استرالیا

ویزای اعلامی استرالیا (ADV)

ویزای استرالیا انواع بسیار مختلفی دارد. اکثر ویزاهای موقت و دائم برای افرادی صادر می شوند که از کشوری دیگر قصد سفر یا مهاجرت به استرالیا را دارند مانند ویزای توریستی استرالیا، ویزای تحصیلی استرالیا، ویزای کاری استرالیا، ویزای سرمایه گذاری استرالیا و غیره. اما برخی از ویزاهای استرالیا برای افرادی مناسب است که در استرالیا حضور دارند، اقامت دائم دارند و یا حتی شهروند استرالیا هستند. در این مطلب به یکی از انواع ویزای استرالیا پرداخته ایم که برای شهروندان استرالیایی صادر می شود و به آن ویزای اعلامی گفته می شود. سعی کردیم به تمامی سوالات در این زمینه پاسخ دهیم پس اگر نیاز به دریافت اطلاعات جامعی در مورد ویزای اعلامی یا ویزای Declaratory دارید، این مطلب برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

ویزای اعلامی استرالیا چیست؟

ویزای اعلامی استرالیا که به آن (ADV) Australia Declaratory Visa گفته می شود، نوعی مجوز سفر برای شهروندان استرالیا است که به دلایلی نمی توانند با پاسپورت استرالیایی خود سفر کنند و مجبور هستند که با پاسپورت دیگری به سفر خارجی بروند. افرادی که به شهروندی استرالیا در آمدند تشویق می شوند که با پاسپورت معتبر سفر کنند اما اگر در طول سفر خود از پاسپورت دیگری به غیر از پاسپورت استرالیایی خود استفاده می کنند، باید ویزای اعلامی نیز داشته باشند تا اجازه خروج و ورود مجدد به استرالیا به آنان داده شود. ADV در واقع یک ویزا نیست اما فرم مشابه با ویزا دارد. بنابراین اگر شرایط زیر را داشته باشید باید برای ویزای اعلامی یا ADV اقدام کنید:

  • سفری پیش رو دارید که فوری است و پاسپورت استرالیایی شما قابل استفاده نیست.
  • کودک خردسالی هستید که همراه با والدین خود که شهروند استرالیا نیستند، قرار است به سفر بروید.

مثال هایی از شرایطی که به ویزای اعلامی نیاز پیدا می کنید:

در اینجا برخی از شرایطی که در آن به اخذ ویزای اعلامی استرالیا نیاز خواهید داشت لیست شده است:

  • شما بیش از یک تابعیت دارید و به غیر از پاسپورت استرالیایی، پاسپورت کشور دیگری را نیز دارید که به عنوان پاسپورت خارجی شما در نظر گرفته می شود.
  • نام خود را در پاسپورت استرالیایی تغییر داده اید یا سایر اطلاعات شما در پاسپورت استرالیایی شما تغییر کرده است مثل ازدواج، طلاق و غیره.
  • نام جدید شما توسط کشور دیگر پذیرفته نشده است، بنابراین مجبور هستید با پاسپورت قدیمی و خارجی خود سفر کنید.
  • هر بار که بین این دو کشور سفر می کنید، توسط گشت مهاجرت متوقف می شوید.
  • گشت مرزی تابعیت استرالیایی شما را از طریق ویزای اعلامی یا ADV تشخیص می دهد و با این ویزا می توانید بدون ایجاد مشکل دوباره به استرالیا بازگردید.

بنابراین زمانی که قصد دارید از پاسپورت خارجی خود برای سفر استفاده کنید، باید برای ویزای اعلامی اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای اعلامی استرالیا

برای دریافت ویزای اعلامی یا ADV استرالیا، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • کپی پاسپورت، باید کپی پاسپورت خارجی خود (پاسپورتتان که برای کشوری دیگری است و قرار است با آن سفر کنید) را ارسال کنید. پاسپورت خارجی شما باید اعتبار داشته باشد.
  • اپلیکیشن فرم ویزای اعلامی استرالیا
  • مدارک شناسایی
  • شناسنامه
  • پاسپورت استرالیایی
  • مدارک مربوط به سیتیزنشیپ یا شهروندی استرالیا
  • مدارک مربوط به تغییر نام یا نام خانوادگی (در صورت وجود)
  • مدارک مربوط به سیتیزنشیپ کشور دیگر (مدارک مروبط به شهروندی کشورهای دیگر)
  • نامه کتبی که در آن توضیح دهید به چه دلایلی نیاز دارید که ویزای اعلامی را دریافت کنید.
  • قبض مربوط به پرداخت اپلیکیشن فی
  • فرم تکمیل شده 956، اگر در طی فرایند اخذ ویزا از فردی مانند یک وکیل یا موسسه مهاجرت کمک گرفته اید باید فرم 956 را تکمیل کنید.

اپلیکیشن فرم مربوط به ویزای ADV را که به صورت فایل پی دی اف است و در ابتدای فرم تمامی توضیحات ارائه شده و آدرس پستی نیز در آن درج شده است را می توانید از لینک زیر که متعلق به وزارت امور داخلی استرالیا است، دریافت کنید:

https://immi.homeaffairs.gov.au/form-listing/forms/931.pdf

آماده سازی مدارک برای ویزای اعلامی استرالیا

جهت اخذ ADV تمامی مدارک شما باید به انگلیسی باشند و یا ترجمه رسمی شده باشند یعنی توسط مترجمان NAATI که انجمن رسمی مترجمان استرالیا است، انجام شود. کپی های مدارک باید برابر اصل باشند و توسط مسئول مربوطه به طور قانونی تهیه شود و مهر داشته باشند. اگر مدارک را در کشور دیگری تهیه می کنید این مراحل یعنی ترجمه رسمی آنها و تایید مدارک توسط یه مقام تایید شده و مسئول دولتی باید طبق قوانین همان کشور باشد.

در مورد متقاضیان خردسال که زیر سن قانونی هستند باید به این نکته توجه داشته باشید که در اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست ویزا در قسمت D هر دو والدین باید امضا کنند. اگر یکی از والدین فقط این قسمت را امضا کند برای امضای دوم باید دلایل زیر را داشته باشید:

  • داشتن حکم دادگاه مبنی بر اینکه حضانت کودک فقط به یکی از والدین داده شده است.
  • گواهی فوت در صورتی که یکی از والدین فوت کرده باشد.

چگونگی اپلای ویزای اعلامی

برای دریافت ویزای ADV باید درخواست ویزای خود را بهمراه مدارک مورد نیاز به مرکز مربوطه که آدرس پستی آن در اپلیکیشن فرم ویزا درج شده است، پُست کنید و یا با پیک ارسال نمایید. اگر در زمان اقدام برای این ویزا در استرالیا هستید که مدارک را به مرکز مشخص شده در فرم ویزا ارسال کنید اما اگر خارج از استرالیا هستید باید مدارک خود را برای مراکز رسمی نمایندگی استرالیا در آن کشور ارسال نمایید.

حتما به این نکته توجه کنید که به ازای هر پاسپورت خارجی که دارید باید بطور جداگانه برای ویزای ADV درخواست دهید. یعنی هر یک از اعضای خانواده باید بطور جداگانه روی پاسپورت خارجی خود ویزا بگیرد و این امکان وجود ندارد که فردی متقاضی اصلی ویزا شود و بقیه اعضای خانواده همراهان او محسوب شوند.

چقدر طول می کشد تا ویزا صادر شود؟

در مورد مدت زمان بررسی درخواست ویزای اعلامی، وزراتخانه زمان دقیقی را اعلام نکرده است. در واقع بطور دقیق مشخص نیست که چقدر طول می کشد تا بعد از ارسال درخواست ویزا، ویزای ADV صادر شود. فقط اعلام شده است که بلافاصله بعد از دریافت درخواست و مدارک رسیدگی به پرونده شما آغاز می شود و در اسرع وقت ویزا صادر خواهد شد.

هزینه ویزای اعلامی استرالیا

همانطور که در بخش مربوط به مدارک مورد نیاز مشاهده کردید، در زمان اپلای برای ویزای اعلامی استرالیا باید اپلیکیشن فی پرداخت کنید و قبض پرداختی خود را بهمراه مدارک ارسال نمایید. مبلغ اپلیکیشن فی 240 دلار استرالیا است. البته این مبلغ برای متقاضیان بزرگسال است. اگر متقاضی ویزا خردسال باشد، اپلیکیشن فی 185 دلار استرالیا است. همچنین هزینه ویزا با توجه به اینکه از داخل استرالیا برای ویزا اپلای می کنید یا خارج از استرالیا، متفاوت است.

اگرچه روش اپلای برای ویزای ADV بصورت ارسال مدارک کاغذی است اما پرداخت را باید بصورت آنلاین و از طریق  ImmiAccount انجام دهید. در ImmiAccount که پورتال رسمی رسیدگی به ویزاهای استرالیا است بخش پرداخت وجود دارد و در نهایت به شما رسید پرداخت داده می شود که باید آن را بهمراه مدارک ارسال کنید. پرداخت اپلیکیشن فی را فراموش نکنید زیرا بدون پرداخت آن، درخواست ویزای شما نامعتبر تلقی می شود و به پرونده شما رسیدگی نخواهد شد.

ویزای اعلامی چقدر اعتبار دارد؟

این ویزا تا 5 سال اعتبار دارد. ویزای اعلامی نوعی مجوز سفر است و بعد از صدور به پاسپورت خارجی شما ضمیمه می شود و از این پس می توانید با پاسپورت خارجی خود بدون محدودیت سفر کنید. البته باید توجه داشته باشید که اگر شهروندی استرالیا شما نامعتبر شود، ویزای اعلامی نیز اعتبار خود را از دست می دهد و دیگر امکان ورود به کشور استرالیا را نخواهید داشت.

ویزای اعلامی استرالیا یک ویزای دائم است؟

بطور کلی می توان گفت که بله این ویزا به نوعی یک ویزای دائم محسوب می شود. درست است که اعتبار آن 5 ساله است اما می توانید دوباره برای یک ویزای جدید اقدام کنید و تا زمانی که شهروند استرالیا هستید امکان دریافت ویزای اعلامی برای شما وجود دارد.

جمع بندی و نکات مهم

اگر با انواع ویزای استرالیا به این کشور مهاجرت کردید و اقامت دائم استرالیا را گرفتید، بعد از 4 سال می توانید برای شهروندی استرالیا اقدام کنید. اگر واجد شرایط باشید به شما شهروندی استرالیا داده می شود و برای سفر نیز می توانید پاسپورت استرالیایی بگیرید و بدون محدودیت به تمامی نقاط دنیا سفر کنید. اما گاهی شرایط خاصی برایتان بوجود می آید و مجبور می شوید که برای سفر و خروج از استرالیا بجای استفاده از پاسپورت استرالیایی خود، از پاسپورت ایرانی خود و یا هر پاسپورت کشوری دیگری که تابعیت آنجا را نیز دارید، استفاده کنید.

در این شرایط برای اینکه بتوانید مجددا به استرالیا بازگریدید به دریافت ویزای اعلامی یا Declaratory Visa نیاز دارید. این ویزا یا مجوز سفر به پاسپورت خارجی شما ضمیمه می شود و بدون هیچ مشکلی می توانید با آن سفر کنید و مجددا به استرالیا باز گردید. ویزای اعلامی تا 5 سال اعتبار دارد و تا زمانی که شهروندی استرالیا شما معتبر باشد می توانید ویزای اعلامی را داشته باشد و در صورت نیاز مجدد برای آن اقدام کنید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *