کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی فدرال

مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی فدرال

Federal Self-Employed یا روش خوداشتغالی فدرال یکی از روش های در نظر گرفته شده برای مهاجرت به کاناداست که در آن متقاضی باید توانایی ایجاد کاری برای خود در کانادا را داشته باشد و پس از مهاجرت اقدام به انجام آن کار نماید.

متقاضیان روش مهاجرت به کانادا از روش خوداشتغالی فدرال یا Federal Self-Employed باید توان انجام یک کار شخصی در کانادا را داشته باشند. این شغلی که آن‌ها انتخاب می کنند باید کفاف زندگی خود فرد و همراهان آنها را (در صورت وجود) تا دو سال بعد از ورود به این کشور بدهد.

روش خوداشتغالی فدرال

روش خوداشتغالی فدرال برای سه گروه عمده روش خوبی است. افرادی که حداقل 2 سال در یکی از گروه های زیر سابقه انجام کار داشته باشند:

  • فرهنگی و هنری
  • کشاورزی
  • ورزشی

توجه کنید که سه گروه اعلام شده گروه های اصلی بودند. هر یک از آنها مشاغل بسیار زیادی را زیرمجموعه خود دارند. در تمام آن‌ها فرد باید به صورت مستقل کار کند و تحت استخدام سازمان دولتی و یا شرکت خصوصی نباشد.

در گروه ورزشی باید ورزشکاری باشید که در سطح کشوری و یا بین المللی شناخته شده هستید، اگر هنرمند و یا کشاورز هستید باید به دولت فدرال ثابت کنید که با رشته ای که انتخاب کرده اید هم به پیشرفت ورزش و هنر و یا محصولات کشاورزی کشور کانادا  کمک می کنید و هم درآمد مکفی برای مخارج خود و همراهانتان به دست می آورید. پس از اخذ اقامت شما دو سال فرصت دارید تا به بازدهی که پیش بینی کرده بودید برسید. تنها در صورتی به این موفقیت دست پیدا می کنید که تجربه کار مفید در کسب و کار پیشنهادی خود داشته باشید.

در صورتی که ورزشکار هستید به سن خود دقت کنید. ورزشکاران حرفه ای در سن پایین بازنشسته می شوند. برای بیزینس پلن خود باید مربی گری را پیشنهاد کنید. طرح شما باید با واقعیت منطبق باشد.

شرایط مخصوص هنرمندان متقاضی روش خوداشتغالی فدرال

هنرمندان که طیف وسیعی از مشاغل را در برمی گیرند باید در مدت پنج سال پیش از زمان اقدام به مهاجرت به کانادا حتماً یکی از موارد زیر را داشته باشند:

  • سابقه دو سال فعالیت در یکی از زمینه فرهنگی و هنری به صورت خود اشتغالی
  • سابقه دو سال فعالیت در یکی از زمینه های فرهنگی و هنری در سطح جهانی و بین المللی
  • و یا یک سال فعالیت فرهنگی و هنری به همراه یک سال انجام این فعالیت در سطح ملی و یا بین المللی

این متقاضیان باید پس از دریافت اقامت در کانادا باید فعالیت خود را در زمینه ذکر شده ادامه دهند.

فعالیت های فرهنگی و هنری روش خوداشتغالی فدرال شامل فعالیت های زیر هستند:

  • کتابداری و فعالیت های مرتبط با آن، بایگانی، موزه داری و کارهای مرتبط با گالری ها
  • روزنامه نگاری، نویسندگی، ویراستاری، ویرایشگری، مترجمی
  • فعالیت های خلاقانه و کارهای مرتبط با آن‌ها مانند کارگردانی، آهنگسازی، نوازندگی، خوانندگی، نقاشی، بازیگری، مجسمه سازی و … .
  • عکاسی، فیلمبرداری، امور مربوط به ضبط و پخش و … .
  • سایر امور مانند طراحی، نساجی، صنایع دستی و … .

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری در کانادا

زمان لازم برای روند مهاجرت با روش خوداشتغالی فدرال

مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی فدرال

مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی فدرال

مدت زمانی که پروسه این روش مهاجرت به کانادا  طول می کشد معمولاً 10 الی 12 ماه است. البته در گذشته بررسی پرونده ها و نتیجه گیری دو سال طول می کشید. به طور میانگین 16 ماه زمان در نظر گرفته می شود. این زمانی از آغاز تشکیل پرونده تا دریافت نامه انجام آزمایشات پزشکی را شامل می شود. بنابراین این روش از نظر زمان در سومین رتبه در میان سایر روش های مهاجرت به کانادا  قرار دارد.

امتیاز پذیرفته شدن با روش خوداشتغالی فدرال

امتیازات این سیستم معیارهایی دارد که متقاضیان با بهره مندی از هر کدام از آن‌ها امتیازاتی را کسب می کنند. حداقل امتیاز لازم برای اقدام از طریق خود اشتغالی 35 و حداکثر آن 100 است. البته با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان، اولویت با کسانی که امتیازات بیشتری کسب نمایند.

در ادامه معیارهایی که مهم هستند و در میزان امتیاز شما نقش دارند معرفی می گردند:

  • میزان تحصیلات حداکثر امتیاز 25
  • سابقه کاری حداکثر امتیاز 35
  • سن فرد حداکثر امتیاز 10
  • تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه حداکثر امتیاز 24
  • قابلیت انعطاف پذیری و انطباق حداکثر 6 امتیاز

در خصوص منابع مالی برای این روش مقدار مشخصی سرمایه در نظر گرفته نشده است ولی هر چقدر که منابع مالی اعم از نقدی و منابع غیرنقدی فرد متقاضی بیشتر باشد احتمال موفق شدن در کسب اقامت بالاتر است.

حداقل سرمایه برای هر کاری بستگی به نوع آن حرفه و فعالیت دارد و همچنین بستگی به طرحی که دارد که برای کسب و کار خود ارائه داده اید. قطعاً سرمایه لازم برای یک مترجم و یا نویسنده بسیار کمتر از هزینه فردی است که تصمیم به افتتاح یک آتلیه دارد.

سایر شرایط روش خوداشتغالی فدرال

  • لزومی به داشتن سرمایه در ابتدای کار نیست.
  • سن فرد در امتیاز دهی مؤثر است. زیر 21 سال و بالای 54 سال از امتیازی برخوردار نیستند.
  • تسلط به زبان انگلیسی و یا فرانسه امتیاز خوبی دارد. اگر نمره آیلتس و تافل شما مناسب باشد می توانید 24 امتیاز از این مورد بگیرید.
  • انطباق پذیری برای دولت کانادا بسیار مهم است، می توانید قبل از اقدام به مهاجرت  به این کشور سفری چند روزه به آن داشته باشید و در خصوص نحوه زندگی و کار در آنجا تحقیقات مفصلی انجام دهید. در صورت اثبات انطباق پذیری 6 امتیاز دریافت می کنید.
  • شغل های معرفی شده در کانادا فهرستی دارند به نام لیست طبقه بندی مشاغل، به هر یک از آنها NOC کد تعلق می گیرد. تحقیق کنید و ببینید رشته شما جزو مشاغل اعلام شده دولت کانادا  هست و یا خیر و سپس آن کد را یادداشت کنید. هنگام تکمیل اطلاعات خود برای تقاضا به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.
  • قبل از ثبت نام و آغار مراحل کار مهاجرت باید تحصیلات خود و سایر مدارک لازم را ترجمه کنید. این ترجمه باید در دارالترجمه های رسمی صورت بگیرد و به تأیید وزارت دادگستری برسد. رشته های دانشگاهی باید تأییده محل اخذ مدرک را داشته باشند.
  • از سال 2018 پذیرش برای رشته کشاورزی بسته شده است و دیگر مهاجری در این زمینه پذیرفته نمی شود.

مقاله پیشنهادی: راه های مهاجرت به کانادا

مراحل کار اقدام برای مهاجرت به کانادا

  • تشکیل پرونده و تکمیل مدارک مورد نیاز
  • ارسال پرونده به اداره مهاجرت فدرال
  • دریافت یک شماره فایل به منزله دریافت مدارک در فدرال
  • انجام مصاحبه در صورت لزوم در مورد برخی از متقاضیان
  • بررسی های اولیه و ارسال نامه دریافت ویزا از سوی فدرال به متقاضی
  • انجام آزمایشات سلامتی و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه
  • تأیید آن توسط فدرال و ارسال نامه دریافت ویزا برای متقاضی
  • اقدام برای دریافت ویزا

مراحل طی کردن پرونده

مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی فدرال

مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی فدرال

در مرحله اول پرونده ای که متقاضی تشکیل می دهد به کانادا و قسمت اداره مهاجرت این کشور ارسال می شود. در آنجا پرونده بررسی می شود و در صورتی که تأییدیه اولیه را کسب کند یک شماره فایل برای آن صادر می شود. پس از آن پرونده به دفتر ویزای مربوط فرستاده می شود. در آنجا در نوبت رسیدگی قرار می گیرد و پس از رسیدن نوبت آن بررسی می شود.

در برخی از پرونده ها نیاز به مصاحبه با فرد متقاضی وجود دارد، بنابراین فرد به مصاحبه دعوت می شود. در برخی دیگر از پرونده ها نیز بدون مصاحبه نتیجه ای اخذ می شود و در نهایت باید یکسری آزمایش های پزشکی و امنیتی از فرد گرفته شود و در صورت تأیید تمام این موارد ویزا برای او صادر می شود.

شغل های که از طریق خود اشتغالی فدرال می توان انتخاب نمود:

دقت کنید که در هر یک از این عناوین شغلی که ذکر شده است زیر مجموعه هایی نیز تعلق می گیرد و شامل مشاغل دیگری نیز هست. به هر یک از این مشاغل کد NOC مخصوص آن‌ها تعلق می گیرد که در هنگام ثبت نام به آن نیاز دارید.

شغل های  خود اشتغالی

1

طراح گرافیک

12

کارگردان و تهیه کننده

2

کشاورز

13

بازیگر

3

ورزشکار

14

مجسمه ساز

4

هنرمند

15

نقاش

5

نویسنده

16

کارشناس پخش رادیو و تلوزیون

6

مترجم

17

انیمیشن کار

7

عکاس

18

طراح لباس و صحنه و نور

8

روزنامه نگار

19

خبرنگار

9

تنظیم کننده و آهنگ ساز

20

سازندگان صنایع دستی

10

خواننده

21

سرپرستان نمایشگاه های هنری و موزه ها و کتابخانه ها

11

نوازنده

22

داوران ورزشی

به این نکته دقت کنید که در روش خود اشتغالی فدرال باید خود فرد از حرفه خود درآمد داشته باشد به عنوان مثال کسی که موسیقیدان است ولی کارمند یک سازمان دولتی یا خصوصی است خود اشتغال نیست بلکه در صورتی که این فرد به ازای دریافت پول از مؤسسات دولتی یا خصوصی برای آن‌ها در زمینه موسیقی فعالیت کند آن زمان خود اشتغال شناخته می شود.

یا مثلاً در خصوص مربیگری در رشته های ورزشی باید مدارک شما نشان دهنده آن باشد که تنها از طریق همین راه کسب درآمد می کنید و کارمند ارگانی نیستید.

سؤالاتی برای تشخیص اینکه شما خود اشتغال هستید یا خیر؟

  • آیا برای کسب و کار خود می توانید افراد دیگری را نیز استخدام کنید؟
  • وسایل مورد نیاز و تجهیزاتی که برای کسب و کارتان استفاده می کنید مال خودتان است؟
  • میزان استقلال شما و حدود تصمیم گیری هایتان تا چه حد است؟
  • آیا برای کسب و کار خود تبلیغاتی انجام می دهید و یا تا به حال مشمول جریمه برای عدم انجام کار شده اید؟

دقت کنید که بعد از اخذ اقامت کانادا توانایی ادامه فعالیتی که اکنون داشته اید را دارید و یا خیر. ممکن است ورزشکاری باشید که در نزدیکی سن بازنشستگی قرار دارید بنابراین در طرحی که ارائه می دهید می توانید مربی گری را انتخاب کنید.

توضیحی کوتاه در مورد کشاورزی در کانادا

خرید کردن یک مزرعه در کانادا کار بسیار دشواری است و سخت تر از آن مدیریت درست آن مزرعه است. شما باید تجربه مناسبی در کشاورزی داشته باشید و همچنین ثابت کنید که می توانید با این حرفه علاوه بر داشتن بودجه کافی برای سرمایه گذاری در کار، خود و خانواده تان را نیز از نظر مالی تأمین کنید.

مزایای روش مهاجرت از طریق خود اشتغالی فدرال

  • در این روش مهاجرت دیگر نیازی به تسلط به زبان انگلیسی و ارائه مدرک زبان انگلیسی نیست.
  • پرونده فرد متقاضی مدت زمان کوتاه تری را نسبت به سایر روش های مهاجرت به کانادا طی می کند.

شرایط لازم برای مهاجرت به کانادا از طریق خود اشتغالی فدرال

متقاضیان این روش باید حتماً در 5 سال قبل از اقدام به مهاجرت سابقه حداقل 2 سال کار مرتبط با رشته پیشنهادی خود را داشته باشند.

باید طرح توجیهی که ارائه می دهید آنقدر قوی باشد که دولت کانادا را قانع کند شما از طریق کشاورزی و یا سایر رشته هایی که انتخاب کرده اید به اقتصاد آن‌ها کمک می کنید و یا اگر یکی از رشته های فرهنگی و یا هنری را انتخاب می کنید، باید طرح شما نشان دهد که می توانید تأثیر مثبت و زیادی بر روی فرهنگ و هنر این کشور بگذارید. قبل از نوشتن طرح توجیهی باید از وضعیت اقتصادی و بازار و چگونگی کسب و کار در رشته پیشنهادی خود در کانادا اطلاعات خوب و درستی داشته باشید.

در ادامه معیارهایی که مهم هستند و در میزان امتیاز شما نقش دارند معرفی می گردند:

معیار

امتیاز

1

میزان تحصیلات

حداکثر امتیاز 25

2

سابقه کاری

حداکثر امتیاز 35

3

سن فرد

حداکثر امتیاز 10

4

تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه

حداکثر امتیاز 24

5

قابلیت انعطاف پذیری و انطباق

حداکثر 6 امتیاز

در خصوص منابع مالی برای این روش مقدار مشخصی سرمایه در نظر گرفته نشده است ولی هر چقدر که منابع مالی اعم از نقدی و منابع غیرنقدی فرد متقاضی بیشتر باشد احتمال موفق شدن در کسب اقامت بالاتر است.

حداقل سرمایه برای هر کاری بستگی به نوع آن حرفه و فعالیت دارد و همچنین بستگی به طرحی که دارد که برای کسب و کار خود ارائه داده اید. قطعاً سرمایه لازم برای یک مترجم و یا نویسنده بسیار کمتر از هزینه فردی است که تصمیم به افتتاح یک آتلیه دارد.

مقاله پیشنهادی: محاسبه امتیاز بندی مهاجرت به کانادا

ترفندهایی برای قانع کردن آفیسر مهاجرت

همانگونه که ذکر شد در مهاجرت خوداشتغالی کانادا به علت نبود قوانین شفاف و روشن تصمیم نهایی با آفیسر مهاجرت خواهد بود. فرد متقاضی باید تلاش نماید با به کار بستن ترفندهایی که در زیر آمده موفق به متقاعد کردن آفیسر مهاجرت بشود.

  • فرد متقاضی مهاجرت خوداشتغالی در حوزه­ی فعالیت مورد نظرش دارای سابقه­ و تجربه­ ی لازم باشد.
  • در صورتی که سابقه مهاجرت کانادا را داشته مطرح نماید.
  • داشتن طرح تجاری قوی می­ تواند در این زمینه کارساز باشد.
  • سطح زبان انگلیسی و یا زبان فرانسه می ­تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد.
  • اگر فرد متقاضی مهاجرت خوداشتغالی بتواند درکانادا برای خود شریک یا شرکای تجاری پیدا کند، توانسته است گام مؤثری در قانع کردن آفیسر مهاجرت بردارد.
  • اگر فرد بتواند نشان دهد که شغل پیشنهادی ­اش می­ تواند به تولید درآمد کافی برای تأمین هزینه­ ی زندگی خود و خانواده ­اش بی انجامد، گام مؤثری برای اخذ ویزا برداشته است.
  • فرد متقاضی مهاجرت خوداشتغالی کانادا باید تلاش کند آفیسر مهاجرت را متقاعد کند که کاری که می­خواهد انجام دهد تأثیر قابل ملاحظ ه­ای بر فرهنگ و هنر کانادا دارد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای مهاجرت به کانادا را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوال های متداول

1. در روش خود اشتغالی حداقل سرمایه ی لازم چه میزان است؟

  • در این روش نیاز به هیچگونه سرمایه گذاری اولیه نیست.

2. چه تضمینی برای پذیرش مهاجرت از این روش وجود دارد؟

  • در مهاجرت خوداشتغالی کانادا تصمیم نهایی با آفیسر مهاجرت خواهد بود. ضمن این که هیچ تضمینی برای مهاجرت به هر روشی، وجود ندارد.

3. سطح زبان مورد نیاز برای مهاجرت از این روش چیست؟

  • همان‌طور که در متن گفتیم در این روش تصمیم نهایی با آفیسر پرونده است که با داشتن دانش بالای زبان میتوانید در این کار موفق تر باشید.

4. در روش خود اشتغالی آیا اقامت دائم دریافت می کنیم؟

  • از جمله روش های مهاجرتی که اقامت دائم را برای مهاجر خواهد داشت این روش می باشد.

5. خود اشتغال کیست؟

  • فردی که در کشور خودش در یک کار خاص مشغول به فعالیت است و این تخصص مورد نیاز کشور کانادا است.

6. شرایط پذیرفته شدن در روش خوداشتغالی کبک به چه صورت است؟

  • در روش خوداشتغالی کبک علاوه بر فاکتورهایی مانند سن و میزان تحصیلات و داشتن نسبت خویشاوندی و تسلط به زبان، دارایی فاکتور مهمی است. دارایی فرد متقاضی باید حداقل میزان 100هزار دلار کانادا باشد که این دارای حتماً باید از راه قانونی به دست آمده باشد.

7. امتیاز مورد نیاز برای روش خود اشتغالی کبک چند است؟

  • حداقل امتیاز یک فرد مجرد 44 و یک فرد متأهل 51 می باشد.
4.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *