اسلواکی, تحصیلی

دریافت ویزای تحصیلی اسلواکی

اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

کشور اسلواکی با طبیعت زیبا و بکر خود در قلب اروپا قرار گرفته است. این کشور از چشم اندازهای طبیعی زیبا، قلعه های قرون وسطایی، کوه ها، معماری های خلاقانه و… برخوردار است. همچنین از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معتبری در سطح دنیا برخوردار می باشد. از طرف دیگر میزان هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین است. همه این ها و برخی ویژگی های دیگر این کشور را به فهرست کشورهای محبوب اروپایی برای تحصیل افزوده است. طی چند سال گذشته متقاضیان مهاجرت و اقامت تحصیلی در این کشور به شدت رو به افزایش است. اگر شما هم تمایل به مهاجرت تحصیلی به کشور اسلواکی دارید حتما تا پایان با ما همراه باشید، تا تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه اخذ ویزای تحصیلی کشور اسلواکی و شرایط و نکات مربوط به آن را به دست آورید.

برای آگاهی بیشتر در مورد چگونگی اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی با این مقاله از موسسه مهاجرتی آوات همراه باشید تا هر آنچه باید در مورد این ویزا بدانید را کسب نمایید.

تحصیل در اسلواکی

با توجه به سیستم آموزشی که اسلواکی دارد، این کشور گزینه مناسبی برای تحصیل در اروپا (به خصوص در رشته های پزشکی) با هزینه ای مقرون به صرفه می‌ باشد. سال تحصیلی در اسلواکی از ماه 1 سپتامبر آغاز و تا 31 آگوست همان سال ادامه دارد. روند تحصیل در این کشور با سمینار ها، سخنرانی ها، تمرین ها، کار های آزمایشگاهی، پروژه ها، همفکری ها، مشاوره ها و… شکل گرفته است.

آموزش در مدارس و آموزش و پرورش این کشور عموما به زبان اسلواکیایی برگزار می‌ گردد. تحصیل به این زبان در موسسه های آموزشی اسلواکی، رایگان است. دانشجویان و دانش آموزان بین المللی می توانند زبان اسلواکی را در دانشگاه ها یا مدارس زبان دولتی و خصوصی، یاد بگیرند. البته در مقاطع  تحصیلی دانشگاهی، برنامه های آموزشی به زبان های دیگر (بیشتر از همه به زبان انگلیسی)، تدریس می‌ گردد. زبان‌ های مجارستانی، فرانسوی، آلمانی و روسی و… از دیگر زبان‌ هایی هستند که در دانشگاه‌ های این کشور مورد استفاده قرار می گیرند. دانش آموزان و دانشجویانی که به زبانی غیر از زبان اسلواکی در این کشور تحصیل می نمایند، باید هزینه تحصیل در اسلواکی را پرداخت کنند. این هزینه با توجه به مقطع تحصیلی، رشته، زبان مورد نظر و… متفاوت است.

تحصیلات در این کشور به ترتیب زیر صورت می گیرد:

  • پیش دبستانی از 3 تا 6 سال (اختیاری)
  • مدارس ابتدایی از 6 تا 15 سال
  • مدارس متوسطه (دبیرستان) از 15 تا 19 سال
  • دانشگاه ها از 19 سال

همچنین مدارس خاص کلیسایی نیز در این کشور وجود دارند که مختص ارائه آموزش های مذهبی می‌ باشند. البته بهتر است بدانید، غالب موسسات عالی آموزشی کشور اسلواکی دانشگاه های دولتی هستند که دولت اسلواکی آن ها را اداره و مدیریت می کند. دانشکده های خصوصی این کشور هم تحت نظارت وزارت علوم اسلواکی قرار دارند. اما توسط بخش خصوصی اداره می شوند. تعداد این نوع دانشگاه ها در کشور اسلواکی کم است.

موضوع پیشنهادی: دوره های زبان در اسلواکی

شهرهای محبوب اسلواکی برای دانشجویان مهاجر

شهرهای مختلفی از اسلواکی هستند که جز شهرهای محبوب دانشجویان مهاجر این کشور به حساب می آیند. ما در این بخش شما را با مهم ترین و محبوب ترین آن ها آشنا خواهیم کرد.

شهر براتیسلاوا

این شهر نه تنها پایتخت کشور اسلواکی، بلکه به عنوان مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور اسلواکی محسوب می شود. مهم ترین و بهترین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در این شهر واقع شده اند، مانند: دانشگاه کامنیوس، دانشگاه حقوق براتیسلاوا، دانشگاه پزشکی اسلواکی، دانشگاه اقتصاد، کالج بهداشت و…

می توان گفت این شهر با امکانات رفاهی و دانشگاه متعدد معروف خود از محبوب ترین شهر های اسلواکی در میان دانشجویان است.

شهر بانسکا بیستریتسا

این شهر در اسلواکی مرکزی واقع شده است. شهر بانسکا بیستریتسا به خاطر نزدیکی به کوه ها و طبیعت بسیار مورد توجه توریست ها و گردشگران است. دو دانشگاه مهم فرهنگی هنری اسلواکی یعنی دانشگاه ماتج بل و فرهنگستان هنر در این شهر قرار دارند. دانشجویان ساکن در این شهر می توانند در طول اقامت و تحصیل خود از طبیعت زیبا و آب و هوای مطلوب آن کمال استفاده را ببرند.

شهر کورومورنو

در جنگ جهانی اول این شهر به دو بخش کومرونو در اسلواکی و کومرون در مجارستان تقسیم شده است. معروف ترین موسسه های فرهنگی و دانشگاه Selye Lajos در همین شهر واقع شده اند.

شهر کوییس

بعد از شهر براتیسلاوا، این شهر بزرگ ترین شهر کشور اسلواکی محسوب می شود. جالب است بدانید که در سال 2013 این شهر لقب پایتخت فرهنگی اروپا را به خود اختصاص داد. از دانشگاه های معروف این شهر می توانیم دانشگاه پاول جوزف، دانشگاه فنی کوشیس و دانشگاه دامپزشکی اسلواکی را نام ببریم. این شهر برای دانشجویان علاقه مند به تاریخ و فرهنگ می تواند تجربه زندگی بسیار جذابی باشد.

شهر ترنچین

ترنچین در غرب اسلواکی نزدیک مرزهای چک واقع شده است. رویداد فرهنگی   Pohoda   معروف ترین رویداد این شهر با بیشتر از 20 سال قدمت محسوب می شود که هر ساله ده ها هزار بازدید کننده را به این شهر می کشاند. دانشگاه ها و کالج ها این شهر اسلوواکی دانشکده مدیریت، دانشگاه الکساندر دوبچک می باشند. 

شهر زولن

شهر زولن در مرکز کشور اسلواکی و در کناره رودخانه هرون قرار دارد. این شهر قدیمی از قرن ۹ دارای سکنه بوده است.

این شهر پس از جنگ جهانی دوم، با داشتن راه آهن مهم و کارخانه های چوب در محوطه جاده های خود، رشد و پیشرفت خوبی داشته است. از مراکز دانشگاهی آن می توان دانشگاه فنی زولن را نام برد.

شهر ژیلینا

شهر ژیلینا، در شمال غربی اسلواکی نزدیک مرزهای چک و لهستان واقع شده است. این شهر با داشتن شرکت خودروسازی قدری چون  KIA Motors، شرکت  Tento، شرکت معروف زیمنس، کارخانه های شیمیایی و… به نماد توسعه اقتصادی مدرن کشوراسلواکی تبدیل شده است. دانشگاه معروف این شهر دانشگاه  ژیلیانا میز است.

شهر نیترا

این شهر که یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور اسلواکی است در غرب این کشور قرار گرفته است. شهر نیترا از لحاظ سیاسی مرکزیت دارد ودر واقع مرکز اصولگرایی در این کشور است. دانشگاه های مهم این شهر دانشگاه کشاورزی اسلواکی و دانشگاه کنستانتینوس هستند.

شهر پرشوف

این شهر در شرق کشور اسلواکی قرار دارد. در واقع شهر پرشوف سومین شهر بزرگ اسلواکی است. این شهر به نوعی مرکز ورزشی این کشور است و تیم های ورزشی آن معروف هستند. دو دانشگاه  Presov و ISM از دانشگاه های مهم این شهر به حساب می آیند. شاید بتوان گفت زندگی در این شهر برای دانشجویان ورزش دوست بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود.

ویزای تحصیلی اسلواکی

افرادی که مقیم یکی از کشورهای اروپایی هستند، نیازی به اخذ ویزا یا مجوز های اقامتی، ندارند. این افراد تنها باید از مراکز مدنظر خود پذیرش دریافت نمایند و پس از دریافت پذیرش به دانشگاه خود مراجعه کنند. افرادی که مقیم کشور های اروپایی نباشند، ابتدا باید برای پذیرش اقدام کرده و بعد از آن مراحل اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی را طی کنند. ایرانیانی که قصد تحصیل در اسلواکی را دارند، تنها می توانند ویزای تحصیلی بلند مدت (ویزای نوع D) این کشور را دریافت نمایند. (در ادامه بیشتر با این ویزا آشنا خواهید شد.)

دولت اسلواکی، حامی اصلی متقاضیان تحصیل در اسلواکی می باشد. به منظور افزایش متقاضیان ویزای تحصیلی این کشور، اقداماتی توسط دولت اسلواکی صورت گرفته تا دانشجویان بتوانند با آسودگی به تحصیل در این کشور بپردازند.

یکی از اقداماتی که به این منظور صورت گرفته است، فراهم کردن فرصت اشتغال در حین تحصیل برای دانشجویان می باشد. به این ترتیب، بسیاری از دانشگاه ها دوره هایی را برای کارورزی دانشجویان برگزار می‌ کنند. اما باید توجه داشت که کار کردن نباید به طور تمام وقت باشد و باعث به هم خوردن تمرکز دانشجویان از درس خواندن شود. در واقع کار حین تحصیل در اسلواکی تنها به منظور ایجاد آمادگی برای ورود به بازار کار این کشور پس از فارغ التحصیلی می باشد.  به همین منظور قوانینی برای میزان ساعات کاری محصلان در این کشور، وجود دارد. برای دوره کارشناسی 20 ساعت، برای دوره کارشناسی ارشد 30 ساعت و برای دوره دکتری 40 ساعت در هفته انجام کاری پاره وقت، مجاز است. البته این محدودیت های ساعتی برای دانشجویانی که در دوره های کارآموزی و کارورزی شرکت می کنند، کمی متفاوت است.

انواع ویزای تحصیلی کشور اسلواکی

کشور اسلواکی دارای دو نوع ویزای تحصیلی نوع C و نوع D می باشد.

ویزای تحصیلی نوع C یا ویزای کوتاه مدت

این نوع ویزای تحصیلی مختص کسانی است که خواهان شرکت در یک ورکشاپ یا دوره تحصیلی کوتاه مدت هستند. در واقع آن ها تنها برای حداکثر 90 روز در این کشور اقامت دارند. این نوع ویزای تحصیلی قابلیت تمدید ندارد.

ویزای تحصیلی نوع D یا ویزای بلند مدت

این نوع ویزای تحصیلی مناسب متقاضیان تحصیل در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. در واقع با اخذ این نوع ویزای تحصیلی شما توانایی اقامت و تحصیل در دانشگاه های این کشور را خواهید داشت. این نوع ویزای تحصیلی تا 6 ماه دارای اعتبار است. البته پس از آن نیز قابل تمدید می باشد. در واقع تا پایان یافتن دوره تحصیلی شما می توانید این ویزا را تمدید نمایید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

شرایطی برای پذیرش درخواست ویزای هر شخص وجود دارد و فرد باید از این شرایط تعیین شده به طور کامل برخوردار باشد تا بتواند این ویزا را دریافت نماید. مهم ترین شرطی که باید انجام گیرد دریافت پذیرش از مرکز آموزشی مورد نظر متقاضی می‌ باشد. بدون گرفتن این پذیرش امکان اخذ ویزای تحصیلی کشور اسلواکی وجود نخواهد داشت. نا گفته نماند که برای گرفتن اقامت اسلواکی از طریق تحصیل شرط سنی خاصی مانند بقیه کشورها وجود دارد. در مقطع کارشناسی باید سن دانشجو نهایتا 24 سال و کارشناسی ارشد حداکثر 30 سال باشد. برای مقطع دکترا محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. اگر بخواهیم شرایط دریافت این ویزا را نام ببریم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • داشتن رزومه تحصیلی متناسب با شرایط پذیرش در لاین کشور
  • داشتن گذرنامه دارای اعتبار
  • برخورداری از سرمایه مالی کافی جهت تحصیل و اقامت در این کشور
  • نداشتن هیچ نوع سابقه کیفری و قضایی و جنایی
  • داشتن مدرک زبان معتبر بسته به زبان تدریسی 
  • داشتن مدرک دیپلم با معدل حداقل 16
  • داشتن صحت و سلامت کامل
  • برخورداری از بیمه نامه درمانی و مسافرتی
  • داشتن سن مناسب با دوره تحصیلی مورد نظر
  • کسب پذیرش از یکی از دانشگاه های کشور اسلواکی
  • و…

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در اسلواکی

برای اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی مدارک زیر باید به صورت کامل گردآوری شود و به سفارت این کشور ارسال گردد:

  • اصل و کپی پاسپورت متقاضی و همراهان
  • کپی ویزاهای قبلی متقاضی
  • ترجمه رسمی شناسنامه متقاضی و همراهان
  • ترجمه رسمی سند ازدواج (در صورت تأهل)
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه برای ویزای دانشجویی
  • اصل ترجمه گواهی عدم سوءپیشینه
  • آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی فرد متقاضی و همراهانش (اصل و ترجمه رسمی)
  • رزومه ای برای ارائه سوابق تحصیلی و کاری متقاضی و همراهانش
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا (در صورت داشتن)
  • مدرک مالی
  • مدارک مستند در مورد منبع درآمد
  • مدارک مربوط به گردش حساب ۳ یا ۴ ماه اخیر متقاضی و یا ضامن مالی + ترجمه رسمی شناسنامه ضامن مالی و تعهدنامه محضری ضامن مالی به صورت ترجمه رسمی (در صورت وجود ضامن مالی)
  • اصل فرم های تکمیل شده ویزا
  • اصل پذیرش تحصیلی متقاضی
  • عکس پاسپورتی متقاضی و همراهان
  • فیش پرداخت هزینه مربوط به درخواست
  • و…

در نظر داشته باشید که عدم ارائه کامل مدارک ذکر شده یا… ممکن است پروسه پردازش درخواست شما به تعویق افتد. این مسئله ممکن است حتی باعث رد درخواست شما نیز بشود.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

برای اینکه پروسه بررسی و ارزیابی ویزای تحصیلی شما توسط سفارت این کشور انجام گیرد شما باید هزینه ای معادل 33 یورو پرداخت نمایید. البته که میزان این هزینه با توجه به دوره تحصیلی و نوع دانشگاه کمی متفاوت خواهد بود. در صورت پذیرش درخواست شما باید 5/9 یورو جهت صدور کارت اقامت در این کشور نیز پرداخت کنید. توجه داشته باشید که مبلغ 33 یورو ذکر شده حتی در صورت نپذیرفتن درخواست ویزای تحصیلی شما پس داده نخواهد شد.

الزامات زبان برای اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

به طور کلی زبان رایج در این کشور زبان اسلواکی است. البته صحبت به زبان های چک، مجاری، صرب، انگلیسی و حتی لهستانی هم در این کشور دیده می شود. باید بدانید تعداد کمی از رشته های دانشگاهی آن هم تنها در برخی از دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی ارائه می شوند که هزینه بالاتری هم دارند. اگر خواهان شرکت در چنین رشته هایی باشید باید مدرک زبان انگلیسی معتبر داشته باشید. در غیر این صورت داشتن تسلط به زبان اسلواکی ضروری محسوب می شود.

روند اخذ این ویزا

 برای دریافت ویزای تحصیلی در کشور اسلواکی، همانند سایر کشور ها شما در ابتدا باید نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور را کسب نمایید. بعد از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر مدارک و فرم های مورد نیاز را تکمیل کرده و به سفارت این کشور تحویل دهید. سفارت این کشور فرآیند بررسی مدارک و فرم های شما را به انجام رسانده و در نهایت نتیجه درخواست ویزای تحصیلی شما را بعد از یک تا چهار هفته اعلام خواهد کرد.

خدمات موسسه مهاجرتی آوات در خصوص اسلواکی

اگر شما هم قصد مهاجرت به کشور اروپایی اسلواکی را دارید، ما شما را تا زمان رسیدن به هدفتان همراه شما خواهیم بود. شما چه از طریق ویزای تحصیلی اقدام کنید، چه از طریق ویزای کاری، چه از طریق سرمایه گذاری و… ما می توانیم به شما خدمات مفید و سودمندی عرضه کنیم تا بتوانید با کم ترین هزینه و کوتاه ترین زمان ممکن، به خواسته خود که مهاجرت به کشور اسلواکی است دست پیدا نمایید.

در پایان

برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص چگونگی دریافت مشاوره از کارشناسان آوات و خدمات ما در زمینه امور مهاجرتی کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری و… می توانید در ساعات کاری از طریق شماره های ثابت نوشته شده در سایت با همکاران ما تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های آن ها استفاده فرمایید. اگر خواستار دریافت مشاوره هستید، می توانید با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرتی آوات از آن بهره مند شوید.

 

سوالات متداول

1. میانگین هزینه‌ها برای تحصیل به زبان اسلواکی چقدر است؟

  • برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان اسلواکی را دارند، امکان تحصیل رایگان در این کشور وجود دارد. البته به این منظور دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه های این کشور، باید در دوره های زبان اسلواکی شرکت کنند که این دوره ها رایگان نیستند. هزینه این دوره ها بین 6000 تا 7000 یورو در سال است.

2. آیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اسلواکی نیاز به ارائه مدرک زبان است؟

  • خیر ارائه مدرک زبان در ابتدا و در زمان اقدام برای پذیرش تحصیلی لازم نیست.

3. مدت زمان تحصیل در مقاطع محتلف دانشگاه های اسلواکی چند سال است؟

  • تحصیل در مقطع کارشناسی بین 3 تا 4 سال، مقطع کارشناسی ارشد، 1 تا 2 سال و دکتری 3 تا 4 سال زمان می‌ برد.

4. هزینه زندگی دانشجویی در کشور اسلواکی چقدر است؟

  • خب قطعا هزینه های زندگی دانشجویی در کشور اسلواکی با توجه به سبک و شیوه زندگی، شهر محل سکونت متفاوت خواهد بود. اما به طور میانگین دانشجویان دانشگاه های کشور اسلواکی با داشتن مبلغ 750 یورو در ماه قادر به تامین هزینه های زندگی خود در این کشور خواهند بود.

5. دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران کدامها هستند؟

  • Comenius University
  • Trnavska Univerzita V Trnava
  • university of ST. Cyril and Methodius of Trnava
  • Presovska Univerzita v Presove
  • University of Economic
  • University of Constantine the Philosopher
  • و…

6. آیا امکان تحصیل رایگان در کشور اسلواکی وجود دارد؟

  • بله، در کشور اسلواکی به دانشجویان در دوره های مختلف تحصیلی بورسیه هایی تعلق میگیرد. توجه داشته باشید که این بورسیه های تحصیلی تنها به دانشجویان دوره های اسلواکی زبان تعلق خواهد گرفت. با گرفتن بورسیه تحصیلی شما از پرداخت کل مبلغ شهریه یا بخشی از آن معاف خواهید شد.
به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *