تحصیلی, مجارستان

شرایط تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

مجارستان در قلب اروپا قرار دارد؛ سرزمینی هموار در منطقه کارپات که مملو از جاذبه های تاریخی و طبیعی است. تحصیل در مجارستان یکی از راه های مهاجرت به این کشور زیبای اروپایی هست. طی ۲۰ سال گذشته، ۳۰ هزار دانشجوی بین المللی در مجارستان تحصیل کرده اند. تحصیل در مجارستان در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی طرفداران زیادی دارد. مدارک دانشگاه های پزشکی مجارستان موردتایید سازمان بهداشت جهانی و سایر کشورهای اروپایی هستند. دولت مجارستان، تحصیل به چند زبان مختلف اعم از انگلیسی و آلمانی را فراهم کرده است تا دانشجویان بیشتری را به سمت این کشور جذب کند. البته تحصیل در مجارستان مزایای متعدد دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

مزایای تحصیل در مجارستان

در بین مزایای تحصیل در دانشگاه های مجارستان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کیفیت بالای سیستم آموزش عالی
  • قرار داشتن دانشگاه فنی بوداپست در جمع بهترین دانشگاه های دنیا
  • پایین بودن هزینه زندگی در مجارستان
  • برخورداری از بیمه درمانی
  • تایید مدارک صادره توسط سازمان بهداشت جهانی، سایر کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا
  • تایید مدارک صادره توسط وزارت ایران
  • امکان سفر به سایر کشورهای عضو شینگین و اتحادیه اروپا

با این تفاسیر اگر مایل به مهاجرت تحصیلی به مجارستان هستید، اجازه دهید شرایط تحصیل در مجارستان را بررسی کنیم.

شرایط تحصیل در مجارستان

تحصیل در دانشگاه های مجارستان موردتوجه دانشجویان از نقاط مختلف دنیا به خصوص آلمان، اسرائیل، نروژ، ایران، چین و کانادا است. در سال 2055، سیستم آموزش عالی مجارستان با قدمتی بالغ بر 600سال به فرآیند بولونیا پیوست. به همین دلیل مدارک دانشگاه های مجارستان موردتایید سایر کشورهای اروپایی است. سال تحصیلی در مجارستان از سپتامبر شروع می شود و تا ژوئن ادامه دارد. تعطیلات بلندمدت دانشگاه ها در ماه های جولای و آگوست است.

در حال حاضر بیش از ۶۰ موسسه آموزش عالی در مجارستان فعالیت می کنند. این مراکز تحت مدیریت دولت، نهادهای خصوصی یا کلیساها هستند. زبان تحصیل در اکثر این مراکز آلمانی یا انگلیسی است. اگر مایل به تحصیل در مجارستان به انگلیسی هستید؛ ملزم به اخذ مدرک زبان می باشید. به عنوان مثال برای تحصیل کارشناسی به نمره حداقل ۵ از آیلتس دانشگاهی یا حداقل ۶۰ از تافل iBT نیاز دارید. همچنین برای تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان ملزم به اخذ نمره حداقل ۵/۵ از آیلتس دانشگاهی یا حداقل 70از تافل iBT هستید.

حال که با شرایط عمومی تحصیل در مجارستان آشنا شدیم؛ بهتر هست که شرایط تحصیل در مقاطع مختلف را دقیق تر بررسی کنیم.

تحصیل در مدارس مجارستان

دوره دبستان در مجارستان، تحصیلات سیکل اول نامیده می شود که دانش آموزان 6 تا 14 سال را در بر می گیرد. تحصیلات سیکل اول خود به 8 سطح یا کلاس مختلف تقسیم می شود. اما دوره دبیرستان در مجارستان شامل 3 سطح یا کلاس است. دانش آموزان مقطع دبیرستان معمولاً  16 تا 18 ساله هستند. لازم است بدانید که دولت مجارستان ویزای همراه برای والدین دانش آموزان بین المللی صادر نمی کند. صدور ویزای همراه فقط در شرایط خاصی انجام می گیرد. بنابراین دانش آموز برای تحصیل در مدارس مجارستان باید دارای قیم قانونی در این کشور باشد یا اینکه در مدارس شبانه روزی تحصیل کند.

تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی

تحصیل کارشناسی در مجارستان 3 تا 4 سال به طول می انجامد. برای ورود به این دوره به مدرک دیپلم و ریز نمرات نیاز دارید. زبان تدریس کارشناسی در مجارستان انگلیسی و آلمانی است. برای تحصیل در مجارستان به انگلیسی باید مدرک آیلتس دانشگاهی با نمره حداقل 5 یا تافل iBT با نمره حداقل 60 بگیرید. البته اگر مدرک زبان ندارید ابتدا می توانید در یک دوره آموزش زبان انگلیسی یا آلمانی در مجارستان شرکت کنید؛ سپس وارد دانشگاه شوید.

دوره های آموزش زبان در مجارستان در ماه های شهریور و بهمن شروع می شوند. همچنین برای ورود به بعضی از رشته های خاص مانند علوم پزشکی باید در امتحان ورودی نیز شرکت کنید. امتحان ورودی دانشگاه های پزشکی از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل می شود‌. امتحان کتبی شامل دروس زیست شناسی، شیمی و زبان است. سپس باید در یک مصاحبه حضوری شرکت کنید. در صورتی که در امتحان ورودی موفق شوید می توانید در دانشگاه ثبتنام کنید.

تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان 1 تا 2 سال است. برنامه های متنوع کارشناسی ارشد در مجارستان به زبان های انگلیسی و آلمانی ارائه می شوند. برای تحصیل در مجارستان به انگلیسی به مدرک آیلتس دانشگاهی با نمره حداقل 5/5 یا تافل iBT  با نمره حداقل 70 نیاز دارید. علاوه بر این باید مدرک کارشناسی 4 ساله و ریز نمرات خود را نیز ارائه دهید. البته مدرک کارشناسی شما باید مورد تایید دانشگاه های مجارستان باشد. همچنین باید رشته تحصیلی موردنظر با رشته دوران کارشناسی شما مرتبط باشد.

تحصیل در مجارستان در مقطع دکتری

تحصیل دکتری در مجارستان3 تا 5 سال زمان می برد. زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی و آلمانی است. برای ورود به این مقطع ملزم به اخذ مدرک زبان هستید. اگر مدرک زبان ندارید؛ ابتدا باید در دوره های آموزش زبان در مجارستان شرکت کنید. اما برای تحصیل دکتری با استفاده از بورسیه حتماً باید مدرک زبان با نمره بالا داشته باشید. علاوه بر این، مهمترین مساله برای ورود به مقطع دکتری داشتن رزومه قوی و پیدا کردن استاد راهنما است‌. همچنین باید مدرک کارشناسی ارشد شما مرتبط با رشته تحصیلی موردنظر برای دکتری باشد.

تحصیل پزشکی در مجارستان

همانطور که گفتیم؛ پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته ها در مجارستان است. زبان تحصیل علوم پزشکی در مجارستان آلمانی، انگلیسی و مجاری است. برای تحصیل علوم پزشکی نیز یا باید مدرک زبان ارائه دهید یا در دوره های آموزش زبان در مجارستان شرکت کنید. طول دوره تحصیل پزشکی در مجارستان حدود ۶ سال است. دو سال اول پزشکی عمومی تدریس می شود و از سال سوم به بعد به دروس تخصصی پرداخته می شود. در سال آخر فرد باید هفته ای ۳۷ ساعت در یک بیمارستان کار کند. دانشگاه های سملوایز، سگد و پچ از بهترین دانشگاه های پزشکی مجارستان بشمار می روند.

با توجه به آنچه گفته شد اگر مایل به تحصیل در مجارستان هستید؛ لازم است که با بهترین دانشگاه های مجارستان آشنا شوید. در بخش بعدی به این موضوع می پردازیم.

بهترین دانشگاه های مجارستان

مجارستان دارای دانشگاه های باکیفیت متعددی است که به مقصد دانشجویان از نقاط مختلف دنیا اعم از ایران تبدیل شده اند. در بین بهترین دانشگاه های مجارستان می توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  • دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست
  • دانشگاه پچ Pecs
  • دانشگاه مجارستان غربی
  • دانشگاه کاتولیک Pazmany Peter
  • دانشگاه Miskolc
  • دانشگاه Szent Istvant
  • دانشگاه Obuda
  • دانشگاه سملوایز
  • دانشگاه سگد
  • دانشگاه اروپای مرکزی

دانشگاه های مذکور تعدادی از برترین دانشگاه های مجارستان هستند. اگر می خواهید با هزینه تحصیل در این دانشگاه ها آشنا شوید؛ بخش بعدی مقاله را بخوانید.

جهت دریافت آگاهی بیشتر: معرفی دانشگاه های مجارستان

هزینه تحصیل در مجارستان

هزینه تحصیل در مجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی کمتر است. هزینه تحصیل به دانشگاه و رشته موردنظر بستگی دارد. بیشترین شهریه مربوط به رشته های پزشکی و دندانپزشکی است. در واقع هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان 12 هزار تا 16هزار یورو هست. در حالیکه شهریه تحصیل در سایر رشته ها فقط 5 هزار یورو است. البته هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی مجارستان بیشتر می باشد. علاوه بر اینها برای اپلای، شرکت در امتحان ورودی و ثبتنام نیز باید 100 تا 150 یورو بپردازید. جدای از هزینه تحصیل، بررسی هزینه زندگی در مجارستان نیز الزامی است. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

هزینه زندگی در مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی کمتر است. البته هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مانند: بوداپست بیشتر است. هزینه زندگی دانشجویی حدود 850یورو در ماه است که این هزینه شامل خوراک، اجاره وسایل نقلیه، استفاده از لوازم نقلیه عمومی، خرید کتاب، تفریح و… است. دانشجویان برای سکونت در مجارستان می توانند از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنند یا اینکه به تنهایی یا به همراه دوستان خود آپارتمان اجاره نمایند. علاوه بر این می توانند فقط یک اتاق اجاره کنند. اجاره آپارتمان بین 190 تا 230 یورو در ماه است. خوشبختانه دولت مجارستان به دانشجویان اجازه کار پاره وقت می دهد. بدین ترتیب می توانید بخشی از هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان را تامین کنید.

کار دانشجویی در مجارستان

دانشجویان در حال تحصیل در مجارستان اجازه دارند که هفته ای 24 ساعت کار و حقوقی حدود 160 تا 220 یورو در هفته دریافت کنند. البته دانشجویان مقطع دکتری می توانند 30 ساعت در هفته کار کنند. با توجه به اینکه هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان نسبتاً پایین است؛ دانشجویان با انجام کار پاره وقت می توانند بخش قابل توجهی از هزینه های خود را تامین کنند. علاوه بر این، دانشجویان می توانند با اخذ بورسیه تحصیلی، هزینه های خود را به صفر کاهش دهند. در بخش بعدی بیشتر در مورد بورسیه های تحصیلی مجارستان صحبت می کنیم.

برای آگاهی بیشتر: کار دانشجویی در مجارستان

بورسیه های تحصیلی مجارستان

دولت و دانشگاه های مجارستان حدود 15 هزار بورسیه به دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می کنند. در این بخش، معروف ترین بورسیه های تحصیلی مجارستان را معرفی می کنیم:

1. بورسیه تحصیلی دولت مجارستان

این برنامه که Stipendium نیز نامیده می شود شامل 5 هزار بورسیه برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

2. بورسیه تحصیلی GEEPUS

این بورسیه که از طرف دانشگاه اروپای مرکزی اعطا می شود به دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می گیرد. این برنامه، بورسیه Thai نیز نامیده می شود.

3. بورسیه تحصیلی Eramus

این برنامه یکی از معروف ترین بورسیه های مجارستان است که فقط به دانشجویان کارشناسی ارشد اختصاص می یابد. این بورسیه تمام هزینه های زندگی و تحصیل در مجارستان را پوشش می دهد.

4. بورسیه دانشگاه اروپای مرکزی

دانشگاه اروپای مرکزی یکی از بهترین دانشگاه های مجارستان است که بورسیه های متنوعی اعطا می کند. این دانشگاه، بورسیه ای تحت عنوان بورسیه دانشگاه اروپای مرکزی مختص دانشجویان دکتری می دهد.

بنابراین یکی از راه های تحصیل رایگان در مجارستان، اخذ بورسیه است. با این تفاسیر اگر مایلید که در این کشور تحصیل کنید؛ لازم است که با پروسه اپلای در مجارستان آشنا شوید. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

نحوه اپلای تحصیلی مجارستان

برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های مجارستان باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

1. انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی: مجارستان 66 موسسه آموزش عالی دارد که 9 مورد از آن‌ها دارای رنکینگ بالایی در دنیا هستند. دانشگاه های اروپای مرکزی، بوداپست، Debrecen  و دانشگاه بین المللی تجارت مورد استقبال دانشجویان خارجی هستند‌. رشته تحصیلی شما نیز باید مرتبط با توانایی ها و سابقه تحصیلی شما باشد.

2. بررسی مدارک لازم و زمان ارسال درخواست: برای ارائه درخواست به مدارک مختلفی اعم از رزومه، پاسپورت، مدرک زبان، توصیه نامه، ترجمه مدارک تحصیلی پیشین به انگلیسی، ریز نمرات، نمره GMAT  یا GRE، انگیزه نامه و… نیاز دارید. آخرین مهلت ارائه درخواست و مدارک به دانشگاه موردنظر بستگی دارد. اما به طور معمول آخرین مهلت برای ترم پاییز پانزدهم فوریه  و برای ترم بهار پانزدهم نوامبر است.

3. ارسال مدارک و پرداخت هزینه اپلای: مدارک را باید به صورت آنلاین ارسال کنید. هزینه اپلای بین 100 تا 150 یورو است.

4. منتظر تصمیم دانشگاه بمانید! دانشگاه در صورت پذیرش شما، این موضوع را با ارسال ایمیل اطلاع می دهد. تحت چنین شرایطی باید بقیه مراحل را دنبال کنید. اگر موظف به پرداخت شهریه هستید باید حداقل نیمی از شهریه را به حساب دانشگاه واریز کنید. سپس باید برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان اقدام نمایید. در ادامه بیشتر در مورد ویزای تحصیلی مجارستان صحبت می کنیم.

دریافت ویزای تحصیلی مجارستان

برای تحصیل در مجارستان ملزم به اخذ ویزای تحصیلی هستید. برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان به مدارک زیر نیاز دارید:

  • گواهی پذیرش تحصیلی
  • گواهی پرداخت شهریه دانشگاه
  • پاسپورت (اعتبار پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه بیشتر از زمان ورود شما به مجارستان باشد.)
  • گواهی سلامت پزشکی
  • اجاره نامه خوابگاه یا آپارتمان در مجارستان
  • گواهی تمکن مالی برای زندگی و تحصیل در مجارستان
  • فرم دریافت ویزا

بعد از اخذ ویزا می توانید وارد خاک مجارستان شوید. پس از ورود به مجارستان ۱۵ روز وقت دارید که مجوز اقامت بگیرید. بدین ترتیب می توانید به زندگی و تحصیل در مجارستان مشغول شوید. اگر می خواهید در مورد امکان اخذ ویزای همراه مجارستان نیز بدانید؛ بخش بعدی مقاله را هم بخوانید.

برای دریافت آگاهی بیشتر: ویزای تحصیلی مجارستان

دریافت ویزای همراه دانشجویی مجارستان

اگر موفق به اخذ ویزای تحصیلی مجارستان شوید می توانید برای همسر و فرزندان خود نیز ویزای همراه دریافت کنید. بنابراین تحصیل در مجارستان راهی برای مهاجرت خانوادگی به این کشور است. اگر می خواهید در مورد امکان دریافت اقامت دائم مجارستان از طریق تحصیل بدانید؛ در بخش پایانی مقاله نیز با ما همراه باشید.

دریافت اقامت دائم مجارستان از طریق تحصیل

دولت مجارستان تا 6 ماه بعد از فارغ التحصیلی به شما اجازه می دهد که در مجارستان بمانید. اگر در این مدت موفق به پیدا کردن کار شوید؛ ویزای کاری مجارستان به شما تعلق می گیرد. بعد از دریافت ویزای کاری اگر در مجارستان کار و زندگی کنید و مالیات بپردازید؛ در نهایت می توانید اقامت دائم مجارستان را دریافت کنید. بنابراین تحصیل در مجارستان راهی برای مهاجرت و گرفتن اقامت دائم این کشور است.

برای دریافت آگاهی بیشتر: راه های دریافت اقامت مجارستان

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین شما می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *