هند

شرایط تحصیل دندانپزشکی در هندوستان

تحصیل دندانپزشکی در هندوستان

تحصیل دندانپزشکی در هندوستان مزایای بسیاری برای متقاضیان خواهد داشت. از آنجایی که کشور هند یکی از برترین قدرت‌های اقتصادی در جهان به شمار می‌آید و شرایط بسیار ویژه‌ای پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان به وجود خواهد آمد. از این رو بسیاری از افراد در سراسر دنیا، این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

از جمله مزایایی که تحصیل دندانپزشکی در هندوستان دارد، تنوع بسیار زیاد کالج‌ها و دانشکده‌های دندانپزشکی است. علاوه بر این تحصیل در این کشور علاوه بر پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی، شرایط بسیار ساده‌تری برای اخذ ویزای دانشجویی و در نهایت مهاجرت به این کشور بسیار زیبا را دارد.

در ادامه‌ی این مقاله ما قصد داریم تمامی موارد مهمی که در مورد تحصیل دندانپزشکی در هندوستان باید بدانید را برای شما بگوئیم. پس تا انتها با ما همراه باشید:

تحصیل دندانپزشکی در هندوستان

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، کشور هندوستان یکی از محبوب‌ترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی تبدیل شده است. دلیل این محبوبیت در بین دانشجویان ایرانی، شرایط بسیار سخت و رقابت بالا بین متقاضیان این رشته در کشور ایران است. این کشور قوانین ساده‌تری را برای دانشجویان فراهم کرده است و از این رو مورد توجه قرار گرفته است.

از دیگر مزایای تحصیل دندانپزشکی در هندوستان، ارزان‌تر بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکایی است. علاوه بر این سطح آموزشی این کشور، با برترین کشورها در دنیا رقابت می‌ند. جالب است بدانید که برخی از دانشگاه‌های مختص تحصیل در رشته دندانپزشکی، جزو برترین دانشگاه‌های دنیا هستند!

مقاله پیشنهادی: تحصیل پزشکی در هندوستان

گرفتن پذیرش برای تحصیل رشته دندانپزشکی در هند

یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های رشته‌های پزشکی، رشته دندانپزشکی است. همان‌طور که بالاتر به این نکته اشاره شد، گرفتن پذیرش برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هندوستان، به نسبت سایر کشورها فرایند ساده‌تری دارد.

چند مورد بسیار مهم برای ثبت‌نام در کالج‌ها و یا دانشگاه‌های کشور هند برای تحصیل در این رشته، داشتن دیپلم مقطع دبیرستان در رشته‌ی ریاضی و یا علوم تجربی با داشتن نمرات بالا در دروسی مثل زیست شناسی، فیزیک و شیمی است.

دانشجویان برای گرفتن پذیرش نیاز به شرکت در یک آزمون ورودی به اسم NEET یا National Eligibility cum Entrance Test دارند. این آزمون در مجموع ۱۸۰ سوال دارد که در آن 45 سوال فیزیک،۴۵ سوال شیمی و ۹۰ سوال زیست شناسی مطرح شده است. هر پاسخ درست 4 نمره و هر پاسخ اشتباه، 4 نمره منفی دارد. در صورتی نمره قبولی در این آزمون را دریافت خواهید کرد که حداقل نمره 720 را دریافت کرده باشید.

لازم به ذکر است که این رشته در کشور هندوستان و در بین دانشجویان بومی این کشور هم بسیار محبوب می‌باشد. در حالی که 85 درصد داوطلبان تحصیل در این رشته بومی و تنها 15 درصد دانشجوهای بین‌المللی هستند. از این رو شانس قبولی در این آزمون و گرفتن پذیرش به شانس و بالا بودن معلومات عمومی شما دارد.

طول دوره‌های تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور هند

تحصیل مقطع کارشناسی دندانپزشکی در هند

پس از قبولی در آزمون ورودی پذیرش دانشگاه، اماده شرکت در کلاس‌های مقطع کارشناسی خواهید بود. تحصیل در مقطع کارشناسی رشته دندانپزشکی هندوستان، حدود 3 تا 4 سال است. هزینه‌های تحصیل در این مقطع تحصیلی، حدود 1850 دلار می‌باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دندانپزشکی در هند

تحصیل در این مقطع تحصیلی که تمامی کلاس‌ها هم به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، حدود 1 و نیم تا 2 سال است. شرط قبولی و گرفتن پذیرش در این مقطع، داشتن مدرک IELTS با نمره 5 به بالا و داشتن مدرک کارشناسی با حداقل معدل 14 است. هزینه‌های تحصیل در این مقطع سالانه حدود 4000 هزار دلار می‌باشد.

تحصیل در مقطع دکترای دندانپزشکی در هند

تحصیل در مقطع تحصیلی دکترای دندانپزشکی، حدود 3 تا 5 سال و به زبان انگلیسی می‌باشد. شرط گرفتن پذیرش برای شروع به تحصیل در این مقطع، داشتن مدرک فوق لیسانس با حداقل معدل بالای 15 و داشتن مدرک IELTS با نمره 5 به بالا است. متوسط هزینه‌های تحصیل در این مقطع هم سالانه حدود 6000 دلار می‌باشد.

برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در کشور هندوستان

یکی از نکات بسیار مهمی که در مورد تحصیل دندانپزشکی در هندوستان باید بدانید، انتخاب هوشمندانه‌ی دانشگاه برای ادامه تحصیل است. این انتخاب بسیار مهم است چرا که تمامی هزینه‌های تحصیل از همان ابتدا گرفته می‌شود و امکان تعویض دانشگاه در حین تحصیل را نخواهید داشت.

نکته‌ی بسیار مهم در مورد انتخاب بهترین دانشگاه، در نظر گرفتن شرایط جوی و زندگی در شهری است که دانشگاه در آن قرار گرفته است. برخی از شهرهای کشور هندوستان از بسیاری جهات شرایط مساعدی برای زندگی و اقامت برای ایرانیان ندارد. پس بسیار مهم است که قبل از انتخاب دانشگاه، تمامی معیارهای انتخاب بهترین دانشگاه را برای خود لیست کنید و سپس بر اساس آن، دانشگاه خود را انتخاب کنید.

دانشگاه‌های بسیاری برای تحصیل رشته دندانپزشکی در این کشور وجود دارد. در ادامه برخی از برترین دانشگاه‌ها را معرفی خواهیم کرد:

دانشگاه دندانپزشکی هندی بنارس

دانشگاه دندانپزشکی هندی بنارس، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور است که در سال 1915 تاسیس شده است و در شهر وارانسی واقع شده است. این دانشگاه بیشتر بر مذهب هندو وابسته است و امکان تحصیل در رشته دنداپزشکی برای مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس را دارد.

دانشگاه دندانپزشکی علیگار

داشنگاه علیگار هم دومین دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته دندانپزشکی هندوستان است. این دانشگاه هم بیشتر در مذهب اسلام است و در واقع یک دانشگاه اسلامی به شمار می‌آید. شعبه اصلی این دانشگاه در شهر علیگار است و علاوه بر آن در شهرهای بزرگی مثل آگرا متورا و دهلی‌نو نیز شعباتی دارد.

دانشگاه دهلی

سومین دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، دانشگاه دهلی است که در سال ۱۹۲۲ تاسیس شده است. جالب است بدانید که این دانشگاه سالانه بیش از 5 میلیون دانشجو و فارغ‌التحصیل دارد که این نشان‌دهنده‌ی عظمت و بالا بودن سطح علمی این مرکز علمی می‌باشد.

دانشگاه پنجاب

چهارمین دانشگاه برتر رشته دندانپزشکی در کشور هندوستان، دانشگاه پنجاب است که در اواخر قرن نوزدهم تاسیس شده است. دانشگاه پنجاب دوره‌های آموزشی و برنامه‌های تحصیلی مختلفی را برای تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی از جمله دندانپزشکی درنظر گرفته است. این دانشگاه سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را به نسب سایر دانشگاه‌ها در نظر گرفته است. شرط گرفتن پذیرش در این دانشگاه شرکت در آزمون ورودی است که شانس قبولی در این آزمون حدود 40 تا 50 درصد است!

دانشگاه دندانپزشکی مانیپال

پنجمین دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته دنداپزشکی کشور هندوستان، دانشگاه مانیپال است. این دانشگاه در سال 1995 در شهر گانگتوک تاسیس شده است. جالب است بدانید که دانشگاه دندانپزشکی مانیپال به عنوان یکی از معتبرترین مراکز علمی توسط کمیته‌گران دانشگاهی معتبر در کشور این نیز شناخته می‌شود. البته لازم به ذکر است که هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه بسیار بالاست و به همین خاطر خیلی زیاد مورد توجه عموم مردم قرار نگرفته است و مورد انتخاب قشر مرفه جامعه می‌باشد.

دانشگاه جاداوپور

یکی دیگر موسسات علمی و برترین دانشگاه‌های هندوستان برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، دانشگاه جاداوپور است که در سال ۱۹۹۵ در شهر کلکته تاسیس شده است. این دانشگاه هم توسط مراکز زیر صلاح در ایران هم مورد تائید قرار گرفته است و جزو یکی از برترین دانشگاه‌های جهان نیز به شمار می‌آید.

دانشگاه راجیو گاندی

از دیگر دانشگاه‌های محبوب برای تحصیل در رشته دنداپزشکی، دانشگاه راجیو گاندی است. این دانشگاه در چندین شهر بزرگ هندوستان شعبه دارد و بسیار سطح علمی بالایی دارد. این دانشگاه هم بسیار مورد تائید مراکز زیر صلاح در ایران نیز است و انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای برای تحصیل خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: تحصیل داروسازی در هندوستان

هزینه‌های زندگی در دندانپزشکی هند

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، کشور هند به نسبت موقعیت جغرافیایی که به کشور دارد و شرایط اقتصادی آن، انتخاب بسیار خوبی برای دانشجویان ایرانی می‌تواند باشد. از آن گذشته، کشور هند جزو کشورهایی است که بالاترین سطح علمی را بین برترین کشورهای دنیا دارد و هزینه‌های تحصیل و زندگی در آن، به نسبت کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است. همین نکات باعث شده که دانشجویان بسیاری در سراسر دنیا این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. بالاتر در مورد هزینه‌های تحصیل در این کشور گفته شد.

در مورد هزینه‌های زندگی در کشور هند، نکته‌ی بسیار مهمی وجود دارد. این نکته مهم این است که این کشور، برای دانشجویان رشته دندانپزشکی، امکان اقامت در خوابگاه را فراهم نکرده است. از این رو دانشجویان مسلتزم اجاره‌ی خانه به صورت انفرادی و یا گروهی هستند.

هزینه اجاره خانه یک روزه در منطقه متوسط در کشور هندوستان، بین ۷ هزار تا ۱۲ هزار روپیه است. هزینه‌هایی که برای خورد و خوراک باید در نظر گرفته شده، در ماه حدود 2 تا 3 هزار روپیه می‌باشد. اگر بخواهیم خیلی کلی در این مورد نظر دهیم، سالانه چیزی حدود 4 هزار برای زندگی و امرار معاش در هندوستان نیاز خواهید داشت.

بورسیه تحصیلی در رشته دندانپزشکی

یکی از موارد مهمی که در پایین‌تر آوردن هزینه‌های زندگی و تحصیل بسیار اهمیت دارد، گرفتن بورسیه‌های تحصیلی است. دانشجویی شانس گرفتن بورسیه در رشته‌ی دندانپزشکی را خواهد داشت که بالاترین نمرات را در آزمون ورودی و یا پایان هر مقطع تحصیلی گرفته باشد.

بورسیه‌های متفاوتی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی هندوستان وجود دارد. از جمله بورسیه‌های تحصیلی که در صورتی واجد شرایط بودن می‌توانید دریافت کنید عبارتند از:

  • بورسیه Vahani که تنها 20 دانشجوی برتر شانس گرفتن این بورس را خواهند داشت و تمامی هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجویان را پوشش خواهد داد.
  • بورسیه HDFC Bank Educational Crisis است که حدود 10 هزار تا 25 هزار روپیه در هر سال تحصیل دانشجویان منتخب دریافت خواهند کرد.
  • بورسیه NEST Senior که شامل کمک هزینه‌ی 50 هزار روپیه‌ای از سمت دانشگاه مورد نظر است.
  • بورسیه Dr Abdul Kalam به دانشجویان منتخبی تعلق خواهد گرفت که درآمد پایینی داشته باشند و حدود 20 هزار روپیه سالانه به آنها پرداخت خواهد شد.
  • بورسیه‌های BHEL و FAEA هم شامل دانشجویانی خواهد بود که سابقه اجتماعی و اقتصادی ضعیفی دارند.

مزایا و معایب تحصیل دندانپزشکی در هندوستان

شما اگر بهترین کشور دنیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، خواه ناخواه معایت و مزایای خاص خودش را نیز با خود به همراه خواهد داشت. کشور هندوستان هم از این قاعده مستثنی نیست. چنانچه شما هم مایل باشید این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، باید تمامی جوانب را به خوبی در نظر داشته باشید. در ادامه برخی از مزایا و معابی که تحصیل دندانپزشکی در هندوستان به همراه خواهد داشت را با هم بررسی خواهیم کرد.

مزایای تحصیل در کشور هندوستان

یکی از مزایای تحصیل در این کشور، نزدیک بودن هندوستان از لحاظ جغرافیایی به کشور ایران است. پس دانشجویان با هزینه‌های کمتر و شرایط راحت‌تری امکان رفت و آمد به ایران را خواهند داشت.

از دیگر مزایای انتخاب این کشور برای زندگی و ادامه تحصیل، نزدیک بودن فرهنگ مردم این کشور با فرهنگ کشور ایران است. از این رو دانشجویان پس از ورود به این کشور، با شوک فرهنگی مواجه نخواهند شود و از زندگی در آنجا لذت خواهند برد.

دیگر مزیتی که انتخاب این کشور دارد، رایج بودن زبان انگلیسی و راحت‌تر ارتباط برقرار کردن با سایر مردم است. برای برقراری ارتباط و صحبت کردن و تحصیل کردن، با دشواری‌های یادگیری یک زبان جدید مواجه نخواهید بود و از این گذشته تمامی کلاس‌ها در تمامی مقاطع به زبان انگلیسی خواهد بود.

معایب تحصیل داندانپزشکی در هندوستان

از جمله معایبی که انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل خواهد داشت، آزمون ورودی دانشگاه‌های برتر است. البته این آزمون ورودی به نسبت کنکورهایی که در ایران برگزار می‌شود بسیار ساده‌تر است. ولی خوب همین امر شاید برای برخی‌ از متقاضیان کمی سخت و چالش برانگیز باشد.

یکی دیگر از معایب انتخاب این کشور، جمعیت بسیار بالا و در برخی موارد خیلی خاص در برخی شهرها، تضاد فرهنگی و اعتقاداتی است که ممکن است باب میل خیلی از افراد نباشد. همین امر ممکن است شما را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کند.

دیگر معایبی که این کشور برای ادامه تحصیل دارد، دریافت کل شهریه‌ در ابتدای هر ترم است. این امر شاید برای برخی از دانشجویان مقدور نباشد و آنها را با مشکلات مالی متعددی در ابتدای هر ترم تحصیلی مواجه سازد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *