ترکیه

معرفی دانشگاه استانبول و شرایط تحصیل در آن

معرفی دانشگاه استانبول و شرایط تحصیل در آن

در سال 1453 دانشگاه استانبول با دستور سلطان محمد دوم تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا به عنوان مدرسه فلسفه، حقوق، پزشکی و ادبیات ساخته شد. از آن سال به بعد در این دانشگاه چندین بار تغییرات انجام شده است. در زمان مشخصی دانشگاه استانبول به عنوان مدرسه علوم دینی دارالفنون شناخته می شد.

سپس در سال 1933 بعد از متحول شدن سیستم آموزشی کشور ترکیه به دستور آتاتورک به عنوان دانشگاه استانبول شروع به کار کرد. در ادامه شرایط تحصیل در این دانشگاه را برای شما توضیح خواهم داد پس این مقاله را تا آخر دنبال کنید.

معرفی دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول دارای بیست و دو دانشکده، سه ساختمان آموزشی، شانزده موسسه و شصت و یک مرکز تحقیقاتی می باشد. این مراکز در دوازده نقطه شهر وجود دارند.

دانشکده اصلی دانشگاه استانبول در بیازیت مرکزی واقع شده است و دانشکده اقتصاد، حقوق، ارتباطات و علوم سیاسی در آن قرار دارد. این دانشکده در بافت تاریخی شهر قرار گرفته این بخش از شهر در استانبول از اهمیت تاریخی و معماری بسیاری برخوردار می باشد. در این دانشگاه حدودا هشت هزار دانشجو مشغول به تحصیل می باشند. شعار دانشگاه استانبول این است: شرق و غرب، گذشته و آینده را به هم پیوند می زنیم.

نحوه پذیرش در دانشگاه استانبول

یکی از شرایط پذیرش در دانشگاه استانبول این است که شما باید در آزمون ورودی در نظر گرفته شده برای این دانشگاه شرکت کنید. اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را در دانشگاه استانبول دارد باید در یک آزمون شرکت نمایید. این آزمون هر ساله برگزار می شود. دانشجویانی که توسط کشور ترکیه بورسیه تحصیلی می شوند نیازی به شرکت در این آزمون ندارند. برای تحصیل در این دانشگاه شما باید بتوانید در این آزمون نمره قبولی را دریافت کنید. سپس باید از طریق وب سایت این دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهید.

پس از اخذ نمره قبولی باید از یک مرکز زبان معتبر مدرک تسلط به زبان ترکی را کسب کرده و به دانشگاه ارائه نمایید. همچنین می توانید در دپارتمان زبان دانشگاه استانبول در آزمون شرکت کنید.

حداقل نمره در نظر گرفته شده این دانشگاه برای مدرک زبان C1 یا C2 می باشد. اگر نتوانید نمره مورد نظر را کسب کنید باید پیش از شروع سال تحصیلی در کلاس های زبان در نظر گرفته شده توسط دانشگاه شرکت نمایید.

اگر می خواهید در ترکیه به تحصیل بپردازید حتما مقاله های تحصیل در ترکیه و دانشگاه های ترکیه را مطالعه بفرمایید چرا که هر چه اطلاعات شما در زمینه تحصیل در این کشور بالا باشد شما می توانید در انتخاب رشته و شهر خود و حتی دانشگاه خود کمتر دچار اشتباه شوید.

دانشگاه استانبول

تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه استانبول

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

اگر می خواهید در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ادامه تحصیل دهید، اگر رشته های تحصیلی غیر از رشته های هنر را انتخاب نمایید،باید مدرک تحصیل در مقطع کارشناسی را ارائه نمایید.

باید در آزمون ALES نیز شرکت نمایید و حداقل نمره که ۶۰ می باشد را کسب نمایید. همچنین می توانید معادل این نمره را در آزمون دیگری کسب کرده باشید. اگر رشته هنر را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید باید در یک رشته هنری مهارت و تخصص داشته باشید. همچنین باید در آزمون برگزار شده نمره 60 را کسب نمایید. یکی دیگر از شرایط تحصیل در این رشته کسب نمره پنجاه در آزمون زبان می باشد.

برای آگاهی بیشتر: تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

تحصیل در مقطع دکترا

اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشید باید مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را ارائه نمایید.همچنین شرکت در آزمون ALES ضروری بوده و حداقل نمره را که شصت و پنج می باشد را باید کسب نمایید.

برای آگاهی بیشتر: تحصیل دکترا در ترکیه

دانشکده های دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول دارای دانشکده های مختلف و متفاوتی می باشد، در این دانشکده ها رشته های تحصیلی متفاوتی آموزش داده می شود. شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول و دانشکده های آن با توجه به رشته انتخابی متقاضی متفاوت می باشد.

دانشکده های این دانشگاه به شرح زیر است:

  1. دانشکده حقوق
  2. دانشکده پزشکی
  3. دانشکده علوم
  4. دانشکده علوم انسانی
  5. دانشکده اقتصاد
  6. دانشکده دارو سازی
  7. دانشکده دندان پزشکی
  8. دانشکده مدیریت تجارت
  9. دانشکده علوم سیاسی
  10. دانشکده ارتباطات
  11. دانشکده الهیات
  12. دانشکده علوم آبی
  13. دانشکده حمل و نقل
  14. دانشکده معماری
  15. دانشکده تحصیلات آزاد از راه دور

رشته های تحصیلی دانشگاه استانبول

شما می توانید رشته های زیر را برای تحصیل در این دانشگاه انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول با توجه به رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود.

رشته های این دانشگاه به شرح زیر است:

  • رقص کلاسیک، رقص باله، موسیقی جاز، موسیقی شناسی نژادی و فولکار، آموزش ساز های: فلوت، گیتار، ویولون، پیانو، ساکسیفون، موسیقی سازی، بازیگری و تئاتر، زبان و ادبیات آلمانی.
  • زبان و ادبیات آمریکایی، انسان شناسی، زبان و ادبیات عربی، باستان شناسی، جغرافیا، فلسفه، رشته تحصیلی فیزیک، رشته تحصیلی شیمی، رشته تحصیلی ریاضیات، رشته تحصیلی ژنتیک.
  • مدیریت تجارت، مدیریت جهانگردی، اقتصاد عمومی، رشته روابط عمومی و تبلیغات، مهندسی شیلات، معماری، پزشکی؛ پرستاری، دندان پزشکی، مهندسی صنایع، تجارت جهانی،خدمات اجتماعی.

میزان شهریه دانشگاه استانبول

هزینه های تحصیل مبلغ
شهریه سالانه تحصیلی در مقطع کارشناسی 3000 $
شهریه سالانه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 3000 $
شهریه سال اول دوره مقدماتی پزشکی 3100 $
شهریه سالانه دوره تخصصی پزشکی 4600 $
شهریه سالانه دروس تخصصی پزشکی 6300 $
شهریه سال اول دوره مقدماتی رشته دندان پزشکی 3100 $
شهریه سالانه دروس تخصصی دندان پزشکی 4600 $
شهریه سالانه تحصیل در دروس تخصصی رشته های متفاوت از 4000 تا 5500 $
هزینه های دریافت ویزا تحصیلی 100 $
هزینه ثبت نام در دانشگاه 200 $
هزینه های خدمات و سرویس 500 $

زبان آموزشی دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول

دروس این دانشگاه در رشته های مختلف بیشتر به زبان ترکی می باشد اما دروس در بعضی از دانشکده ها به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود.

رتبه بندی جهانی دانشگاه استانبول

در سال ۲۰۱۰ این دانشگاه رتبه ۴۰۱-۵۰۰ بهترین دانشگاه های جهان را کسب کرد، همچنین دومین دانشگاه برتر ترکیه شد.

آیا دانشگاه استانبول مورد قبول وزارت علوم ایران است؟

این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد و این دانشگاه از نظر ارزشیابی تحصیلی وزارت علوم، در رتبه الف قرار دارد.

مقاله پیشنهادی: تحصیل در ترکیه

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *