلی مهم ترین موضوعاتی که منجر به پناهندگی در کشورهای خارجی می شوند عبارتند از: نبود امنیت به خاطر مسائلی همچون نژاد، قومیت، دین و مذهب، ملیت، افکار و عقاید سیاسی و عضویت در گروه ها و تشکلات اجتماعی.

از این جهت فرد پناهجو به علت اذیت و آزار، شکنجه و بازداشت در داخل کشور و از آنجایی که می بیند امنیت لازم برای زندگی در کشور خود را ندارد به پناهندگی رو می آورد تا از سوی کشور مربوطه تحت حمایت قرار گیرد.

ویزاهای مرتبط با پناهندگی استرالیا

از ویزاهای مرتبط با پناهندگی استرالیا می توان موارد زیر را نام برد که افراد بایستی با توجه به شرایط و قوانین پناهندگی دراسترالیا ویزای مربوطه خود را دریافت و اخذ نمایند.

پناهندگی

متقاضی به صورت نامحدود می تواند در این کشور اقامت داشته و حتی خانواده خود را نیز برای اقامت دائم دراسترالیا پیشنهاد دهد

برنامه حقوق بشر

فرد می تواند در این کشور زندگی نماید. هم چنین خانواده خود را نیز برای اقامت دراسترالیا پیشنهاد کند

نجات

این ویزا یکی دیگر از ویزاهای مرتبط با پناهندگی در این کشور می باشد. افرادی که در کشور خود با آزار و اذیت و تهدیدات مواجه هستند. می توانند از طریق این نوع ویزا درخواست اقامت دراسترالیا نماید.

زنان در مرض خطر

در این نوع تایپ ویزا مختص زنانی که در خارج از کشور مبدا بدون همسر و سرپرستی زندگی می کنند و در معرض خطرهای جدی قرار دارند قرار می گیرد.

پیشنهاد می کنیم به مقاله ی شرایط و قوانین پناهندگی دراسترالیا نگاهی بیندازید.

اقدامات لازم در رابطه با قوانین پناهندگی در استرالیا

پناهندگی در استرالیا

پناهندگی در استرالیا

اجرای قوانین  پناهندگی در استرالیا نیازمند انجام اقداماتی است که برای آشنایی بیشتر افراد متقاضی باید به آن‌ها اشاره شود.

در ابتدای امر فرد متقاضی باید فرم 681 را با دقت مطالعه کرده و به طور کامل تکمیل نماید.

بعد از تکمیل فرم 681 فرد باید شخص یا سازمانی را در کشور استرالیا بیابد که به عنوان پیشنهاد دهنده فرد متقاضی معرفی گردد. اگر پیشنهاد دهنده یک شخص باشد ارائه مدارکی که تایید کند او شهروند استرالیا یا مقیم دایم این کشور است ضروری خواهد بود.

اگر سازمانی در استرالیا پیشنهاد دهنده فرد متقاضی باشد لازم است مشخصات و تاییدیه آن سازمان ارائه شود.

در مرحله بعد مدارک پیشنهاد دهنده به همراه فرم 842 باید برای فرد متقاضی ارسال شود.

فرد متقاضی پناهندگی در استرالیا پس از دریافت مدارک مربوطه می بایست نسبت به تکمیل فرم 842 بر طبق فرم 681 اقدام نماید.

مرحله ی آخر

در مرحله آخر فرم های تکمیل شده 681 و 842 باید توسط پیشنهاد دهنده استرالیایی به مراجع ذیربط ارسال گردند.

بر اساس قوانین  پناهندگی در استرالیا فرد متقاضی پناهندگی باید بعد از ارائه درخواست خود در مصاحبه شخصی که سرویس امنیت ملی این کشور آن را برگزار می کند شرکت نماید. مصاحبه پلیس با فرد متقاضی پناهندگی در جهت تایید هویت فرد و مسیری که سفر او از آن طریق انجام خواهد شد صورت می گیرد.

به چند دلیل امکان دارد درخواست پناهندگی فرد متقاضی با مخالفت مقامات استرالیایی روبرو شود:

فرد متقاضی از یکی از کشورهای جهان سومی که برخوردار از امنیت هستند تقاضای پناهندگی و مهاجرت به استرالیا داشته باشد.

فرد متقاضی قبلا پناهندگی کشور سوییس یا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را اخذ کرده باشد یا نسبت به پناهندگی در یکی از این کشورها اقدام به درخواست کرده باشد.

بر طبق قانون دوبلین، کشور دیگری مسئولیت درخواست پناهندگی فرد متقاضی را بر عهده داشته باشد.

 

سوالات متداول

1.چه کسانی در اولویت پناهندگی استرالیا قرار دارند؟

  • پناهندگی مناسب کسانی است که به دلیل خطرات موجود در کشور مقصد راه دیگری برای مهاجرت ندارند. از این طریق اقدام به مهاجرت می کنند.

2.شرایط زندگی یک کارگر در کشور استرالیا چگونه است؟

  • یک کارگر معمولی در  استرالیا در ازای هر ساعت بیش از 17 دلار این کشور حقوق دریافت می نماید. کسانی که توانایی کار کردن به مدت طولانی ندارند توسط دولت حمایت می شوند که این حمایت از طریق کاهش هزینه های مالیاتی اعطا می شود.

3.با ویزای تحصیلی در استرالیا می توان اقامت دائم دریافت کرد؟

  • ویزای تحصیلی به تنهایی نمی تواند منجر به اخذ اقامت دائم شود. در صورتی که این ویزا به ویزای کاری تبدیل شود امکان این کار وجود دارد.

4.کم هزینه ترین روش مهاجرت به استرالیا چیست؟

  • هر روش مهاجرتی هزینه های مخصوص خودش را دارد اما مهاجرت کاری شامل کم ترین هزینه است.

5.امتیاز مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری استرالیا چند است؟

  • برای دریافت ویزای کاری استرالیا از طریق امتیاز بندی نیاز است تا حداقل 65 امتیاز کسب کنید.

6.میزان درآمد در کشور استرالیا چگونه است؟

  • با توجه به نوع شغل میزان درآمد متفاوت است. ولی به طور میانگین چیزی حدود 80 هزار دلار در سال است.

7.آیا می توان با ویزای توریستی در کشور استرالیا پناهنده شد؟

  • یکی از دلایلی که در سال های اخیر دریافت ویزای توریستی برای ایرانیان دشوار شده این است که افراد با این ویزا وارد این کشور می شوند و درخواست پناهندگی میکنند. به هیچ عنوان این روش را توصیه نمی کنیم.

4.5/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مرتبط

یک دیدگاه ثبت کنید برای “پناهندگی در استرالیا

  1. سلام من خانم ناشنوا هستیم ترکیه پناهجوبشم کمیلیک بیمه قطع شد اصلا کمک نمکیند و حقوق نمیده خیلی خیلی مشکل داریم در خواست پناهندگی بدهم استرالیا خدا امین

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام و درود
      در زمینه پناهندگی مشاوره ارائه نمیشه و پیشنهاد میکنیم از روش های قانونی و جایگزین استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *