تحصیلی, یونان

شرایط تحصیل در کشور یونان

شرایط تحصیل در کشور یونان

یونان از جمله مقاصد تحصیلی است که به دلیل وجود مزایای بسیار برای دانشجویان و دانش آموزان بین المللی، کیفیت زندگی بالا، برخورداری از سیستم آموزشی با کیفیت و…، تبدیل به یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در جهان شده است. اگر شما هم به فکر تحصیل در کشور یونان هستید، این مقاله از سایت آوات را حتما مطالعه کنید. با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص شرایط تحصیل در یونان در سال 2022، کسب می کنید.

ما در این مقاله شما را با سیستم آموزشی کشور یونان، هزینه تحصیل در این کشور، شرایط لازم برای تحصیل در آن و… آشنا خواهیم کرد.

نگاهی اجمالی به کشور یونان

یونان، جنوبی ترین کشور واقع شده در اروپا است و دارای یکی از طولانی ترین خطوط ساحلی در اروپا می باشد. این کشور از کوه های ناهموار، جنگل ها و دریاچه ها تشکیل شده. البته در بر گیرنده هزاران جزیره، است.

این کشور در ابتدا، حکومتی سلطنتی داشت، اما در سال 1975 تبدیل به یک جمهوری پارلمانی شد. نخست وزیر در این کشور بیشترین قدرت را دارد و رهبر حزبی است که، بیشترین کرسی را در پارلمان در اختیار دارد.

زندگی خانوادگی، بخش بسیار مهمی از زندگی مردم یونان را، تشکیل می دهد. به اندازه ای که فرزندان حتی بعد از ازدواجشان نیز، با خانواده هایشان زندگی می کنند.

یونانی ها اغلب با طول عمر بالایشان شناخته می شوند و جهان، این موضوع را بیشتر به دلیل رژیم غذایی متنوع یونانی ها که شامل زیتون، روغن زیتون، گوشت بره، ماهی، ماهی مرکب، نخود، مقدار زیادی میوه، سبزیجات و… می داند.

نزدیک به دو سوم مردم ساکن در یونان، در شهرهای بزرگ این کشور زندگی می کنند. آتن، بزرگ ترین شهر یونان است که جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده است.

یک زمانی یونان، از جنگل های بسیار، پوشیده شده بود. اما امروزه جنگل های این کشور تنها در رشته های پیند و رودوپ، مشاهده می شوند.

شرایط کلی تحصیل در کشور یونان

در این بخش قصد داریم شما را با شرایط تحصیل در کشور یونان و سیستم آموزشی این کشور، آشنا کنیم. از این رو تصمیم گرفتیم سیستم آموزشی یونان را در به دو قسمت تقسیم کنید: تحصیل در مدارس و تحصیل در دانشگاه. در ادامه همراه ما باشید تا شرایط کلی تحصیل در این دو بخش تحصیلی را با یکدیگر بررسی کنیم.

تحصیل در مدارس یونانی

دولت یونان، تحصیل در مقاطع پیش از دانشگاه را برای کودکان ساکن در این کشور اجباری کرده است. اجباری بودن این موضوع، باعث شده تا تحصیل در یونان قبل از ورود به دانشگاه رایگان باشد. این یعنی دانش آموزان بین المللی می توانند تحصیل رایگان در یونان را تجربه کنند.

تحصیل در مدارس یونان، خود به بخش های مختلفی تقسیم می شود. در واقع می توانیم تحصیل در مدارس این کشور را به 3 دوره تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تقسیم کنیم.

دوره ابتدایی

کودکان در کشور یونان از سن 6 سالگی تحصیلات در دوره ابتدایی را شروع می کنند. در سال هال اولیه این دوره، به کودکان درس هایی چون نقاشی، موسیقی، کاردستی، ریاضی، علوم تجربی، ورزش، تعلیمات دینی و… آموزش داده می شود. در واقع به مرور زمان هر چه مقطع تحصیلی در این دوره بالاتر برود، کودکان درس های سنگین تر و سخت تری می آموزند. به گونه ای که در سال های آخر، با دروسی چون جامعه شناسی، تاریخ، جغرافیا و… رو به رو می شوند. جدای از درس ها، با بالا رفتن مقاطع تحصیلی، طول ساعات تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش پیدا می کند.

به طور مثال، ساعات آموزشی در کلاس اول ابتدای، 25 ساعت در هفته است. این زمان به تدریج اضافه می شود. به گونه ای که کودکان در کلاس های بالاتر به 28 ساعت در هفته می رسد.

دوره راهنمایی

زمانی که کودکان کلاس ششم را پشت سر می گذارند، وارد دوره راهنمایی می شود. به عبارتی کودکانی که در یونان ساکن اند از سن 12 سالگی تا 15 سالگی، مشغول تحصیل در دوره راهنمایی هستند. در این دوره درس هایی عمومی به دانش آموزان داده می شود. ساعات آموزشی نیز در این مقطع بین 33 تا 35 ساعت در هفته است.

دوره متوسطه

دوره راهنمایی در واقع مقدمه ای برای ورود دوره متوسطه است. متوسطه دوره تحصیلی 3 ساله است که از 15 تا 18 سالگی دانش آموزان را شامل می شود. این دوره شباهت بسیاری به دوره راهنمایی دارد. با این تفاوت که آموزشی که در این دوره به دانش آموزان داده می شود تخصصی تر است. علاوه بر آن، این دوره آمادگی نسبی برای ورود دانش آموزان به دانشگاه، ایجاد می نماید.

تحصیل در دانشگاه های یونانی

سال تحصیلی در دانشگاه های یونانی، از دو ترم 13 هفته ای، تشکیل شده است. در پایان هر ترم نیز امتحانات نهایی در عرض 3 هفته برگزار می شوند. تحصیلات دانشگاهی در یونان نیز مانند تحصیلات دوره مدرسه به سه دوره تقسیم می شوند: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.

دوره کارشناسی

کارشناسی در کشور یونان عموما یک دوره 3 تا 4 ساله است که تحصیل در آن اجباری نیست اما دانشجویان می توانند به صورت رایگان در این مقطع به تحصیل بپردازند. همچنین از خدمات پزشکی رایگان ویژه دانشجویان، بهره مند شوند.

برای شرکت در این دوره، محدودیت سنی وجود دارد. از این رو افرادی که بالای 19 سال سن داشته باشند، نمی توانند در این دوره شرکت کنند. زبان برگزاری کلاس های این دوره، اغلب یونانی است و به ندرت پیش می آید که دوره ای به زبان انگلیسی در این مقطع برگزار شود.

دوره کارشناسی ارشد

در کشور یونان، دوره کارشناسی ارشد دوره ای است که با هدف افزایش تخصص و دانش عمقی دانشجویان وجود دارد. این دوره معمولا 2 سال طول خواهد کشید و زبان برگزاری آن در اکثر رشته ها، یونانی می باشد. اما در این دوره رشته های قابل توجهی هستند که به زبان انگلیسی برگزار می شوند.

تحصیل در دوره  کارشناسی ارشد در  کشور یونان رایگان نیست، اما دانشجویان این دوره نیز می توانند از خدمات پزشکی رایگان استفاده نمایند.

دوره دکتری

دوره دکتری نیز یک دوره 3 ساله است که دانشجویان با پشت سر گذاشتن آن می توانند فارغ التحصیل شوند. دانشجویان این دوره نیز بابت تحصیل باید هزینه بپردازند اما همچنان خدمات پزشکی و بیمه درمانی دولتی در اختیارشان قرار می گیرد.

برخی از دانشگاه های محبوب یونان برای مهاجران به منظور گذراندن تحصیلات دانشگاهی

  • مدرسه کسب و کار آلبا
  • دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن
  • مدرسه حقوق و حکومت اروپا (ELGS)
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه اقتصاد و تجارت آتن
  • دانشگاه پاتراس
  • دانشگاه کرت
  • دانشگاه یونینا
  • دانشگاه پیرئوس
  • و…

شرایط تحصیل در یونان برای مهاجران

تحصیل در یونان برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی، تجربه ای است که در هیچ کجای جهان، نمی توانند آن را تجربه می کنند.

اگر بخواهیم شرایط تحصیلی مهاجران در کشور یونان را با سایر کشور های اروپایی مقایسه کنیم، به سادگی می توانیم بگوییم، تحصیل در این کشور برای آن ها کاملا انخابی مقرون به صرفه است.

دانش آموزان و دانشجویان مهاجر، می توانند در بسیاری از موسسات خصوصی و دولتی یونان که دارای اعتبار بین المللی هستند، مشغول به تحصیل شوند. بین المللی شدن تعداد قابل توجهی از موسسات آموزشی یونان، باعث شده که این کشور، بستر آموزشی فوق العاده مناسبی را برای مهاجران تامین کند.

دانش آموزان و دانشجویان مهاجر، می توانند برای تحصیل به هر یک از شهرهای یونان، نقل مکان کنند. اما بزرگ ترین و محبوب ترین شهرهای دانشجویی یونان برای مهاجران، شهرهای آتن و تسالونیکی می باشند.

مزایای تحصیل در کشور یونان برای مهاجران

تحصیل در یونان، یکی از راه های است که به صورت غیر مستقیم امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت را برای شما فراهم می کند. اگر قصد نقل مکان همیشگی به یونان را داشته باشید، این موضوع بزرگ ترین مزایای تحصیل در این کشور محسوب می شود. اما تحصیل در کشور یونان، مزایای بسیار دیگری نیز به همراه خواهد داشت. مهم ترین مزایایی که باعث می شود دانش آموزان و دانشجویان بسیاری تحصیل در این کشور را انتخاب نمایند، عبارتند از:

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی یا زبان یونانی
  • امکان تحصیل در دانشگاه ها، مدارس و… مختلف یونانی که بعضی از آن ها مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند.
  • امکان تحصیل رایگان در کشور یونان (ویژه برخی مقاطع تحصیلی و برخی از رشته ها)
  • اخذ مدارک بین المللی با فارغ التحصیلی در دانشگاه های یونان
  • امکان ورود به بازار کار یونان یا بازار کار جهانی پس از فارغ التحصیلی در این کشور
  • تحصیل در سیستم آموزشی قوی و با کیفیت
  • زندگی در کشور با استاندارد های زندگی بالا، امکانات رفاهی خوب و…
  • استفاده از تخفیفات دانشجویی برای استفاده از وسایل حمل و نقل، دیدن تئاتر، گالری و…
  • امکان استفاده از خوابگاه ها یا مسکن هایی که موسسات آموزشی این کشور در اختیار دانشجویان و دانش آموزان بین المللی می گذارند.
  • و…

همه این دلایل به خوبی بیان می کنند که چرا یونان به یکی از مقاصد تحصیلی محبوب تبدیل شده است.

شرایط لازم برای تحصیل در یونان برای مهاجران

مهاجرانی که می خواهند در یونان ادامه تحصیل دهند، باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند. این کشور مانند بسیاری از کشور های اروپایی، انواع مختلفی از ویزای تحصیلی را ارائه می دهد. هر یک از ویزا های تحصیلی یونان، شرایط به خصوصی دارند.

برای کسب اطلاعات در این خصوص می توانید مقاله ویزای تحصیلی یونان را مطالعه فرمایید.

اما در بین تمامی آن ها، یک شرط مشترک وجود دارد. آن هم اخذ پذیرش از یک مدرسه، دانشگاه، کالج و… واقع شده در یونان است. از این رو می توان گفت مهم ترین شرط لازم برای تحصیل در یونان، اخذ پذیرش از موسسه آموزشی یونانی می باشد. البته فکر نکنید این تنها شرط موجود است.

سایر شرایط مورد نیاز برای تحصیل مهاجران در کشور یونان، به صورت زیر می باشند:

  • برخوداری از شرایط سنی برای تحصیل در مقطع تحصیلی مد نظرشان
  • داشتن اقامت قانونی در کشور یونان و همچنین وارد شدن به صورت قانونی به این کشور
  • نداشتن سابقه کیفری، سابقه اعتیاد، بیماری های قابل انتقال و…
  • تسلط به سطح مشخصی از زبان انگلیسی
  • برخوداری از منابع مالی کافی برای گذراندن زندگی در یونان و پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور
  • و…

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور یونان

با وجود این که زبان رسمی این کشور، زبان یونانی است، اما دوره های تحصیلی بسیاری در این کشور به زبان انگلیسی برگزار می شود. البته این به معنی آن نیست که شما برای تحصیل در هر رشته ای، هر مقطعی و… در کشور یونان می توانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید. در حال حاضر، تنها برخی از رشته ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است.

در هر حال، برای تحصیل در یونان، الزامی برای ارائه مدارک زبان برای تسلط به زبان یونانی وجود ندارد. چرا که مدارس و دانشگاه های این کشور، فرصت یادگیری زبان یونانی را در اختیار شما می گذارند. اما ارائه مدرک زبان معتبر الزامی است. به ویژه اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری را داشته باشید.

هزینه تحصیل در یونان

تحصیل در کشور یونان با توجه به سیاست های دولت این کشور، تقریبا رایگان است. چرا که دانش آموزان می توانند از تحصیل کاملا رایگان در یونان بهره مند شود. همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی نیز می توانند از تحصیلات نسبتا رایگان استفاده نمایند. در واقع هزینه هایی که دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی برای تحصیل در یونان باید بپردازند، تنها شامل هزینه برخی از خدمات و کتاب های درسی شان است. این هزینه برای دانشجویان بین المللی انتظار می رود که حدود 1500 یورو در سال باشد.

اما هزینه تحصیل در یونان برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری کمی متفاوت است. به طور کلی شهریه دانشگاه های دولتی چندان بالا نیست. به طور مثال، دانشجویان کارشناسی ارشد که در دانشگاه های یونانی دولتی مشغول به تحصیل باشند، حدودا بین 1500 تا 2000 یورو در هر سال تحصیلی، باید شهریه بپردازند. البته شهریه دانشگاه های یونانی خصوصی، بسیار بیشتر است. اگر به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری به تحصیل در دانشگاه های خصوصی یونان مشغول شوید، می توانید انتظار پرداخت 10000 یورو در هر سال تحصیلی بابت شهریه را داشته باشید.

بورسیه های تحصیلی

اگر می خواهید برای تحصیل در کشور یونان از بورسیه ها، کمک هزینه های مالی، وام دانشجویی و… استفاده نمایید، بنیاد بورسیه دولتی یونان یا همان IKY فرصت های متعددی را برای دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این کشور فراهم می کند.

البته تعداد بورسیه های تحصیلی این کشور محدود است. در واقع با توجه به منطقه تحصیلی، کشور مبدا و… باید معیار های خاصی داشته باشید تا بتوانید بورسیه های تحصیلی این کشور را دریافت نمایید. حقیقتا با توجه به جو رقابتی که در خصوص اخذ بورسیه های این کشور وجود دارد، باعث شده دریافت بورسیه تحصیلی کشور یونان سخت شود.

کار در کنار تحصیل

دانش آموزان بین المللی اجازه کار در کنار تحصیل در کشور یونان را ندارند. اما دانشجویان بین المللی می توانند در کنار تحصیل، به کار در یونان نیز بپردازند. البته نه یک کار تمام وقت.

دانشجویان بین المللی، با توجه به مقطع تحصیلی شان برای کار در این کشور با محدودیت هایی رو به رو هستند. به طور مثال، دانشجویان مقطع کارشناسی تنها می توانند 10 ساعت در هفته به کار بپردازند. این مدت برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، حداکثر 20 ساعت در هفته و برای دانشجویان مقطع دکتری حداکثر 30 ساعت در هفته می باشد.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور یونان

تقریبا دانشجویانی که در کنار تحصیل، به کاری پاره وقت در یونان مشغول می شوند، می توانند بخش کوچکی از هزینه های خود در این کشور را به دست آورند.

طبق آخرین آمار به دست آمده در سال 2021، میانگین درآمد ماهانه مشاغل پاره وقت در یونان بین 300 تا 450 یورو می باشد.

انواع مشاغل موجود در یونان برای دانشجویان بین المللی

طیف گسترده ای از مشاغل پاره وقت در یونان برای دانشجویان وجود دارد. برخی از دانشجویانی که در این کشور مشغول به تحصیل هستند، سراغ کارهای ساده ای نظیر فروشنده در فروشگاه های مواد غذایی، لباس فروشی ها و… می روند. برخی از دانشجویان نیز با توجه به مهارت هایی که دارند به عنوان توسعه دهنده نرم افزار، طرح سایت و… مشغول به کار می شوند. بعضی دیگر از دانشجویان نیز زمانی که آموزش علمی خود را با موفقیت به پایان می رسانند، کار خود را به عنوان کارآموز شرکت می کنند.

قوانین کار برای دانشجویان بین المللی

قوانین کار در یونان برای مهاجران اروپایی با مهاجران غیر اروپایی کمی متفاوت است. به طور کلی دانشجویان غیر اروپایی برای اینکه بتوانند به کار در این کشور بپردازند در مواردی نیاز به مجوزی به غیر از ویزای تحصیلی و اقامت تحصیلی دارند.

جدای از آن، از لحاظ زمانی برای کار از محدودیت هایی برخودار می باشند که کمی پیش در خصوص آن، با شما صحبت کردیم. (البته این محدودیت زمانی برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی، یکسان است.)

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. چطور می توان برای تحصیل در یونان، زبان یونانی را یاد گرفت؟

  • شما در خصوص این موضوع، دو انتخاب دارید:
    1. می توانید قبل از نقل مکان به یونان زبان یونانی را کاملا یاد بگیرید.
    2. می توانید بعد از نقل مکان به یونان در دوره های آموزش زبانی که مدرسه، دانشگاه و… که در آن ثبت نام کرده اید، برگزار می کند، شرکت فرمایید.

2. برای تحصیل در چه مقطعی می توان به یونان مهاجرت کرد؟

  • برای تحصیل در هر مقطعی می توانید به یونان مهاجرت کنید. البته به شرط آنکه از شرایط تحصیل در مقطع تحصیلی مد نظرتان برخودار باشید.

اگر سوالی دارید می توانید آن را از طریق بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. ما در اسرع وقت پاسخ شما را خواهیم داد.

4.8/5 - (18 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *