صربستان

صفر تا صد تحصیل پزشکی در صربستان

تحصیل پزشکی در صربستان

هر ساله بیش از ۱۰۰۰۰ نفر برای پذیرش در دانشگاه های اروپای شرقی درخواست می دهند و صربستان یکی از انتخاب های برتر برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی است. شما همچنین می توانید برای تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی به زبان انگلیسی در صربستان اقدام کنید و مدرک کارشناسی ارشد دریافت کنید که به شما امکان می دهد پس از فارغ التحصیلی در خارج از کشور کار کنید.

در این مقاله می خوانیم

  1. درباره صربستان
  2. چرا تحصیل پزشکی در صربستان؟
  3. بهترین دانشکده های پزشکی در صربستان
  4. مدت دوره تحصیل پزشکی در صربستان
  5. هزینه تحصیل پزشکی در صربستان
  6. شرایط پذیرش در دانشگاه های پزشکی صربستان
  7. کلام آخر
  8. سوالات متداول

درباره صربستان

صربستان به عنوان یک کشور سابق یوگسلاوی، زمانی بخشی از یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان بود. امروز، این کشور مستقلی است که هنوز از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از سقوط یوگسلاوی در حال بهبود است، اما با اقتصاد رو به رشد و شاخص پیشرفت اجتماعی به طور فزاینده ای، به خوبی در راه تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته است.

صربستان دارای تاریخ شناخته شده ای از آموزش پزشکی با کیفیت بالا است که به پیشرفت دانشجویان با تأکید زیادی بر تحقیقات پزشکی اختصاص داده شده است. جای تعجب نیست که صدها فارغ التحصیل دانشگاه های پزشکی صربستان در زمینه های مربوطه و جامعه خود پیشرو هستند. مدارک پزشکی صربستان به دلیل شهرت عمیق خود در جامعه پزشکی در سراسر جهان مورد احترام و شناخته شده است.

جایگاه بالای موسسات صربستان در کنار هزینه های پایین زندگی در صربستان، صربستان را به مقصدی عالی برای دانشجویان بین المللی پزشکی تبدیل کرده است. میزبانی از چنین دانشگاه های پزشکی معتبر به این معنی است که دوره های فوق العاده ای در هر دو زبان انگلیسی و صربی وجود دارد.

چرا تحصیل پزشکی در صربستان؟

صربستان با تاریخ و فرهنگ باورنکردنی، زندگی شبانه و هزینه های نسبتاً کم، به گزینه ای معتبر برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. ۸ دانشگاه دولتی و ۱۰ دانشگاه خصوصی وجود دارد که استانداردهای باورنکردنی آموزش عالی را با دوره های فراوان به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

موسسات پزشکی صربستان به ارائه آموزش پزشکی با بالاترین کیفیت که مطابق با آخرین پیشرفت های علوم پزشکی است، مشهور هستند. بدون شک پس از اتمام مدرک MD، دانشجویان در بیمارستان ها و موسسات تحقیقاتی در سراسر اروپا تکالیف آلو پیدا می کنند.

همچنین فرودگاه های بین المللی مختلفی در صربستان وجود دارد (به عنوان مثال فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد و فرودگاه کنستانتین بزرگ نیش) و بسیاری از خطوط هوایی پروازهای مستقیم به آنها ارائه می دهند. این برای دانشجویان خارجی که می خواهند در تعطیلات ترم به خانه برگردند بسیار مهم است.

طیف وسیع تری از دوره ها به زبان صربی مانند مراقبت های بهداشتی اجتماعی، مراقبت های تسکین دهنده، توانبخشی، داروسازی و غیره وجود دارد. همچنین دوره هایی برای مشاغل خاص مانند دستیار داروساز، تکنسین دندانپزشکی، فیزیوتراپیست و غیره طراحی شده است.

هزینه مقرون به صرفه تحصیل پزشکی در صربستان

هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه در صربستان افراد زیادی را که مشتاق تحصیل در خارج از کشور در یک دانشگاه پزشکی معتبر هستند جذب می کند. تحصیل پزشکی در اروپای غربی ممکن است حدود ۱۰۰۰۰ یورو در سال برای شما هزینه داشته باشد، در حالی که هزینه تحصیل سالانه برای همان برنامه تحصیلی در صربستان تنها حدود ۵۵۰۰ یورو است.

آخرین اما نه کم اهمیت، یکی از چیزهایی که دانشجویان آن را مهم می دانند، هزینه های مقرون به صرفه زندگی در صربستان است. آیا می دانستید اجاره یک آپارتمان زیبا و مدرن حدود ۲۰۰ یورو در ماه است؟ وعده های غذایی در رستوران ها نیز بسیار ارزان است.

بهترین دانشکده های پزشکی در صربستان

در اینجا با اشاره به برخی دانشکده های پزشکی در صربستان به معرفی بهترین دانشکده های پزشکی در صربستان می پردازیم:

۱. دانشکده پزشکی دانشگاه بلگراد

شهر بلگراد، به عنوان پایتخت صربستان، یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپایی است و در کنار رودخانه ساواس، یکی از شاخه های دانوب واقع شده است.

در بلگراد می توانید در برترین دانشگاه این کشور – دانشگاه بلگراد – به زبان صربی تحصیل کنید. این دانشگاه دارای سابقه طولانی است که از سال ۱۸۷۹ شروع شد، زمانی که اولین برنامه آموزش پزشکی در آنجا شروع به تدریس کرد. دانشکده پزشکی دانشگاه بلگراد بهترین دانشکده پزشکی در صربستان است.

امکان تحصیل پزشکی به صورت تمام وقت به دو زبان صربی یا انگلیسی در این دانشگاه وجود دارد. برنامه انگلیسی زبان نیز شش سال طول می کشد تا تکمیل شود و همان فرصت های تحصیلی و تحقیقاتی را به عنوان برنامه به زبان صربی ارائه می دهد.

دانشگاه پزشکی یک برنامه شش ساله منتهی به مدرک MD (دکتر پزشکی) را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. برنامه MD بسیار رقابتی است و مستلزم آن است که دروس خاصی در زیست شناسی و شیمی قبل از درخواست در دبیرستان تکمیل شده باشد. شما باید معدل و مدرک صلاحیت زبان خود را نشان دهید. پس از غربالگری اولیه، باید در یک آزمون ورودی در زیست شناسی و شیمی شرکت کنید و همچنین یک مصاحبه شخصی انجام دهید.

مدت زمان تحصیل و شهریه:

مدت تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه پزشکی ۶ سال و شهریه ۷۰۰۰ دلار در سال می باشد.

دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه بلژ – دانشکده پزشکی دندان در صربستان

دانشگاه بلگراد دارای دانشکده هایی است که تعداد زیادی از زمینه های علمی را پوشش می دهد و یک موسسه عالی آموزش عالی است.

دانشکده پزشکی دندان بخشی از دانشکده پزشکی است و برنامه تحصیلی خود را دارد. هدف آن تخصصي كردن شاگردانش است و تا زماني كه اساتيد ورزيده داشته باشد از دستاوردهاي علمي برخوردار است.

  • مدت تحصیل: ۵ سال
  • مدرک تحصیلی: DD / دکترای دندانپزشکی
  • زبان تدریس: انگلیسی
  • (زبان صربی در دو سال اول در دانشکده به منظور تسهیل ارتباط با بیماران در سال سوم که حضور بالینی شروع می شود) تدریس می شود.
  • هزینه ها: ۵۵۰۰ یورو (قابل پرداخت در چهار قسط).
  • شرایط ورودی: آزمون چند گزینه ای زیست شناسی و شیمی.
  • سرفصل ها: آزمایشگاه ها، سخنرانی ها، سمینارها.
  • شرایط فارغ التحصیلی: گذاراندن ۳۰۰ واحد درسی در مجموع، طبق سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS)، یعنی ۶۰ واحد در هر سال تحصیلی.

۲. دانشگاه کراگویواچ دانشکده علوم پزشکی

گزینه دیگری برای برنامه MD در صربستان در دانشگاه کراگوجواک (Kragujevac) ارائه می شود. این برنامه در این دانشکده پزشکی در صربستان نیز بیش از شش سال تدریس می شود و شامل پزشکی بالینی از سال چهارم، با استفاده عملی از یادگیری های کلاس درس است.

دانشگاه کراگویواچ از طریق برنامه اراسموس پیوندهای قوی زیادی با دانشگاه های همکار در سراسر اروپا دارد و خوشحال است که از دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی هستند استقبال می کند. به همین ترتیب، شما می توانید برای مدرک MD خود به زبان صربی تحصیل کنید.

۳. دانشگاه پزشکی نیش یا نیس (University of Niš)

یکی دیگر از معروف ترین دانشگاه های پزشکی در صربستان، دانشگاه نیش است. در این دانشگاه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی امکان پذیر است. هزینه تحصیل در هر سال تحصیلی ۵۵۰۰ یورو است که در مقایسه با سایر دانشگاه های اروپا هزینه کمتری دارد. طول دوره شش سال است و دانشجویان عنوان MD (دکتر پزشکی) را کسب می کنند که به آنها اجازه می دهد در صربستان یا خارج از کشور کار کنند.

مدت دوره تحصیل پزشکی در صربستان

پزشکی یک برنامه ۶ ساله است که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود، این برنامه یک برنامه مطالعات آکادمیک یکپارچه را دنبال می کند که در پایان به هر دانشجو مدرک دکترای پزشکی (MD) اعطا می شود. پس از آن، فارغ التحصیلان در جایی که تخصص آنها انتخاب می شود، تحت اقامت قرار می گیرند و هر فارغ التحصیل بسته به تخصص به مدت ۴ تا ۷ سال آموزش می بیند.

مدرک تحصیلی به هر فارغ التحصیل این امکان را می دهد که در هر کشور اتحادیه اروپا یا غیر اتحادیه اروپا در سراسر جهان طبابت کند. دوره های پزشکی که به زبان انگلیسی تدریس می شود شامل ۱۲ ترم است. این برنامه شامل ۳ سال مطالعه پیش بالینی و ۳ سال مطالعات بالینی است. در آن 3 سال اول مطالعه پیش بالینی، هر دانشجو بر روی علوم پایه پزشکی تمرکز خواهد کرد تا پایه ای قوی ایجاد کند که در 3 سال مطالعه بالینی اعمال می شود و به دانشجویان این امکان را می دهد تا از زمان صرف شده در محیط های بالینی حداکثر استفاده را ببرند.

ارزیابی دانش و تجربه به دست آمده توسط هر دانش آموز در پایان هر دوره از طریق آزمون کتبی و عملی با فارغ التحصیلی که به پایان نامه کتبی یا امکان انتشار مقاله علمی و تحقیق شما نیاز دارد، ارزیابی می شود. پس از فارغ التحصیلی، هر دانشجو باید از طریق برنامه های اقامتی انتخابی خود در هر کشوری که برای کار در آن انتخاب می کند، به آموزش خود ادامه دهد.

هزینه تحصیل پزشکی در صربستان

به طور کلی هزینه های تحصیل برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا در برنامه های آموزش زبان انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه های پزشکی در صربستان بین ۲۱۰۰ تا ۵۸۹۰ پوند در سال متغیر است. به طور خاص، هزینه تحصیل در پزشکی حدود ۵۰۵۰ پوند در سال است. اگر زبان انگلیسی زبان مادری متقاضی نباشد وی باید یک گواهی مهارت بین المللی به رسمیت شناخته شده به زبان انگلیسی ارائه داده، در آزمون مهارت انگلیسی شرکت کند یا یک دوره مقدماتی را برای یادگیری زبان انگلیسی بگذراند. برنامه های تحصیلات تکمیلی (تخصص و مدرک دکترا) فقط به زبان صربی ارائه می شود و هزینه سالانه ۳۳۷۰ پوند برای اتباع خارجی دارد در حالی که شهروندان صرب پس از ارائه کلیه مدارک درخواستی و مدارک لازم سالانه ۱۲۶۰ پوند پرداخت خواهند کرد.

شرایط پذیرش در دانشگاه های پزشکی صربستان

برای ورود به پذیرش، دانش آموزان باید تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده و در آزمون ورودی کالج قبول شده باشند.

دانشگاه ها و کالج ها موسسات دولتی هستند که امکان ثبت نام با هزینه کم وجود دارد. حتی دانشجویان بین المللی مجاز به ثبت نام در دانشگاه های ارزان صربستان هستند. دانشجویانی که علاقه مند به پذیرش دانشگاه در صربستان هستند باید مدارک درخواستی مربوطه را ارسال کنند. برخی از مقالات باید توسط مراجع مختلف قانونی و ترجمه شوند.

در پایان، هر مدرک توسط نمایندگان دانشگاهی که متقاضی آن هستید به دقت بررسی می شود. همچنین به خاطر داشته باشید که برای قبولی موفق ممکن است قبولی در آزمون ورودی در رشته زیست و شیمی لازم باشد.

کلام آخر

تحصیل پزشکی در صربستان در یکی از برترین دانشگاه های این کشور می تواند بسیار مفید باشد. بلگراد به عنوان پایتخت صربستان مکان اصلی برای تحصیل است، جایی که دانشجویان به دانشگاه دولتی بلگراد می روند. زندگی دانشجویی در بلگراد طیف وسیعی از فرصت ها را برای تحصیل و همچنین اجتماعی شدن و کار ارائه می دهد. همچنین به بسیاری از مقاصد در اروپا مانند پاریس، پراگ، برلین بسیار نزدیک خواهید بود – همه آنها با قطار یا پروازهای ارزان قابل دسترسی هستند.

 

سوالات متداول:

۱. آیا تحصیلات عالی در صربستان رایگان است؟

  • شهروندان صربستان می توانند در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان تحصیل کنند. این در حالی است که شهریه برای دانشجویان خارجی کم است. هزینه های تحصیل در مدارس خصوصی متفاوت است.

۲. چند مدرسه در صربستان وجود دارد؟

  • در مجموع ۱۷۴۸ (۹۸.۷%) مدرسه دولتی و ۲۳ (۱.۳%) مدرسه خصوصی (همه سطوح تحصیلی) وجود دارد. تحصیل به مدت ۹ سال از سن ۷ سالگی (حداقل ۶ سال) اجباری بوده و رایگان است. یک آزمون سراسری در ریاضیات و صربی وجود دارد که برای ثبت نام در دبیرستان اجباری است.

۳. چند دانشگاه در صربستان وجود دارد؟

  • ۱۷دانشگاه در صربستان وجود دارد (هشت دانشگاه دولتی با تعداد کل ۸۵ دانشکده و ۹ دانشگاه خصوصی با ۵۱ دانشکده).

۴. آیا صربستان جزو اتحادیه اروپا است؟

  • صربستان در ۲۲ دسامبر ۲۰۰۹ رسماً برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست داد. مذاکرات الحاق در حال حاضر ادامه دارد. انتظار می رود صربستان مذاکرات خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ تکمیل کند واین کشور اجازه پیدا کند تا سال ۲۰۲۵ به اتحادیه بپیوندد.

۵. آیا صربستان یک کشور توسعه یافته است؟

  • صربستان یک اقتصاد با درآمد متوسط ​​بالا است و در حوزه شاخص توسعه انسانی در رتبه ۶۴ قرار دارد. این یک جمهوری قانون اساسی پارلمانی واحد، عضو سازمان ملل متحد، شورای اروپا، OSCE، PfP، BSEC، CEFTA است و به WTO ملحق شده است.
به این نوشته امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *