تحصیلی, گرجستان

شرایط تحصیل در گرجستان برای ایرانیان

شرایط تحصیل در گرجستان

گرجستان یکی از زیبا ترین کشور های جهان است که اکثر مردم جهان آن را به خاطر تمدن کهن، موقعیت جغرافیایی ویژه اش و… می شناسند. این کشور یکی از مقاصد تحصیلی بسیار خوب در بین کشور های جهان به شمار می رود. اگر شما هم قصد مهاجرت تحصیلی به گرجستان را دارید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله از سایت آوات قصد داریم شما را با صفر تا صد تحصیل در کشور گرجستان، شرایط تحصیل در این کشور برای مهاجران، هزینه تحصیل و … آشنا کنیم.

نگاهی اجمالی به کشور گرجستان

در انتهای شرقی دریای سیاه، در جناح های جنوبی تاج اصلی کوه های قفقاز، کشور گرجستان قرار گرفته است. این کشور از شمال و شمال‌ شرقی به روسیه، از جنوب‌ شرقی به آذربایجان، از جنوب به ارمنستان و ترکیه محدود می‌ شود. گرجستان شامل سه منطقه قومی آبخازیا، آجاریا و اوستیای جنوبی است. شهر تفلیس، پایتخت این کشور می باشد. گرجستان در تقاطع راهبردی مهمی قرار دارد که در آن اروپا با آسیا ملاقات می کند. این کشور دارای میراث فرهنگی منحصر به فرد و باستانی است. به دلیل سنت های مهمان نوازی و آشپزی شهرت دارد.

از دیدگاه فرهنگ و قومیت

در گرجستان حال حاضر، قومیت های بسیار مختلفی زندگی می کنند. البته اکثر آن ها از در هم آمیختگی قومیت های ساکن در منطقه قفقاز به وجود آمده اند. حدود چهار پنجم مردم این کشور گرجی هستند. بقیه جمعیت این کشور از ارمنی‌ ها، روس‌ ها، آذربایجانی‌ ها و به تعداد کمتر اوست‌ ها، یونانی‌ ها، آبخازی‌ ها و… تشکیل شده است.

از دیدگاه زبان

زبان رسمی این کشور زبان گرجی است. این زبان عضوی از خانواده زبان‌ های کارتولی (قفقاز جنوبی) می باشد. زبان گرجی الفبای خاص خود را دارد که تصور می شود حدود قرن پنجم تکامل یافته است. البته در این کشور زبان های قفقازی دیگری نیز رواج دارد که بسیاری از آن ها نا نوشته هستند و توسط گروه های اقلیتی استفاده می شوند.

از دیدگاه دین و مذهب

از لحاظ دین می توان گفت، بسیاری از مردم گرجستان، عضوی از کلیسای ارتدوکس گرجستان (یک کلیسای ارتدکس شرقی خودمختار) هستند. علاوه بر این، مردمی از جوامع مسلمان، ارتدکس روسی، حواری ارمنی، کاتولیک و یهودی نیز در این کشور زندگی می کنند.

از دیدگاه اقتصادی

اقتصاد کشور گرجستان شامل کشاورزی متنوع و مکانیزه در کنار یک پایگاه صنعتی به خوبی توسعه یافته است. کشاورزی حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. همچنین حدود یک چهارم نیروی کار موجود در گرجستان را به کار می گیرد. این در حالی است که بخش های صنعت و خدمات هر کدام حدود یک پنجم نیروی کار را به کار می گیرند.

برای تحصیل در گرجستان نیازمند است از تمامی جوانب تحصیلی در این کشور اطلاع داشته باشید. در ادامه شما را با شرایط کلی تحصیل در کشور گرجستان، هزینه تحصیل در این کشور و… آشنا خواهیم کرد.

شرایط کلی تحصیل در گرجستان

شرایط کلی تحصیل در این کشور را می توانیم از دو جنبه بررسی کنیم: تحصیلات عمومی، تحصیلات عالی.

تحصیلات عمومی در گرجستان

تحصیلات عمومی کشور گرجستان از دسته های زیر تشکیل شده است:

مهدکودک (سنین 2 تا 5 سال)

این دوره اجباری نیست و والدین در صورت تمایل می توانند کودکان خود را به مهد کودک بفرستند.

دبستان (کلاس 1 تا 4)

تحصیل در دبستان از سن 6 سالگی تا 12 سالگی است. در کشور گرجستان گذراندن تحصیل در دوره ابتدایی اجباری است. پس از این دوره دانش آموزان می توانند وارد مقطع تحصیلی بعدی شوند.

راهنمایی (کلاس 5 تا 9)

این دوره از 13 سالگی تا 15 سالگی به طول می انجامد. شرکت در این دوره نیز برای دانش آموزان ساکن در گرجستان الزامی است.

دبیرستان (کلاس 10 و 11)

پس از پشست سر گذاشتن دوره ای تحصیلی 9 ساله، دانش آموزان می توانند به منظور اخذ مدرک مدرک دیپلم متوسطه، تحصیل خود را در مقطع دبیرستان ادامه دهند. این دوره در واقع یک دوره 3 ساله است که پس از پشت سر گذاشتن آن می توانید وارد دانشگاه شوید.

اطلاعات کلی در مورد شرایط تحصیل در گرجستان (مقطع مهد کودک، دبستان، راهنمایی و دبیرستان)

در گرجستان، آموزش به مدارس روزانه محدود نمی شود. همچنین مدارس شبانه روزی برای کودکان دارای معلولیت و ‘کاخ های جوانان’ برای مطالعه فشرده موضوعاتی مانند هنر، موسیقی، نمایش و رقص وجود دارد.

سال تحصیلی به طور رسمی از سپتامبر شروع می شود و در ژوئن به پایان می رسد. در مدارس گرجی نیز هر سال تحصیلی از دو ترم تشکیل شده است. اما تعداد روزهای رسمی مدرسه به دلیل تعطیلات متعدد در طول سال نزدیک به 150 روز است. ممکن است مدارس را در زمستان به دلیل سرمای زیاد یا در فصل برداشت در مناطق کشاورزی تعطیل کنند. یک روز معمولی مدرسه معمولاً از هفت ساعت در دبیرستان تا سه ساعت در مدرسه ابتدایی طول می کشد.

تحصیلات عالی در گرجستان

تحصیلات عالی در گرجستان شامل سه مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

دوره کارشناسی

برنامه آموزشی در موسسات آموزش عالی این کشور، در طول یک سال تحصیلی به طور متوسط ​​شامل 60 واحد است. برنامه آموزشی مرحله اول تدریس (کارشناسی) شامل حداقل 240 واحد می باشد. این مقطع آموزش عالی در گرجستان ممکن است شامل برنامه آموزشی تربیت معلم نیز باشد.

نکته مهمی که لازم است به آن توجه کنید، این است که فقط دارندگان گواهینامه های دولتی که تحصیلات عمومی کامل را پشت سر گذرانده اند حق تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های این کشور را دارند. مهاجرانی که در این کشور تحصیل نکرده اند، باید مدارکشان را با مدارک تحصیلی این کشور معادل سازی کنند. در صورتی که مدرکشان بعد از معادل سازی، مورد تایید قرار گرفت، می توانند وارد مقطع کارشناسی دانشگاه های گرجستان شوند.

دوره کارشناسی ارشد

برنامه آموزشی مرحله دوم تدریس (کارشناسی ارشد) شامل حداقل 120 واحد می باشد. فقط افرادی که مدرک کارشناسی از دانشگاه های گرجستان داشته باشند، یا افرادی که مدارک معادل با آن دارند، می توانند در این مقطع به تحصیل بپردازند.

دوره دکتری

گذراندن دوره دکتری در دانشگاه های گرجستان معمولا بین 3 تا 5 سال زمان می برد. برای شرکت در این مقطع تحصیلی نیز لازم است که مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های گرجستانی یا مدرک تحصیلی معادل با آن داشته باشید.

استثنائاتی در خصوص تحصیلات عالی در کشور گرجستان

برخی رشته ها مانند برنامه آموزشی پزشکی یا دندانپزشکی یک برنامه آموزش عالی یک مرحله ای هستند. یعنی افرادی که قصد تحصیل در چنین رشته هایی را دارند، در دوره تحصیلی شرکت می کنند که در پایان آن تنها یک مدرک علمی خبره می گیرند. این مدرک با مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه های گرجی برابر است.

این برنامه های تحصیلی عمدتا از 300 الی 360 واحد تشکیل شده اند. برای اخذ مدرک دکتری در این رشته ها، متقاضیان باید 180 واحد دیگر حداقل بگذرانند.

مقاله پیشنهادی: تحصیل پزشکی در گرجستان

شرایط تحصیل در گرجستان

هرساله، هزاران دانشجو برای تحصیل در گرجستان، به این کشور مهاجرت می کنند. طبق آخرین‌ آمار به دست آمده، دانشجویان بین المللی که از کشور های هند، نیجریه و ایران به این کشور مهاجرت کرده اند، بیشتری جمعیت دانشجویان مهاجر این کشور را تشکیل می دهند.

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث شده دانشجویان یا دانش آموزان بسیاری این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. یکی از مهم ترین دلایل آن، وجود مزایای بسیار برای محصلان مهاجر در این کشور است.

اگر بخواهیم اشاره ای کوچک به مزایای تحصیل در گرجستان برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی کنیم، می توانیم از موارد زیر نام ببریم.

مزایای تحصیل در کشور گرجستان

  • پایین بودن هزینه های زندگی در گرجستان
  • امکان تحصیل رایگان در دوره های عمومی آموزشی این کشور و امکان تحصیل با هزینه مقرون به صرفه و پایین در دوره های آموزش عالی این کشور
  • امکان تحصیل در مدارس و دانشگاه های معتبر
  • اخذ مدرک معتبر بین المللی
  • امکان تحصیل در سیستم آموزشی با کیفیت و منحصر به فرد
  • ورود به بازار کار گرجستان یا بازار سایر کشور های جهان
  • امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور گرجستان
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور گرجستان

به طور کلی دانش آموزانی که گرجستان را برای تحصیل انتخاب می کنند، برای تحصیل در دوره راهنمایی یا دبیرستان به این کشور مهاجرت می نمایند.

تحصیل در مدارس گرجستان، شرایط به خصوص و سختی ندارد. برای تحصیل در مدارس این کشور، دانش آموز باید مدارک تحصیلی آخرین مقطعی که پشت سر گذاشته است را معادل سازی کند. سپس با توجه به نتیجه معادل سازی، در دوره مربوطه ثبت نام کند.

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور گرجستان

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های گرجستان را دارند، در صورتی می توانند در این کشور به تحصیل بپردازند که از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • مدارکشان را به کمک یک آژانس ارزیابی حرفه ای، معادل سازی کنند و یک ارزیابی از رونوشت های بین المللی مدارکشان ارائه دهند.
  • اشخاصی که قصد ورود به مقطع کارشناسی را دارند باید سوابق تحصیلی مقطع دبیرستانشان را ارائه دهند و افرادی که قصد ورود به مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری را دارند باید نتایج امتحانات، گواهینامه ها، مدارک تحصیلی مقطع قبلی، ریز نمرات مقطع قبلی و… را ارائه دهند.
  • ارائه مدرک زبان یا گواهینامه های مربوط به تسلط به زبان دوره ای که در آن شرکت می کنند.
  • و…

به صورت کلی اگر در معادل سازی از حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برخودار باشید، همچنین در خصوص زبان به حداقل میزان تعیین شده زبان برگذاری دوره تان تسلط داشته باشید، می توانید از دانشگاه های کشور گرجستان پذیرش بگیرید.

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در گرجستان

برای دانش آموزان یا دانشجویانی که برای تحصیل به گرجستان مهاجرت می کنند، الزامات زبانی وجود ندارد. چرا که اگر دانش آموزان یا دانشجویان بین المللی به زبان دوره خود تسلط نداشته باشند، به آن ها زمان داده می شود تا با شرکت در دوره های تحصیلی مربوط به زبان دوره شان، به زبان مورد نظر تسلط پیدا کنند.

البته از آنجایی که عدم تسلط به زبان برگزاری دوره باعث طولانی تر شدن دوره تحصیل در گرجستان می شود، ما به متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور پیشنهاد می کنیم قبل از ثبت درخواستشان و اخذ پذیرش، به زبان مربوطه تسلط کامل پیدا کنند.

به طور کلی زبان تدریس در کشور گرجستان در اکثر مقاطع و دوره های تحصیلی، زبان گرجی است. با این وجود برخی از دوره های تحصیلی در این کشور به زبان روسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی، برگزار می گردد.

مهاجران ایرانی، به عنوان مهاجرانی که زبان مادری شان فارسی است، باید مدرک زبان معتبری ارائه دهند. به طور مثال برای تسلط به زبان انگلیسی، باید در آزمون های معتبری نظیر آیلتس، تافل، SAT یا ACT شرکت کنند. میزان تسلط مورد نیاز هر فرد به زبان انگلیسی یا سایر زبان ها برای اخذ پذیرش نیز با توجه به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و… مشخص می شود.

به طور مثال برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های گرجستان، از شما نمره 5/5 آیلتس انتظار می رود. این نمره برای دانشجویان مقطع دکتری، 6 است.

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی گرجستان

هزینه تحصیل در گرجستان

هزینه‌ های تحصیل در گرجستان بسته به اینکه در چه رشته ای تحصیل می کنید، در کدام مدرسه یا دانشگاه، در کدام مقطع تحصیلی و… متفاوت است.

به طور کلی گذراندن تحصیلات عمومی در گرجستان رایگان است. شاید با توجه به مدرسه، ملیت و… دانش آموزان بین المللی مجبور شوند شهریه کمی بابت تحصیل در این کشور بپردازند. شهریه دانشگاه های این کشور، عموماً در هر سال تحصیلی از 2500 دلار آمریکا تا 6000 دلار آمریکا می باشد. البته مقطع تحصیلی، رشته و… نیز باعث کم تر یا بیشتر شدن این هزینه می شود.

نکته مهمی که در خصوص تحصیل در گرجستان وجود دارد، این است که تحصیل به زبان انگلیسی در کشور گرجستان عمدتا هزینه بیشتری نسبت به تحصیل به سایر زبان ها در این کشور دارد. همچنین برنامه های تحصیلات تکمیلی عموماً در سطح بالاتری از طیف شهریه قرار می‌ گیرند.

هزینه تحصیل در کشور گرجستان برای برخی از رشته های دانشگاهی

رشته مهندسی عمران 2500 دلار آمریکا تا 4800 دلار آمریکا در سال
رشته گردشگری 3000 دلار آمریکا تا 4500 دلار آمریکا در سال
رشته علوم کامپیوتر 2500 دلار آمریکا تا 4800 دلار آمریکا در سال
رشته بانکداری، حسابداری و سایر رشته های این چنینی 2500 دلار آمریکا تا 4800 دلار آمریکا در سال
رشته های پزشکی از 2500 دلار آمریکا تا 6500 دلار آمریکا در سال

بورسیه های تحصیلی

دانش آموزان و دانشجویان بین المللی برای تحصیل در این کشور می توانند از بورسیه های تحصیلی، کمک هزینه های مالی و… استفاده نمایند. نمونه هایی از بهترین بورسیه های گرجستان در ادامه بررسی شده‌ اند.

بورسیه های تحصیلی Benjamin A. Gilman

بورسیه های بین المللی Benjamin A. Gilman با توجه به علایق و استعداد های شما طراحی شده اند. فقط دانشجویان واجد شرایط Pell Grant که لزوماً درآمد پایینی دارند می‌ توانند برای این بورسیه های تحصیلی درخواست دهند. در واقع به نظر می رسد هر چه متقاضیان عمیق‌ تر در چالش‌ های مالی قرار داشته باشند، بیشتر واجد شرایط دریافت این بورسیه تحصیلی هستند. البته استعداد، تمایلات، علایق و… نقش بسیار موثری را در دریافت این بورسیه بازی می کنند.

حداکثر مبلغ این بورسیه 7000 دلار آمریکا می باشد.

بورسیه های فولبرایت

اگر علاقه مند به تحصیل در گرجستان تحت نظارت فولبرایت هستید، تا زمانی که مسیر تحصیلی مشخصی داشته باشید، ممکن است به طور عادلانه برای انتخاب مقصد غیر عادی خود پاداش دریافت کنید.

برای واجد شرایط بودن برای فولبرایت در گرجستان، از شما انتظار می رود که مهارت های زبانی اولیه را داشته باشید. زمینه‌ های تحصیلی کاملاً باز است و به طور کلی به سمت ارتباط‌ فرهنگی یا توسعه‌ اجتماعی یا سیاسی در روابط بین‌ المللی است. به طور معمول، بودجه برای هر فولبرایت بر اساس طیف وسیعی از معیارها متفاوت است. اما شما می‌ توانید از جوایزی که سفر و هزینه‌ ها را پوشش می‌ دهند. در این مورد جوایزی که همه چیز را در یک بسته جامع شهریه و پول‌ های متفرقه پوشش می‌ دهند، انتظار داشته باشید.

کار در کنار تحصیل

دانشجویان خارجی می توانند به دنبال استخدام و کار پاره وقت در کنارش تحصیل کنند. یکی از موانع اصلی برای بسیاری از دانشجویان خارجی این است که آن ها بیشتر باید بتوانند به گویش محلی صحبت کنند. این ممکن است برای ساکنان جدید کشور گرجستان کمی چالش برانگیز باشد. با وجود این، بسیاری از شرکت‌ ها و مؤسسات سرمایه‌ گذاری خارجی تنها با این فرض که فرد دانش خوبی از زبان انگلیسی و گرجی برای ارتباطات اولیه دارد، به دنبال استخدام مهاجران هستند. دانشجویان بین المللی نیز می توانند با برخی از این شرکت ها همکاری کنند.

البته اکثر دانشجویان یا دانش آموزان مهاجر در این کشور در موقعیت های شغلی که در رستوران ها، کافه ها، کتابخانه ها، فروشگاه ها و… وجود دارد، مشغول به کار می شوند. مگر اینکه در دوره هایی نظیر کارشناسی ارشد یا دکتری مشغول به تحصیل باشند.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور گرجستان

حداقل دستمزد برای مشاغل در گرجستان، وجود ندارد و کارگران با صلاح دید کارفرما حقوق دریافت می کنند. طبق اطلاعات به دست آمده، میانگین حقوق در ماه بین 400 تا 450 روپیه در هفته است. اما این میزان برای مشاغل پاره وقت می تواند کمتر باشد.

انواع مشاغل موجود در گرجستان برای دانشجویان و دانش آموزان

مشاغل پاره‌ وقت در گرجستان عموما تحت سلطه دانشجویان خارجی هستند. این مشاغل، شامل مشاغلی در بخش خدمات به عنوان بارمن، آشپز، فروشنده، کارکنان بازاریابی و… هستند. چندین شرکت دانشجویان خارجی را در نقش‌ های بازاریابی که شامل تبلیغات خانه یا مشارکت در رسانه‌ های اجتماعی است، جذب می‌ کنند. مشاغل دیگری که به راحتی به دست می آیند عبارتند از: مشاغل خشکشویی، خانه داری، مشاغل تحویل.

در حال حاضر، دانشجویانی که چند زبانه هستند در اولویت استخدام کاری قرار می‌ گیرند. زیرا هجوم زیادی از روس ها، آلمانی ها و عرب ها به این کشور باعث شده تا الویت کار با افرادی که به این زبان ها تسلط دارند، بیشتر شود.

شرکت‌های نوپا به دنبال دانشجویان بسیار با استعداد و خلاق برای نقش های اساسی کارآموزی هستند. این نقش ها نه تنها تجربی هستند، بلکه یک انگیزه پولی نیز هستند.

علاوه بر این، در این دوران مدرن، بسیاری از فرصت‌ های شغلی فرا قاره‌ ای وجود دارد. کشور گرجستان، دانش آموزان را تشویق می کنیم تا فرصت ها را در این زمینه ها کشف کنند. ذهن‌ ها و استعدادهای خلاق به راحتی جایگاه های خود را ایجاد می کنند و از آن درآمد کسب می کنند.

در نهایت، دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند به عنوان دستیار آموزشی، دستیار پژوهشی و دستیار اداری فعالیت کنند. در بیشتر موارد، این مشاغل برای دانشجویان بورسیه تحصیلی و کمک هزینه ماهانه برای پوشش هزینه‌ های زندگی آن ها فراهم می‌ کنند.

قوانین کار برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

در گرجستان قوانینی وجود ندارد که کار دانش آموزان یا دانشجویان بین المللی را در این کشور محدود کند یا آن ها را موظف به دریافت مجوز کاری به خصوصی نماید.

به طور کلی دانش آموزان و دانشجویان مهاجر، می توانند به کار در این کشور بپردازند. اما به شرط آنکه کارشان با درسشان تداخل پیدا نکند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا امکان اقامت بعد از تحصیل نیز در گرجستان وجود دارد؟

  • اگر دانشجویان بتوانند بعد از تحصیل کار کنند می توانند در این کشور اقامت داشته باشند. تا زمانی که کار می کنید و مجوز دارید اجازه اقامت خواهید داشت. سر انجام بعد از چند سال با دارا بودن شرایط به خصوصی می توانید اقامت دائم و حتی تابعیت این کشور را دریافت نمایید.

2. هزینه زندگی در کشور گرجستان چقدر است؟

  • هزینه زندگی در این کشور برای یک خانواده 2 نفره در یک ماه 232 دلار آمریکا می باشد. البته این هزینه برای دانشجویان طبیعتا کم تر است.

3. برای تحصیل در کشور گرجستان به ویزا نیاز داریم؟

  • بله یکی شرایط مهم تحصیل در این کشور به ویژه برای مهاجران غیر اروپایی، اخذ ویزا است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ویزای تحصیلی گرجستان را مطالعه فرمایید.

4.9/5 - (27 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *