اسلوونی, تحصیلی

شرایط تحصیل در اسلوونی

شرایط تحصیل در اسلوونی

جمهوری اسلوونی از جمله کشورهای کوچک و ارزان اروپای مرکزی می باشد که در گذشته بخشی از کشور یوگسلاوی سابق و اصطلاحا صربستان حال حاضر محسوب می‌ شود. ارزان بودن تحصیل و زندگی در این کشور اروپایی از جمله دلایلی است که باعث جذب مهاجران بسیاری به این کشور شده است. اگر شما هم علاقه مند به تحصیل و زندگی در کشور اروپایی اسلوونی هستید، توصیه می کنیم، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. مطالعه این مقاله از سایت آوات به شما اطلاعات جامع و کاملی درباره شرایط تحصیل در کشور اسلوونی می دهد.

شرایط کلی تحصیل در اسلوونی

سیستم آموزشی کشور اسلوونی، مهم ترین چیزی است که قبل از مهاجرت تحصیلی به آن، باید در موردش اطلاعات جامع و کاملی داشته باشید. ما در این بخش قصد داریم شما را با دو بخش از مهم ترین بخش سیستم آموزشی این کشور آشنا کنیم.

اسلوونی مانند هر کشور دیگری سیستم آموزشی تشکیل شده از دو بخش تحصیلات عمومی و تحصیلات عالی دارد. در ادامه با هر یک از این بخش ها، به خوبی آشنا خواهید شد.

تحصیلات عمومی در اسلوونی

منظور از تحصیلات عمومی، پشت سر گذاشتن دوره هایی در مدارس تا قبل از ورود به دانشگاه می باشد. در مدارس دولتی کشور اسلوونی تحصیل به زبان رسمی اسلوونیایی انجام می گردد. بنابراین، دانش آموزان بین المللی که به این زبان مسلط نیستند توانایی تحصیل در این مدارس را نخواهند داشت. متقاضیان تحصیل در مدارس کشور اسلوونی از سایر کشورها  باید به دنبال اخذ پذیرش مدارس بین المللی و خصوصی در کشور اسلوونی باشند. زبان های مجارستانی، ایتالیایی و انگلیسی از زبان های رایج دیگر در این کشور محسوب می شوند. دانش آموزانی که قصد تحصیل در مدارس بین المللی را داشته باشند، باید بابت تحصیل در این نوع مدارس هزینه ای را پرداخت کنند.

به صورت کلی در نظام آموزش عمومی کشور اسلوونی سه سطح تحصیلات وجود دارد که شامل تحصیلات ابتدایی، متوسطه و عالی می باشد. در این کشور تحصیل برای کودکان 6 تا پایان 15 سالگی اجباری تعیین شده است و مدارس دولتی هزینه ای بابت تحصیل دانش آموزان دریافت نمی نمایند.

ابتدایی

تحصیل در مدارس کشور اسلوونی در دوره ابتدایی در سن 6 سالگی آغاز شده و  به مدت 8 سال به طول می انجامد.

متوسطه

دوره دبیرستان در کشور اسلوونی معمولا از سن 13 سالگی شروع شده و تا سن 16 یا 18 سالگی ادامه پیدا می کند. تعداد دبیرستان های بین المللی موجود در کشور اسلوونی کم می باشد.

دانش آموزان با پشت سر گذاشتن مقطع ابتدایی با توجه به اهدا، برنامه ها، علایق و… خود می توانند نوع آموزش خود در مقطع متوسطه را انتخاب کنند. به طور کلی در کشور اسلوونی سه نوع آموزش در دوره متوسطه ارائه می شود:

  • آموزش متوسطه عمومی
  • آموزش متوسطه فنی و حرفه ای
  • آموزش حرفه ای متوسطه

طول مدت تحصیل در اسلوونی در دوره دبیرستان در هر دوره تقریبا 4 سالمی باشد. البته این مدت در خصوص دوره آموزش حرفه ای متوسطه کمی کوتاه تر است. دانش آموزان بعد از تمام شدن دوره متوسطه عمومی باید در امتحان نهایی عمومی با نام Matura، شرکت نمایند. این آزمون شامل درس های ادبیات جهانی، زبان اسلوونیایی، ریاضیات، انگلیسی و دو موضوع اختیاری است.

تحصیلات عالی در اسلوونی

با پشت سر گذاشتن دوره متوسطه، دانش آموزان به عنوان دانشجو وارد دانشگاه می شوند و تحصیلات عالی خود را آغاز می نمایند. تحصیلات عالی در کشور اسلوونی مانند اغلب کشور ها به سه بخش تحصیل در دوره کارشناسی، دوره کارشناسی ارشد و دوره دکتری تقسیم می شود.

دوره کارشناسی

طول دوره تحصیل کارشناسی در کشور اسلوونی  4 تا 4.5 سال تعیین شده است و نسبت به سایر کشورهای همسایه کمی طولانی محسوب می شود. شرایط سنی پذیرش متقاضیان تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های کشور اسلوونی سنین 17 تا 27 سال تعیین شده است.

برای تحصیل در در دوره کارشناسی دانشگاه های کشور اسلوونی متقاضی باید آخرین مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و دیپلم به همراه ریز نمرات خود را بعد از ترجمه رسمی به دانشگاه ارسال کرده و در صورت اخذ پذیرش اقدام به مرحله ویزا نمایند. البته باید بدانید که عمده پذیرش دانشگاه های کشور اسلوونی در دوره کارشناسی از میان فارغ التحصیلان متوسطه مدارس خود این کشور می باشد.

همچنین ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 برای دانشجویان بین الملل در این مقطع الزامی می باشد.

دوره کارشناسی ارشد

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد کشور اسلوونی تقربیاً 2 سال به طول می انجامد و اغلب به دو زبان اسلوونیایی و انگلیسی ارائه می گردد. مهم ترین و ابتدایی ترین چیز برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور اسلوونی، داشتن مدرک کارشناسی محسوب می شود. البته باید بدانید که عمده پذیرش دانشگاه های کشور اسلوونی در دوره کارشناسی ارشد از میان فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه های خود این کشور می باشد.

دانشجویان بین المللی در کشور اسلوونی می توانند در رشته هایی مانند بازرگانی، علوم طبیعی و زیستی، مدیریتی و شاخه های مهندسی در دوره کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شوند. برخی از این رشته ها شامل دوره 3 تا 6 ماهه کارآموزی یا اینترشیپ هم هستند که این دوره برای ایجاد آمادگی در دانشجویان جهت  ورود به بازار کار بسیار مفید است. برای فارغ التحصیلی از دوره کارشناسی ارشد، دانشجویان  باید از پایان نامه خود دفاع نمایند. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در این دوره مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6.5 به بالا تعیین شده است. دانشجویان در این دوره همچون دوره کارشناسی امکان کار پاره وقت  دارند. همچنین اعضای خانواده دانشجویان  می توانند با آن ها به عنوان همراه به کشور اسلوونی سفر کنند.

دوره دکتری

لازمه تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های کشور اسلوونی داشتن مدرک کارشناسی ارشد، پیدا کردن سوپروایزر یا استاد راهنما متناسب با پروپوزال خود می باشد. تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های اسلوونی به هر دو زبان انگلیسی و اسلوونیایی امکان پذیر بوده و نیازمند داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 7 است. تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های کشور اسلوونی همانند سایر کشورهای اروپایی به صورت آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی می باشد. به این صورت که دانشجو کار پژوهشی و تحقیقاتی در حین تحصیل انجام می دهد و در مقابل مبلغی به عنوان حقوق از دانشگاه دریافت می نماید.

برنامه‌ های آموزشی در دوره دکتری سبب افزودن توانایی های همچون: درک عمیق‌ تر مفاهیم تئوری، توانایی توسعه دانش جدید، کشف راه‌ حل‌ های جدید، مدیریت سیستم‌ های کاری و روش‌ های علمی تحقیقاتی  به دانشجویان می شود. همچنین دانشجویان دوره دکتری در کشور اسلوونی امکان بردن همراه به این کشور را دارند.

شرایط تحصیل در اسلوونی برای مهاجران

در سال‌ های اخیر، آموزش عالی در کشور اسلوونی دچار تغییرات ساختاری بسیار، توسعه سازمانی سریع و اجرای برنامه مطالعاتی جدید گشته است. همین امر به همراه ارزانی تحصیل و زندگی در این کشور باعث جذب دانشجویان بین المللی به این کشور گشته است. در حال حاضر بیش از 2000 دانشجوی بین المللی در کشور اسلوونی در حال تحصیل هستند. دانشجویان خارجی تقریبا ۹۰% دانشجویان دوره دکتری دانشگاه های کشور اسلوونی را تشکیل می‌ دهند. البته اغلب این دانشجویان متعلق به جمهوری‌ یوگسلاوی سابق هستند. علت این امر پیوندهای فرهنگی و شباهت‌ های زبانی این کشورها محسوب می شود.

مزایای تحصیل در کشور اسلوونی برای مهاجران

با توجه به شرایط تحصیلی، زندگی، کاری، شرفاهی، فرهنگی و… موجود در این کشور می توان گفت: هر فردی با مهاجرت به اسلوونی از مزایای بسیار خوبی بهره مند می شود. اما فردی که از طریق تحصیل به اسلوونی مهاجرت کند، مزایای خاصی دریافت می کند. برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در کشور اسلوونی به شرح زیر می باشند:

  • داشتن هزینه پایین تر برای تحصیل و زندگی نسبت به بقیه کشورهای اروپایی
  • داشتن اینترنت پرسرعت
  • داشتن روزنامه های پرطرفدار خصوصی
  • امکان دریافت ویزا همراه برای عزیزان خود
  • اخذ پذیرش سریع تر از دانشگاه های این کشور نسبت به دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی
  • رایگان بودن تحصیل در مدارس و دانشگاه های دولتی
  • امکان اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی
  •  داشتن مجوز کار در حین تحصیل
  • امکان سفر به کشور های دیگر حوزه شینگن در حین تحصیل در کشور اسلوونی
  • بهره مندی از خدمات درمانی کشورهای حوزه شینگن همزمان با تحصیل در کشور اسلوونی
  • امکان پرداخت شهریه بعد از ورود به کشور اسلوونی
  • معاف بودن از پرداخت مالیات در دوره کار دانشجویی
  • و….

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور اسلوونی برای مهاجران

دانش آموزان بین المللی که تصمیم به ادامه تحصیل در اسلوونی می گیرند، باید بتوانند از مدارس موجود در این کشور پذیرش دریافت کنند. اخذ پذیرش از مدارس کشور اسلوونی لازم به داشتن شرایط به خصوصی دارد که برخی از مهم ترین آن ها از قرار زیر هستند:

  • داشتن مدارک تحصیلی معتبر به همراه ترجمه آن ها
  • برخورداری از تمکن مالی برای تحصیل در مدارس بین المللی و زندگی در این کشور
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی (تسلط به زبان اسلوونیایی برای تحصیل در مدارس دولتی این کشور)
  • داشتن رضایت والدین جهت تحصیل و زندگی در این کشور
  • تعیین و معرفی قیم دانش آموز به دولت اسلوونی
  • داشتن مدارک معتبر هویتی به همراه ترجمه آن ها
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور اسلوونی برای مهاجران

دانشجویان بین المللی نیز با توجه به اینکه کدام دانشگاه این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند، می خواهند در چه رشته ای ادامه تحصیل دهند و… باید از شرایط مشخصی برخودار باشند تا بتوانند با دریافت پذیرش از دانشگاه مد نظرشان به کشور اسلوونی نقل مکان نمایند. به طور کلی شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های این کشور از قرار زیر است:

  • داشتن اصل و کپی مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • برخورداری از انگیزه نامه تحصیلی
  • داشتن نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • برخوداری از منابع مالی کافی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کشور اسلوونی
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6 (اغلب دانشگاه ها حداقل نمره 6 را از شما انتظار دارند.)
  • برخورداری از بیمه درمانی
  • داشتن گواهی سلامت جسمی و روحی
  • نداشتن سو پیشینه و سابقه کیفری
  • و…

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور اسلوونی

همانطور که کمی پیش تر به این موضوع اشاره کردیم، در مدارس دولتی کشور اسلوونی تحصیل به زبان رسمی اسلوونیایی انجام می گردد. بنابراین، دانش آموزان بین المللی که به این زبان مسلط نیستند توانایی تحصیل در مدارس دولتی این کشور را نخواهند داشت. اما آن ها در صورت تسلط به یکی از 3 زبان رایج در اسلوونی (زبان های مجارستانی، ایتالیایی و انگلیسی) می توانند به تحصیل در مدارس خصوصی یا مدارس بین المللی این کشور بپردازند که زبان تدریس در آن ها یکی از این 3 زبان است.

دانشجویان نیز با توجه به مقطع تحصیلی، رشته انتخابی، دانشگاه مورد نظرشان و… می توانند به یکی از 3 زبان رایج این کشور تحصیل کنند. برای آن های که به زبان انگلیسی مشغول تحصیل در اسلوونی می شوند، داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 الزامی محسوب می شود. البته این نمره برای تحصیل در دوره های تحصیلی مختلف متفاوت می باشد.

هزینه تحصیل در اسلوونی

در مورد هزینه های تحصیل در مدارس کشور اسلوونی، هزینه های ثابت و مشخص موجود نیست. اما میزان هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور اسلوونی با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل دانشجو (به خصوص دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه) کاملا متفاوت می باشد، اما به طور کلی میزان هزینه برای تحصیل در دانشگاه های کشور اسلوونی در دوره کارشناسی 1500 تا 2000 دلار در سال، برای دوره کارشناسی ارشد  2250 تا 3000 دلار در سال و برای دوره دکتری 4500 تا 6000 دلار در سال برآورد شده است.

بورسیه های تحصیلی

اخذ بورسیه های تحصیلی از دانشگاه های کشور اسلوونی نیازمند داشتن رزومه علمی و تحقیقاتی قوی، تسلط کامل به زبان انگلیسی و داشتن مقالات علمی و بین المللی می باشد. اخذ بورسیه با اقدام و پیگیری خود دانشجو و نهایتا موافقت دانشگاه صورت می پذیرد. در کشور اسلوونی تعدادی بورسیه جهت تحصیل دانشجویان بین المللی در دوره های تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده است که  برخی از این بورسیه های قابل درخواست برای دانشجویان خارجی در اسلوونی به شرح زیر هستند:

  • بورسیه وزارت علوم و تحقیقات، وزارت فرهنگ و ورزش کشور اسلوونی
  • بورسیه توسعه منابع انسانی
  • بورسیه CAMPUS (بورسیه مرکز جمهوری اسلوونی برای پیشرفت برنامه‌های آموزشی شهروندان اروپایی)
  • بورسیه بنیاد علوم اسلوونی
  • و…

کار در کنار تحصیل

کار در حین تحصیل به صورت کار پاره وقت یا  با نام “کار دانشجویی یا Student Work” می باشد. برای یافتن یک شغل پاره وقت مناسب در کشور اسلوونی دانشجو می بایست به یکی از موسسات کاریابی اسلوونی مراجعه کرده و از خدمات ویژه دانشجویان به نام “سرویس دانشجویی یا Student Service” این موسسات استفاده نمایند. از جمله خدمات این موسسات به دانشجویان ارائه لیستی از مشاغل متناسب با شرایط دانشجو می باشد. دانشجو بعد از انتخاب شغل مناسب خود، نامه معرفی از طرف موسسه کاریابی به کارفرمای مورد نظر ارائه داده. سپس مشغول به کار می شود. دانشجویان برای اشتغال به کار پاره وقت در کشور اسلوونی به مدارک زیر نیاز دارند:

  • مدرک شناسایی معتبر مانند پاسپورت
  • داشتن حساب بانکی در یکی از بانک های اسلوونی
  • گواهی یا تاییدیه ثبت نام یا نامه پذیرش از موسسه آموزشی واقع شده در این کشور که در آن تحصیل می کنید.
  • اثبات اقامت قانونی فرد در کشور اسلوونی
  • و…

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور اسلوونی

معمولا میزان درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور اسلوونی ساعتی 8 تا 10 یورو تعیین می شود. با توجه به دریافت این حقوق دانش آموزان و دانشجویان می توانند بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین نمایند. یکی از مزایای کار دانشجویی در کشور اسلوونی، معافیت از پرداخت مالیات است، که سهم بسیار بزرگی در صرفه جویی هزینه دارد.

انواع مشاغل موجود در کشور اسلوونی برای دانشجویان و دانش آموزان

در اسلوونی دانشجویان و دانش آموزان با توجه به مهارت ها، علاقه ها، اهداف و… که دارند، مشغول به کار می شوند. البته عده ای تنها به فکر تامین هزینه های زندگی خود هستند و از این رو بدون توجه به بسیاری عواملی به دنبال کار در کافه ها، رستوران ها، شرکت ها، صنایع و… به صورت پاره وقت می شوند.

کار های پاره وقت از جمله مشاغل موجود در کشور اسلوونی برای دانشجویان و دانش آموزان به شمار می  آیند.

قوانین کار برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

طبق قوانین، افرادی که از طریق اخذ ویزای دانشجویی اقدام به مهاجرت به کشور اسلوونی می نمایند بسته به دوره تحصیلی دارای اجازه کار دانشجویی می شوند که این اجازه کار در کشور اسلوونی برای دوره کارشناسی هفته ای 10 تا 20 ساعت، در دوره کارشناسی ارشد هفته ای 20 تا 30 ساعت و در دوره دکتری هفته ای 30 تا 40 ساعت تعیین شده است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا تحصیل در مدارس کشور اسلوونی به صورت رایگان مقدور خواهد بود؟

بله، تحصیل در مدارس دولتی کشور اسلوونی برای دانش آموزان زیر 18 سالی که در این کشور اقامت دارند به صورت رایگان است. الته لازمه تحصیل در اینگونه مدارس داشتن تسلط به زبان اسلوونیایی است.

سوالی در خصوص کشور اسلوونی دارید؟ می توانید سوالاتتان را با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید. همکاران ما در مجموعه به محض مشاهده سوالاتتان به آن ها پاسخ خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *