بلژیک, تحصیلی

شرایط تحصیل در بلژیک

شرایط تحصیل در کشور بلژیک

کشور بلژیک یکی از کشورهای پیشرفته دنیا و از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور در میان بسیاری از کشور های جهان از سیستم آموزشی بسیاری خوبی برخودار می باشد. با توجه به شرایط زندگی، شرایط اقتصادی، شرایط فرهنگی و… در کنار سیستم آموزشی خوب، موسسات آموزشی معتبر و… باعث شده هر ساله بسیاری بلژیک را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. اگر شما نیز برای تحصیل در این کشور برنامه ریزی می‌کنید، مقاله پیش رویتان راهنمای خوبی برای اطلاع از شرایط تحصیل در بلژیک به حساب می آید. مجموعه آوات در این مقاله تلاش کرده تا همه آن چیزی که باید در مورد شرایط تحصیل در این کشور را بدانید، برای شما گردآوری کند.

چرا بلژیک را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

سیستم آموزشی با کیفیت، دانشگاه های برتر، موسسات آموزشی بین المللی و… تنها قسمتی از دلایل انتخاب بلژیک برای ادامه تحصیل هستند. اما جز مباحث آموزشی، دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد بلژیک می تواند یک مقصد تحصیلی فوق العاده برای بسیاری از متقاضیان باشد.

اگر کلی بخواهیم بگویی، بلژیک کشوری سر زنده، شاد و پر جنب و جوش با مردمی قانون مدار و محترم است. این یعنی زندگی در این کشور به معنای زندگی در شرایطی ایده آل و منحصر به فرد است. زبان رسمی در کشور بلژیک هلندی، فرانسوی و آلمانی می باشد. دین اکثر مردم بلژیک مسیحی است که تعداد زیادی از آن‌ ها از مذهب کاتولیک، پیروی می‌ کنند و پس از آن، دین اسلام در گروه دین‌ های پر طرفدار قرار دارد. شهر بروکسل پایتخت کشور بلژیک و مقر اصلی بیشتر نهادهای اتحادیه اروپا است. این شهر، شهری با فرهنگ و رسوم سنتی و آداب محلی است.

نرخ بیکاری در این کشور 5.4 درصد می باشد. البته نرخ بیکاری جوانان زیر 25 سال در این کشور، بیشتر از سنین دیگر و در حدود 13% است. غالب مردم بلژیک در بخش خدمات، حقوقی، بانک، رسانه و گردشگری شاغل هستند. همچنین یک چهارم شهروندان بلژیک در صنعت منسوجات، شیشه، مواد شیمیایی، مونتاژ اتومبیل و…، فعالیت می کنند. همچنین با توجه به استقرار بسیاری از سازمان های بین المللی در کشور بلژیک، فرصت های شغلی بسیاری در این کشور برای مهاجران (به ویژه آن هایی که تحصیلات خود را در بلژیک گذرانده اند.) وجود دارد.

شرایط کلی تحصیل در بلژیک

در این بخش ما قصد داریم شما را با سیستم آموزشی بلژیک آشنا کنیم. از این رو تصمیم گرفتیم در ابتدا به تحصیلات عمومی در بلژیک و سپس به تحصیلات عالی در این کشور بپردازیم.

تحصیلات عمومی در بلژیک

تحصیل در مدارس بلژیک از سن 6 تا 18 سالگی اجباری محسوب می شود. با توجه به گسترش جامعه بین المللی در کشور بلژیک، امروزه این مدارس دارای سیستم های بریتانیایی، آمریکایی، فرانسوی و هلندی نیز هستند. بنابراین با توجه به اینکه دولت کشور بلژیک، یک دولت فدرال محسوب می شود. سیستم آموزشی مدارس بسته به اینکه در کدام ایالت واقع شده باشند، متفاوت خواهد بود. بر همین اساس زبان تحصیلی در مدارس این کشور می تواند یکی از زبان های هلندی، فرانسوی، آلمانی و یا انگلیسی باشد.

به طور کلی تحصیلات عمومی در کشور بلژیک از دوره های زیر تشکیل شده است:

مهدکودک

تحصیل در مهد کودک ها و کودکستان های این کشور رایگان بوده و کودکان 2 تا 6 سال می توانند به تحصیل در این دوره، بپردازند.

دبستان

تحصیل در دوره دبستان این کشور نیز رایگان است. طول مدت این دوره 6 سال بوده و کودکان از 6 تا 12 سالگی در این دوره تحصیل می کنند. در این کشور دوره ابتدایی به سه‌ پایه تقسیم می شود: پایه کلاس اول و دوم، پایه کلاس سوم و چهارم و پایه کلاس پنجم و ششم. در مدارس ابتدایی این کشور کلاس درس از ساعت هشت و نیم صبح و تا حدود  سه و نیم عصر دایر است. همچنین دانش‌ آموزان از ساعت ۱۲ تا یک و نیم دارای زنگ تفریح جهت ناهار و استراحت هستند. معمولا روزهای چهارشنبه، شنبه و یکشنبه بعدازظهر مدارس تعطیل هستند.

متوسطه

تحصیل در دوره دبیرستان کشور بلژیک از سن 12 سالگی شروع شده و در 18 سالگی با اخذ مدرک دیپلم پایان می یابد. دانش آموزان این دوره تحصیلی آمادگی لازم جهت ورود به دوره‌ های دانشگاهی را کسب می کنند.

به طور کلی دوره متوسطه در کشور بلژیک به چهار نوع دوره زیر تقسیم می شود:

  1.  آموزش عمومی (ASO): مبنای آموزش در دبیرستان
  2. آموزش فنی (TSO): شامل آموزش هر دو دروس عمومی و فنی برای آمادگی دانش آموزان جهت ورود به بازار کار
  3. آموزش هنری (KSO): شامل آموزش عمومی و انجام فعالیت های هنری فعالانه به طور همزمان
  4. آموزش فنی حرفه ای (BSO): شامل آموزش تخصصی بسیار عملی و شغل محور

تحصیلات عالی در بلژیک

دانش آموزان پس از پشت سر گذاشتن تحصیلات عمومی، می توانند تحصیلات عالی خود را به عنوان یک دانشجو شروع کنند. در کشور بلژیک تحصیلات عالی به سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می شود.

دوره کارشناسی

تحصیل در در دوره کارشناسی کشور بلژیک فرصت مطلوبی جهت مهاجرت به این کشور محسوب می شود. دانشگاه ها و موسسات عالی آموزشی در کشور بلژیک از لحاظ علمی دارای رنکینگ مناسب و بسیار باکیفیت هستند. مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی کشور بلژیک 3 سال تا 4 سال می باشد. زبان تدریس این مقطع در کشور بلژیک سه زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی تعیین شده است. البته که شما امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز دارید، اما باید به سایر زبان ها (فرانسوی، آلمانی و هلندی) تسلط نسبی داشته باشید. برای تحصیل به زبان انگلیسی در دوره کارشناسی کشور بلژیک ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره 6 الزامی است.

هر شخص دارای دیپلم مورد تایید کشور بلژیک، امکان تحصیل در دوره کارشناسی تمامی رشته ها را دارا می باشد. اما باید بدانید که تحصیل در رشته های پزشکی، هنر و علوم مهندسی علاوه بر داشتن مدرک دیپلم معتبر نیازمند شرکت در آزمون مختص آن رشته نیز هست. به این صورت که دانشجویان مایل به تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در یک امتحان ورودی برگزار شده توسط دولت، همچنین دانشجویان مایل به تحصیل در هنر و فنی و مهندسی در آزمون عملی در ارتباط با رشته خود شرکت می نمایند.

دوره کارشناسی ارشد

مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل در دوره کارشناسی ارشد نیز برای دانشجویان وجود دارد. از لحاظ کیفیت سیستم آموزشی بلژیک در دوره کارشناسی ارشد، می توان گفت این دوره نیز دارای کیفیتی مناسب است.

بسیاری از دوره های کارشناسی ارشد در کشور بلژیک به زبان انگلیسی عرضه می شوند. اما زبان اکثر رشته های این مقطع یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی و هلندی است. مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد کشور بلژیک 2 سال تعیین گردیده است. برای تحصیل در این مقطع متقاضیان باید مدرک لیسانس یا معادل بین المللی آن را دارا باشند. همچنین بسته به محل دانشگاه انتخابی جهت ادامه تحصیل باید مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه را کسب کنند. در صورت تحصیل به زبان انگلیسی در دوره کارشناسی ارشد در کشور بلژیک ارائه مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 الزامی است.

دوره دکتری

مدت زمان تحصیل در دوره دکتری در دانشگاه های کشور بلژیک 4 سال تعیین شده است. برای تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های بلژیک موارد زیر لازم است:

  •  برخورداری از یک سوپروایزر تا مسئولیت نظارت بر تحقیقات که پیشرفت تحصیلی و تایید نهایی پایان نامه دکتری شما را بر عهده بگیرد.
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره تعیین شده (برای اغلب دانشگاه ها حداقل نمره 7 لازم است.)
  • داشتن رزومه تحصیلی و تحقیقاتی خوب
  • ارائه یک پروپوزال مناسب

دانشجویان دوره دکتری در کشور بلژیک غالبا مشغول انجام یک برنامه پژوهشی و تحقیقاتی و یا تدریس در دانشگاه به عنوان دستیار استاد هستند. که معمولا حقوقی هم دریافت می کنند.

شرایط تحصیل در بلژیک برای مهاجران

بلژیک کشوری با دانشگاه های مشهور در سراسر دنیا و همچنین مقر سازمان های بین المللی مانند اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می باشد. دانش آموزان و دانشجویانی که علاقه مند به مهاجرت به کشور بلژیک با سپری کردن دوره تحصیلی در این کشور هستند، از شانس بالاتری برای پیدا کردن موقعیت شغلی و در آینده اقامت این کشور برخوردار می باشند. همچنین تحصیل در این کشور چند زبانه موقعیت خوبی برای آشنایی و فراگیری زبان های مختلف است.

مزایای تحصیل در کشور بلژیک برای مهاجران

با توجه به شرایط کلی زندگی، تحصیل، کار و… در بلژیک، می توان مزایای تحصیل در کشور بلژیک برای مهاجران را از قرار ذیل عنوان کرد:

  • زندگی در کشوری که ساکنان آن از قدرت خرید بالایی برخودار هستند.
  • وجود بخش خصوصی قوی در این کشور
  • بهره مندی از سیستم حمل و نقل گسترده و پیشرفته
  • دسترسی به امکانات رفاهی و خدمات درمانی مناسب
  • تحصیل در کشوری پیشرفته از لحاظ تکنولوژی
  • امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت به طور گسترده
  • بهره مندی از سیستم آموزشی باکیفیت و قوی
  • اخذ مدرکی معتبر و ورود آسان تر به بازار کار بلژیک یا بازار کار جهانی
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور بلژیک برای مهاجران

دانش آموزانی که قصد تحصیل در مدارس کشور بلژیک را دارند، باید از شرایط دیل برخودار باشند تا بتوانند به تحصیل در مدارس این کشور بپردازند:

  • داشتن رضایت والدین به صورت کتبی
  • معرفی قیم دانش آموز مهاجر
  • اثبات برخورداری از شرایط مناسب اقامت و تحصیل در کشور بلژیک
  • اثبات تمکن مالی دانش آموز برای پرداخت هزینه های مربوط به تحصیل
  • داشتن مدرک زبان معتبر متناسب به مدرسه انتخابی جهت تحصیل

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور بلژیک برای مهاجران

به طور کلی شرایط لازم برای مهاجران جهت تحصیل در دانشگاه های کشور بلژیک عبارتند از:

  • داشتن تمکن مالی جهت پرداخت شهریه
  •  ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6
  • برخورداری از رزومه تحصیلی خوب
  • نوشتن انگیزه نامه مناسب
  • و…

این شرایط با توجه به رشته، دانشگاه انتخابی، ملیت افراد و… ممکن است متفاوت باشد. ما در اینجا تنها شرایط کلی را ذکر کرده ایم.

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور بلژیک

مردم بلژیک اصولا به سه زبان هلندی، آلمانی و فرانسوی مسلط هستند. بنابراین اگر این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنید باید با این سه زبان تا حدودی آشنایی داشته باشید. در بلژیک شما می توانید به یکی از این سه زبان یا به زبان انگلیسی، به تحصیل بپردازید. در نتیجه لازم است که به زبان برگزاری دوره تان تسلط خوبی داشته باشید و در کنار آن، تسلط خود نسبت به سایر زبان های رایج در این کشور را بالا ببرید.

اکثر دانشگاه های بلژیکی فرصت و بستر مناسبی برای یادگیری زبان فرانسوی یا هلندی را برای دانشجویان خود فراهم می نمایند. البته بسیاری از موسسات آموزشی این کشور علاوه بر دوره های زبان فرانسوی یا هلندی، دوره های زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند.

هزینه تحصیل در بلژیک

در کشور بلژیک دو نوع دانشگاه وجود دارد: دانشگاه دولتی و دانشگاه خصوصی. میزان هزینه تحصیل شما به دانشگاه محل تحصیل، نوع رشته انتخابی و کشور محل تولد فرد و… بستگی دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های بلژیک برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حدود 950 تا 850 یورو در سال برآورد می شود. اما برای شهروندان کشورهای غیر از اتحادیه اروپا، هزینه تحصیل در این کشور بالا تر است. به گونه ای که هزینه تحصیل برای شهروندان غیر اروپایی در دانشگاه های این کشور، سالانه 2000 یورو تا 9000 یورو برآورد شده.

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور بلژیک

مردم بلژیک اصولا به سه زبان هلندی، آلمانی و فرانسوی مسلط هستند. بنابراین اگر این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنید باید با این سه زبان تا حدودی آشنایی داشته باشید. در بلژیک شما می توانید به یکی از این سه زبان یا به زبان انگلیسی، به تحصیل بپردازید. در نتیجه لازم است که به زبان برگزاری دوره تان تسلط خوبی داشته باشید و در کنار آن، تسلط خود نسبت به سایر زبان های رایج در این کشور را بالا ببرید.

اکثر دانشگاه های بلژیکی فرصت و بستر مناسبی برای یادگیری زبان فرانسوی یا هلندی را برای دانشجویان خود فراهم می نمایند. البته بسیاری از موسسات آموزشی این کشور علاوه بر دوره های زبان فرانسوی یا هلندی، دوره های زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند.

هزینه تحصیل در بلژیک

در کشور بلژیک دو نوع دانشگاه وجود دارد: دانشگاه دولتی و دانشگاه خصوصی. میزان هزینه تحصیل شما به دانشگاه محل تحصیل، نوع رشته انتخابی و کشور محل تولد فرد و… بستگی دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های بلژیک برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حدود 950 تا 850 یورو در سال برآورد می شود. اما برای شهروندان کشورهای غیر از اتحادیه اروپا، هزینه تحصیل در این کشور بالا تر است. به گونه ای که هزینه تحصیل برای شهروندان غیر اروپایی در دانشگاه های این کشور، سالانه 2000 یورو تا 9000 یورو برآورد شده.

بورسیه های تحصیلی

تحصیل در دوره های مختلف تحصیلی در کشور بلژیک با برخورداری از بورسیه های تحصیلی نیز ممکن می باشد. مدارک و شرایط لازم جهت اخذ چنین بورسی های به شرح زیر است:

اخذ بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی: ارائه مدرک دیپلم معتبر و رزومه تحصیلی

اخذ بورسیه در دوره کارشناسی ارشد و دکتری: داشتن سن حداکثری 35 تا 40 سال، ارائه آخرین مدرک تحصیلی، ارائه رزومه تحصیلی و تحقیقاتی، ارائه سندی مبنی بر داشتن مقالات چاپ شده در مجلات علمی معتبر و داشتن نامه پذیرش از سوپروایزر یا استاد راهنمای دانشگاه مورد نظر.

بر اساس نوع بورسیه تعلق گرفته، شما از کل هزینه های تحصیل و یا بخشی از آن معاف می شوید.

به طور کلی در کشور بلژیک بیشتر برنامه بورسیه های تحصیلی به دانشجویان بین الملل (به ویژه دانشجویانی که از کشور های در حال توسعه به این کشور نقل مکان کرده اند) اختصاص دارد. برای مثال بورس تحصیلی VLIR هزینه های تحصیل، اقامت و سایر هزینه های مربوطه را برای دانشجویان کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تامین می کند.

کار در کنار تحصیل

در بلژیک، شرایط کار در کنار تحصیل برای دانشجویان با توجه به مقاطع تحصیلیشان متفاوت است. دانشجویان در حال تحصیل در کشور بلژیک دارای اجازه کار دانشجویی به صورت پاره وقت هستند. به این ترتیب با کار کردن در حین تحصیل قادر به تامین قسمتی از هزینه های زندگی خود در این کشور می باشند.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور بلژیک

معمولا میزان درآمد حاصل از کار حین تحصیل در این کشور ساعتی 7 تا 9 یورو می باشد. البته این رقم با توجه به نوع کار می تواند متفاوت باشد.

انواع مشاغل موجود در کشور بلژیک برای دانشجویان و دانش آموزان

از جمله مشاغل دانشجویی می توان کار در رستوران ها و کافه ها، انجام تدریس خصوصی، کار در فروشگاه‌ های مواد غذایی، صندوق داری و… را نام ببریم. البته این شغل ها بیشتر برای دانشجویان مقطع کارشناسی و دانش آموزان است. دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند، بیشتر به عنوان دستار در شغل های مرتبط با رشته خود مشغول به کار می شوند یا در دوره های کارآموزی شرکت می نمایند.

قوانین کار موجود در بلژیک دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

شما به عنوان یک دانشجوی خارجی ساکن بلژیک، تا زمانی که کارتان با تحصیلاتتان در تداخل نباشد، اجازه کار دارید. به طور میانگین شما معمولا هفته ای 20 ساعت اجازه کار پاره وقت دارید. به طور دقیق تر در دوره کارشناسی هفته ای 10 ساعت، در دوره کارشناسی ارشد هفته ای 20 ساعت و در دوره دکتری هفته ای 30 ساعت اجازه کار دارید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. هزینه زندگی در بلژیک چقدر از هزینه زندگی در ایران بیشتر است؟

  • به طور میانگین هزینه زندگی در کشور بلژیک 86/74 درصد از هزینه زندگی در ایران بیشتر است. البته نا گفته نماند که میزان حقوق دریافتی در این کشور نیز به همین نسبت بالاتر می باشد.

2. برای تحصیل در بلژیک به ویزا نیاز است؟

  • بله دانش آموزان و دانشجویان غیر اروپایی برای ادامه تحصیل در این کشور نیاز به دریافت ویزای تحصیلی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ویزا، می توانید مقاله ویزای تحصیلی بلژیک را مطالعه فرمایید.

سوالاتتان را از طریق بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. کارشناسان آوات در اولین فرصت پاسخ سوال شما را خواهند داد.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *