هند

تحصیل داروسازی در هندوستان

تحصیل داروسازی در هندوستان

کشور هندوستان یکی دیگر از محبوب‌ترین کشورهای دنیا، برای ادامه تحصیل است. دانشجویان ایرانی بسیاری هم تمایل به زندگی و تحصیل در این کشور را دارند. دلیل این تمایل هم نزدیک بودن این کشور به ایران، پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی، بالا بودن سطح علمی این کشور و دانشگاه‌های بسیار معتبر بین‌المللی آن است. از همه مهمتر اینکه تحصیل داروسازی در هندوستان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و شانس خیلی بالایی برای پیدا کردن بهترین موقعیت‌های شغلی را خواهید داشت.

لازم به ذکر است که رشته‌ی داروسازی، از جمله رشته‌های بسیار پرطرفدار در این کشور است. برای تحصیل در این رشته‌ی تحصیلی پرطرفدار، کافیست که آخرین مدرک تحصیلی خود در رشته‌ی ریاضی و یا علوم تجربی را ارائه دهید. چنانچه مهارت کافی در زبان انگلیسی هم نداشته باشید، قبل از شروع به تحصیل می‌توانید در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کنید و پس از به دست آوردن مهارت‌های کافی، در کلاس‌های تخصصی رشته‌ی داروشناسی تحصیل کنید.

در ادامه تمای نکاتی که در مورد تحصیل داروسازی در هندوستان باید بدانید را توضیح خواهیم داد.

تحصیل داروسازی در هندوستان در مقاطع مختلف

تحصیل داروسازی در هندوستان را می‌توانید از مقاطع مختلف شروع کنید و در دانشگاه‌های مورد نظرتان پذیرش بگیرید. برای ورود و ثبت نام در رشته‌ی داروسازی، حداقل مدرک مورد نیاز مدرک دیپلم است. جالب است بدانید که پس از اتمام تحصیلات تکمیلی، دانشجویان امکان ورود به صنعت داروسازی در این کشور را با گذراندن 2 سال واحد تئوری و کار عملی 500 ساعته را خواهند داشت.

تحصیل در رشته‌ی داروسازی در کشور هندوستان هم همانند سایر کشورهای دنیا، در مقاطع مختلفی برگزار می‌شود که خیلی کامل در مورد این دوره‌های تحصیلی توضیح خواهیم داد.

تحصیل در مقطع کارشناسی رشته داروسازی

در کشور هند، مدرکی که پس از اتمام تحصیل در دوره‌ی کارشناسی به دست خواهید آورد را B.Pharm می‌گویند. برای شرکت در دوره‌های کارشناسی رشته‌ی داروسازی، داشتن مدرک دیپلم دبیرستان در رشته‌های تجربی و یا ریاضی الزامی است. دانشجویانی که نمرات بالاتری در درس‌های زیست، فیزیک، شیمی و ریاضیات را داشته باشند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش خواهند داشت. علاوه بر داشتن مدرک و بالا بودن دروس پیش نیاز، شرکت در آزمون ورودی هم الزامی است.

تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته‌ی داروسازی، شامل پاس کردن دروس تخصصی و عمومی طی مدت 4 سال است. دوره‌های عموی رشته‌ی داروسازی معمولا 1 سال است که در این یک سال دورسی مثل بیولوژی، فیزیولوژی، آناتومی، شیمی، شیمی آلی، شیمی تجزیه و کامپیوتر را باید پشت سر بگذراند.

دوره‌ی تخصصی هم حدود 3 سال به طول خواهد انجامید که در آن به دروسی مثل مقدمات داروسازی، شیمی دارویی، سم شناسی و داروسازی پرداخته می‌شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته داروسازی

مدرکی که پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی ارشد در کشور هندوستان دریافت خواهید کرد، M.Pharm گفته می‌شود. دانشجویانی که قصد اخذ پذیرش و ثبت نام در این مقطع تحصیلی را دارند، باید در یک آزمون ورودی به اسم GPTA شرکت کنند. تنها دانشجویانی شانس ورود به این دوره را خواهند داشت که بالاترین نمره را به دست آورده باشند.

لازم به ذکر است که در این مقطع تحصیلی اگر دانشجویی بتواند بالاترین نمره را در این آزمون ورودی دریافت کند، مشمول گرفتن بورسیه‌ی تحصیلی نیز خواهد شد. دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور هندوستان، معمولا 2 ساله هستند. پس از اتمام این دوره امکان کار در برخی مراکز معتبر را نیز خواهند داشت.

تحصیل در مقطع دکترای ناپیوسته رشته داروسازی

دانشجویان پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی داروسازی، برای اخذ مدرک دکترای خود، هم می‌توانند در مقطع دکترای ناپیوسته شرکت کنند و هم امکان شرکت در مقطع دکترای پیوسته را خواهند داشت.

مدرکی که پس از اتمام دوره‌ی دکترای ناپیوسته دانشجویان دریافت خواهند کرد، D.Pharm  است. تحصیل در این دوره‌ی تحصیلی 3 ساله است که خود به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود. دو سال اول، شرک در کلاس‌های دروس تخصصی و 1 سال آخر هم برای کارآموزی در بیمارستان‌های منتخب درنظر گرفته شده است.

دانشجویان پس از اتمام این 3 سال، در صورتی که واجدالشرایط بودن و ارزشیابی مدرک تحصیلی خود، امکان کار کردن به عنوان یک دکتر داروساز در کشور هند را خواهند داشت.

تحصیل در مقطع دکترای پیوسته رشته داروسازی

روش دومی که امکان دریافت مدرک دکترای داروسازی در کشور هند به شما معرفی کردیم، تحصیل در مقطع دکترای پیوسته برای تحصیل داروسازی در هندوستان است. نام دیگر این مدرک هم Pharm.D است که به نسبت دوره‌ی دکترای ناپیوسته کمی مشکل‌تر است.

مشکل بودن شرایط تحصیل در این دوره به این خاطر است که هزینه‌های تحصیلی به نسبت سایر مقاطع تحصیلی که معرفی کردیم، کمی بالاتر است و پس از مدت 6 سال، دانشجویان فارغ‌التحصیل خواهند شد. چنانچه قصد پذیرش در این دوره را داشته باشید، ارائه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد الزامی است.

پس از اتمام دوره‌های تحصیلی و گذراندن دوره‌های کارآموزی و کارورزی، فارغ‌التحصیلان امکان کار به عنوان دکتر داروسازی در سایر دنیا را خواهند داشت.

هزینه تحصیل داروسازی در هند

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، تحصیل داروسازی در هندوستان برای بسیاری از دانشجویان ایرانی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. چرا که هزینه‌های تحصیل و زندگی به نسبت سایر کشورهای آسیایی، بسیار پایین‌تر است و امکان زندگی و کسب درآمد در این کشور به نسبت بسیار ساده و کم دردسر است.

البته لازم به ذکر است که میزان هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور هندوستان بر اساس شهر و دانشگاهی که در آن پذیریش می‌شوید، کمی متفاوت است. به طور میانگین در عادی‌ترین حالت، هزینه‌ی زندگی به صورت سالیانه برای یک دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته‌ی داروسازی، چیزی حدود ۳۰ هزار تا 92 هزار روپیه می‌تواند متغیر باشد.

برای یک دانشجوی کارشناسی ارشد هم این مقدار چیزی حدود ۷۰ تا ۸۵ هزار روپیه ممکن است باشد. یکی از روش‌های به صرفه برای تحصیل داروسازی در هندوستان، واجد شرایط شدن برای اخذ بورسیه است. به روش‌های مختلفی برای گرفتن بورسیه در این کشور می‌توانید اقدام کنید. در ادامه تمامی شرایط اخذ بورسیه‌ی تحصیلی در کشور هندوستان را توضیح خواهیم داد.

شرایط اخذ بورسیه رشته داروسازی در هند

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، گرفتن بورسیه برای تحصیل داروسازی در هندوستان یکی از بهترین روش‌های برای کم کردن هزینه‌ها و زندگی آسان‌تر در کشور هند است. بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است که در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

بورسیه تبادل فرهنگی

بورسیه تبادل فرهنگی مختص دانشجویان کشورهایی مثل ایران، سومالی، سوریه و…  است. در صورتی که دانشجویی واجد شرایط گرفتن این بورسیه باشد و رزومه‌ی تحصیلی قوی داشته باشد، شانس خیلی بالایی برای گرفتن این بورسیه را خواهد داشت.

بورسیه GSS

بورسیه GSS هم روش دیگری برای کم کردن هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور هند است. این بورسیه هم مختص دانشجویان آسیایی است که در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول هستند. چنانچه دانشجویی واجد شرایط اخذ این ویزا شود، شانس دریافت کمک هزینه‌ی ماهیانه‌ی حدود 73 دلار تا 80 دلاری را خواهد داشت.

برترین دانشگاه‌های کشور هندوستان برای تحصیل در رشته‌ی داروسازی

دانشگاه‌هایی که در ادامه ‌ی این مقاله معرفی خواهیم کرد، برترین دانشگاه‌های کشور هند هستند که توسط وزارت بهداشت ایران، مورد تائید است و پس از فارغ‌التحصیل شدن در آنها شانس استخدام و کار کردن در برترین مراکز بهداشتی و درمانی ایران و بین‌المللی را خواهید داشت.

  • دانشگاه بنارس هندو Banaras Hindu
  • دانشگاه جمیا همدرد دهلی نو Jamia hamdard تنها در رشته های داروسازي و طب سنتی
  • دانشگاه دهلی Delhi
  • دانشگاه مسلم علی‌گره Aligarh Muslim
  • دانشگاه پنجاب Panjab
  • انستیتو هندی تکنولوژی مدرس Indian Institute of Technology Madras
  • آکادمی آموزش عالی مانیپال Manipal Academy
  • دانشگاه جدوپور Jadavpur

مزایا و معایب تحصیل داروسازی در هندوستان

تحصیل داروسازی در هندوستان همان‌طور که گفته شد، مزایای بسیار زیادی برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. اولین مورد بالا بودن سطح علمی این کشور و پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی است. از همه مهمتر اینکه تمامی فارغ‌التحصیلان پس از اتمام هر دوره‌ی تحصیلی، امکان کار کردن در مراکز زیر صلاح را خواهند داشت.

اگر بخواهیم خیلی کلی در مورد مزایایی که تحصیل در کشور هند برای شما به همراه خواهد داشت بگوییم، به این موارد می‌توان اشاره کرد:

مزایا

  • پایین بودن هزینه‌ی تحصیل
  • بالا بودن کیفیت آموزش و امکانات آموزشی
  • امکان کار کردن به صورت نیمه وقت در حین تحصیل
  • امکان کار پس از فارغ‌التحصیلی در برترین مکان‌ها
  • امکان اخذ بورسیه‌ و کمک هزینه‌های تحصیلی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی
  • مورد تائید بودن برخی از دانشگاه‎های هند از نظر وزارت بهداشت ایران
  • رواج زبان انگلیسی در میان مردم
  • نزدیکی جغرافیایی به ایران
  • پایین بودن هزینه‌های زندگی

معایب

علاوه بر تمامی مواردی که در مورد مزایایی که تحصیل در کشور هند برای دانشجویان در پی خواهد داشت، خوب است که به چند نکته در مورد معایبی که انتخاب این کشور برای ادامه‌ی تحصیل خواهد داشت را هم بررسی کنیم.

از جمله معایبی که تحصیل در کشور هند برای دانشجویان خواهد داشت عبارتند از:

  • کیفیت و امکانات آموزشی پایین‌تر در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی
  • پایین بودن اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی
  • رقابت شدید برای پذیرش دانشجویان با توجه به آزمون‌های ورودی
  • رقابت شدید برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی
  • پایین بودن امکانات زندگی

در پایان

برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره نحوه برخورداری از خدمات و مشاوره های تیم باسابقه آوات، می توانید روزهای شنبه تا پنجشنبه در ساعات اداری یعنی از ساعت 9 الی 18 با موسسه حقوقی آوات تماس حاصل کنید. البته می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی آوات را تکمیل نمایید تا پس از بررسی شرایطتان با شما تماس گرفته شود.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *