تحصیلی, ژاپن

شرایط تحصیل در ژاپن برای ایرانیان

شرایط تحصیل در کشور ژاپن

طی سال های اخیر، وجود سیستم آموزشی قوی، شرایط خوب زندگی و… کشور ژاپن باعث شده است تا بسیاری از مهاجران برای ادامه تحصیل به این کشور آسیایی نقل مکان کنند. آیا شما نیز به فکر مهاجرتی تحصیلی به ژاپن هستید و می خواهید در مورد شرایط تحصیل در ژاپن اطلاعات کسب کنید؟ این مقاله از موسسه حقوقی و مهاجرتی آوات را بخوانید تا هر آنچه باید در مورد تحصیل در کشور ژاپن بدانید، اطلاعات کامل و جامعی به دست آورید.

آنچه باید دانشجویان و دانش آموزان بین المللی در مورد کشور ژاپن بدانند

کشور ژاپن سومی اقتصاد بزرگ جهان است. آیا می دانستید توسعه قوی و پیشروی در صنعت تحقیق باعث شده ژاپن به چنین جایگاه اقتصادی برسد؟

همانطور که می دانید این کشور زیر بنای برندهای موفق بین المللی چون نیسان، تویوتا، پاناسونیک، سونی، کانن و… است. علاوه بر این، حتما اگر پیگیر اخبار تکنولوزی باشید می دانید که در حال حاضر کشور ژاپن تولید کننده طیف گسترده از ربات ها است. بدون شک پشت تمامی این موفقیت های بزرگ کشور ژاپن، سیستم آموزشی عالی این کشور قرار دارد.

ژاپن در واقع سرزمین اصلی قطار گلوله، نودل های فوری و… است که از دانشجویان بین المللی به خوبی استقبال می کند. در حال حاضر دولت ژاپن به دنبال جذب بیشتر دانشجویان بین المللی است.

این موضوع باعث شده تا دانشجویان بین المللی بتوانند با طی کردن پروسه نسبتا ساده و آسانی به تحصیل در ژاپن بپردازند.

مزایای تحصیل در ژاپن برای دانشجویان و دانش آموزان بین المللی

دولت ژاپن برای این که دانشجویان و دانش آموزان بین المللی به سمت خود جذب کند مزایای ویژه ای برای متقاضیان تحصیل در کشور ژاپن ایجاد کرده. برخی از این مزایا به شرح زیر می باشند:

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • استفاده از شبکه ارتباطی قوی موسسات آموزشی ژاپن با بسیاری از سازمان های قدرتمند و موسسات آموزشی برتر جهان
  • استفاده از کمک هزینه های مالی و بورسیه تحصیلی
  • تحصیل در یک سیستم آموزشی فوق العاده و بی نظیر
  • امکان شروع تحصیل در ماه سپتامبر (این در حالی است که سال تحصیلی ژاپنی ها از آوریل شروع می شود.)
  • و…

شرایط تحصیل در مدارس کشور ژاپن

مقاطع تحصیلی در مدارس ژاپن به دو مقطع ابتدایی و دبیرستان تقسیم می شوند که البته دبیرستان خود به دو دوره 3 ساله تقسیم می گردد. (سه دوره اول، به عنوان دوره راهنمایی و سه دوره دوم به عنوان دوره دبیرستان شناخته می شوند.)

در این کشور کودکان از سن 6 سالگی تحصیل در دوره ابتدایی را شروع می کنند. در این دوره به دانش آموزان دروس پایه آموزش داده می شود. سر انجام دانش آموزان با 6 سال تحصیل در این دوره در سن 12 سالگی وارد دوره دبیرستان می شود. به طور کلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان مانند دوره ابتدایی باید 6 سال به تحصیل بپردازند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند.

نا گفته نماند که تحصیل در کشور ژاپن اجباری است. البته این موضوع تا دوره اول دبیرستان صدق می کند و بعد از این دوره، دانش آموزان خود می توانند تصمیم بگیرند که به تحصیل ادامه دهند یا ترک تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در ژاپن

دوره کارشناسی در ژاپن عموما یک دوره 4 ساله است. برای اینکه بتوانید به تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور بپردازید، لازم است که حتما مدرک دیپلم داشته باشید.

یکی از نکات مهمی که در خصوص دوره های تحصیلی مقطع کارشناسی در ژاپن باید بدانید این است که اکثر دوره های این مقطع به زبان ژاپنی برگزار می گردند. از این رو به بیشتر دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره های کارشناسی کشور ژاپن را دارند توصیه می شود که قبل از مهاجرت حتما زمان ژاپنی بیاموزند.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ژاپن

دوره کارشناسی ارشد در ژاپن یک دوره دو سال است که برای تحصیل در آن باید در آزمون ورودی هر دانشگاه شرکت نمایید. (در ادامه بیشتر راجب این آزمون توضیح خواهیم داد.)

دانشجویان بین المللی که می خواهند مدرک کارشناسی ارشد خود را در کشور ژاپن کسب کنند، باید پایان نامه قوی و خوبی ارائه دهند.

در کشور ژاپن تعداد قابل توجهی از دوره های این مقطع نیز به زبان ژاپنی برگزار می گردند. از آنجا که برای ورود به دانشگاه های ژاپن در مقطع کارشناسی الزامی است که به زبان ژاپنی تسلط داشته باشد، حتما باید قبل از مهاجرت به ژاپن بر روی زبان خود کار کنید.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در ژاپن

برای شرکت در مقطع دکتری نیز باید در آزمون ورودی شرکت نمایید. در نهایت پس از قبولی در این آزمون می توانید به تحصیل در مقطع دکتری در کشور ژاپن بپردازید.

دوره دکتری در ژاپن تقریبا 3 سال تحصیلی زمان می برد. پس از این مدت اگر بتوانید در آزمون مربوطه شرکت کنید و قبول شوید همچنین یک پایان نامه مناسب و دفاعیه عالی ارائه دهید می توانید مدرک تحصیلی دکتری خود را در کشور ژاپن دریافت نمایید.

برای اخذ پذیرش از مدارس یا دانشگاه های ژاپن می توانید از خدمات یا مشاوره مجموعه آوات استفاده نمایید. ما می توانیم به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید و در کوتاه ترین زمان ممکن به خواسته تان برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر از روز شنبه تا روز پنجشنبه بین ساعات کاری (9 صبح الی 6 بعد از ظهر) با ما تماس حاصل نمایید.

درباره دانشگاه های ژاپن

تقریبا بیش از 780 دانشگاه در ژاپن وجود دارد که حدود 80 درصد آن ها دانشگاه های خصوصی هستند. علاوه بر دانشگاه ها، تعداد زیادی مدرسه، کالج تخصصی، موسسه آموزشی و… وجود دارد که با تحصیل در آن ها می توانید مدارک حرفه ای با اعتبار جهانی به دست آورید.

رنکینگ دانشگاه های این کشور به نسبت خوب است. می توان گفت تعدادی از دانشگاه های ژاپن در لیست صد دانشگاه برتر جهان قرار دارند. به طور مثال در رتبه جهانی QS، دانشگاه توکیو ژاپن در جایگاه 23 ام، دانشگاه کیوتو ژاپن در جایگاه 33 ام و موسسه فناوری یا تکنولوژی توکیو در جایگاه 56 ام قرار دارد.

شهرهای دانشجویی ژاپن

به طور کلی ژاپن از شهرهای متعددی تشکیل شده. اما 3 شهر ژاپن به عنوان شهر های دانشجویی این کشور شناخته می شوند. این شهرها عبارتند از: توکیو، کیوتو و اوزاکا.

درباره توکیو

وقتی نام توکیو آورده می شود اکثر مردم جهان به یاد تابلو های نئونی، ترافیک، شلوغی و… این شهر می افتند. اما پایتخت ژاپن چیزی بیشتر از این ها دارد. در این شهر بیش از صد ها کالج، دانشگاه و… وجود دارد که از جمله آن ها می توان به دانشگاه توکیو اشاره کرد.

با وجود اینکه توکیو یکی از گران ترین شهرهای جهان است، دانشجویان بسیاری در این شهر زندگی می کنند.

درباره کیوتو

کیوتو پایتخت فرهنگی کشور ژاپن است. در این شهر حدود 17 مکان تاریخی وجود دارد که جز میراث جهانی یونسکو محسوب می شود. این شهر برای دانشجویانی که به دنبال کشف تاریخ هستند یک شهر فوق العاده به شمار می رود.

کیوتو یکی از دانشگاه های واقع شده در این شهر است که به عنوان دومین دانشگاه قدیمی ژاپن شناخته می شود. موسسه فناوری کیوتو از دیگر دانشگاه های مهم ژاپن است که در این شهر واقع شده است.

درباره اوزاکا

طبق تاریخ شهر اوزاکا همیشه مکانی برای انجام ملاقات ها و تبادلات بوده و از این رو به عنوان دروازه بین المللی تجارت، سیاست و دانش از آن یاد می شود. امروزه جمعیت زیاد با طیف گسترده فرهنگی در این کشور زندگی می کنند.

دانشگاه اوزاکا معروف ترین دانشگاه این شهر است که از آن به عنوان یکی از دانشگاه های برتر جهان یاد می شود.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ژاپنی برای تحصیل در این کشور

برای اخذ پذیرش از بسیاری از دانشگاه های جهان، از شما خواسته می شود تا مدرک تحصیلی، ریز نمرات، معدل و.. خود را ارائه دهید. در صورتی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ژاپنی باید در آزمون استاندارد شده (EJU) که از آن به عنوان آزمون ورودی نام برده می شود، شرکن کنید. این آزمون در واقع یک آزمون طراحی شده برای دانشجویان بین المللی است. در این آزمون مهارت های پایه متقاضیان در زمینه های علوم، ریاضی و… سنجیده می شود.

تقریبا برای ورود به 95 درصد از دانشگاه های بین المللی، 65 درصد دانشگاه های دولتی و 44 درصد دانشگاه های خصوصی ژاپن باید در این آزمون شرکت نمایید.

سایر دانشگاه ها از دانشجویان بین المللی می خواهند که در آزمون تکمیلی شرکت نمایند.

به طور کلی این آزمون ها 2 بار در سال برگزار می شوند. هزینه شرکت در آن با توجه به تعداد موضوعاتی که در آن شرکت می کنید بین 7560 تا 14040 ین ژاپن خواهد بود.

البته برای دریافت پذیرش از دانشگاه های ژاپنی علاوه بر شرکت در آزمون های ورودی باید مدارکی را نیز ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ژاپن و اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور

  • فرم درخواست مربوطه
  • ریز نمرات
  • ارائه مدارک مالی کافی برای اثبات توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی در ژاپن
  • پاسپورت معتبر
  • چند قطعه عکس پرسونلی با ویژگی های عکس پاسپورت
  • و…

هزینه تحصیل در ژاپن

اگر چه در مقایسه با کشورهای آسیایی، ژاپن گران ترین کشور برای تحصیل است اما در مقایسه با کشورهای غربی نظیر انگلستان، آمریکا و… هزینه تحصیل در ژاپن بسیار مقرون به صرفه و حتی مناسب است. (البته اگر بخواهیم در کنار هزینه، شرایط تحصیل در ژاپن و سایر کشورهای آسیایی را مقایسه کنیم می توانیم بگوییم هزینه تحصیل در ژاپن نیز نسبتا خوب است.)

دانش آموزانی که در ژاپن تحصیل می کنند، یا در مدارس دولتی مشغول به تحصیل اند یا در مدارس بین المللی. آن هایی که در مدارس دولتی ژاپن تحصیل می کنند، عمدتا می توانند تحصیل رایگان در ژاپن را تجربه کنند. چرا که این مدارس جز هزینه یونیفرم، هزینه سفرهای تفریحی و… چیزی به عنوان شهریه از دانش آموزان نمی گیرند. اما هزینه تحصیل در مدارس خصوصی و بین المللی کاملا به عهده والدین کودکان است.

دانشجویان بین المللی نیز به طور کلی می توانند انتظار داشته باشند که تحصیل در ژاپن برای آن ها سالانه بین 535800 تا 1725966 ین ژاپن هزینه داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که این هزینه مربوط به شهریه دانشگاه های معمولی ژاپن است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های برتر ژاپن را دارید باید انتظار هزینه بیشتری داشته باشید.

الزامات زبان برای تحصیل در این کشور

در مدارس ژاپن، زبان تدریس زبان ژاپنی است و زبان انگلیسی به کودکان آموزش داده می شود. البته در مدارس بین المللی و خصوصی، از زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان تدریس استفاده می شود. در برخی از مدارس بین المللی ژاپن حتی امکان تحصیل دانش آموزان به زبان مادری وجود دارد.

تحصیلات عالی نیز در ژاپن به زبان های مختلفی تدریس می شوند. البته مقطع تحصیلی بر روی این موضوع تاثیر بسیار زیادی دارد. به طور مثال رشته های موجود در مقطع کارشناسی، به زبان انگلیسی و ژاپنی تدریس می شوند و دانشجویان برای تحصیل در این مقطع باید تسلط نسبی به هر دو زبان داشته باشند. کلاس های مقطع کارشناسی ارشد در این کشور نیز، به زبان ژاپنی برگزار می شوند. در نتیجه دانشجویانی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به ژاپن مهاجرت می کنند، باید مهارت بالایی نسبت به زبان ژاپنی داشته باشند.

بورسیه تحصیل در ژاپن

از آنجایی که دولت ژاپن ترتیبی داده است تا شرایط تحصیل در کشور ژاپن برای دانشجویان بین المللی تبدیل به شرایط بسیار ایده آلی شود، می توان گفت این کشور طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی، کمک هزینه های مالی و… را در اختیار دانشجویان بین المللی می گذارد.

در حال حاضر چون هنوز تعداد دانشجویان بین المللی به تعدادی که دولت ژاپن هدف تعیین کرده است نرسیده، این کشور بورسیه های تحصیلی برجسته ای به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. برای دریافت بورسیه تحصیلی اکثر دانشجویان بین المللی تنها به یک توصیه نامه از طرف سفارت ژاپن نیاز دارند.

تحصیل رایگان در ژاپن

امکان تحصیل کاملا رایگان در ژاپن بر هیچ فردی وجود ندارد. مگر اینکه فرد متقاضی بتواند بورسیه تحصیلی دریافت کند که تمامی هزینه های مربوط به تحصیل وی در این کشور را پرداخت نماید. با توجه به بورسیه های تحصیلی، کمک هزینه ها و… موجود می توان گفت با دریافت بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه مالی می توانید به میزان قابل توجهی هزینه تحصیل خود در این کشور را پایین بیاورید اما نمی توانید آن را به صفر برسانید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. در دانشگاه چند نوع دانشگاه وجود دارد؟

  • به طور کلی کشور ژاپن دارای 3 نوع دانشگاه است: دانشگاه دولتی، دانشگاه خصوصی، دانشگاه محلی

2. چطور می شود برای تحصیل در ژاپن اقدام کرد؟

  • برای تحصیل در ژاپن ابتدا باید از یک دانشگاه ژاپن پذیرش دریافت کنید. بعد نسبت به دریافت ویزای دانشجویی ژاپن اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله ویزای تحصیلی ژاپن را مطالعه فرمایید.

3. آیا امکان اخذ اقامت دائم و پاسپورت ژاپن از طریق مهاجرت تحصیلی به ژاپن وجود دارد؟

  • بله این امکان وجود دارد. بعد از فارغ التحصیلی در ژاپن می توانید وارد بازار کار این کشور شوید. در نهایت بعد از چند سال با دارا بودن حداقل شرایط تعیین شده ابتدا اقامت دائم ژاپن و سپس بعد از چند سال پاسپورت کشور ژاپن را کسب نمایید.

اگر سوالی در خصوص شرایط تحصیل در ژاپن، مهاجرت تحصیلی این کشور، اخذ ویزای تحصیلی ژاپن و… دارید، حتما آن را با ما در میان بگذارید. به این منظور می توانید از روز های شنبه تا پنجشنبه، ساعات 9 الی 18 با ما تماس بگیرید. همچنین می توانید از بخش دیدگاه سوالتان را برای ما ارسال کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *