دانمارک

دریافت ویزای تحصیلی دانمارک

دریافت ویزای تحصیلی دانمارک

دانمارک یکی از کشورهای عضو شینگن است. علاوه بر این، وجود مناظر زیبا، موقعیت های شغلی بالا، ثبات مالی این کشور و خدمات عمومی با کیفیت و رایگان باعث شده دانشجویان بین الملل فراوانی خواهان تحصیل در این کشور باشند. دانشجویان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به همین علت، ما در این مقاله به شما اطلاعاتی در رابطه شرایط کسب ویزای تحصیلی دانمارک، هزینه ها، مدارک مورد نیاز و تمکن مالی لازم را ارائه می دهیم. پس اگر دانمارک را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده اید و یا علاقه مند هستید اطلاعاتی درباره تحصیل در این کشور کسب کنید، با این مطلب همراه باشید.

معرفی کشور دانمارک

دانمارک یکی از معروفترین و محبوبترین کشورهای اروپایی است. این کشور همچون پل ارتباطی بین شمال و جنوب اروپا عمل می کند. دانمارک، در جنوب سوئد و شمال آلمان قرار گرفته است. به همین علت، محل مناسبی برای گشت و گذار در سرزمین های شمال اروپا است. دانمارک یکی از قدیمی ترین پادشاهی های جهان را به خود اختصاص داده است. دانمارک در رتبه سوم شادترین کشور جهان قرار دارد. این کشور به دلیل ایجاد تعادل بین کار و زندگی و فراهم کردن مزایای رفاهی توسط دولت همچون دسترسی رایگان به خدمات بهداشتی شهرت فراوان دارد. دانشجویان بین الملل پس از اخذ ویزای تحصیلی دانمارک و فارغ التحصیلی می توانند ویزای کاری این کشور را از آن خود کرده و در یکی از بهترین کشورهای جهان زندگی کنند.

دانمارک جز کشورهای شینگن و اعضای اتحادیه اروپا است. به همین دلیل، پس از اخذ پاسپورت دانشجویی دانمارک می توانید آزادانه بین کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا سفر کنید. دانمارک  کشوری کوچک با جمعیت تقریبا 5،5 میلیون نفر و یکی از سه کشور اسکاندیناوی است. در ضمن، نرخ جنایت و فساد در این کشور پایین است. یک هفته کاری استاندارد در دانمارک شامل 37 ساعت کار در هفته است.

ساعات کاری این کشور بسیار انعطاف پذیر است، و اکثر مردان و زنان می توانند در این کشور شغل مورد علاقه خود را داشته باشند. درباره طبیعت و موقعیت جغرافیایی دانمارک می توان گفت این کشور یک کشور جزیره ای است و  از 406 جزیره تشکیل شده است. دانمارک به عنوان دروازه ورود به دیگر کشورهای اسکاندیناوی و اروپا شناخته می شود. برلین با این کشور تنها یک ساعت فاصله دارد. همچنین، می توان در کمتر از دو ساعت به لندن و پاریس رسید و بارسلونا، رم، وین و پراگ همه تنها چند ساعت با این کشور فاصله دارند.

چرا دانمارک برای تحصیل مناسب است؟

دانمارک موسسات آموزش عالی بسیاری دارد که قدمت برخی از آنها به سال 1479 باز می گردد. این دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در پنج دسته مختلف دانشگاه های هنری، موسسات آموزش عالی دریایی، موسسات فنی حرفه ای، کالج ها و دانشگاه ها و موسسات تجاری  تقسیم بندی می شوند. دانشجویان متناسب با سلیقه خود می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این پنج دسته (که خود زیر دسته های بسیاری دارد) تحصیل کنند.  کالج های فنی حرفه ای به دانشجویان برای یادگیری و کار در حرفه معینی کمک می کنند.

موسسات هنری دوره های هنری و طراحی ارائه می دهند. موسسات آموزش و پرورش دریایی دوره های متمرکز بر تحقیق و عمل در حوزه مهارت های دریایی  فراهم می کنند. آکادمی های تجاری برنامه های حرفه ای در رابطه با بیزینس و تجارت ارائه می دهند. در ضمن، مدرکی که در موسسات آموزش عالی دانمارک کسب می شود، بین المللی است.  پنج دانشگاه دانمارک در رتبه بندی 500 دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. بالاترین رتبه مخصوص دانشگاه کپنهاگ است که در رتبه 79 قرار دارد. رتبه بعدی به دانشگاه فنی دانمارک است که در رتبه 99 قرار دارد، اختصاص یافته است. به همین علت، دانشجویان بین الملل زیادی خواهان اخذ ویزای تحصیلی دانمارک هستند.

مقاله پیشنهادی: تحصیل پزشکی در دانمارک

زبان کشور دانمارک

زبان رسمی دانمارک، دانمارکی است. برنامه های تحصیلی دانشگاه های دانمارک معمولا به زبان دانمارکی یا انگلیسی ارائه می شوند. البته توجه داشته باشید، در صورت یادگیری زبان دانمارکی سریعتر می توانید به فرصت های شغلی دست یابید.  حتی ممکن است دانشگاه مدنظرتان با توجه به این مسئله که شما زبان دانمارکی آموخته اید، سریعتر و راحت تر ویزای تحصیلی دانمارک را به شما ارائه دهد. پس سعی کنید، زبان دانمارکی را یاد بگیرید. علاوه بر این، می توانید دوستان بیشتری پیدا کنید و دایره روابط اجتماعی خود را در دانشگاه و جامعه گسترش دهید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی دانمارک

حالا که با کشور دانمارک و ویژگی ها و مزایای زندگی و تحصیل در آن آشنا شده اید، احتمالا خواهان کسب اطلاعاتی درباره مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی دانمارک هستید. دانشگاه های دانمارک جز خلاق ترین و معتبرترین دانشگاه های جهان هستند. علاوه بر این، دانمارک جز شادترین کشورها برای تحصیل در خارج  است. پس از انتخاب این کشور برای تحصیل شما باید مدارک مورد نیاز را به دانشگاه منتخب خود ارائه دهید. از جمله این مدارک می توان به مدارک زیر را اشاره کرد:

  • مدرک زبان انگلیسی که به طور معمول شامل مدرک آیلتس برای دانشگاه های عضو اتحادیه اروپا است.
  • مدرک تمکن مالی که شامل مدارکی مبنی بر اثبات پرداخت هزینه اجازه اقامت (255 یورو)، بودجه کافی برای اقامت در دانمارک (حدود 1000 یورو در ماه) است.
  • پاسپورت به همراه کپی شناسنامه یا کارت ملی که به انگلیسی ترجمه شده باشند.
  • ترجمه ریز نمرات دوره های تحصیلی قبلی (به همراه ترجمه دیپلم)
  • مدرکی مبنی بر عدم وجود سوپیشینه
  • عکس مناسب از شما

پس از ارائه مدارک فوق سه تا شش ماه زمان برای بررسی مدارک و اعلام نتیجه نیاز است. پس از اعلام پذیرش شما توسط دانشگاه، می توانید وقت مصاحبه از سفارت گرفته و به منظور ارائه دلائل خود برای مصاحبه خواهید رفت. پس از قبولی در مصاحبه و اخذ ویزای تحصیلی دانمارک می توانید بلیط هواپیما برای سفر به این کشور را گرفته و راهی سفر شوید.

بهترین دانشگاه های دانمارک

برخی از دانشگاه های برتر جهان در کشور دانمارک واقع شده اند. حتما حین انجام پروسه ویزای تحصیلی دانمارک این دانشگاه ها را لحاظ کنید. براساس رتبه بندی آکادمیک دانشگاه های جهان، دانمارک 7 دانشگاه برتر جهان نظیر دانشگاه فنی دانمارک یا DTU، دانشگاه آلبورگ| Aalborg University و دانشگاه روزکیلده| Roskilde University  را در خود جای داده است. از جمله بهترین دانشگاه های دانمارک بر اساس رتبه جهانی برترین دانشگاه های جهان و Times در سال   2021می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  • University of Copenhagen
  • Aarhus University
  • Technical University of Denmark یا DTU
  • Aalborg University
  • Copenhagen Business School یا CBS
  • University of Southern Denmark
  • Roskilde University

برای آگاهی بیشتر: معرفی دانشگاه های دانمارک

هزینه تحصیل و زندگی در دانمارک

دانمارک، کشوری بسیار کارآمد است. به همین علت می توان به راحتی در آن شغل مناسب با مدرک تحصیلی مناسب را پیدا کرد.  واحد پول دانمارک کرون (DKK) است. در ابتدا، باید بگوییم هزینه تحصیل و زندگی در دانمارک با توجه به وضعیت ارز کشور گران است. اما باز هم باید گفت میزان شهریه و هزینه زندگی شما در دانمارک ارتباط مستقیمی با محل اقامت شما دارد. در ضمن، شما به عنوان یک دانشجوی بین الملل و ایرانی ملزم به پرداخت شهریه هستید.

شهریه موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. پس قبل از اقدام برای فرآیند کسب ویزای تحصیلی دانمارک این موارد را در نظر بگیرید. البته، میزان هزینه تحصیل در این کشور به طور متوسط بین 45000 تا 120.000 کرون در سال متغیر است. البته، دولت این کشور بورسیه های تحصیلی متنوعی برای دانشجویان بین الملل در نظر گرفته است که شما با تلاش خود می توانید از آنها بهره مند شوید.

هزینه زندگی در شهرهای بزرگتر گرانتر از شهرها و شهرک های کوچکتر است. البته متوسط هزینه زندگی در این کشور ​​بین 6000 تا 13،500 کرون در ماه است. این هزینه ها شامل اجاره خانه، مواد غذایی، مسافرت و حمل و نقل است. هزینه دیگری که دانشجویان بین الملل باید در نظر داشته باشند، هزینه مورد نیاز برای پرداخت بیمه سلامت است. البته، مراقبت های اضطراری در این کشور رایگان است. اما باز هم نیاز است تحت پوشش بیمه نامه درمانی قرار بگیرید.

البته می توانید علاوه بر مبلغی که از کشور خود بیرون می آورید و کسب بورسیه تحصیلی، به مدت 20 ساعت در هفته  هم (در حین برگزاری ترم های تحصیلی) به صورت نیمه وقت و یا به صورت تمام وقت در تعطیلات تابستانه یا کریسمس کار کنید. بد نیست بدانید، برای کار نیامند کسب مجوز کار هستید. البته شما به عنوان یک دانشجوی بین الملل می توانید پس از کسب ویزای تحصیلی دانمارک و تقاضای زیاد کار در این کشور شغل مناسب خود را پیدا کنید.

از دیگر هزینه های ​​زندگی در دانمارک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • هزینه کتاب ها و جزوه یا یادگیری زبان دانمارکی بین 30 تا 65 یورو در ماه (تقریباً 5 تا 10 دلار آمریکا)
  • هزینه قبض تلفن همراه و اینترنت به صورت ماهانه 150 کرون (تقریبا 22 دلار آمریکا)
  • عضویت در باشگاه بدنسازی به طور متوسط ​​ماهیانه 36 دلار
  • هزینه ماهانه حمل و نقل حدودا ​​59 دلار
  • هزینه صرف غذا در رستوران ​​برای هر نفر 44 دلار آمریکا

از جمله هزینه های تحصیل در برخی از دانشگاه های برتر دانمارک

  • دانشگاه آلبورگ 15000 دلار در سال برای دانشجویان کارشناسی و حدود 48،450 تا 100،800 DKK (تقریبا 7100- 14،780 دلار آمریکا) برای دوره های کارشناسی ارشد
  • دانشگاه آرهوس 8،000 تا 15،300 یورو (8،690 دلار آمریکا تا 16،620 دلار) برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد.
  • دانشگاه فنی دانمارک سالانه 15،000 یورو برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.
  • دانشگاه کپنهاگ حدود 10000-17000 یورو (10860 تا 18470 دلار آمریکا) برای دانشجویان کارشناسی و 75000 کرون سالانه (حدود 10،920 دلار آمریکا برای دو سال) برای کارشناسی ارشد.
  • دانشگاه جنوبی دانمارک 6،200-13،900 یورو (تقریباً 6،778 تا 15،200 دلار آمریکا) برای دانشجویان کارشناسی. دانشجویان کارشناسی ارشد برای دو سال 8500 یورو (تقریباً 9،291 دلار آمریکا)

حقوق دانشجویان بین الملل

باید گفت دانشجویان بین الملل می توانند نیمه وقت و یا تمام وقت در طول دوران تحصیلی خود در این کشور کار کنند. یک دانشجوی بین الملل می تواند ماهانه حدود 5،427 دلار و سالانه حدود  65،124 دلار درآمد داشته باشد. و از این درآمد به منظور رفع نیازها و هزینه های مالی خود بهره ببرد.

بورسیه های دانمارک

همانطور که قبلا به این موضوع اشاره کرده ایم، تحصیل در دانشگاه برای دانشجویان کشور دانمارکی و دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است.  اما دانشجویان بین الملل باید شهریه ای بابت تحصیل در دانشگاه های این کشور پرداخت کنند. این مسئله باید در حین کسب ویزای تحصیلی دانمارک در نظر گرفته شود. البته دانشجویان ایرانی می توانند برای اخذ بورسیه ها و کمک های بلاعوض هزینه تحصیل هم اقدام کنند. این حمایت های تحصیلی توسط دولت و به عنوان کمک هزینه آموزشی اعطا می شود. بورسیه های تحصیلی دولت دانمارک برای دانشجویان بین الملل به دانشگاه های دانمارک اعطا می شود تا دانشجویان بتوانند از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا/EEA و سوئیس در این کشور راحتتر تحصیل کنند. از جمله لیست بورسیه های دانشگاه های دانمارک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • Danish State Scholarships at University of Copenhagen
  • IT University of Copenhagen State Scholarships in Denmark
  • Danish State Tuition Fee Waivers and Scholarships at Roskilde University
  • Danish State Scholarships at Aarhaus University
  • Study a Masters in Europe Scholarships
  • Denmark Government Scholarships for Non-EU Students

نحوه اخذ پاسپورت و شهروندی کشور دانمارک

شهروندان خارجی، فقط می توانند براساس قانون تابعیت دانمارک را کسب کنند. اگر تصور می کنید پس از اتمام پروسه ویزای تحصیلی دانمارک و کسب ویزا می توانید به راحتی تابعیت این کشور را از آن خود کنید، باید بگوییم اشتباه می کنید. شهروند خارجی باید متناسب با لایحه تابعیت دانمارک که توسط پارلمان تصویب می شود، برای اخذ شهروندی اقدام کند. برای اخذ تابعیت کشور دانمارک باید شرایط خاصی همچون خودکفایی مالی، اقامت در دانمارک و یادگیری زبان دانمارکی را داشته باشید. در ضمن، باید بیانیه وفاداری به این کشور را امضا کنید. این بیانیه نشانگر بیعت و وفاداری شما نسبت به کشور دانمارک است. علاوه بر این، شما باید اعلام کنید خواهان پیروی از قوانین دانمارک هستید و به ارزش ها و اصول قانونی اساسی دانمارک  احترام می گذارید.

البته مواردی همچون بدهکار بودن به مقامات دولتی می تواند بر اخذ شهروندی و تابعیت این کشور تأثیر منفی بگذارد. از دیگر شرط های اخذ تابعیت دانمارک این است که باید 9 سال به طور مداوم در دانمارک اقامت داشته باشید. اگر در طول اقامت خود در دانمارک به طور مرتب از کشور خارج شوید، ممکن است این مسئله  فرآیند اخذ شهروندی دانمارک را سختتر کند. البته ممکن است دانشجویان بین الملل بتوانند پس از گذشت 5 سال اقامت مستمر در دانمارک، تابعیت دانمارک را کسب کنند. اما به طور معمول شرط اخذ تابعیت دانمارک 9 سال زندگی مداوم در این کشور است. شما پس از اخذ ویزای تحصیلی دانمارک و سپری کردن دوران تحصیلی خود می توانید نوع ویزایتان را به ویزای کاری تغییر داده و یا دوباره در مقطع بالاتری تحصیل کنید. و پس از نه سال برای کسب تابعیت این کشور اقدام نمایید.

برای آگاهی بیشتر: شرایط کامل تحصیل در دانمارک

جمع بندی ویزای تحصیلی دانمارک

امیدواریم این مطلب نکات ضروری و لازم در رابطه با تحصیل در دانشگاه های دانمارک و نحوه اخذ ویزای تحصیلی دانمارک را با شما مطرح کرده باشد. شما می توانید با توجه به این نکات برای تحصیل در این کشور شاد و امن اقدام کنید. البته، باید کلیه نکات و نحوه انجام پروسه را در نظر داشته باشید تا بتوانید با کمترین هزینه ممکن این کار را انجام دهید. در انتها، اگر سوال و یا تجربه ای از زندگی در این کشور دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

 

سوالاتی در رابطه با اخذ ویزای تحصیلی دانمارک

1. آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی دانمارک وجود دارد؟

  • همانطور که می دانید در این مقاله به برخی از بورسیه های تحصیلی دانمارک اشاره کردیم، امکان اخذ بورسیه تحصیلی دانمارک وجود دارد. البته شما به عنوان یک دانشجوی بین الملل باید قبل از اخذ ویزای تحصیلی دانمارک برای دریافت بورسیه تلاش کنید.

2. آیا می توانم در دانمارک به صورت رایگان تحصیل کنم؟

  • بله این قابلیت برای دانشجویان بین الملل وجود دارد. اما برای تحصیل رایگان در این کشور باید بورسیه ای که کلیه هزینه های تحصیل و زندگی شما به عنوان یک دانشجو را فراهم کند، کسب کرده باشید.

3. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه می توان شهروندی دانمارک را به دست‌ آورد؟

  • خیر، شما به مدت شش ماه پس از اتمام تحصیلاتتان وقت دارید تا به دنبال کار یا تحصیل دوباره در این کشور باشید. در غیر اینصورت، باید راهی ایران شوید و دوباره برای اخذ ویزای تحصیلی دانمارک تلاش کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *