پرتغال, کاری

هر آنچه که باید درباره ویزای کاری پرتغال بدانید

ویزای کاری پرتغال

در این مطلب با راه های اخذ ویزای کاری پرتغال آشنا خواهیم شد اما قبل از آن بد نیست که قدری در مورد موقعیت این کشور صحبت کنیم. کشور پرتغال در غربی ترین نقطه قاره سبز، در کنار اقیانوس اطلس و در دل شبه جزیره ایبری جای گرفته است. شبه جزیره ایبری متشکل از کشورهای پرتغال و اسپانیا است. اسپانیا تنها کشور همسایه پرتغال بشمار می رود.

جالب است بدانید کشوری که قرار است امروز با نحوه گرفتن ویزای کاری آن آشنا شویم تنها ده میلیون نفر جمعیت دارد و از دو منطقه شهری اصلی بنام لسیبون در جنوب و پورتو در شمال تشکیل شده است اما این کشور نه چندان بزرگ یکی از کشورهای توسعه یافته اروپا محسوب می شود. از بین محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی اصلی پرتغال می توانیم از زیتون، انگور، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پارچه، کفش، کاغذ، سفال، پلاستیک و دیگر فرآورده های نفتی نام ببریم.

از نظر سیاسی، پرتغال به شیوه جمهوری و پارلمانی اداره می شود. کشور پرتغال در اتحادیه اروپا و ناتو عضویت دارد.

مهاجرت به پرتغال با اخذ ویزای کاری پرتغال

همان طور که گفتیم پرتغال یکی از کشورهای توسعه یافته اروپا است. اقامت و کار کردن در کشورهای پیشرفته، رویای شهروندان کشورهای توسعه نیافته است. مهاجرت به پرتغال می تواند راهی برای تحقق یافتن رویای این افراد باشد.

مهاجرت به پرتغال نیز مانند مهاجرت به سایر کشورهای دنیا، راه ها و قوانین خاص خود را دارد. یکی از روش های مهاجرت به این کشور، دریافت ویزای کاری پرتغال است. در حقیقت شخص پس از اخذ ویزای کاری پرتغال و ورود به خاک این کشور می تواند برای دریافت کارت شهروندی یا تابعیت اقدام نماید. البته ویزای کاری پرتغال فقط یکی از راه های گرفتن اقامت این کشور است؛ اخذ ویزای تحصیلی، تولد فرزند در خاک پرتغال و… نیز می توانند زمینه ساز گرفتن اقامت پرتغال باشند ولی همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم در این مقاله به نحوه مهاجرت به این کشور از طریق دریافت ویزای کاری پرتغال می پردازیم.

نرخ فعالیت و اشتغال

نرخ فعالیت و اشتغال در پرتغال نسبت به سایر کشورهای منطقه اقتصادی اروپا بیشتر است. جالب است که زنان نیز در بازار کار پرتغال مشارکت بالایی دارند؛ به گونه ای که نرخ مشارکت زنان پرتغالی در بازار کار در مقایسه با سایر کشورهای منطقه اقتصادی اروپا در ردیف بالاترین آمار قرار دارد. این نکته نشان می دهد که زنان نیز برای دریافت ویزای کاری پرتغال از شانس بالایی برخوردار هستند. اما اجازه دهید ببینیم که بازار کار این کشور در کدامیک از اصناف به نیروی کاری بیشتری نیاز دارد؟

در بین عناوین شغلی مختلف معمولاً موارد ذکر شده در زیر به نیروی بیشتری نیازمند هستند:

  • آشپز، کارگر و پیشخدمت در بخش هتل داری و گردشگری
  • کارگر در بخش کشاورزی
  • پزشک و متخصصین علوم پزشکی در بخش بهداشت و درمان
  • مهندس کامپیوتر با رزومه خیلی قوی در بخش فناوری اطلاعات
  • حسابدار در شرکت ها و مراکز مختلف

لازم به ذکر است افرادی در انجام اموری که در ارتباط مستقیم با مردم هستند (مانند هتل داری) موفق خواهند شد که با زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی یا آلمانی آشنا باشند.حال که کمی با بازار کار پرتغال آشنا شدیم اجازه دهید ببینیم که از چه راه هایی می توانیم ویزای کاری پرتغال را دریافت کنیم.

نحوه اخذ ویزای کاری پرتغال

صدور ویزای کاری پرتغال، فرآیندی کاملاً حقوقی است و دریافت آن ملزم به طی مراحل قانونی معین و نسبتاً دشواری است.برای اخذ ویزای کاری پرتغال باید از طرف یک کارفرمای مقیم پرتغال دعوتنامه کاری دریافت کرده باشید. کارفرمایی می تواند برای شما دعوتنامه بفرستد که اولاً صاحب یک شرکت معتبر در پرتغال باشد؛ دوماً شرایط معین و مدنظر دولت پرتغال را داشته باشد.

راه دوم اخذ ویزای کاری پرتغال، پذیرفته شدن در آگهی استخدامی است که توسط یک کارفرمای پرتغالی منتشر شده باشد. البته کار به همین آسانی نیست؛ کارفرمای پرتغالی در صورتی می تواند آگهی استخدام بدهد که بتواند ثابت کند بنگاه اقتصادی وی از نظر مالی شرایط استخدام کارگر را دارد.

بعد از اثبات این مسئله می بایست آگهی استخدام را به مدت سه ماه در کل کشور پرتغال منتشر کند. اگر در این مرحله متقاضی واجدشرایط پیدا شد؛ کارفرما ملزم به استخدام وی است؛ در غیر این صورت باید آگهی را در کل منطقه عضو اتحادیه اروپا و این بار هم به مدت سه ماه نشر دهد؛ اگر در این مرحله هم فرد واجدشرایط را یافت که کار تمام است اما اگر هیچ فردی پیدا نشد کارفرما با کسب اجازه از مراجع ذیصلاح می تواند شما را استخدام کند. شما پس از پذیرش در این آگهی باید از طریق سفارت پرتغال واقع در تهران جهت اخذ ویزای کاری پرتغال اقدام کنید.

در واقع کارفرمایی که شما را استخدام می کند نقش اسپانسر شما در کشور پرتغال را ایفا می کند و سفارت با اتکا به این موضوع برای شما ویزای کاری پرتغال را صادر می کند. اگر موفق به اخذ ویزای کاری پرتغال شوید پس از چند سال می توانید برای گرفتن اقامت دائم این کشور اقدام نمایید.

دریافت ویزای کاری پرتغال

دریافت ویزای کاری پرتغال به روشی که در بالا ذکر شد امری سخت و شاید محال باشد زیرا طی دو مرحله آگهی در پرتغال و اتحادیه اروپا و هر بار به مدت سه ماه احتمالاً فرد واجدشرایطی پیدا خواهد شد؛ مگر اینکه کارفرما مصر به استخدام شما باشد و شرایط کارگر موردنظر را کاملاً منطبق با شرایط شما درج کند؛ به گونه ای که با شرایط هیچ فرد دیگری مطابقت نداشته باشد.

به عنوان مثال اگر کارفرما یک رستوران دار پرتغالی باشد و بخواهد شما را به عنوان یک آقای ایرانی ۲۵ ساله در سمت آشپزی استخدام کند؛ اینگونه آگهی دهد که به یک آقای ایرانی الاصل ۲۵ ساله، مسلط به زبان فارسی و ماهر در طبخ غذاهای ایرانی نیازمندیم. تحت این شرایط احتمال پیدا شدن یک متقاضی دیگر در اروپا کم و شاید صفر است اما در غیر این صورت شانس استخدام شدن شما صفر خواهد شد پس بهتر است که برای اخذ ویزای کاری پرتغال به دنبال راهی بهتر باشیم.

راه اخذ ویزای کاری

راه راحت تری که به شما پیشنهاد می کنیم؛ این است که ابتدا به عنوان دانشجو وارد خاک این کشور شوید و بعداً برای دریافت ویزای کاری پرتغال اقدام کنید زیرا دانشجوها مجاز به انجام کارهای پاره وقت هستند و بدین ترتیب می توانید با کارفرماهای پرتغالی آشنا شوید و پس از فارغ التحصیلی می توانید از آنها بخواهید که شما را استخدام کنند؛ در این شرایط می توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری پرتغال تبدیل کنید. بد نیست بدانید که دانشجویان مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در پرتغال به ترتیب می توانند هفته ای ده، بیست و سی ساعت کار کنند که همین امر منجر به برقراری ارتباط بین آنها و کارفرماها می گردد.

لازم به ذکر است که پس از اخذ ویزای کاری پرتغال، سه سال کار تمام وقت در این کشور و پرداخت مالیات می توانید برای گرفتن اقامت دائم پرتغال اقدام کنید. اقامت دائم پرتغال، مجوز ورود شما به تمام کشورهای عضو معاهده شنگن و حتی برزیل نیز بشمار می رورد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *