کانادا

شرایط تحصیل MBA در کانادا

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار یا بازرگانی که به آن Master of Business Administration (MBA) گفته می شود، یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی برای تحصیلات تکمیلی است که باعث ایجاد فرصت های شغلی بی نظیر در سراسر جهان می شود. تحصیل در رشته MBA به دانشجویان کمک می کند تا در حوزه های مختلف مدیریت، دانش و مهارت های خود را ارتقا دهند و برای فعالیت حرفه ای و خلاقانه در این زمینه آماده شوند. تحصیل MBA بخصوص در دانشگاه های معتبر بین المللی، نوعی سرمایه گذاری ارزشمند برای آینده است. یکی از بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل در رشته MBA، کشور کانادا است. با ادامه تحصیل در رشته MBA در کانادا می توانید زندگی و آینده خود را تغییر دهید. در این مطلب به تحصیل MBA در کانادا پرداختیم و سعی کردیم به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. پس اگر به دنبال تحصیل در کانادا در یکی از بهترین و بروزترین رشته های دانشگاهی هستید، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

مزیت های تحصیل MBA در کانادا

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا اکثر دانشجویان بین المللی علاقمند به تحصیل MBA در کانادا هستند؟ برای پاسخ به این سوال به برخی از مزیت های تحصیل این رشته در کانادا اشاره می کنیم:

  • دانشگاه های برتر جهان: طبق رتبه بندی QS در MBA، 10 دانشگاه کانادا جزء 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی کانادا که رشته MBA را ارائه می دهند نیز شهرت بین المللی دارند. پس با تحصیل در این رشته در یکی از دانشگاه های کانادا می توانید یک مدرک آکادمیک بین المللی معتبر دریافت نمایید.
  • آینده شغلی تضمین شده: رشته MBA جزء 10 رشته­ دانشگاهی برتر در کانادا است که فارغ التحصیلان آن بالاترین حقوق و مزایا را دریافت می کنند. دانشگاه های کانادا به بیش از 5 هزار فرصت شغلی بین المللی برای فارغ التحصیلان خود دسترسی دارند. بنابراین دانشجویان به سرعت بعد از فارغ التحصیلی جذب محیط کار مرتبط می شوند و شغل آنها جز مشاغل با درآمد بالا در کانادا محسوب می شود.
  • فرصت های شغلی: دولت کانادا همواره حامی و تشویق کننده کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها است و به این دلیل فرصت های زیادی را برای فارغ التحصیلان MBA فراهم کرده است که بتوانند ایده های خلاقانه خود را به مرحله عمل درآورند و کسب و کارهای مستقل ایجاد کنند.
  • اقامت دائم کانادا: یکی از سیاست های مهاجرتی کشور کانادا جذب نیروی متخصص و ماهر است و به این دلیل فارغ التحصیلی از رشته MBA در کانادا می تواند در ادامه باعث اخذ اقامت دائم کانادا و دریافت ویزای دائم این کشور شود.
  • هزینه تحصیل: هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلیس، استرالیا و آمریکا، مقرون به صرفه است و بسیار مناسب تر خواهد بود. بنابراین تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی توانایی مالی برای زندگی و تحصیل در کانادا را دارند.
  • کانادا کشوری چند فرهنگی: سالانه تعداد بیشماری دانشجوی بین المللی از کشورهای مختلف جهان برای تحصیل به کانادا مهاجرت می کنند. به این دلیل این کشور به کشوری چند ملیتی و چند فرهنگی تبدیل شده است و دانشجویان بین المللی می توانند در یک محیط راحت و دوستانه و بدون تعصبات خاص به تحصیل و زندگی مشغول شوند.

هزینه تحصیل MBA در کانادا

طول مدت تحصیل در رشته MBA در دانشگاه های کانادا 2 سال است. زیرا یک رشته فوق لیسانس است. شهریه سالانه تحصیل MBA در کانادا بطور میانگین بین 30 هزار تا 40 هزار دلار کانادا است. البته توجه داشته باشید که ممکن است برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی در کانادا رشته MBA را 18 ماهه یا 1 ساله ارائه دهند.

انواع MBA در کانادا

دانشگاه های کانادا انواع مختلفی از مدرک MBA را متناسب با نیاز دانشجویان، علایق و هدف آنها از مطالعه دوره تحصیلی، ارائه می دهند. برخی از انواع مدرک MBA در کانادا به شرح زیر است:

دوره آموزشی تمام وقت (Full-Time MBA)

دوره های آموزشی که بصورت تمام وقت ارائه می شوند معمولا 2 ساله یا گاهی 1 ساله هستند. در این دوره های آموزشی به دانشجویان دانش و مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک رهبر و مدیر حرفه ای آموزش داده می شود. دانشجویان این فرصت را دارند تا با برترین اساتید جهان همکاری کنند و بینش های مختلفی را در زمینه تجارت و کسب و کار فراگیرند.

دوره آموزشی نیمه وقت (Part-time MBA)

دوره های آموزشی نیمه وقت، کمی طولانی تر است و 2.5 تا 3 سال طول می کشد و برای دانشجویانی مناسب است که قصد دارند همزمان با تحصیل به کار مشغول باشند.

(Executive MBA)

این نوع دوره آموزشی برای دانشجویانی طراحی شده است که تمایل دارند فقط آموزش عملی در زمینه MBA ببینند و مهارت های خود را افزایش دهند. این دوره 13 ماهه است و مانند یک دوره کاروزی در یک محیط کار مفاهیم و مهارت ها را به دانشجویان ارائه می دهد.

دوره بین المللی (MBA – International MBA)

به این دوره آموزشی مدرک مشترک MBA نیز گفته می شود. در واقع این دوره آموزشی ترکیبی از دوره MBA با سایر رشته ها مانند داروسازی، حقوق و مهندسی است که یک رویکرد جهانی دارد و یک مدرک دوگانه یا dual degrees محسوب می شود.

10 دانشگاه برتر کانادا در رشته MBA

در ادامه لیست برترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته MBA را مشاهده می نمایید:

  1. دانشگاه تورنتو (دانشگده مدیریت Rotman)
  2. دانشگاه مک گیل (دانشگده مدیریت Desautels)
  3. دانشگاه وسترن (دانشکده تجارت Ivey)
  4. دانشگاه کوئینز (دانشکده تجارت Smith)
  5. دانشگاه یورک (دانشکده تجارت Schulich)
  6. دانشگاه آلبرتا (دانشکده تجارت Alberta)
  7. دانشگاه بریتیش کلمبیا (دانشکده تجارت Sauder)
  8. دانشگاه کنکوردیا (دانشکده تجارت John Molson)
  9. دانشگاه مونترال (HEC Montréal)
  10. دانشگاه سینت مری (دانشکده تجارت Sobey)
نام دانشگاه یا کالج طول دوره آموزشی شهریه سالانه
دانشگاه تورنتو (دانشگده مدیریت Rotman) 2 سال 66 هزار و 210 دلار کانادا
دانشگاه کوئینز (دانشکده تجارت Smith) 1 سال 133 هزار و 355 دلار کانادا
دانشگاه یورک (دانشکده تجارت Schulich) 2 سال 56 هزار و 125 دلار کانادا
دانشگاه مک گیل (دانشگده مدیریت Desautels) 20 ماه 49 هزار و 750 دلار کانادا
دانشگاه آلبرتا (دانشکده تجارت Alberta) 20 ماه 30 هزار دلار کانادا
دانشگاه مونترال (HEC Montréal) 1 سال 59 هزار دلار کانادا
دانشگاه وسترن (دانشکده تجارت Ivey) 1 سال 123 هزار و 500 دلار کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیا (دانشکده تجارت Sauder) 16 ماه 73 هزار و 642 دلار کانادا

با مراجعه به لینک زیر می توانید لیست کامل دانشگاه های کانادا براساس استان را مشاهده نمایید:

مقاله مرتبط: لیست کامل دانشگاه های کانادا

بورسیه تحصیلی در رشته MBA

MBA یک دوره آموزش حرفه ای است بنابراین تعداد محدودی کمک هزینه تحصیلی و بورسیه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. با این حال، برخی از دانشجویان می توانند براساس دستاوردهای مرتبط، سابقه تحصیلی درخشان، ایده های خلاقانه و یا تجربه کاری مرتبط و منحصربفرد، بورسیه تحصیلی برای تحصیل MBA در کانادا، دریافت کنند. گاهی اوقات دانشجویان بین المللی به دلیل کسب نمره عالی در آزمون GMAT و یا سایر دستاوردهای آکادمیک از پرداخت بخشی از شهریه دانشگاه معاف می شوند و از این طریق کمک هزینه تحصیلی یا بورسیه تحصیلی دریافت می کنند. برخی از بورسیه های موجود در کانادا برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی انتاریو – Ontario Graduate Scholarships (OGS): هدف از این بورسیه ارائه آموزش با کیفیت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان بین المللی است که بودجه آن توسط دولت کانادا تامین می شود.
  • بورسیه تحصیلات تکمیلی دانشگاه واترلو: دانشگاه واترلو این بورسیه را به دانشجویان شایسته که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند، اعطا می کند.
  • بورسیه Scotiabank: این بورسیه به دانشجویان 30 هزار دلار کانادا برای پرداخت شهریه سالانه اعطا می کند.
  • بورسیه تحصیلی Go Clean: این بورسیه به دانشجویان بین المللی ممتاز تعلق می گیرد.

سایر بورسیه های تحصیلی مانند Claude Winspear MBA Award، بورسیه شغلی Accelerated Career Scholarship، بورسیه Robert Krembil نیز توسط مراکز و موسسات در کانادا به دانشجویان ارائه می شود.

اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی یا دریافت کمک هزینه تحصیلی دارید، بهترین راه برای یافتن گزینه مناسب، مراجعه به بخش بورسیه ها در وبسایت دانشگاهی است که از آن پذیرش گرفته اید. اگر برای بورسیه های موجود واجد شرایط بودید از طریق وبسایت دانشگاه برای بورسیه مورد نظر اپلای کنید.

اخذ پذیرش در رشته MBA از دانشگاه های کانادا

هر یک ار دانشگاه های کانادا که رشته MBA را ارائه می دهند برای متقاضیان شرایطی را مطرح می کنند. در اینجا شرایط کلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا برای رشته MBA لیست شده است. در صورتی که تمایل دارید در این رشته تحصیل کنید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • مدرک لیسانس معتبر: مدرک لیسانس شما می تواند در هر رشته ای باشد. کافیست که نشان دهید هدفتان از تحصیل چیست و چه آینده ای را بعد از تحصیل این رشته متصور هستید. مدرک لیسانس شما باید برای یک دوره تحصیلی 4 ساله باشد.
  • سابقه کار مرتبط: باید حداقل 3 تا 5 سال در زمینه مرتبط تجربه کاری داشته باشید. البته دانشگاه ها دانشجویان با حداقل تجربه کاری 12 ماه را نیز می پذیرند.
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی: باید حداقل نمره لازم را در آزمون آیلتس آکادمیک دریافت کرده باشید. در بیشتر موارد حداقل نمره 6 تا 6.5 نیاز است.
  • نمره 500 تا 700 در آزمون GMAT: برخی از دانشگاه های برتر در کانادا از متقاضیان نمره لازم در آزمون GMAT یا گاهی GRE می خواهند.

سایر مدارک لازم که باید در زمان اپلای برای دانشگاه ارسال نمایید عبارتند از:

  • انگیزه نامه تحصیلی: در این نامه باید هدفتان را بطور مشخص از ادامه تحصیل در رشته MBA توضیح دهید. اینکه بعد از کسب دانش و مهارت در این زمینه تصمیم دارید که چه شغل و فعالیت حرفه ای داشته باشید و چرا به کسب این مهارت نیاز دارید.
  • توصیه نامه یا نامه ریکامندیشن: حداقل به 2 نامه از طرف اساتید و افرادی که فعالیت آکادمیک دارند، نیاز است.
  • مصاحبه پذیرش: برخی از دانشگاه ها برای انتخاب دانشجویان مصاحبه ای با متقاضیان انجام می دهند.

فرصت های شغلی بعد از فارغ التحصیلی از MBA در کانادا

فارغ التحصیلان رشته MBA در کانادا در موقعیت های شغلی مختلف حقوق بالایی دریافت می کنند. وضعیت شغلی آنها تضمین شده است زیرا بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان به محض اتمام دوره تحصیل در یک شغل مرتبط مشغول به کار می شوند. بعد از اتمام دوره تحصیل در رشته MBA می توانید در حوزه های زیر به فعالیت حرفه ای مشغول شوید:

  • اقتصاد و حسابداری
  • مشاوره
  • مدیریت در شرکت ها و سازمان های مختلف
  • خدمات آی تی
  • مدیر موسسات و مراکز درمانی
  • آموزش و فعالیت های آکادمیک
  • نفت و گاز – پتروشیمی
  • مشاغل حقوقی

به جز موارد بالا، فارغ التحصیلان MBA می توانند برای مراکز دولتی کانادا کار کنند و در اداره دولت نقش داشته باشند. بعلاوه، این افراد متخصص می توانند در مدیریت فنی، فروش و بارازیابی، مدیریت تولید و مدیریت پروژه به فعالیت مشغول شوند. همچنین فراموش نکنید که کانادا کشوری است که به شما این فرصت را می دهد به دنبال ایده های مبتکرانه و جدید بروید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید. دولت کانادا حامی استارتاپ ها در همه حوزه ها است.

توجه داشته باشید که فارغ التحصیلان MBA واجد شرایط برای اخذ مجور کار یا Post-Graduation Work Permit (PGWP) هستند که به آنها اجازه می دهد بعد از فارغ التحصیلی تا 3 سال در کانادا اقامت داشته باشند و مشغول به کار مرتبط شوند. همچنین فارغ التحصیلان می توانند برای برنامه اکسپرس انتری کانادا نیز اقدام نمایند. بهرحال این افراد در ادامه می توانند ویزای دائم کانادا را برای اقامت دائم در این کشور اخذ نمایند.

حقوق و درآمد رشته MBA در کانادا

فارغ التحصیلان MBA با کمتر از یک سال تجربه کار می توانند انتظار حقوق سالانه 55 هزار و 412 دلار را بطور میانگین داشته باشند. یک مدیر با تجربه کاری 1 تا 4 سال در کانادا می تواند درآمد حداقل 59 هزار 392 دلار کانادا را دریافت کند. مدیری که تجربه کاری 5 تا 9 سال داشته باشد به طور متوسط حقوق سالانه 68 هزار و 552 دلار کانادا دریافت خواهد کرد. هر چه تجربه کاری بیشتر باشد میزان حقوق افزایش می یابد. برای مثال مدیران با تجربه کاری 10 تا 19 سال می توانند حداقل 79 هزار و 188 دلار کانادا حقوق دریافت کنند و این مبلغ می تواند به بیش از 81 هزار و 347 دلار برسد.

جمع بندی و نکات پایانی

کانادا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته MBA است زیرا تمامی دانشگاه های کانادا شهرت بین المللی دارند و با تحصیل در این مراکز می توانید مدرک معتبر بین المللی داشته باشید و از طرفی آینده شغلی تضمین شده ای در کانادا برای فارغ التحصیلان MBA وجود دارد. بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله می توانید به کار مرتبط مشغول شوید و تا 3 سال به شما اجازه کار در کانادا داده می شود و به دلیل اینکه سابقه کار کانادایی دارید و متخصص با مهارت های بالا هستید می توانید برای ویزای اقامت دائم کانادا اقدام نمایید. حقوق مدیران در کانادا بالاست و تحصیل در رشته MBA در کانادا نوعی سرمایه گذاری برای آینده به حساب می آید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *