اسلوونی

شرایط تحصیل دکتری در اسلوونی

اسلوونی کشوری کوچک اما پیشرفته و مدرن در قلب اروپا و عضو اتحادیه اروپا است که همواره برای ارزش هایی مانند ایجاد فرصت های تحصیلی برابر، دستاوردهای آکادمیک و پژوهشی، ایجاد انگیزه در دانشجویان، ارائه آموزش عالی با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی در تلاش است و در تحقق این اهداف بسیار موفق بوده است. سیستم آموزش عالی و دانشگاهی اسلوونی در سطح جهانی مطرح شده و دانشجویان بین المللی زیادی را هر ساله به خود جذب می کند. این کشور زیبا و دوست داشتنی که یک سوم مساحتش با جنگل های سبز و انبوه پوشیده شده، طیف متنوعی از رشته های دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می دهد که باعث شده تجربه ای بی نظیر و ارزشمند برای دانشجویان دکتری که به این کشور مهاجرت تحصیلی کرده اند، ایجاد کند. در این مطلب راهنمای جامع و کاربردی تحصیل دکتری در اسلوونی ارائه شده که پاسخگوی تمامی سوالات شماست.

مزیت های تحصیل دکتری در اسلوونی

در سال های اخیر، آموزش عالی و دانشگاهی در اسلوونی رشد چشمگیری داشته و پیشرفت های بسیاری حاصل شده است. سیستم آموزشی این کشور به سمت جهانی شدن پیش رفته و تغییرات ساختاری، توسعه نهادی و اجرایی سریعی را تجربه کرده است. در نتیجه این کشور به یک مقصد تحصیلی ایده آل در اروپا تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از 2000 دانشجوی بین المللی در دانشگاه های اسلوونی به تحصیل مشغول هستند و 10 درصد دانشجویان بین المللی را دانشجویان دکتری تشکیل می دهند. و اما در ادامه چند دلیل اصلی که اسلوونی یک مقصد تحصیلی محبوب در نظر گرفته می شود، لیست شده است:

  • هزینه تحصیل مقرون به صرفه:

تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان بین المللی کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا باشند در اسلوونی رایگان است اما تحصیل در اسلوونی حتی برای دانشجویان غیر از اتحادیه اروپا که ملزم به پرداخت شهریه دانشگاه هستند نیز بسیار مقرون به صرفه است. با توجه به مقطع تحصیلی شهریه سالانه دانشگاه های اسلوونی بین 2000 تا 15000 یورو است. همچنین هزینه های زندگی بسیار کم است و با ماهی 400 یورو می توانید زندگی ایده آلی را در این کشور تجربه کنید.

  • تحصیل و زندگی در اسلوونی با زبان انگلیسی:

شما نیازی به یادگیری زبان کشور اسلوونی (زبان اسلوونیایی) ندارید زیرا در محیط دانشگاه به زبان انگلیسی تحصیل و فعالیت می کنید و برای زندگی در این کشور نیز به مشکل زبان برنمی خورید زیرا اکثر افراد زیر 40 سال در اسلوونی به زبان انگلیسی مسلط هستند و می توانید با زبان انگلیسی با مردم این کشور ارتباط برقرار کنید.

  • زیبایی بی نظیر کشور اسلوونی:

اگر به طبیعت علاقه داشته باشید، این کشور بهترین مقصد برای شماست. زیبایی طبیعی و تنوع حیات وحش در اسلوونی شهرت جهانی دارد. در زمان تحصیل در اسلوونی می توانید از زیبایی و جاذبه های توریستی و غذاهای جذاب این کشور لذت ببرید. می توانید در پارک ها و جنگل های انبوهش قدم بزنید، از دریاچه بلد دیدن کنید، غار Postojna را کاوش کنید، در امتداد تنگه تاریخی Soteska Vintgar قدم بزنید، از کوه Triglav بالا بروید یا از قدیمی‌ترین درخت انگور جهان در Maribor دیدن کنید.

دوره دکتری در اسلوونی

دانشگاه های اسلوونی نیز مانند سایر کشورهای اروپایی از فرایند Bologna پیروی می کنند. بنابراین رشته های دانشگاهی در این کشور در 3 مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود که دکتری سومین سطح و بالاترین مدرک دانشگاهی محسوب می شود.

دوره های دکتری در اسلوونی به دانشجویان این فرصت را می دهد که در حوزه تخصصی خود به شناخت عمیق تری از مفاهیم نظری دست یابند، مهارت های لازم برای مدیریت چالش ها و موقعیت های حرفه ای سخت را بدست آورند و با تمرکز ویژه روی پروژه تحقیقاتی در زمینه حرفه ای خود کار کنند. راه حل های جدید را امتحان کرده و ایده های خلاقانه را بیازمایند. همچنین توسعه قابلیت های مانند تفکر انتقادی و سیستمی که جز ضروری فعالیت های پژوهشی است را بدست آورند.

برنامه های دکتری در دانشگاه های اسلوونی 4 سال است و شامل 60 تا 120 واحد درسی با تمرکز بر روی پروژه های تحقیقاتی می شود. که در نهایت دانشجو با ارائه پایان نامه دکتری دوره خود را با موفقیت به اتمام می رساند. به دلیل اینکه تحصیل به زبان انگلیسی بوده مدرک دکتری یا PhD دانشگاه های اسلوونی به زبان انگلیسی صادر می شود که یک مدرک بین المللی معتبر در سراسر جهان محسوب می شود.

دانشجویان دکتری در اسلوونی

دانشجویان دکتری در اسلوونی می توانند به دو صورت تمام وقت یا نیمه وقت به تحصیل مشغول شوند. اگر دانشجویی شاغل نباشد، طبق مقررات این کشور، از بیمه درمانی و سایر مزایا مانند یارانه غذای دانشجویی، حمل و نقل و بورسیه تحصیلی برخوردار می شود. دانشجویان شاغل نیز حقوق ویژه ای دریافت می کنند.

دو طرح اصلی برای دانشجویان دکتری در اسلوونی سازماندهی شده است که عبارتند از: پژوهشگران جوان و پژوهشگران جوان اقتصاد. طبق این طرح ها محققان جوان همزمان با تحصیل در مقطع دکتری می توانند در موسسات تحقیقاتی کار کنند. برنامه استخدامی آنها حدود 3 سال و نیم است و حقوق و مزایا دریافت می کنند.

سیستم نظارتی و ارزیابی دانشجویان دکتری در اسلوونی

دانشگاه های اسلوونی که رشته های دکتری را ارائه می دهند معمولا یک نهاد ویژه برای برنامه ریزی، هماهنگی، سازماندهی و پذیرش فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی دانشجویان دارند. این شورا مسئول هماهنگی فعالیت های آکادمیک و تحقیقاتی دانشجویان دکتری است. هر دانشجوی دکتری در اسلوونی یک سوپروایزر و یک منتور دارد که به او در انجام تحقیقات مشاوره می دهند.

موضوع پایان نامه دکتری باید توسط کمیسیون مربوطه ارزیابی شود و به تایید سنای آن موسسه آموزشی برسد. در نهایت دانشجویان دکتری باید از پایان نامه خود در برابر کمیسیون و یکی از اعضای اصلی موسسه دفاع کنند. توجه داشته باشید که سیستم ارزیابی و نمره دهی در اسلوونی براساس نمره 10 است یعنی نمره 10 بالاترین نمره و 6 حداقل نمره مورد قبول محسوب می شود. در پایان دوره دکتری، دانشجویان نتیجه پایان نامه پژوهشی خود را در قالب یک مقاله آکادمیک در ژورنال های معتبر بین المللی تحت نظارت SCI یا SSCI منتشر می کنند.

شرایط پذیرش دکتری در اسلوونی

شرط اصلی پذیرش در رشته های دکتری در اسلوونی، داشتن مدرک معتبر و رسمی کارشناسی ارشد است. در فرایند گزینش، دانشگاه های اسلوونی به میانگین نمره کسب شده در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین دستاوردهای تحقیقاتی و آکادمیک متقاضی توجه می کنند. همچنین پروپوزال و طرح تحقیقاتی شما به عنوان هدف دقیق از مطالعه دوره دکتری انتخابی بسیار اهمیت دارد. همچنین ارائه مقالات آکادمیک منتشر شده، تجربه های کاری مرتبط و غیره می تواند امتیازات ویژه برای اخذ پذیرش دکتری در اسلوونی باشد.

هر ساله فراخوان ثبت نام توسط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در اسلوونی منتشر می شود که شامل اطلاعات کلی در مورد شرایط پذیرش، ددلاین اپلای و فرصت های تحصیلی دکتری است.

در نهایت هم باید به این نکته اشاره داشت که به دلیل اینکه تحصیل به زبان انگلیسی است، متقاضی پذیرش دکتری در اسلوونی باید مهارت کافی در زبان انگلیسی داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای اپلای رشته های دکتری در اسلوونی

جهت اخذ پذیرش دکتری در دانشگاه های اسلوونی باید بصورت آنلاین درخواست و مدارک خود را اپلای کنید که این فرایند یا از طریق پورتال رسمی این کشور و یا وبسایت دانشگاه ها انجام می شود. بعد از انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه در پورتال و یا وبسایت دانشگاه ثبت نام کنید، اپلیکیشن فرم را تکمیل کرده و کپی الکترونیک مدارک به همراه ترجمه های آن را آپلود نمایید.

لیست کلی مدارک مورد نیاز در زمان اپلای عبارتند از:

  • مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی
  • رزومه یا CV که در آن سوابق تحصیلی و شغلی ذکر شده باشد
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • کپی پاسپورت
  • پروپوزال تحقیق دکتری
  • مدرک زبان انگلیسی
  • توصیه نامه
  • رسید پرداخت اپلیکیشن فی

ددلاین اپلای در دانشگاه های اسلوونی

شروع ترم تحصیلی و اینتیک دانشگاه های اسلوونی ماه اکتبر است. در نتیجه ددلاین اپلای برای دانشگاه های این کشور ماه آگوست تا نهایتا سپتامبر است. از آنجاییکه شروع ارسال درخواست پذیرش در دانشگاه های اسلوونی از ماه فوریه تا نهایتا مارس آغاز می شود، توصیه می شود متقاضیان دریافت پذیرش دکتری از ایران هر چه سریعتر برای پذیرش اقدام کنند.

دانشگاه های اسلوونی برای تحصیل دکتری

بیش از 32 دانشگاه، کالج و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی در اسلوونی وجود دارد که وظیفه ارائه تحصیلات تکمیلی را بر عهده دارند. تمامی دانشگاه های برتر این کشور رشته های دکتری را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند که فرصت ویژه ای برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. برای مشاهده لیست کامل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در اسلوونی به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: لیست دانشگاه های اسلوونی

و اما قدیمی ترین، بهترین و معروف ترین دانشگاه اسلوونی برای تحصیل دکتری، دانشگاه لیوبلیانا (University of Ljubljana) است. این دانشگاه به عنوان یک موسسه تحقیقاتی مشهور در سطح بین المللی فعالیت می کند. در دانشگاه لیوبلیانا 21 رشته دکتری در تمامی حوزه های علمی و تخصصی ارائه می شود. این دانشگاه با آموزش پژوهشگران دکتری در خط مقدم پیشرفت ها و دستاوردهای علمی بین المللی قرار دارد. همچنین تبادلات علمی و پژوهشی گسترده ای با سایر دانشگاه های برتر جهان دارد که مزیت بزرگی برای دانشجویان دکتریی این دانشگاه محسوب می شود. اگر روحیه یادگیری، ایده های خلاقانه و انجام تحقیق و پژوهش در یکی از فعال ترین و معروف ترین موسسات تحقیقاتی دنیا را دارید می توانید به جامعه محققان دانشگاه لیوبلیانا بپیوندید. لینک رسمی دانشگاه برای مقطع دکتری در ادامه آمده است:

https://www.uni-lj.si/study/doctoral

و اما در ادامه لیست برترین دانشگاه های اسلوونی را برای تحصیل دکتری مشاهده می کنید که این دانشگاه ها در بین دانشجویان بین المللی بسیار محبوب هستند:

  • دانشگاه ماریبور (University of Maribor)
  • دانشکده بازرگانی DOBA (DOBA Business School)
  • دانشکده بازرگانی ERUDIO (ERUDIO Business School)
  • دانشگاه لیوبلیانا (University of Ljubljana)
  • دانشگاه نوا گوریکا (University of Nova Gorica)
  • دانشگاه پریمورسکا (University of Primorska)
  • دانشگاه بین المللی برای مطالعات اجتماعی و بازرگانی (International School for Social and Business Studies)

هزینه تحصیل دکتری در اسلوونی

شهریه رشته های دکتری در دانشگاه های اسلوونی از 3000 تا 12000 یورو است. همچنین هزینه زندگی در این کشور نیز ماهانه بین 400 تا 700 یورو است. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که دولت و دانشگاه های اسلوونی طیفی از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های تحصیل را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند و هدف آنها جذب دانشجویان بین المللی به دانشگاه های این کشور است.

آخرین و جدیدترین اطلاعات در مورد بورسیه های دکتری در اسلوونی به همراه شرایط پذیرش آنها را می توانید از وبسایت های دانشگاه های اسلوونی بدست آورید و یا از کارشناسان پذیرش موسسه آوات تماس جویا شوید.

رشته های دکتری در اسلوونی

دانشگاه های اسلوونی طیف متنوعی از رشته های دکتری را ارائه می دهند که با جستجو در وبسایت دانشگاه های این کشور می توانید رشته مورد علاقه خود را پیدا کنید. جالب است بدانید که رشته های مدیریت، اقتصاد، تجارت، فناوری اطلاعات، حقوق، روانشناسی و جامعه شناسی، فلسفه و علوم کامپیوتر جز محبوب ترین رشته ها برای ادامه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در اسلوونی است. در جدول زیر برخی از بهترین رشته های دکتری در دانشگاه های اسلوونی را مشاهده می کنید:

رشته دکتری نام دانشگاه
شیمی (PhD in Chemical Sciences) University of Ljubljana
آمار (PhD in Statistics) University of Ljubljana
جامعه شناسی (PhD in Humanities and Social Sciences) University of Ljubljana
معماری (PhD in Architecture) University of Ljubljana
فیزیک (Ph.D. in Physics) University of Maribor
آموزش مهندسی (Ph.D. in Engineering Education) University of Maribor
ریاضیات University of Maribor
دانش مدیریت International School for Social and Business studies
اقتصاد و دولت University of Ljubljana
زیست پزشکی (Biomedicine) University of Ljubljana
کامپیوتر و علم اطلاعات University of Ljubljana
مهندسی برق University of Ljubljana
بیوساینس (Biosciences) University of Ljubljana
محیط زیست (Built Environment) University of Ljubljana
محافظت از محیط زیست University of Ljubljana
کشاورزی University of Ljubljana

 

جمع بندی

کشور زیبای اسلوونی در قلب اروپا قرار دارد و اگرچه کشوری کوچک محسوب می شود اما در تمامی جنبه ها از جمله سیستم آموزش عالی و دانشگاهی پیشرفت های چشمگیری داشته و به استانداردهای جهانی رسیده است بنابراین این کشور به یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در اروپا تبدیل شده است. 10 درصد از دانشجویان بین المللی در اسلوونی مشغول به تحصیل در دوره های دکتری هستند. دانشگاه های برتر این کشور مانند دانشگاه لیوبلیانا که جز دانشگاه های برتر جهان محسوب می شوند رشته های دکتری را در طیف متنوعی به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

هزینه تحصیل در اسلوونی برای دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه است و همچنین به دانشجویان دکتری مزایای زیادی از جمله ایجاد فرصت های شغلی تحقیقاتی، یارانه غذا و حمل و نقل و بورسیه های تحصیلی ارائه می شود. مدرک دکتریی دانشگاه های اسلوونی در تمامی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده و اعتبار بین المللی دارد. اگر علاقه به تحصیل دکتری در اسلوونی دارید در اسرع وقت برای اخذ پذیرش اقدام کنید. ددلاین دانشگاه های این کشور معمولا ماه مارس است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *