تحصیلی, مالتا

شرایط تحصیل در مالتا

شرایط تحصیل در مالتا

کشور مالتا یا جمهوری مالت کشوری در جنوب اروپا  و در مرکز دریای مدیترانه است. مالتا عضو اتحادیه کشورهای اروپایی و نیز شینگن می باشد. بنابراین با داشتن اقامت این کشور توانایی مسافرت آزادانه به کشورهای عضو شینگن را خواهید داشت. افرادی که به دنبال تحصیل در یکی از کشورهای اروپایی با هزینه کم و کیفیت بالا هستند، تحصیل در کشور مالتا گزینه خوبی برایشان خواهد بود. اگر شما نیز قصد تحصیل در این کشور خوش آب و هوا را دارید، حتما این مقاله را تا پایان مطالعه بفرمایید تا اطلاعات جامع و کاملی از شرایط تحصیل در مالتا به دست آورید.

نگاهی اجمالی به کشور مالتا

این کشور از یک مجمع الجزایر کوچک تشکیل شده است. که بزرگ‌ ترین آن ها به وسعت 122 مایل می باشد. البته فقط سه جزیره این مجمع الجزایر قابل سکونت است و اغلب دیگر جزیره های آن بیشتر دارای جنبه تفریحی هستند. در گذشته این کشور متعلق به ایتالیا و در دوره ای مستعمره انگلستان بوده است. پایتخت کشور مالتا، شهر والتا می باشد که مانند کشورهای یونان و ایتالیا دارای بناهای تاریخی بسیاری است. حکومت کشور مالتا از نوع جمهوری است و یک مجلس قانونگذاری با 65 نماینده دارد.

کشور مالتا از حیث ایجاد تعادل بین کار و زندگی، رتبه هفتم را در دنیا دارد. آینده شغلی در این کشور بسیار عالی دیده می شود چرا که شاهد رشد 58 درصدی نسبت به سال‌ های گذشته هستیم. زیر ساخت‌ های کشور مالتا بسیار قوی و یکی از رتبه داران بزرگ در این حیطه است.

از زاویه فرهنگ و قومیت

کشور مالتا در مجاورت ایتالیا است. این کشور حتی زمانی متعلق به ایتالیا بوده است. این موضوع باعث شباهت فرهنگی بسیار زیاد این دو کشور شده است. تا آنجا که می توان گفت 75 درصد از فرهنگ کشور مالتا شبیه به فرهنگ مردم ایتالیا می باشد.

به طور کلی مردم مالتا مردمی خوشرو و خندان هستند. آن ها دارای رفتار بسیار خوبی با مهاجران هستند و به افزوده شدن جمعیت مهاجر به این کشور بسیار علاقه مند اند؛ تا آنجا همین مردم مالتا در چند روز اول اقامت مهاجران در این کشور، خود راهنمایی عالی برای مهاجران محسوب شده و تقریبا تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار افراد می گذرانند. از نظر پوشش متوسط هستند و استفاده از لباس های رنگ روشن در میان آن ها بسیار رایج است.

در فرهنگ این کشور مانند ایتالیا برای کانون خانواده ارزش بسیاری قائل هستند و افراد در زمان فراغت خود معمولا به معاشرت با اعضای خانواده خود می پردازند.

از زاویه زبان

زبان رسمی مردم کشور مالتا، زبان مالتی و زبان انگلیسی است. به طور کلی بیشتر از 90 درصد مردم مالتا تقریبا به زبان انگلیسی مسلط هستند. البته زبان ایتالیایی نیز به طور گسترده ای در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. زبان رسمی آموزش در این کشور زبان انگلیسی است، البته دانشجویان بین المللی همواره به یادگیری زبان مالتی نیز تشویق می گردند. زبان مالتی بسیار زبان شیرینی است. و از خانواده زبان‌ های آفریقایی- آسیایی، شاخه زبان‌ های سامی می باشد که دارای خویشاوندی با زبان عربی نیز هست.

از زاویه دین

مردم کشور مالتا یکی از قدیمی ترین ملت‌ های مسیحی دنیا محسوب می شوند. می توان گفت مسیحیت دین غالب این کشور می باشد.

از زاویه اقتصاد

کشور مالتا از اعضای اتحادیه اقتصادی و پولی اروپا است و واحد پولی یورو را مورد استفاده قرار می دهد. طبق آمار اعلام شده توسط وزارت کار جمهوری مالت طی چهار سال آینده، این کشور به 30 هزار کارگر خارجی نیاز خواهد داشت تا بتواند رشد  6 درصدی داشته باشد. با ایجاد 10000 فرصت شغلی در هر سال، جمعیت کار موجود در کشور مالت تنها توانایی پاسخگویی یک چهارم آن را دارد. در مقایسه با بقیه اقتصادهای بزرگ اروپایی در می یابیم که اقتصاد کشور مالت در طی دهه گذشته دائما فراتر از بازار اروپا قرار داشته است.

شرایط کلی تحصیل در مالتا

بدون شک برای اینکه بتوانیم شرایط کلی تحصیل در این کشور را برای شما شرح دهیم باید به بررسی سیستم آموزشی این کشور بپردازیم. سیستم آموزشی این کشور را نیز می توانیم از دو جنبه تحصیلات عمومی و تحصیلات عالی، مورد بررسی قرار دهیم:

تحصیلات عمومی در مالتا

منظور از تحصیلات عمومی، تحصیلات قبل از ورود به دانشگاه است. در کشور مالتا، تحصیلات عمومی از دوره های زیر تشکیل شده است:

مهد کودک و پیش دبستانی (سنین 4 تا 5 سال)

دوره مهدکودک و پیش دبستانی در این کشور از جمله آموزش های اجباری قلمداد می شود، تا از همان سنین پایین آموزش و تربیت کودکان در این کشور آغاز شود. همچنین شروع به تحصیل از سنین پایین باعث دو زبانه شدن کودکان شده و نیز سبب پرورش تعاملات اجتماعی و مهارت های آن ها می شود.

دبستان (سنین 5 تا 10 سال)

دوره دبستان از سن 5 تا 10 سالگی را در بر می گیرد. کودکان مالتی در چند سال اول تحصیل خود هیچ نوع آزمونی ندارند و آموزش آن ها کاملا همراه با تفریح و تجربه می باشد. علت این امر جلوگیری از ایجاد استرس و تمایل به فرار از محیط آموزشی در آن ها است. دانش آموزان دبستانی فقط در دو سال آخر با یک امتحان نهایی این دوره را به پایان می رسانند.

متوسطه (سنین 11 تا 16 سال)

از سن 11 تا 16 سالگی دانش آموزان در مقطع متوسطه به تحصیل می پردازند. دوره متوسطه در 16 سالگی با شرکت در یک آزمون نهایی به پایان می رسد که در واقع سن قانونی آموزش نیز  پایان پیدا می کند.

پیش دانشگاهی (سنین 16 تا 18)

بعد از پایان گرفتن  دوره متوسطه، دوره پیش دانشگاهی آغاز می شود. که مدت آن حدود دو سال است. در پایان این دوره دانش آموزان توانایی رویارویی با آزمون تعیین سطح ورودیه دانشگاه ها را به دست خواهند آورد.

اطلاعات کلی در مورد شرایط تحصیل مهاجران در کشور مالتا (مقطع مهد کودک، دبستان، راهنمایی و دبیرستان)

همانطور که گفته شد در گذشته کشور مالتا یکی از مستعمره های انگلستان محسوب می شده است. در نتیجه سیستم آموزشی این کشور به سیستم آموزشی کشور انگلیس بسیار نزدیک می باشد. در جمهوری مالت، تمام کودکان 4 تا 16 ساله صرف نظر از سن، جنس و اعتقاد خود، امکان برخورداری از تحصیل رایگان در همه مدارس دولتی را دارند. (مهاجران این سنی نیز می توانند از امکان تحصیل رایگان در مالتا نیز استفاده نمایند.)

استاندارد های آموزشی در کشور مالتا بالا و در سطح بین المللی است. زبان آموزش در مدارس این کشور غالبا زبان انگلیسی است، البته مهاجران طی تحصیل در این کشور، همواره به یادگیری زبان مالتی نیز تشویق می گردند. همچنین در بعضی از مدارس دولتی این کشور به زبان مالتی تدریس می شود. تحصیل به صورت دو زبانه نیز در مدارس خصوصی مالتا فراهم است.

تحصیلات عالی در مالتا

بالاترین نهاد آموزشی در این کشور، دانشگاه ها می باشند. دانشگاه های مالتا امکان تحصیل در طیف متنوعی از رشته های تحصیلی را در اختیار دانشجویان گذاشته اند. تحصیلات عالی در مالتا شامل سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

دوره کارشناسی

طول مدت تحصیل در کشور مالتا در مقطع کارشناسی معمولا 4 سال است. برای  ورود به این مقطع تحصیلی داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 و مدرک دیپلم دبیرستان و یا پیش دانشگاهی الزامی است. بنابراین  متقاضیان فاقد مدرک زبان ابتدا باید در دوره های یک ساله کالج زبان در مالتا شرکت کرده و بعد از دریافت مدرک زبان وارد دانشگاه های مالتا شوند.

دوره کارشناسی ارشد

دانشگاه های این کشور رشته‌ های مختلفی را در این مقطع عرضه می کنند که تدریس در تمامی این رشته‌ های تحصیلی به زبان انگلیسی امکان پذیر می باشد. دانشگاه اصلی مالتا دارای 14 دانشکده است که گرایش‌ های مختلف رشته‌ های دبیری، مهندسی، حقوق، پزشکی، کامپیوتر و رسانه و… در مقطع ارشد در آن عرضه می شوند. از دیگر مزیت‌ های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور مالتا می‌ توانیم به کم هزینه‌ بودن تحصیل در آن نسبت به سایر کشورها اشاره کنیم. البته که کم هزینه بودن این کشور حاکی از پایین بودن سطح آموزشی دانشگاه‌ های این کشور یا پایین بودن تقاضا برای آن ها نیست؛ بلکه علت آن کوچک و کم جمعیت بودن این کشور می باشد.

دوره دکتری

محبوب ترین رشته های تحصیلی در مقطع دکتری در این کشور در زمینه های کسب و کار، مهندسی فنی، علوم پایه، هنر، علوم انسانی و… می باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری در کشور مالتا 3 تا 5 سال می باشد. تحصیل در مالتا در مقطع دکتری همانند سایر دوره های تحصیلات عالی این کشور به زبان انگلیسی می باشد.  برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور مالتا، دارا بودن شخصی به عنوان استاد راهنما یا اصطلاحاً سوپروایزر و نیز داشتن نمره آیلتس 6/5 تا 7  الزامی است.

شرایط تحصیل در مالتا برای مهاجران

مالتا کشوری اروپایی با داشتن سطح آموزشی بالا و امکانات تحصیلی مناسب مقصد تحصیلی مهاجران بسیاری از سراسر دنیا می باشد. نکته مثبت در رابطه با تحصیل در مالتا استفاده از زبان انگلیسی به صورت رسمی و گسترده در این کشور می باشد. در واقع تحصیل در این کشور به هر دو زبان انگلیسی و مالتی ممکن است. برای تحصیل در مالتا متناسب با مقطع تحصیلی مورد نظر متقاضی، مدرک زبان انگلیسی با نمره های مختلف نیاز است.

مالتا کشوری آرام  با هزینه های مقرون به صرفه می باشد. در واقع شما با انتخاب کشور مالتا برای تحصیل، تجربه زندگی و تحصیل در کشوری اروپایی با دغدغه های بسیار کمتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی به دست خواهید آورد.

مزایای تحصیل در کشور مالتا برای مهاجران

تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشور های اروپایی، مزایای خاص خود را دارد که تنها با تجربه آن از نزدیک می توانید به آن پی ببرید. با این وجود اگر بخواهیم مهم ترین مزایای تحصیل در این کشور را با شما به اشتراک بگذاریم، می توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  • هزینه پایین زندگی
  • برخورداری از آب و هوای بسیار لذت بخش و طبیعت زیبا
  • استفاده از زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبان های رسمی
  • مکانی ایده آل برای شروع کسب و کارهای جدید
  • تحصیل و زندگی در کشوری با صنعت توریسم پر رونق و اقتصاد قوی
  • برخورداری دانشجویان از خدمات مالی و بانکی، بیمه و تسهیلات درمانی
  • دسترسی به یکی از بهترین سیستم های بهداشتی درمانی
  • بهره مندی از استانداردهای بالای زندگی
  • امکان سفر راحت هوایی به رم و پاریس
  • امکان گردشگری و سفر آزادانه در منطقه شنگن
  • برخورداری از سیستم حمل و نقل گسترده و اقتصادی
  • داشتن مکان‌ های تفریحی بی شمار برای گذراندن اوقات فراغت
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور مالتا برای مهاجران

مدارس بین المللی در کشور مالتا استانداردهایی مشابه با استاندارهای کشورهایی همچون انگلستان، آمریکا و فرانسه دارند و غالبا زبان آموزشی در آن ها زبان انگلیسی است. سال تحصیلی مدارس مالتا از ماه سپتامبر تا ماه ژوئن تعیین شده است. برای تحصیل در مدارس این کشور شرایط چندان پیچیده ای وجود ندارد. تنها برای ثبت نام کودکان مهاجر در مدارس بین المللی کشور مالتا داشتن مدارک زیر الزامی است:

  • پاسپورت معتبر
  • شناسنامه
  • تقاضانامه ثبت نام در مدارس
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور مالتا برای مهاجران

برای تحصیل در دانشگاه های کشور مالتا محدودیت سنی تعیین نشده است. اما اگر سن فرد متقاضی بیشتر از بازه تصویب شده یعنی 19 سالگی برای کارشناسی، 24 سالگی برای کارشناسی ارشد و 27 سالگی برای دکتری باشد، آنگاه دوره های پیش نیاز برای آن شخص نوع متفاوتی خواهد بود.

جدای از این موضوع، داشتن تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور، هزینه های زندگی در جمهوری مالت، علاوه بر این نداشتن سابقه کیفری، از مهم ترین شرایط لازم برای تحصیل در این کشور می باشد.

به منظور اثبات برخوداری از شرایط لازم دانشجویان بین المللی باید مدارکی را ارائه دهند. مدارک مورد نیاز برای مهاجران جهت تحصیل در دانشگاه های کشور مالتا شامل موارد زیر می باشند:

  • اصل گذرنامه (تایید گذرنامه توسط دولت مالتا الزامی است)
  • یک قطعه عکس
  • فرم درخواست تحصیلی امضا شده برای اخذ ویزای دانشجویی
  •  کپی از صفحه اطلاعات شخصی گذرنامه
  •  دعوت نامه یا نامه تاییدیه دریافت پذیرش رسمی دانشگاه که قرار است در آن به تحصیل بپردازید
  •  رسید پرداخت شهریه دوره آموزشی انتخابی
  •  تاییدیه آدرس فعلی دانشجو
  • و…

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور مالتا

از آنجایی که زبان تدریس در این کشور، زبان مالتی و زبان انگلیسی است، دانشجویان برای تحصیل در این کشور با توجه به زبان دوره شان باید به یکی از این زبان ها تسلط داشته باشند. اگر زبان دوره انگلیسی باشد، مهاجران برای تحصیل در این کشور به مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6 نیاز دارند. اگر زبان دوره مالتی باشد، مهاجرت می توانند در دوره های آموزش زبان مالتی که در این کشور برگزار می شود، شرکت کنند.

هزینه تحصیل در مالتا

هزینه های تحصیل در کشور مالتا با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی افراد متفاوت است. به طور کلی شهریه های تحصیل در مالتا در سال 2022 به میزان 4000 الی 9000 یورو در سال برآورد شده است.

همچنین ملیت دانشجویان عامل دیگری در تعیین میزان شهریه تحصیلی می باشد. برای مثال میزان شهریه برای دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دوره های هنر و تجارت به میزان 1080 یورو در مقطع کارشناسی است. اما این دوره ها برای شهروندان مالت و شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا رایگان می باشد.

بورسیه های تحصیلی

بورسی های  تحصیلی در کشور مالتا به دانشجویان دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دانشجویان مدارک افتخاری اعطا می گردد.

بورسیه‌ های دانشگاه های کشور مالتا به دو دسته‌ی بورسیه‌ های دولتی و بورسیه‌ های دانشگاهی تقسیم بندی شده اند. برای اطلاع از شرایط و ویژگی های بورسیه‌های هر دانشگاه لازم است شما به سایت خود دانشگاه مراجعه نمایید.

نکته‌ ای که درباره‌ی بورسیه‌ های تحصیلی کشور مالتا مطرح است، شرایط سنی متقاضیان بورسیه می باشد. دانشجویان کارشناسی 18 تا 19سال، دانشجویان کارشناسی ارشد تا حدود 24 سال و دانشجویان دکتری تا حدود 27 سال برای دریافت بورسیه در اولویت هستند. داشتن رزومه‌ی تحصیلی قوی، مدرک زبان معتبر با نمره قابل قبول و ارائه‌ی مقاله و چاپ آن‌ ها در مجلات علمی از دیگر عواملی هستند که شانس شما را برای دریافت بورسیه‌ های تحصیلی زیاد می کنند.

در ادامه چند نمونه از بورسیه‌ های دولتی کشور مالتا توضیح داده شده اند:

  • بورسیه تحصیلی دانشکده باستان شناسی: هر ساله مبلغ هزار دلار به ده هزار دانشجویان سال سوم و چهارم در مقطع کارشناسی و دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی ارشد این دانشکده اعطا می شود.
  • بورسیه های تحصیلی موسسه AIA: این موسسه بورسیه های تحصیلی خود را به دانشجویان دوره دکترا و پژوهشگران حرفه‌ای اعطا می کند. البته برای دریافت این بورسیه شما باید یکی از اعضای موسسه‌ی AIA محسوب شوید.
  • بورس تحصیلی بین‌المللی بنیامین گیلمن: این بورس تحصیلی توسط دولت فدرال مالتا به 2300 دانشجوی محروم اعطا می‌ شود. که مبلغ آن سالانه تا 5000 دلار برآورد می شود.
  • و…

کار در کنار تحصیل

دانشجویان در کشور مالتا می توانند به کار پاره وقت در کنار تحصیل مشغول باشند. خوشبختانه به علت تسلط غالب مردم مالتا به زبان انگلیسی، برای دانشجویان بین المللی در این کشور امکان کاریابی و برقراری ارتباط با مردم راحت خواهد بود. اکثر دانشجویان یا دانش آموزان مهاجر در این کشور در موقعیت های شغلی در رستوران ها، کافه ها، کتابخانه ها، فروشگاه ها و… مشغول به کار نیمه وقت می شوند. مگر اینکه در دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری به تحصیل مشغول باشند. در این صورت سعی می کنند در موقعیت شغلی که مربوط به رشته تحصیلی شان است، به عنوان دستیار مشغول به کار شوند یا در دوره های کارآموزی شرکت نمایند.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور مالتا

میزان درآمد حاصل از کار در حین تحصیل برای دانشجویان بسته به نوع شغل انتخابی ساعتی ۵ تا ۸ یورو تعیین شده. در این صورت درآمد ماهانه دانش آموزان و دانشجویان بین الملللی این کشور را می توان چیزی حدود ۶۰۰ یورو در ماه در نظر گرفت. این مبلغ تنها می تواند بخشی از هزینه های تحصیل در این کشور را تامین کند.

انواع مشاغل موجود در مالتا برای دانشجویان و دانش آموزان

کار در کافه و رستوران، کارهای اینترنتی، ترجمه، نویسندگی، طراحی سایت و… کارهایی هستند که دانش آموزان و دانشجویان در حین تحصیل می توانند به آن ها مشغول شوند. دانشجویان مهاجر حتی می‌ توانند به صورت مجازی برای شرکت‌ های کشور محل تولد خود کار نمایند.

قوانین کار موجود در مالتا برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

برای کار کردن در حین تحصیل در این کشور، لازم است از نهادهای مربوطه مجوز بگیرید. البته توجه داشته باشید که  اولویت استخدام دانشجویان برای کارهای پاره وقت  با بومیان این کشور و سپس برای کسانی است که دارای اقامت دائم هستند، می باشد. این موضوع پیدا کردن کار پاره وقت در مالتا را برای دانشجویان کمی مشکل می کند.

همچنین در این کشور دانشجویان فقط در تعطیلات قادر به انجام کار تمام وقت هستند. با توجه به موارد ذکر شده به طور کلی دانشجویان در کشور مالتا تا هفته ای  20 ساعت مجاز به کار هستند؛ که این میزان کار می‌ تواند کمک بزرگی در تامین هزینه‌ های تحصیل و زندگی در کشور مالتا باشد. البته به طور دقیق تر، دانشجویان در حین تحصیل در کشور مالتا متناسب با دوره تحصیلی خود تعداد ساعت مشخصی در هفته  اجازه کار دارند:

  • هفته ای 10 ساعت در مقطع کارشناسی
  • هفته ای 20 ساعت در مقطع کارشناسی ارشد
  • هفته ای 30 ساعت در مقطع دکتری

برای کسب مجوز کار در حین تحصیل در کشور مالتا باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • داشتن  ویزای دانشجویی مالتا
  • برخورداری از حساب بانکی در کشور مالتا
  • داشتن شماره بیمه اجتماعی
  •  داشتن کارت کاهش مالیات
  •  پر کردن فرم ثبت نام ETC 35
  • داشتن کارت شناسایی معتبر
  •  تکمیل فرم سی وی یا رزومه خود به زبان انگلیسی یا مالتی
  • و…

خدمات موسسه حقوقی و مهاجرتی آوات در خصوص کشور مالتا

می خواهید از طریق تحصیل به مالتا مهاجرت کنید؟ مهاجرت به این کشور اروپایی کوچک، پروسه خاص و نه چندان آسان خود را دارد. شما می توانید با دریافت مشاوره یا استفاده از خدمات موسسه حقوقی و مهاجرتی آوات، به راحتی این پروسه را پشت سر بگذارید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. بهترین شهرها  کشور مالتا برای تحصیل کدام ها هستند؟

  • شهر های والتا، بیرکیرکارا، میسدا، پائوا و لوکا  بهترین شهرهای این کشور برای تحصیل هستند.

2. چگونه می توان از مدارس، دانشگاه ها یا… مالتی پذیرش گرفت؟

  • شما باید موسسات آموزشی موجود در این کشور را بررسی کنید. سپس شرایط اخذ پذیرش از هر یک را مطالعه کنید. باتوجه به شرایطی که دارید، چند موسسه را انتخاب کنید و از طریق راه های ارتباطی مشخص شده توسط آن موسسه، مدارک خود را برای آن ها ارسال کنید. سپس آن ها مدارک و شرایط شما را بررسی می کنند و به شما اطلاع می دهند. این روند، روندی است که باید با دقت انجام شود. کارشناسان ما می توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

اگر سوالی در خصوص مهاجرت تحصیلی به مالتا، شرایط تحصیل در این کشور، اخذ ویزای تحصیلی مالتا و… دارید، می توانید آن را با ما و سایر همراهانمان در پایان این مقاله به اشتراک بگذارید. در اسرع وقت پاسخ سوال شما را خواهیم داد.

4.6/5 - (16 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *