روش های اقامتی, گرجستان

راه های اخذ اقامت گرجستان

شرایط و راه های اخذ اقامت کشور گرجستان

اجازه اقامت کشور گرجستان به یک شهروند غیر گرجی، اجازه ورود و اقامت در گرجستان یا عبور از خاک گرجستان را در طول مدت اعتبارش، می دهد. البته امکانات و محدودیت های دیگری را نیز در اختیار دارنده اش می گذارد. در نتیجه هر فردی که قصد داشته باشد به گرجستان وارد شود و برای مدتی در این کشور بماند، لازم است که مجوز اقامت کشور گرجستان را دریافت کند. اگر، از جمله افرادی هستید که قصد مهاجرت به کشور گرجستان را دارند، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ما در این مقاله از سایت آوات قصد داریم شما را به طور جامع با راه های اخذ اقامت کشور گرجستان و شرایط هر یک از آن ها، آشنا کنیم.

مزایای اخذ مجوز اقامت این کشور

کشور گرجستان به اغلب ملیت ها، ویزا 365 روزه اعطا می کند. از این رو در اغلب موارد این سوال برای بیشتر مهاجران پیش می آید که چه نیازی به دریافت مجوز اقامت این کشور دارند. برای اخذ مجوز اقامت این کشور دلایل بسیاری وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها، مزایای اخذ آن می باشد. مزایای اخذ هر یک از مجوز های اقامتی کشور گرجستان به شرح زیر است:

  • ورود و خروج به کشور گرجستان بدون نیاز به ویزا
  • اخذ اقامت دائم و حتی شهروندی گرجستان پس از چند سال زندگی و کار در این کشور
  • استفاده از امکانات رفاهی و خدمات دولتی و خصوصی موجود در این کشور
  • برخورداری از برخی حقوق و مسئولیت ها در کشور گرجستان
  • زندگی مرفه در کشوری با امکانات رفاهی مناسب
  • و….

انواع مجوز های اقامت گرجستان

گرجستان انواع مختلفی از مجوز های اقامتی را در اختیار متقاضیان مهاجرت به این کشور می گذارد. در واقع انواع مجوزهای اقامتی این کشور به شرح زیر می باشند:

  • اجازه اقامت کاری
  • اجازه اقامت تحصیلی
  • اجازه اقامت به واسطه اتحاد مجدد خانواده
  • اجازه اقامت برای یک شهروند سابق گرجستان
  • اجازه اقامت برای افراد بدون تابعیت
  • اجازه اقامت ویژه
  • اجازه اقامت به واسطه سرمایه گذاری
  • اجازه اقامت دائم
  • اجازه اقامت موقت
  • اجازه اقامت کوتاه مدت
  • اجازه اقامت نا محدود

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با هر یک از مجوز های اقامتی کشور گرجستان آشنا کنیم.

اجازه اقامت کاری

افرادی که با هدف انجام کار برای یک کارفرمای گرجستانی یا انجام فعالیت های کارآفرینی یا مشاغل آزاد به این کشور نقل مکان می کنند، باید این نوع مجوز اقامت گرجستان را دریافت کنند.

اجازه اقامت تحصیلی

این نوع مجوز اقامتی برای افرادی صادر می شود که برای تحصیل در موسسات آموزشی مجاز به گرجستان، به این کشور می آیند.

برای آگاهی بیشتر: تحصیل در گرجستان

اجازه اقامت به واسطه اتحاد مجدد خانواده در این کشور

این نوع مجوز اقامتی در واقع مناسب کسانی است که یکی از اعضای خانواده شان دارای یکی از مجوز های اقامتی کشور گرجستان، می باشد.

منظور از اعضای خانواده در واقع همسر، فرزندان، والدین، سرپرست و… است.

اجازه اقامت برای یک شهروند سابق گرجستان

شهروندان خارجی که قبلا تابعیت کشور گرجستان را دریافت کرده اند اما تابعیتشان خاتمه یافته است، می توانند با این نوع مجوز اقامت دوباره وارد خاک گرجستان شوند و در این کشور اقامت داشته باشند.

اجازه اقامت برای افراد بدون تابعیت

اگر وضعیت عدم داشتن تابعیت فرد متقاضی در گرجستان به اثبات برسد، امکان اخذ این نوع مجوز اقامت این کشور برای فرد متقاضی وجود دارد.

اجازه اقامت ویژه کشور گرجستان

این نوع مجوز اقامت گرجستان در واقع مجوزی است که به قربانیانی نظیر، قربانیان قاچاق انسان اعطا می شود. البته این مجوز اقامتی در صورتی به فرد متقاضی اعطا می گردد که فرد بتواند تاییدیه کتبی از یکی از اعضای دولت گرجستان را دریافت کند.

اجازه اقامت به واسطه سرمایه گذاری در گرجستان

یک شهروند خارجی با سرمایه گذاری با حداقل مبلغ 300000 دلار در این کشور، می تواند به واسطه سرمایه گذاری، اقامت دائم این کشور را به دست آورد.

با اخذ این مجوز اقامتی فرد دارنده آن، می تواند اعضای خانواده خود (شامل همسر و فرزندان زیر سن قانونی یا فرزندان ناتوان) را به همراه خود به این کشور بیاورد.

برای آگاهی بیشتر: سرمایه گذاری در گرجستان

اجازه اقامت دائم کشور گرجستان

متقاضیانی که حداقل برای 6 سال به واسطه برخورداری از مجوز اقامت موقت در گرجستان، اقامت داشته باشند، می توانند مجوز اقامت دائم این کشور را به دست آورند. جالب است بدانید این مجوز برای همسر و والدین، همچنین فرزندان فرد متقاضی طبق شرایط خاصی نیز صادر می شود.

اجازه اقامت موقت گرجستان

طبق قوانین موجود در کشور گرجستان در خصوص حذف خشونت های خانگی و حمایت از قربانیان آن، قربانیان خشونت های خانگی می توانند این نوع مجوز اقامتی را دریافت کنند.

اجازه اقامت کوتاه مدت گرجستان

افرادی که حق مالکیت غیر منقول در گرجستان را دارند و در این کشور مال غیر منقولی (به استثنای زمین کشاورزی) با ارزش بیش از 100 هزار دلار دارند، می توانند با اخذ این نوع مجوز اقامتی در این کشور اقامت داشته باشند.

این مجوز اقامتی نیز، اجازه آوردن اعضای خانواده شخص را به گرجستان می دهد.

اجازه اقامت نامحدود

این نوع مجوز اقامتی در واقع برای متقاضیانی صادر می شود که از طریق سرمایه گذاری به ارزش حداقل 300 هزار دلار آمریکا به گرجستان نقل مکان کرده اند و از فعالیت کارآفرینی که در گرجستان دارند در سال اول گردش مالی به ارزش حداقل 50 هزار دلار، برای سال دوم حداقل 100 هزار دلار، برای سال سوم حداقل 120 هزار دلار و…. باشد.

افرادی که به واسطه مالکیت مال غیر منقول به ارزش 300 هزار دلار آمریکا باشند نیز، می توانند این نوع مجوز اقامت را دریافت کنند. البته بعد از اینکه 5 سال از مالکیت ملکی که خریداری کرده اند، گذشته باشد.

مدت اعتبار هر یک از مجوز های اقامتی کشور گرجستان

مجوز های تحصیل، کار، اتحاد مجدد خانواده، ویژه، موقت، کوتاه مدت و مجوز اقامتی که برای شهروندان سابق گرجستان یا افراد بدون تابعیت با حق اقامت موقت صادر می شود، اعتباری 6 ساله دارند. به عبارتی برای بار اول با اعتباری 1 ساله تا 6 ساله صادر می گردند. پس از آن در صورت برخورداری از شرایط لازم، فرد متقاضی می تواند نسبت به تمدید آن ها اقدام نمایند.

پس از تمدید هر یک از این مجوز ها با اعتباری حداکثر 5 ساله تکثیر می گردند.

اما مجوز های اقامت دائم، سرمایه گذاری، افراد بدون تابعیت و… اعتباری نا محدود دارند و هر فرد متقاضی با اخذ آن ها می تواند به طور نامحدود در این کشور به زندگی، کار و… بپردازد.

مدارک لازم برای اخذ مجوز اقامت گرجستان

هر فرد متقاضی با توجه به نوع مجوز اقامتی که قصد اخذ آن را دارد، باید مدارک متفاوتی ارائه دهد. اما برخی مدارک هستند که برای دریافت هر یک از مجوز های اقامتی کشور گرجستان الزامی هستند. ما در این بخش قصد داریم شما را با مدارک عمومی لازم برای دریافت هر یک از مجوز های اقامتی این کشور آشنا کنیم:

  • صورت های مالی که در 6 ماه گذشته صادر شده باشند
  • اسناد مربوط به اطلاعات هویتی فرد متقاضی و هر یک از همراهان وی (مانند پاسپورت با حداقل 40 روز اعتبار)
  • هر نامه پستی فیزیکی که در 6 ماه گذشته از USPS دریافت کرده اید
  • قبوض آب و برق مربوط به 6 ماه گذشته
  • اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه ای که دارید (در صورت داشتن)
  • مستندات مربوط به کاری که در گرجستان انجام می دهید
  • اسناد مربوط به ویزا
  • چند قطعه عکس پرسونلی
  • فیش پرداخت مربوط به هزینه رسیدگی به درخواست
  • سوابق تحصیلی
  • گواهی پزشکی
  • گواهی پلیس
  • و….

پروسه اخذ هر یک از مجوز های اقامتی کشور گرجستان

برای دریافت مجوز اقامت این کشور، فرد متقاضی باید شخصا به دفتر منطقه ای آژانس توسعه خدمات عمومی، مجاز به هر دفتر منطقه ای آژانس توسعه خدمات عمومی، شعبه تالاز خدمات عمومی یا مرکز اجتماعی مراجعه کند. البته این کار می تواند به واسطه نماینده مجاز شخص نیز صورت بگیرد. همچنین می تواند به صورت آنلاین از طریق خدمات راه دور توسعه خدمات عمومی (https://services.sda.gov.ge) نیز انجام شود.

در هر صورت، پس از انتخاب یکی از گزینه های ذکر شده در پاراگراف قبل، باید درخواست و مدارک خود را ارائه دهید تا مورد بررسی قرار بگیرند و با توجه به آن ها نتیجه درخواستتان به شما اعلام گردد.

توجه داشته باشید که تمامی مدارک ضمیمه شده به درخواست باید به زبان گرجی ترجمه شده باشند. البته امکان تکمیل فرم درخواست به یکی از زبان های انگلیسی، روسی و گرجی، امکان پذیر است.

نکات مهم در مورد مجوز های اقامتی

  • اگر یک فرد خارجی تا 6 ماه پس از اینکه مجوز اقامت این کشور را دریافت کرده باشد، برای دریافت کارت اقامت خود درخواستی ثبت نکند، مجوز اقامت وی فسخ می شود. (به طور معمول بهتر است که فرد متقاضی ظرف 1 ماه پس از دریافت مجوز اقامت این کشور، برای دریافت کارت اقامت خود به دفتر منطقه ای سازمان توسعه خدمات عمومی یا… مراجعه نماید.)
  • به صورت کلی پروسه اخذ هر یک از مجوز اقامتی این کشور پس از ارائه مدارک به طور کامل، 30 روز زمان می برد. البته راه هایی برای تسریع بخشیدن به این روند وجود دارد. می توانید در ساعات کاری با همکاران ما تماس بگیرید تا کارشناسان آوات راه های موجود برای تسریع بخشیدن به این روند را برای شما شرح دهند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. چه زمانی برای اخذ مجوز اقامت گرجستان باید اقدام کرد؟

  • در اغلب موارد یک فرد خارجی موظف است تا 40 روز تقویمی پس از انقضای اقامت قانونی خود در خاک گرجستان باید درخواست خود را به سازمان مربوطه اعلام کند.

2. چه قدر طول می کشد تا مجوز اقامت این کشور را دریافت کنیم؟

  • معمولا 30 روز پس از ارائه اولیه درخواست، مجوز اقامت هر فرد صادر می گردد. البته در این میان مجوز برخی افراد تنها طی 10 روز ارائه می گردد.

3. چه زمانی برای تمدید مجوز اقامت این کشور باید اقدام نماییم؟

  • برای تمدید مجوز اقامت خود حداقل 40 روز و حداکثر 90 روز مانده به انقضای آن باید درخواست خود را ارائه نمایید.

4. در صورتی که مهر پاسپورتم کمتر از 40 روز اعتبار داشته باشد می توانم مجوز اقامت این کشور را دریافت کنم؟

  • از 12 می 2021، اخذ مجوز اقامت در صورتی که کمتر از 40 روز از اعتبار مهر پاسپورت مانده باشد، بسیار دشوار است و در شرایط بسیار استثنایی امکان پذیر است.

سوالی در خصوص مهاجرت به کشور گرجستان دارید؟ با ما تماس بگیرید. البته می توانید از طریق بخش دیدگاه ها نیز سوالاتتان را با کارشناسان ما مطرح فرمایید. همکاران ما به محض مشاهده سوال شما پاسخ آن را خواهند داد.

5/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *