فنلاند

شرایط تحصیل دکتری در فنلاند

فنلاند کشور زیبا با مناظر طبیعی فوق العاده به عنوان بخشی از اروپای شمالی و شبه جزیره اسکاندیناوی، فرصتی بی نظیر را برای تحصیلات پیشرفته و تحقیقات پیشرو در سطح جهانی برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارند، فراهم کرده است. فنلاند به عنوان یکی از امن ترین کشورهای جهان با امکانات رفاهی عمومی و دانشگاه های برتر بین المللی به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان دکترا تبدیل شده است. در این مطلب راهنمای جامع و کاربردی در مورد تمامی جنبه های تحصیل دکترا در فنلاند قرار دارد که به تمامی سوالات شما برای اخذ تصمیم دقیق در این مسیر کمک خواهد کرد.

مزیت های تحصیل دکترا در فنلاند

مناظر شگفت انگیز، شهرهای امن و کیفیت بالای زندگی در فنلاند باعث جذب دانشجویان بین المللی شده است. جالب است بدانید که پایتخت فنلاند به عنوان امن ترین شهر جهان شناخته شده است. اما نکته مهم اینجاست که فنلاندی ها اکثرا به زبان انگلیسی صحبت می کنند و تمامی رشته های دانشگاهی در مقطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های فنلاند به زبان انگلیسی ارائه می شود. سایر مزیت های تحصیل دکترا در فنلاند عبارتند از:

  • تحصیل رایگان: صرف نظر از ملیت، دانشجویان بین المللی برای تحصیل دکترا در فنلاند نباید هزینه ای را پرداخت کنند. البته برخی از دانشگاه ها برای برخی از رشته های دکترا شهریه تحصیلی از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند که با توجه به طیف وسیع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی، هزینه تحصیل دکترا در فنلاند قابل توجه نخواهد بود.
  • تحقیق و توسعه: با پیوستن به حوزه های تحقیقاتی در دانشگاه های فنلاند، دانش، تخصص و مهارت های خود را ارتقا دهید. سیستم آموزشی و پژوهشی فنلاند یکی از بهترین سیستم های آموزشی در اروپا است.
  • دسترسی آسان به کار حرفه ای بعد از فارغ التحصیلی: دانشجویان بین المللی می توانند بعد از فارغ التحصیلی ویزای خود را تمدید کرده و برای انجام کار و فعالیت های حرفه ای و آکادمیک در فنلاند اقامت داشته باشند.
  • تجربه ای بی نظیر: زندگی در فنلاند تجربه ای بی نظیر است. می توانید شفق شمالی را بین سپتامبر و مارس بارها در فنلاند ببینید و از دیدن این شاهکار طبیعی استثنایی بی نهایت لذت ببرید.

اطلاعات کلی تحصیل دکترا در فنلاند در یک نگاه

تعداد دانشگاه های فنلاند برای تحصیل دکترا 22
تعداد رشته های دکترا در دانشگاه های فنلاند 138
برترین و قدیمی ترین دانشگاه فنلاند دانشگاه هلسینکی – University of Helsinki
تعداد دانشجویان بین المللی فنلاند بیش از 24 هزار
طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند 2 تا 4 سال
ترم تحصیلی در فنلاند سپتامبر تا ژوئن
شهریه تحصیل دکترا در فنلاند بدون هزینه تا نهایتا 9 هزار و 347 یورو در سال
بورسیه تحصیلی یا فاند در دسترس

دانشگاه های فنلاند برای تحصیل دکترا

دو نوع دانشگاه در فنلاند وجود دارد: دانشگاه های آکادمیک و دانشگاه های علمی کاربردی. 22 دانشگاه در فنلاند جز دانشگاه های علمی کاربردی هستند که دوره های دکترا را ارائه نمی دهد فقط رشته هایی در مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس دارند. سایر دانشگاه های فنلاند طیف گسترده ای از رشته های دکترا را ارائه می دهد که 13 دانشگاه آن جز بهترین دانشگاه های فنلاند رتبه بندی می شوند. پس شما به عنوان متقاضی تحصیل در مقطع دکترا باید برای دانشگاه های آکادمیک استاندارد در فنلاند اپلای کنید.

لیست کامل دانشگاه های فنلاند به همراه رتبه بندی جهانی و معرفی بهترین دانشگاه های این کشور را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

لینک مقاله: لیست دانشگاه های فنلاند

در جدول زیر رتبه بندی جهانی QS 10 دانشگاه برتر فنلاند ارائه شده است. این دانشگاه ها بخصوص دانشگاه آلتو، هلسینکی، تامپره و دانشگاه اقتصاد و مدیریت بازرگانی تورکو جز بهترین دانشگاه های فنلاند برای تحصیل دکترا هستند. در این دانشگاه های می توانید برای رشته های دکترا را بصورت فول فاند اپلای کنید.

نام دانشگاه رتبه بندی جهانی براساس QS و THE
دانشگاه هلسینکی – University of Helsinki 101
دانشگاه آلتو – Aalto University 116
دانشگاه فناوری لاپنرانتا – Lappeenranta University of Technology 251
دانشگاه اولو – University of Oulu 392
دانشگاه تامپره – Tampere University 451
دانشگاه تورکو – University of Turku 291
دانشگاه واسا – University of Vaasa 401
دانشگاه Åbo Akademi 601
دانشگاه Jyväskylä 347
دانشگاه فنلاند شرقی – University of Eastern Finland 501

مدرک دکترا در فنلاند

مدرک دکترا که به آن doctor of philosophy و به اختصار به آن Ph.D. گفته می شود برای افرادی مناسب است که تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد به پایان رسانده اند و قصد دارند در زمینه تخصصی و تحصیلی خود به تحقیق و پژوهش بیشتر بپردازند. دوره های دکترا در فنلاند باتوجه به نوع مدرک دانشگاهی بین 2 تا 4 سال طول می کشد. دانشجویانی که به تحصیل کارشناسی ارشد در فنلاند پرداخته اند براحتی می توانند تحصیلات خود را در مقطع دکترا در این کشور ادامه دهند.

بهترین رشته های دکترا در دانشگاه های فنلاند

انتخاب رشته برای تحصیل در مقطع دکترا بستگی به سابقه تحصیلی شما در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس دارد و خوشبختانه بدلیل اینکه دانشگاه های فنلاند طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی را در مقطع دکترا ارائه می دهند می توانید از این نظر اطمینان داشته باشید که رشته مورد علاقه خود را در بین رشته های موجود پیدا خواهید کرد. در ادامه چند دوره آموزشی دکترا که جز محبوب ترین و معروف ترین دوره های دکترا در فنلاند است، فهرست شده است:

نام دانشگاه رشته تحصیلی تاریخ شروع طول دوره تحصیل نحوه ارائه
دانشگاه واسا – University of Vaasa طیف گسترده ای از رشته های دکترا ژانویه 4 تا 6 سال تمام وقت – نیمه وقت – حضوری و آنلاین
دانشگاه هنر هلسینکی دکترای تحقیقات هنر و هنرهای نمایشی ژانویه 4 سال تمام وقت و حضوری
دانشگاه دفاع ملی دکترای علوم نظامی تمام وقت و حضوری
دانشگاه هنر هلسینکی دکترای موسیقی ژانویه 4 سال تمام وقت و حضوری
دانشگاه هنر هلسینکی دکترای هنری های تجسمی ژانویه 4 سال تمام وقت و حضوری

انواع مدرک دکترا در فنلاند

دو نوع مدرک دکترا توسط دانشگاه های فنلاند اعطا می شود: مدرک دکترا ملی national doctoral programme که رایج است و مدرک دکترا تحقیقاتی استاندارد standard research PhD. رشته های دکترا ملی برای گردهم آوردن محققین هر رشته در سراسر کشور طراحی شده است و رشته دکترای تحقیقاتی مشابه سایر کشورها به این نحو است که دانشجو طرح و موضوع تحقیقاتی خود را پیشنهاد می دهد و به او بودجه و امکانات برای پیشبرد تحقیقش داده می شود.

سال تحصیلی در فنلاند از ماه آگوست آغاز می شود و در جولای به پایان می رسد. ترم های ورودی یا اینتیک ترم پاییز و ترم بهار هستند یعنی ماه ژانویه و ماه آگوست.

در طول تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه های فنلاند معمولا استادی به عنوان سوپروایزر برای شما انتخاب می شود که استاد راهنمای شما در طول تحصیل است. همچنین اگر رشته شما مرتبط به بحث های صنعتی باشد ممکن است توسط سازمان های مختلف از خارج دانشگاه نیز مورد حمایت قرار بگیرید. بعلاوه ممکن است شما دوره دکترای تحقیقاتی خود را بطور مشترک پیش ببرید. این موارد همگی به نوع رشته شما و حوزه تحقیقاتی بستگی دارد. بعد از انتخاب دانشگاه و رشته می توانید تمامی جزئیات را از صفحه مربوط به رشته در وبسایت دانشگاه مشاهده نمایید.

هزینه تحصیل دکترا در فنلاند

سیستم آموزش عالی و دانشگاه های فنلاند سیاست دسترسی به آموزش را برای همه در پیش گرفته اند. بنابراین همواره در تلاش هستند که هزینه های تحصیل را برای دانشجویان بخصوص دانشجویان بین المللی کاهش دهند. در حال حاضر ارائه رشته های دکترا در فنلاند برای تمامی دانشجویان رایگان است. البته دانشجویان بین المللی که از کشورهای بغیر از کشورهای اروپایی برای تحصیل لیسانس و فوق لیسانس در فنلاند هستند باید مبلغی را به عنوان شهریه سالانه پرداخت نمایند اما برای دانشجویان دکترا معمولا رشته های دکترا فول فاند وجود دارد که دانشجو نباید هزینه ای را برای تحصیل پرداخت کند. اما بطور کلی شهریه دانشگاه های فنلاند بین 5000 تا 18000 یورو برای دانشجویان بین المللی است.

هزینه های زندگی در فنلاند باتوجه به شهر محل اقامت می تواند بین 700 تا 900 یورو در ماه باشد. همچنین دانشجویان باید هزینه اتحادیه دانشجویی را نیز که سالی 80 تا 100 یورو است را نیز پرداخت کنند.

بورسیه تحصیلی برای تحصیل دکترا در فنلاند

طیف گسترده ای کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه های تحصیلی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در حین تحصیل دکترا در فنلاند وجود دارد. برخی از بورسیه های موجود عبارتند از:

  • بورسیه های آژانس ملی آموزش فنلاند که به آن Finnish National Agency for Education (EDUFI) گفته می شود و برای دانشجویان دکتری از همه کشورها آزاد است، 1900 یورو در ماه برای 3 تا 12 ماه ارائه می دهد.
  • کمک هزینه فولبرایت Fulbright Grants که 1000 تا 1500 یورو در ماه به مدت 9 ماه به دانشجویان در فنلاند ارائه می شود.

شرایط اخذ پذیرش دکتر در دانشگاه های فنلاند

برای اینکه بتوانید در یک دوره دکترا در دانشگاه های فنلاند پذیرش بگیرید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • مدرک تحصیلی فوق لیسانس مرتبط
  • موضوع تحقیق یا استادی پلن یا انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV
  • مقالات منتشر شده
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل
  • سه توصیه نامه یا ریکامندیشن

نکته: باید توجه داشت که شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرش دکترا در فنلاند بسیار به رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید بستگی دارد.

فرایند پذیرش دکترا از دانشگاه های فنلاند

فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های فنلاند برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

  1. انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه
  2. فراهم کردن شرایط پذیرش و آماده کردن مدارک لازم
  3. اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه
  4. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  5. اپلای برای ویزای دانشجویی
  6. دریافت ویزای دانشجویی یا ویزای تحصیلی فنلاند

نکته: در مورد چگونگی اپلای برای دانشگاه های فنلاند باید این توضیح را اضافه کرد که بعد از انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه، وارد صفحه اپلای می شوید و بصورت آنلاین درخواست پذیرش را سابمیت می کنید. بدین منظور باید اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست را با جزئیات تکمیل کنید و سپس فایل های پی دی اف مدارک مورد نیاز به همراه ترجمه آنها را در محل مشخص شده آپلود نمایید و قبل از سابمیت نهایی اپلیکیشن فی پرداخت کنید.

ددلاین اپلای دانشگاه های فنلاند

دانشگاه های فنلاند ددلاین دقیقی ندارند. جهت اخذ پذیرش در دوره های دکترا باید بین اوایل ماه دسامبر تا نهایتا اواسط ماه ژانویه اپلای کنید. برای اطلاع از ددلاین دقیق اپلای باید بعد از انتخاب دانشگاه و رشته، به صفحه رسمی رشته انتخابی خود در وبسایت دانشگاه مراجعه نمایید. همچنین می توانید تاریخ دقیق برای ارسال درخواست پذیرش خود را از کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی آوات جویا شوید. معمولا آخرین فرصت ارسال درخواست پذیرش برای ترم تحصیلی سپتامبر، اواسط ماه مارس و برای ترم تحصیلی ژانویه، اواخر ماه سپتامبر است.

جمع بندی

فنلاند یکی از مناسب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است زیرا این کشور یکی از امن ترین کشورهای جهان است و تحصیل در این کشور تجربه ای شگفت انگیز برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. اکثر دانشگاه های فنلاند رشته های دانشگاهی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی مناسب برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. بیشتر دانشگاه های بین المللی این کشور جز رتبه های برتر جهانی هستند و مدرک آنها دارای اعتبار بین المللی در تمامی کشورهای دنیا است. دریافت مدرک بین المللی از یک دانشگاه معتبر جهانی در فنلاند می تواند مسیری مطمئن برای آینده ی شغلی درخشان باشد. پس اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی دارید حتما لیست دانشگاه های فنلاند را بررسی کنید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *