آمریکا, مهاجرت

مهاجرت به آمریکا یا اروپا کدام یک بهتر است؟

مهاجرت به آمریکا یا اروپا

یکی از مواردی که در مشاوره های حقوقی، به تعدد با آن برخورد کرده ایم بحث مقایسه کشور هاست. واضح است که منطقاً این یک امر اشتباه است که کشورهایی را در مقام مقایسه قرار دهیم که اصولاً ریشه زبانی و قومی یکسانی ندارند و یا حداقل سیستم فرهنگی مشابه ای ندارند و عملاً این مقایسه، به قول آمریکایی ها مقایسه سیب و پرتغال خواهد بود، اما برخی از این مقایسه ها ، قابل استدلال و درست هستند، چون ریشه آن دو کشور یا منطقه، عملاً یکی است مانند مقایسه اتریش و آلمان که در مقاله ای جداگانه به تفصیل به آن پرداخته ایم.

بعضاً شاهد هستیم در مقوله مهاجرت و توسط برخی افراد، مقایساتی بی اساس و نادرست بین مناطق و کشورهای مختلف انجام می پذیرد. یکی از بزرگترین این مقایسات اشتباه که بیشتر از جانب اشخاصی که اهداف خاصی را دنبال می کنند انجام می گردد ، مقایسه اروپا و آمریکا می باشد. این که کدام بهتر است و جالب اینجاست که با دلایلی غیر اصولی سعی در جهت دهی اذهان عمومی به نقاطی محدود از منطقه ای خاص مورد نظر است.

کدام بهتر است مهاجرت به آمریکا یا اروپا ؟

اولاً که این سوال در ابتدا سنگ محکی برای سنجش ندارد. چه معیاری را در نظر داریم؟ از چه زاویه ای به مقایسه می پردازیم ؟ کیفیت تحصیل، کار، قدرت اقتصادی، آرامش، امنیت، زبان، فرهنگ و …؟

قدرت اقتصادی آمریکا بی چون و چرا برترین قدرت در تمامی دنیاست و واقعاً در این کشور می توان از صفر به اهداف فردی دلخواه دست پیدا کرد. این موضوع در اروپا نیز برای برخی کشورهای ثروتمند صادق است، اما برای بیشتر کشورهای اروپایی خیر. بررسی فاکتورهای زیر دید روشن تری از شرایط آمریکا و اروپا به شما می دهد.

  1. نرخ بیکاری به نسبت جمعیت
  2. اختیار تغییر شرایط اقامت
  3. میزان تمایل به نیروی متخصص خارجی
  4. میزان امنیت عمومی و اعتباردهی به یک خارجی

نرخ بیکاری به نسبت جمعیت

شما در آمریکا با یک جمعیت ۳۲۰ میلیون نفری روبرو هستید که تنها ۵ درصد آنان بیکار هستند.

در اروپا نرخ بیکاری به نسبت جمعیت در کشورهای مختلف در زیر مشخص است.

کشورهای متمول و صنعتی مانند:

  • آلمان با جمعیت ۸۰ میلیون نفری  و تنها ۴٫۷ درصد نرخ بیکاری
  • نروژ با جمعیت ۵ میلیون نفری نرخ بیکاری تنها ۴٫۱ درصد
  • سوئد با جمعیت ۹٫۵ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۷٫۸ درصد
  • بریتانیا با جمعیتی در حدود ۶۴ میلیون نفر ، نرخ بیکاری ۵٫۴ درصد

و کشورهای دیگر اروپایی :

  • اسپانیا جمعیت ۵۰ میلیون نفر، نرخ بیکاری بسیار بالای ۲۲٫۷ درصد
  • یونان، جمعیت ۱۱ میلیون نفر، نرخ بیکاری ۲۶ درصد
  • اسلواکی با تنها ۶ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۵ درصد نرخ بیکاری
  • ایتالیاجمعیت ۶۰ میلیون نفر، نرخ بیکاری ۱۳ درصد

با هم بپردازیم به سوال مهاجرت به آمریکا یا اروپا ؟

می توان به نسبت اعداد ذکر شده در بالا که همگی آخرین ارقام ثبت شده در لیست اقتصادی EEA و قابل مشاهده در سایت گوگل هستند ، به سنجشی درست دست یافت. این را می دانیم که شرایط اقتصادی با شرایط فرهنگی رابطه مستقیم دارد. پس نمی توان از کشوری که نرخ بیکاری بالایی دارد انتظار شرایط ایده آل کاری و سطح بالای فرهنگی را داشت.

می رسیم به قسمت اصلی مقایسه که همانا در نظر گرفتن شرایط کلی مهاجرت است.

اینکه اگر به انتخابی رسیدیم آیا این انتخاب، این کشور، ما را به کلیه اهدافمان می رساند یا خیر.

اگر کشوری از اروپا دارای شرایط تحصیلی ایده آل هست آیا شرایط اقامتی و کاری و فرهنگی مناسبی هم دارد؟ از لحاظ بحث آینده تحصیلی هم آمریکا و هم اروپا درهای روشنی را به سوی شما باز می کنند، اما پس از تحصیل شرایط واقعاً چگونه خواهد بود؟

آیا می توانیم در آنجا به عنوان یک خارجی به صورت تخصصی و قانونی مشغول به کار شویم؟

آلمان یکی از گزینه های مورد اعتماد در اروپا برای این مقایسه است.

این می شود مقایسه ای صحیح تر، یعنی کشوری از اروپا و کشور آمریکا اولویت های بسیاری در آلمان باعث می شوند شرایط آن را بتوان با کشوری نظیر آمریکا پایاپای دانست. تمایل به جذب نیروهای متخصص خارجی، هزینه تحصیل بسیار کم بعضاً رایگان و امکان ماندن و داشتن اجازه کار پس از اتمام تحصیل برای دانشجویان و … .

مثال دیگر ایتالیا که یکی از گزینه هایی است که شرایط پذیرش تحصیلی در آن از برخی کشورهای اروپایی، راحت تر و کم هزینه تر است اما چرا گزینه ایده آلی نیست؟ در این کشور صنعتی که تقریباً اقتصاد آن به خاطر حضور واسطه های مافیایی، نیمه فلج است، با نرخ بیکاری تقریباً بالا، یافتن کار بسیار سخت است و پس از اتمام تحصیل به هیچ عنوان قابل مقایسه با شرایط پس از تحصیل در آمریکا نیست. بماند که شرایط فرهنگی در ایتالیا اصلاً مورد پسند حتی اروپایی ها نیز نمی باشد.

نمونه دیگر برای این مقایسه ، کشوری مانند انگلستان است که جزو کشورهای قدرتمند اروپا است .این مقایسه به لحاظ ریشه و زبان مشترک کمی صحیح تر و به جا تر است.

اگر هدفتان ادامه تحصیل است بدانید در انگلستان هزینه تحصیلتان در هر مقطعی چه کالج، چه لیسانس و یا فوق لیسانس بسیار زیاد خواهد بود.

در آمریکا بسته به دانشگاه هزینه شما بعضاً تا یک دوم هزینه تحصیل و اقامت در انگلستان خواهد بود. تفاوت بزرگ دیگری نیز در این میان وجود دارد.

در آمریکا پس از تحصیل و یا حتی در هنگام تحصیل شما می توانید ویزای خود را به انواع ویزاهای اقامتی دیگر تغییر بدهید بی آنکه مجبور باشید از خاک آمریکا بیرون بیایید، اما در انگلستان اصلاً به این صورت نیست. پس از تحصیل نمی توانید امیدی به ماندن داشته باشید و به عنوان یک خارجی درخواست تغییر ویزای شما به ویزای کاری و ماندن شما به احتمال زیاد رد خواهد شد. چون اولویت را در انگلستان به نیروهای متخصص بومی و یا کشورهای توسعه یافته می دهند.

مخصوصاً پس از سر کار آمدن آقای دیوید کامرون از حزب محافظه کار، تجربه نشان داده است که بیشتر دانشجویان پس از اتمام تحصیل در انگلستان ناگزیرند به کشور خود بازگردند.

در کشور آمریکا به صورت قانونی دارای انتخاب های زیادی هم در زمینه کار هم در زمینه تحصیل و هم سرمایه گذاری مستقل خواهید بود. یکی دیگر از مسائلی که می توان به آن پرداخت، مساله امنیت عمومی است.

میزان امنیت عمومی و اعتباردهی به یک خارجی

در اروپا همانطور که در ابتدای مقاله نیز خدمتتان عرض شد، کشورها دارای شرایط متفاوت هستند. حتی در بهترین کشورها مانند: سوئد، آلمان، انگلستان نیز، شهرهای مختلف و مناطق بعضاً مشخصی وجود دارند که سطح امنیت پایین تری از بقیه دارند و سکونت در آن ها توصیه نمی گردد.

جالب اینجاست در آمریکا از نگاه آن چه ما به عنوان یک ایرانی امنیت عمومی می نامیم، دارای کیفیت بالایی است و در سطح عمومی جامعه این امنیت برقرار و پا برجا است.

آن چه در برخی اخبار و گفته ها بدان اشاره می شود محدود به مکان های خاصی از شهر ها و مناطق آمریکاست که این در همه جای دنیا وجود دارد و شما در هر کجا که پا بگذارید یک منطقه از شهر دارای کیفیت زندگی خوب است و مناطقی از شهر نیز وجود دارند که اصولا سطح کیفی پایین تری از زندگی در آن ها جریان دارد و مشخص نیز هستند.

مهاجرت به آمریکا یا اروپا

برخی کشورها در اروپا در عین اینکه دارای شرایط فوق الذکر می باشند، میزان اعتبار دهی بالایی به مهاجرین دارند و عملاً می توان گفت که مهاجرپذیر هستند. این خیلی مهم است که در یک کشور توسط توده مردم آن کشور پذیرفته شوید و بتوانید با اقشار مختلف آن کشور ارتباط برقرار کنید.

یکی از امتیازات کشور آمریکا در این است که عملاً این کشور توسط مهاجرین بنا نهاده شده است و مردم آمریکا نیز به این موضوع واقف بوده و به خاطر تنوع بالای فرهنگ ها در آمریکا، شما راحت تر پذیرفته می شوید و هیچ گاه حس غریبی مانند بودن در کشورهایی که خیلی مهاجر پذیر نیستند را ندارید.

در اروپا این حالت سازگاری با مهاجرین در برخی کشورها راحت تر و در برخی کشورها سخت تر اتفاق می افتد.

اروپا در مقایسه با آمریکا از لحاظ فاصله با کشور ایران، خوب در شرایط نزدیک تری قرار دارد و برای بازدید و رفت و آمد کمی راحت تر است. شاید یکی از اولویت ها در انتخاب اروپا همین گزینه باشد.

این نوشتار سعی در تحلیل و سنجش چند فاکتور کلیدی و مهم در مقایسه اروپا و آمریکا خدمت شما سروران گرامی ارائه شده است. نیز می توانید نظرات خود را در قسمت انتهایی همین مقاله با ما در میان بگذارید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

4/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مرتبط

  1. کیوان گفت:

    کاملا یک طرفه بررسی کردید. از طرفی بحث فرهنگ و شعور خیلی به اقتصاد کشور بستگی نداره. فرانسه و ایتالیا با شعورترین مردم رو از دید سیاسی و فهم دارن و رنسانس از ایتالیا و قوانین نوین سیاسی هم از فرانسه آغاز شد. خدمت خوانندگانی که اطلاعاتشون کم هست و ممکنه حرف های شما رو باور کنن بگم که زمانی که در اروپا برده داری ممنوع شده بود 100 سال بعدش توی آمریکا برده داری همچنان بود. شما بیمه درمانی اروپا رو با آمریکا مقایسه میکنید؟ توی آمریکا برای آمبولانس هم باید پول بدید اما توی اروپا(برای من توی فرانسه و ایتالیا اتفاق افتاده) اولین بیمارستانی که بینید سرتون رو میندازید پایین و رایگان درمانتون میکنن.
    موضوع بعدی تفاوت سبک زندگی آمریکای شمالی با اروپای غربیه. در اروپای غربی مردم هدفشون تعالی شخصی و پیشرفت سواد و فرهنگ و بینش و کسب تجربیات لذت بخش است ولی در آمریکا هدف پول گذاشتن روی پول و پس انداز هست و در آخر هفته مهمونی رفتن و ریخت و پاش کردن که مثل ایران خودمون میمونه. کافیه یک نگاه به سینمای هالیوود و مقایسه اش با سینمای اروپا بکنید. متوجه میشید آمریکایی ها دنبال خوشی های زود گذر و وقت سپری کردن توی شبکه های مجازی و اسلحه کشی و فست فود و لیتری خوردن نوشابه و بدن سازی و بادی بیلدینگ هستن مثل کشور خودمون .در حالیکه اروپایی ها به معنای واقعی کلمه درک عالی ای از زندگی دارن و ورزش در اروپا معنای ورزش میده نه پرورش اندام،مردم بسیار مطالعه میکنن و بحث های خیلی سیاسی و فرهیختگی در اروپا رایجه. در آمریکا بحث در مورد اینکه کدوم تفنگ بهتر ماشه میکشه و کدوم فیلم جلوه ویژه و کتک کاری توش زیاد تره!
    در مورد امنیت شغلی و مرخصی و ساعات کاری هم که باید گفت در آمریکا ساعات کاری به شدت زیاد،مرخصی به شدت کم و محیط کار بسیار خسته کننده است. در آمریکای شمالی انسان ها دلارهای راه رونده هستن. مراکز تفریحی تقریبا بیرون شهر ها هستن و خیلی وقت ها به این فکر میکنید که ای بابا کی حال داره بره تفریح کنه. بذار بگیریم تلویزیونمونو ببینیم یا بخوابیم مثلا. در حالیکه در اروپا مخصوصا ایتالیا اسپانیا و فرانسه شما از در خونه که بزنید بیرون روحیه تون کاملا عوض میشه.
    اصن یه لحظه تو خونه نمیمونید همش میخواید برین تو خیابونا زیر اون بارونای دلچسب اروپا قدم بزنید. حتی سبک خرید آمریکایی ها هم مثل ایرانیاست. میرن دم فروشگاه های بزرگ و صندوق عقب و باربند رو پر میکنن. در حالیکه توی اروپا تقریبا روزانه یا نهایتا سه روز یکبار خریدهای تازه انجام میشه. شهر سازی آمریکای شمالی خیابون های وسیع و بی روح داره ولی اروپا خیابون های جذاب و سنگ فرش و مغازه های خیلی روح دار.
    70 درصد مردم آمریکا از کشورشون خارج نشدن ولی مردم اروپا 30 تا کشور هم جوار خودشون رو با تنوع زبان و فرهنگ دیدن و جهان بینی زیادی دارن.
    نتیجه گیری:
    آمریکای شمالی برای افرادی که میخوان برن پولدار بشن عالیه و مخصوصا کانادا برای افرادی که میخوان بچه شون رو بذارن مدارس خارجی و دنبال تفریح و جهان بینی و رشد و تعالی شخصیتی و روحی نیستن.
    اروپا برای افراد مجرد و دنبال تجربه های نوین و سبک زندگی فرح بخش و فارغ از پس انداز پول و شمردن اسکناس و …. عالیه .

    1. آریک گفت:

      دقیقا به نکتات عالی ای توجه نمودید . این متن کاملا یک طرفه صحبت کرده و من با ۹۰ درصد این متن کاملا مخالف هستم . آمریکا برای شغل شاید بهتر باشه اما از لحاظ فرهنگی واقعا اروپایی ها جلو تر هستن و و مثل آمریکایی ها دنبال پول و اسلحه کشی نیستند

    2. Bourne گفت:

      داداش با توجه به گفته های شما به نظرم امریکا بهتره میدونی چرا چون خودت بارها اشاره کردی فلان چیز تو امریکا عین ایرانه
      من ۹ساله امریکام و سیتی زن شدم حرفاتو خیلی قبول ندارم کی گفته امریکا تفریحگاها خارج شهره،شما نیویورکو یا سن دیگو یا میامی یا… دیدی،امریکا تنها ضعفش سیستم درمانیشه
      ولی اولا اسلحه کشی اونجوری که شما فکر میکنی نیست شما به جو سازی رسانه ای علیه امریکا توجه نکن،امریکا کشور قانونه امنیت اجتماعیشم بالاس مردم بسیار شادی داره زندگی به شدت تو امریکا درجریانه و امکان نداره تکراری و کسل کننده باشه
      درباره اسلحه بگم ایالت با ایالت فرق داره مثلا تو شیکاگو شما فقط توی خونت اجازه داری داشته باشی امریکا هم بیشترین تنوع زیستی رو داره هم بیشترین تنوع نژادی و فوق العاده کشور قدرتمندی از همه نظر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *