هند

جدیدترین شرایط تحصیل در هندوستان

روند جذب دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هندوستان با سرعت زیادی رو به رشد است. این کشور هزاران دانشگاه و مرکز آموزشی دارد که طیف وسیعی از رشته ها و تخصص ها در آنها وجود دارد. به دلیل اینکه زیرساخت های فناوری و آموزش در هند رو به توسعه است و در کنار دانشگاه هایی که در سطح جهانی هستند، فرصت های شغلی بیشماری در حوزه تکنولوژی وجود دارد و استارت آپ های فراوانی در هند شکل گرفته اند، هند را به یکی از مقصد های تحصیلی جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. در این مطلب راهنمای کامل و کاربردی تحصیل در هندوستان ارائه شده است که پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهد بود.

کشور هندوستان

اگر دوست دارید فرهنگ، ادبیات، قدمت، سنت و احترام به پیشینیان را در کنار نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی در یک سیستم آموزشی مدرن و پیشرفته تجربه کنید و عضو فعال یک جامعه آکادمیک پویا باشید، هندوستان بهترین انتخاب شماست. سیستم آموزش عالی و دانشگاهی هندوستان دومین سیستم گسترده جهان است. هندوستان به معنی واقعی کلمه، وسیع است. از جمعیت میلیاردی آن گرفته تا شهرهای بزرگ و حومه های پهناور، این کشور را به یک شبه قاره تبدیل کرده است. هند خانه قومیت های مختلف با اعتقادات و زیان های بسیار متنوع است و همچنین زیباترین سازه های جهان مانند تاج محل را نیز در خود جای داده است.

هند در سال 1949 بعد از تلاش های ماندگار و ستودنی مهاتما گاندی به استقلال رسید و امروز یکی از قدرت های بزرگ آسیا محسوب می شود و در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت های جهانی مانند چین و آلمان است. این کشور از نظر سیاسی پلی بین شرق و غرب است، زیرا روابط دوستانه ای با روسیه، چین و ایالات متحده دارد. زبان انگلیسی به زبان رسمی هند تبدیل شده است و تقریبا بیشتر مردم هندوستان دو زبانه هستند، در کنار زبان قومی یا منطقه ای خود، به زبان انگلیسی هم صحبت می کنند.

اطلاعات کلی در یک نگاه

پایتخت هند دهلی
زبان رسمی هندی و انگلیسی
جمعیت هند 1.3 میلیارد
تعداد دانشجویان بین المللی در هند بیش از 50 هزار نفر
سال تحصیلی در دانشگاه های هند سپتامبر تا دسامبر
واحد پول هند روپیه
کد تماس 91+
منطقه زمانی GMT+5:30

 

مزایای تحصیل در هندوستان

هند خانه تعداد بسیار زیادی کالج و دانشگاه های برتر است. موسسات آموزشی پیشرفته، معتبر و مشهوری برای رشته های مهندسی در هند وجود دارد که در بین دانشجویان بین المللی محبوب هستند. همچنین مدرک دانشگاه های هند در رشته های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، علوم، هنرهای لیبرال، هوش مصنوعی، طراحی و فوتونیک شهرت و اعتبار بین المللی دارند. بسیاری از دانشگاه های هندوستان براساس رتبه بندی جهانی QS جز 100 دانشگاه برتر جهان و آسیا هستند. در ادامه می توانید برخی از دلایل انتخاب هندوستان به عنوان مقصد تحصیلی را مشاهده نمایید:

  • تنوع فرهنگی: در هندوستان شاهد متنوع ترین فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم و آشپزی خواهید بود که باعث تجربه ای بی نظیر می شود و می توانید از جذابیت های فراوان این کشور در کنار غذاهای مختلف و رنگارنگ لذت ببرید. تنوع در هند شما را شگفت زده خواهد کرد. جالب است بدانید که بیش از 20 زبان رسمی در هندوستان وجود دارد که متعلق به مناطق مختلف این کشور با فرهنگ، رسوم و سنت های متفاوت است.
  • توسعه تکنولوژی: هندوستان به عنوان سریع ترین کشور در حال توسعه جهان شناخته می شود. زیر ساخت های فناوری و آموزش در این کشور بسیار پیشرفته شده است و همچنان در حال رشد و گسترش است. دانشگاه های برتر جهان و آسیا در هندوستان وجود دارد و تعداد بیشماری استارتاپ و فرصت های شغلی در زمینه تکنولوژی و فناوری در هندوستان در سال های اخیر بوجود آمده است. این موضوع باعث شده هند به یک فضای فعال و پویا در زمینه های آموزش، نوآوری، فناوری و رشد تبدیل شود. توجه داشته باشید که هندوستان سومین سیستم آموزش عالی بزرگ جهان بعد از آمریکا و چین است.
  • تحصیل به زبان انگلیسی: زبان اصلی تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در هندوستان زبان انگلیسی است. پس دانشجویان بین المللی در هند می توانند در یک فضای آکادمیک به زبان انگلیسی تحصیل و تحقیق کنند و روابط خود را برقرار کنند. همچنین از آنجاییکه هند یک کشور دو زبانه است و زبان انگلیسی یکی از زبان های رسمی محسوب می شود اکثر مردم در هند به زبان انگلیسی تسلط دارند و بنابراین این موضوع زندگی در این کشور را راحت کرده است.
  • شهریه مقرون به صرفه: شهریه تحصیل در هندوستان برای دانشجویان بین المللی مناسب است و شهریه سالانه دانشگاه های هندوستان از 3300 دلار آمریکا شروع می شود.

برترین دانشگاه های هندوستان برای تحصیل

سیستم آموزش عالی و دانشگاهی هند بسیار بزرگ است و طیف گسترده ای از دانشگاه های دولتی و خصوصی، موسسات آموزش عالی و مراکز آموزشی در این کشور وجود دارد. بنابراین دانشجویان بین المللی می توانند براساس شرایط خود و رشته مورد علاقه خود بهترین دانشگاه را برای ادامه تحصیل در هند انتخاب کنند. در اینجا برترین دانشگاه های هندوستان براساس رتبه بندی جهانی QS لیست شده است:

10 دانشگاه برتر هندوستان

نام دانشگاه رتبه جهانی QS
Indian Institute of Technology Bomba – IITB 117
Indian Institute of Technology Delhi – IITD 185
Indian Institute of Science – IISc 186
Indian Institute of Technology Madras – IITM 255
Indian Institute of Technology Kanpur – IITK 277
Indian Institute of Technology Kharagpur – IIT-KGP 280
Indian Institute of Technology Guwahati – IITG 395
Indian Institute of Technology Roorkee – IITR 400
University of Delhi – DU 501-510
Jawaharlal Nehru University – JNU 561-570

 

همچنین در جدول زیر می توانید برترین دانشگاه های هندوستان را براساس رشته دانشگاهی و شهرت بین المللی در یک حوزه خاص مشاهده نمایید:

  • زبان و ادبیات انگلیسی: JNU
  • محیط زیست: IIT بمبئی
  • پزشکی: AIIMS
  • حقوق و مطالعات حقوقی: دانشگاه جهانی OP Jindal
  • جغرافیا: JNU
  • ریاضیات: IIT بمبئی
  • فیزیک و نجوم: IISc بنگلور
  • معماری و شهرسازی: IIT Madras
  • فلسفه: دانشگاه دهلی
  • کشاورزی و جنگلداری: IIT Kharagpur
  • علوم زمین و دریایی: IISc بنگلور
  • شیمی: IISc بنگلور
  • مطالعات تجارت و مدیریت: IIM بنگلور
  • سیاست: JNU
  • حسابداری و امور مالی: IIM بنگلور

برترین رشته های دانشگاهی برای تحصیل در هندوستان

به دلیل بزرگ بودن سیستم آموزش عالی و دانشگاهی در هندوستان، طیف بسیار متنوع و گسترده ای از رشته های دانشگاهی در تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه های هندوستان تدریس و ارائه می شود بنابراین شما در پیدا کردن رشته مورد علاقه خود طبق مقطع تحصیلی که هستید، هیچ مشکلی نخواهید داشت. بهترین و محبوب ترین رشته های دانشگاهی در هند شامل رشته های مدیریت MBA/BBA، رشته های مهندسی بخصوص مهندسی کامپیوتر و نرم افزار، طراحی و رشته های رسانه، ارتباطات و خبرنگاری است. برخی از حوزه های علوم و رشته های دانشگاهی محبوب در هندوستان در ادامه لیست شده اند که دانشگاه های مشهور برای تحصیل در آن رشته ها را نیز می توانید مشاهده کنید.

رشته های هنر و علوم انسانی یا اجتماعی ·         دانشگاه Jawaharlal Nehru (رتبه جهانی 188) 

·         دانشگاه دهلی (رتبه جهانی 227)

·         دانشگاه IIT بمبئی (رتبه جهانی 333)

·         دانشگاه IIT دهلی (رتبه جهانی 401)

·         دانشگاه Jadavpur (رتبه جهانی 405)

رشته های مهندسی و فناوری ·         دانشگاه IIT Bombay (رتبه جهانی 65) 

·         دانشگاه IIT دهلی (رتبه جهانی 72)

·         دانشگاه Kharagpur (رتبه جهانی 101)

·         دانشگاه Madras (رتبه جهانی 103)

·         دانشگاه Kanpur (رتبه جهانی 122)

·         دانشگاه IISc Bengaluru (رتبه جهانی 145)

·         دانشگاه IIT Roorkee (رتبه جهانی 222)

·         دانشگاه IIT Guwahati (رتبه جهانی 259)

·         موسسه فناوری Vellore (رتبه جهانی 346)

·         دانشگاه دهلی (رتبه جهانی 451)

رشته های پزشکی و علوم زیستی یا طبیعی ·         دانشگاه علوم پزشکی هند AIIMS (رتبه جهانی 204) 

·         دانشگاه دهلی (رتبه جهانی 330)

·         دانشگاهManipal Academy of Higher Education (MAHE) (رتبه جهانی 375)

رشته های مدیریت ·         دانشگاه دهلی (رتبه جهانی 195) 

·         دانشگاه IIT Delhi (رتبه جهانی 211)

·         دانشگاه IIT Bombay (رتبه جهانی 214)

·         دانشگاه IIM Ahmedabad (رتبه جهانی 259)

·         دانشگاه IIM Bangalore (رتبه جهانی 271)

·         دانشگاه Jawaharlal Nehru University (رتبه جهانی 350)

·         دانشگاه IIT Kharagpur (رتبه جهانی 357)

·         دانشگاه IIT Madras (رتبه جهانی 368)

·         دانشگاه IIM Calcutta (رتبه جهانی 388)

·         دانشگاه IIT Kanpur (رتبه جهانی 501)

 

نکته: توجه داشته باشید که رتبه های جهانی که در جدول بالا مشاهده می کنید رتبه های جهانی QS دانشگاه ها براساس رشته و حوزه دانشگاهی نامبرده است. برای مثال دانشگاه دهلی در حوزه پزشکی رتبه 330 جهان را دارد اما در حوزه مدیریت رتبه جهانی 195 و در حوزه مهندسی و فناوری رتبه 72 را کسب کرده است.

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های هندوستان

هندوستان بیش از 17 هزار کالج و دانشگاه دارد که دانشجویان بین المللی را پذیرش می کنند. شما می توانید برای تمامی مقاطع تحصیلی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا درخواست پذیرش دهید. فرایند اخذ پذیرش در دانشگاه های هندوستان برای دانشجویان بین المللی ساده و آسان است و تمامی دانشگاه های هند مراحل پذیرش تقریبا یکسانی دارند.

دانشجویان بین المللی برای اکثر رشته های دانشگاهی در هند می توانند درخواست پذیرش خود را بطور مستقیم بصورت آنلاین از طریق دانشگاه ارسال کنند. البته دانشجویانی که قصد دارند برای رشته های مهندسی، معماری یا فناوری در دانشگاه هایی که بودجه مرکزی دارند، اپلای کنند می توانند درخواست پذیرش خود را از طریق طرح DASA یا Direct Admission of Students Abroad ارسال کنند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های هندوستان

فرایند اخذ پذیرش در دانشگاه های هند بصورت آنلاین و از طریق وبسایت دانشگاه انجام می شود. در زمان اپلای باید مدارک مورد نیاز را ترجمه و ارسال نمایید. یکی از اصلی ترین مدارک که جز اصلی ترین شرایط پذیرش است ارسال مدارک تحصیلی خود را برای دانشگاه مورد نظر است. در ادامه لیستی از مدارک مورد نیاز در زمان اپلای را مشاهده می نمایید:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست پذیرش یا اپلیکیشن فرم که به درستی و دقیق با تمام جزئیات تکمیل شده باشد
  • مدرک تحصیلی به همراه کپی تایید شده ریز نمرات
  • رزومه یا CV
  • نمرات آزمون مهارت زبان مانند تافل، آیلتس
  • انگیزه نامه یا بیانیه هدف
  • اثبات توانایی مالی یا نامه تمکن مالی (صورتحساب های بانکی برای دانشجویانی که از بصورت شخصی تامین مالی می شوند یا نامه حمایت مالی برای دانشجویان دارای بورسیه)
  • توصیه نامه (از اساتید یا کارفرمایان سابق)

برای تحصیل در دانشگاه های هندوستان باید مهارت زبان انگلیسی کافی داشته باشید به این دلیل از متقاضیان خواسته می شود در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس آکادمیک شرکت کنند. مانند سایر کشورها معمولا نمره آیلتس مورد تایید 6.5 است اما این مورد خیلی به رشته و دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد.

تعداد بسیار کمی از دانشگاه های هندوستان ممکن است از دانشجویان بین المللی برای پذیرش در رشته های خاص نمره آزمون هایی مانند GRE (Graduate Record Examination) یا GMAT (Graduate Management Admission Test) و غیره بخواهند.

ددلاین اپلای برای دانشگاه های هندوستان

تاریخ شروع اپلای در دانشگاه های هند برای دانشجویان بین المللی ماه ژانویه January است. ددلاین اپلای یا آخرین مهلت اپلای برای دانشجویان بین المللی ماه مارس March می باشد. در ماه آوریل April دانشگاه ها به بررسی درخواست های ارسالی می پردازند و نتایج پذیرش معمولا در ماه می May اعلام می شود تا دانشجویان بتوانند برای ویزای تحصیلی اقدام کنند.

هزینه تحصیل در هندوستان

شهریه دانشگاه های هندوستان برای دانشجویان بین المللی با توجه به رشته دانشگاهی و مقطع تحصیلی متفاوت است اما بطور کلی می توان گفت که شهریه سالانه دانشگاه های هند کمتر از 5000 دلار است. همچنین هر دانشجو باید 3200 دلار در سال را برای هزینه های زندگی در نظر داشته باشد. هزینه زندگی در هندوستان نسبت به سایر کشورهای شرقی مانند چین و ژاپن یا کره بسیار کمتر است. البته باید توجه داشته باشید که هزینه زندگی در پایتخت هند یعنی دهلی نو و شهرهای بزرگ هند مانند بمبئی کمی بیشتر از شهرهای کوچک و حومه شهر است. برخی از هزینه های زندگی در دهلی نو برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • اجاره ماهانه (آپارتمان 1 خوابه): 18200 INR
  • آب و برق (متوسط ماهانه): 5100 INR
  • کارت حمل و نقل عمومی ماهانه: 1000 INR
  • غذا (رستوران ارزان): 300 INR
  • متوسط هزینه ماهانه زندگی در هند 27265 INR است که معادل 2620 دلار آمریکا است.

بورسیه تحصیلی در هندوستان

بورسیه های تحصیلی در هندوستان توسط دولت و نهادها یا موسسات خصوصی تامین و ارائه می شود. برخی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در هندوستان عبارتند از:

  • طرح بورسیه عمومی(GSS) برای دانشجویان بین المللی
  • بورسیه تحصیلی موسسه تحقیقات توسعه ایندیرا گاندی (IGIDR)
  • برنامه بورسیه بین المللی دانشگاه KIIT (KUISP)
  • بورسیه های بین المللی مدرسه بازرگانی هند (ISB)
  • بورسیه های تحصیلی تأمین شده توسط دولت ITEC / SCAAP هند
  • بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه نالاندا برای دانشجویان بین المللی
  • بورسیه های مشترک SIU-ICCR برای کشورهای در حال توسعه

جمع بندی

هندوستان سومین سیستم آموزشی بزرگ جهان را دارد که با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و توسعه است. این کشور توانسته با تکنولوژی های روز دنیا هماهنگ شود و فرصت های تحصیلی و شغلی بسیار زیادی را ایجاد کند. به دلیل انگلیسی زبان بودن، مقرون به صرفه بودن شهریه ها و هزینه زندگی و تطابق سیستم آموزش عالی و دانشگاهی هند با استانداردهای جهانی، دانشجویان بین المللی هندوستان را به عنوان یک مقصد تحصیلی محبوب در نظر گرفته اند.

جهت دریافت آخرین و جدیدترین اطلاعات در مورد دانشگاه های هندوستان، رشته های تحصیلی و بورسیه ها در دانشگاه های این کشور با کارشناسان پذیرش موسسه آوات تماس حاصل فرمایید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *