تحصیلی, مالزی

صفر تا 100 تحصیل در مالزی برای ایرانیان

شرایط تحصیل در مالزی

امروزه کشور مالزی به یکی از محبوب ترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید و به دنبال یک کشور ایده آل هستید، این مطلب را که شامل کاربردی ترین اطلاعات در مورد تحصیل در مالزی است، دنبال کنید.

کشور مالزی در یک نگاه

مالزی بیش از 170 هزار دانشجوی بین المللی دارد که از 162 کشور دنیا بخصوص از کشورهای آسیایی، اروپایی، خاورمیانه و آفریقایی برای تحصیل به مالزی مهاجرت کرده اند.

مالزی یک کشور چند فرهنگی است که با داشتن طبیعتی فوق العاده زیبا، مردمانی مهمان نواز، غذاهایی جذاب و متنوع و اقتصادی با ثبات به یک کشور دوست داشتنی تبدیل شده است. جمعیت کشور مالزی بیش از 30 میلیون است و در جنوب غرب قاره آسیا واقع شده است. این کشور دارای فرهنگ بسیار غنی، سواحل بی نظیر و فستیوال های منحصربفرد است.

اما از همه مهمتر اینکه سیستم آموزشی در مالزی بسیار پیشرفته، بروز و مطابق با استانداردهای جهانی است که بطور دقیق  برای پاسخگویی به نیازهای یک کشور چند فرهنگی طراحی شده است و این موضوع باعث شد که مالزی به تدریج به عنوان یکی از مقاصد برجسته برای دانشجویان بین المللی به خصوص دانشجویانی که در کشورهای آسیایی زندگی می کنند، تبدیل شود. از طرفی، هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه، دریافت آسان ویزای تحصیلی و اعتبار مدارک دانشگاهی این کشور در جهان از دلایل دیگر محبوبیت این کشور به حساب می آید.

جالب است بدانید که مالزی به جز دانشگاه های بین المللی خود، دارای شعب دانشگاهی در سایر کشورها نیز هست. تمامی این موارد نشان دهند این است که شما هم می توانید با هزینه کم در یک دانشگاه درجه یک بین المللی در مالزی به تحصیل در رشته مورد علاقه خود بپردازید و از این مسیر تحصیلی بی نهایت لذه ببرید و کسب تجربه کنید.

بهترین دانشگاه های مالزی

سیستم آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در مالزی همواره در حال رشد و پیشرفت است و دانشگاه هایی در این کشور وجود دارد که جز فهرست بهترین و برترین دانشگاه های بین المللی قرار گرفته اند. در این قسمت لیستی از برترین دانشگاه های مالزی براساس رتبه بندی QS آورده شده است:

نام دانشگاه رتبه جهانی براساس QS
دانشگاه مالایا – University of Malaya 65
دانشگاه Universiti Putra Malaysia 143
دانشگاه Universiti Kebangsaan Malaysia 144
دانشگاه Universiti Sains Malaysia 147
دانشگاه Universiti Teknologi Malaysia 191
دانشگاه تیلورز – Taylor’s University 332
دانشگاه UCSI 347
دانشگاه Universiti Teknologi Petronas 414
دانشگاه Universiti Utara Malaysia 511
دانشگاه مدیریت و علوم – MSU 601

 

همچنین دانشگاه تکنولوژی و خلاقیت Asia Pacific University of Technology and Innovation (APU) رتبه 220 در آسیا را دارد.

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های مالزی

مدرک زبان انگلیسی

دوره های آموزشی در دانشگاه های مالزی به زبان انگلیسی است. بنابراین در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه های مالزی باید مهارت کافی در زبان انگلیسی داشته باشید. یکی از شرایط اخذ پذیرش از برخی از دانشگاه های مالزی داشتن مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل است. مدارک زبان انگلیسی که مورد تایید کشور مالزی است عبارتند از:

  • آیلتس – IELTS
  • تافل – TOEFL
  • PTE
  • مدرک آزمون زبان انگلیسی دانشگاه های مالزی – MUET
  • CAE یا CPE

نمره مورد قبول برای هر یک از این آزمون های زبان انگلیسی بستگی به دانشگاهی دارد که قرار است در آن پذیرش بگیرید.

نکات کاربردی برای متقاضیان:

  • اگر سطح زبان انگلیسی شما بالا نیست و هنوز آماده شرکت در آزمون آیلتس یا تافل نیستید، نگران نباشید این مورد نمی تواند مانعی برای ادامه تحصیل شما در مالزی باشد زیرا اکثر دانشگاه های مالزی کلاس های زبان انگلیسی برای بهبود مهارت زبان شما برگزار می کنند. این یک نکته مثبت برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود زیرا می توانند سطح زبان انگلیسی خود را در یک محیط انگلیسی زبان ارتقا دهند.
  • نکته مثبت دیگر اینکه اکثر دانشگاه های مالزی آزمون ورودی یا آزمون پذیرش admission tests ندارند و شما می توانید با ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و توصیه نامه در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه های مالزی پذیرش بگیرید.

مدرک غربالگری سلامت

یکی دیگر از موارد ضروری برای ورود به مالزی به عنوان دانشجوی بین المللی این است که در یکی از کلینیک ها یا مراکز بهداشت مالزی آزمایشات پزشکی جهت غربالگری بیماری ها را انجام دهید. البته اداره مهاجرت مالزی از سال 2019  دانشجویان بین المللی را از انجام غربالگری های پزشکی معاف کرده است. اما برای تکمیل مدارک ویزای دانشجویی ممکن است به انجام آزمایشات پزشکی نیاز باشد.

مراحل اخذ پذیرش برای تحصیل در مالزی

در ادامه فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی بصورت مرحله به مرحله شرح داده شده است:

  • مرحله اول: در مورد رشته های مورد علاقه خود و دانشگاه هایی که در مالزی این رشته های دانشگاهی را ارائه می دهند، تحقیق کنید تا بتوانید بهترین گزینه را طبق علاقه و آینده شغلی برای خود انتخاب کنید.
  • مرحله دوم: بعد از انتخاب رشته و دانشگاه، شرایط پذیرش را از وبسایت دانشگاه انتخابی به طور دقیق بررسی کنید تا بتوانید شرایط و مدارک خود را طبق آن رشته و دانشگاه آماده نمایید.
  • مرحله سوم: از طریق وبسایت دانشگاه و به صورت آنلاین اپلیکیشن فی یا فرم درخواست پذیرش را تکمیل نمایید و مدارک مورد نیاز را در محل مشخص شده آپلود کنید. در ادامه می توانید چک لیست کلی از مدارک مورد نیاز در زمان اپلای را مشاهده نمایید:
    • مدرک تحصیلی
    • ریزنمرات
    • پاسپورت
    • گواهی پزشکی
    • عکس پاسپورتی
    • مدرک زبان انگلیسی
      • البته توجه داشته باشید که باید ترجمه رسمی تمامی مدارک خود را نیز ارائه دهید و همچنین از مدارک اسکن رنگی بگیرید و کپی های الکترونیک مدارک را که به صورت فایل های پی دی اف است، ارسال کنید. فراموش نکنید که قبل از سابمیت نهایی اپلیکیشن فی را پرداخت کنید.
    • مرحله چهارم: بعد از بررسی درخواست شما، نامه موافقت با درخواست برایتان ایمیل می شود. سپس باید آفر دانشگاه را اکسپت کنید و با نامه پذیرش خود برای ویزای دانشجویی اقدام نمایید. برای ورود به مالزی به Student Pass نیاز دارید که اداره مهاجرت مالزی برای دانشجویان صادر می کند.

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی مالزی

ترم ورودی یا اینتیک دانشگاه های مالزی

دانشگاه های مالزی 3 اینتیک یا ترم ورودی در طول یک سال تحصیلی دارند. در جدول زیر اینتیک دانشگاه بهمراه ددلاین پذیرش آمده است:

اینتیک یا ترم ورودی ددلاین برای ارسال درخواست یا آخرین فرصت اپلای
آوریل – April ژانویه – January
ژوئن – June آوریل – April
نوامبر – November سپتامبر – September

 

نکته: حداقل 3 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی باید درخواست پذیرش خود را ارسال کرده باشید.

رشته های دانشگاهی محبوب برای تحصیل در مالزی

در ادامه 5 رشته دانشگاهی پرطرفدار در کشور مالزی لیست شده است:

  1. روانشناسی
  2. مهندسی کامپیوتر و IT
  3. حسابداری و امور مالی
  4. مهندی عمران و معماری
  5. محیط زیست

نکته: دانشگاه های مالزی طیف وسیعی از رشته های آکادمیک را در تمامی مقاطع تحصیلی از دیپلم حرفه ای تا دکترا به دانشجویان ارائه می دهند.

یکی از گزینه های تحصیل در مالزی “تحصیل در رشته پزشکی” است که جهت کسب اطلاعات جامع در این زمینه به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: تحصیل پزشکی در مالزی

هزینه تحصیل در مالزی

بجز اعتبار جهانی دانشگاه های مالزی، شهریه مقرون به صرفه و مناسب این دانشگاه ها باعث شهرت جهانی آنها شده است. برای اینکه به طور کلی به هزینه های تحصیل در مالزی آشنا شوید به جدول زیر توجه نمایید:

مقطع تحصیلی شهریه سالانه دانشگاه به دلار آمریکا
دوره پیش دانشگاهی 2000 تا 5750 دلار
دوره دیپلم حرفه ای 1500 تا 7500 دلار
دوره لیسانس 2250 تا 10000 دلار
دوره فوق لیسانس 3250 تا 10000 دلار

 

در پورتال رسمی وزارت آموزش و پرورش مالزی هزینه تحصیل در رشته های لیسانس بطور میانگین تا 14 هزار دلار بصورت سالانه و برای رشته های فوق لیسانس تا 8 هزار دلار اعلام شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که شهریه هر دانشگاه متفاوت است و بعد از انتخاب رشته می توانید شهریه دقیق را در وبسایت دانشگاه مورد نظر مشاهده نمایید.

هزینه های زندگی دانشجویی در مالزی

هزینه های زندگی دانشجویی در مالزی زیاد نیست و از این نظر هم مورد قبول دانشجویان بین المللی قرار دارد و به این دلیل تعداد دانشجویان بین المللی در مالزی هر ساله رو به افزایش است. در جدول زیر هزینه های زندگی در مالزی بطور میانگین نمایش داده شده است:

نوع هزینه مبلغ ماهیانه به دلار
اقامت در خارج از محوطه دانشگاه 300 تا 500 دلار (خانه مستقل)
اقامت در داخل محوطه دانشگاه 25 تا 120 دلار (اتاق های مشترک)
خوراک 11 تا 25 دلار
پوشاک و سایر لوازم مورد نیاز 25 تا 49 دلار
حمل و نقل 30 تا 36 دلار

 

البته میزان خرج ماهیانه بستگی به سبک زندگی شما دارد اما به طور کلی می توان گفت که حدود 800 دلار آمریکا بطور ماهیانه برای داشتن یک زندگی دانشجویی راحت در مالزی نیاز دارید.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های مالزی

باتوجه به اینکه شهریه دانشگاه های مالزی نسبت به سایر کشورها خیلی کمتر است، میزان بورسیه های تحصیلی یا کمک هزینه های تحصیلی نیز محدودتر است اما اگر تمایل به دریافت بورسیه دارید می توانید بورسیه های موجود را از طریق وبسایت دانشگاهی که انتخاب کردید بررسی کنید. همچنین دولت مالزی بورسیه بین المللی مالزی یا (MIS) را به دانشجویان مقطع دکترا یا PhD اعطا می کند که یکی از سیاست های این کشور برای جذب نخبگان و نیروی متخصص به کشور است. برای اطلاع از آخرین بورسیه های تحصیلی می توانید به وبسایت StudyMalaysia.com مراجعه نمایید.

فرصت های بعد از فارغ التحصیلی در مالزی

بعد از اینکه از یک دانشگاه در مالزی فارغ التحصیل شدید می توانید برای مجوز کار یا work permit اقدام نمایید. پس از تایید درخواست شما برای کار، کارفرما برای ویزای کار و اقامت قانونی شما در مالزی اقدام می کند. انواع ویزای کار مالزی وجود دارد که مدت اعتبار آنها بین 6 ماه تا 5 سال است.

در مجموع می تواند جمع بندی کرد که کشور مالزی به دلیل فرهنگ غنی، سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیت جهانی، انگلیسی زبان بودن دانشگاه ها و اکثر ساکنین و از همه مهمتر شهریه و هزینه های زندگی بسیار پایین و مقرون به صرفه، یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی است. دانشگاه های مالزی دارای رتبه های جهانی خوبی هستند و دریافت یک مدرک بین المللی معتبر در یک رشته اکادمیک پر تقاضا می تواند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا به دانشجویان بین المللی در مالزی اجازه کار داده می شود؟

  • بله. دانشجویان بین المللی در مالزی فقط اجازه کار نیمه وقت یا پارت تایم را دارند. البته ساعت کاری محدود است و فقط می توان 20 ساعت در هفته در روزهای تعطیل یا تعطیلات بین ترم کار کرد.

2. هزینه ویزای تحصیلی مالزی چقدر است؟

  • هزینه ویزای تحصیلی مالزی بین 810 تا 1500 RM است.

3. پردرآمدترین شغل ها در مالزی چیست؟

  • برخی از شغل های با درآمد بالا در مالزی عبارتند از: مهندسی، حسابداری، مارکتینک یا بازرایابی و فروش، داروسازی، آموزش

 

موسسه مهاجرتی آوات با مشاوران، کارشناسان مجرب و وکلای مهاجرت می تواند در طول این مسیر از پذیرش تحصیلی در مالزی تا دریافت ویزای تحصیلی مالزی در کنار شما باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *