صربستان

تحصیل داروسازی در صربستان

تحصیل داروسازی در صربستان

کشور صربستان بخشی از حوزه‌ی بالکان و دارای مرز مشترک با کشورهایی نظیر مجارستان، رومانی، بلغارستان، مقدونیه، مونته نگرو، آلبانی، بوسنی و هرزگوین و کرواسی است. کشور صربستان یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای دانشجویانی است که علاقمند به ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی داروسازی هستند.

تحصیل داروسازی در صربستان مزایای بسیاری دارد. چرا که فارغ‌التحصیلان این رشته، راهی بسیار ساده را برای گرفتن اقامت دائم در این کشور اروپایی را به دست خواهند آورد. از این گذشته شرایط پذیرش و ورود دانشجویان بین‌المللی در این رشته به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار ساده‌تر است. دیگر مزیتی که تحصیل در این کشور برای شما فراهم خواهد کرد، دسترسی و تجربه کردن یک سیستم آموزشی بسیار باکیفیت در حد استانداردهای جهانی است.

در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در مورد تحصیل داروسازی در صربستان برای شما بگوییم.

شرایط تحصیل در رشته‌‌ی داروسازی کشور صربستان

همان‌طور که در مقدمه گفته شد، کشور صربستان یکی از کشورهایی است که به آسانی می‌توانید از طریق گرفتن پذیرش از یکی از دانشگاه‌های منتخب، شانس تحصیل و گرفتن اقامت دائم و کار را به دست خواهید آورد. تمامی مراکز عالی آموزشی در این کشور، استانداردهای آموزش عالی را با بالاترین کیفیت و به زبان انگلیسی برای دانشجویان فراهم کرده است.

تمامی موسسات پزشکی کشور صربستان، مشهور به ارائه دادن آموزش‌های لازم برای رشته‌ی داروسازی با بالاترین کیفیت ، مطابق با آخرین پیشرفت‌های این رشته‌ی تحصیلی است. تمامی دانشجویان پس از سپری کردن دوران آکادمیک تحصیل خود، شانس حضور و کار کردن در تمامی مراکز علمی در سطح بین‌المللی را خواهند داشت.

البته لازم به ذکر است که برای تحصیل در کشور صربستان، برخی از دروس تخصصی مانند مراقبت‌های بهداشتی-اجتماعی، مراقبت‌های تسکین‌دهنده، توانبخشی، داروسازی و غیره امکان حضور در کلاس‌ها به زبان صربی را نیز دارد. این قابلیت این شانس را به دانشجویان خواهد داد که پس از فارغ‌التحصیلی و هنگام حضور در جامعه در بازار کار، خیلی راحت با تمامی افراد ارتباط بگیرند.

شرایط تحصیل داروسازی در صربستان

چنانچه شما هم متقاضی تحصیل داروسازی در صربستان هستید، یک نکته‌ی بسیار مهم را باید در نظر داشته باشید که تحصیل در رشته‌ی داروسازی در این کشور، با توجه به مقطع تحصیلی دانشجویان می‌تواند کمی متفاوت باشد.

رشته‌ی داروسازی در کشور صربستان، به دو صورت پیوسته و دکتری تقسیم شده است. برخی از دوره‌های تحصیلی هم به صورت کاملا تخصصی برگزار می‌شود. مدت زمان دوران تحصیل هم در مقطع دکتری 3 سال و دوره داروسازی پیوسته 5 سال و دوره‌ی داروسازی تخصصی 2 سال به طول خواهد انجامید.

بسیاری از دروس به زبان انگلیسی برگزار خواهند شد. ولی در برخی دوره‌ها و برخی دروس تخصصی، تسلط داشتن جزو الزامات است. چرا که برخی از این دروس فقط به زبان صربی تدریس می‌شوند.

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها هم، متقاضیان باید مدرک دیپلم خود که از رشته ریاضی و یا علوم تجربی را با ریز نمرات به صورت ترجمه شده ارائه نمایند. علاوه بر این با شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره‌ی قابل قبول، شانس ثبت‌نام در دانشگاه مورد نظر را خواهند داشت.

آموزش دانشجویان در رشته‌ی داروسازی در صربستان

تحصیل داروسازی در صربستان در دانشگاه‌های این کشور، 5 ساله و در 10 ترم برگزار خواهند شد. در نهایت با گرفتن گواهی پایان نامه و گرفتن 300 اعتبار ECTS، یک دوره به پایان خواهد رسید.

در مورد دوره‌های تخصصی تحصیل داروسازی در صربستان، مدت زمان تحصیل حدود 2 تا 3 سال است. در این دوره هم برخی کلاس‌ها به زبان انگلیسی و برخی دروس هم به زبان صربی برگزار خواهد شد.

دانشجویان پس از اتمام دوره‌های آموزشی خود این امکان را خواهند داشت که به صورت کامل مستقل در داروخانه‌ها، شرکت‌های تولید و توزیع داروها، ساخت تجهیزات پزشکی و محصولات رژیمی وارد بازار کار شوند.

بخشی از این فارغ‌التحصیلان متشکل از تیم‌های حرفه‌ای سلامت خواهند بود. به این منظور که امکان همراهی با پزشکان و سایر کارکنان بهداشت، از اجرای دارویی درمانی منطقی و همچنین سایر فعالیت‌های مربوط به پیشگیری و درمان بیماریها و ترویج شیوه‌ی زندگی سالم، اطمینان حاصل خواهند کرد.

علاوه بر این تمامی فارغ‌التحصیلان روش‌های توسعه و استفاده از ترکیب روش‌ها و تکنیک‌های تحلیلی مناسب در تحقیقات علمی، توسعه، آزمایشگاهی و مراکز کنترل در زمینه‌های مختلف علوم دارویی و زیست پزشکی را خواهند آموخت.

به طور کلی آموزشهایی که فارغ‌التحصیلان در دوره‌ی آموزشی خواهند دید، به قدری وسیع و کامل است که به صورت کامل با آمادگی بسیار، شانس ورود به بازارهای کار در سطح جهانی را خواهند داشت.

شرایط گرفتن پذیرش برای ثبت نام در دانشگاه‌های صربستان

بر خلاف سایر کشورها که دانشجویان برای ورود و تحصیل در رشته‌ی داروسازی، ملزم به شرکت در دوره‌های پری مدیکال و شرکت در آزمون‌های ورودی هستند، در کشور صربستان شرکت در این دوره‌ نیاز نیست.

برای گرفتن پذیرش و ثبت نام در دانشگاه مورد نظر، نیاز به وقت گذاشتن در چنین دوره‌هایی نیست و تنها نیاز به شرکت در آزمون ورودی را خواهید داشت.

پس از شرکت در آزمون و گرفتن نمره‌ی قبولی، خیلی راحت می‌توانید در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنید و مشغول به تحصیل شوید.

ولی نکته‌ای که در هنگام انجام دادن این پروسه باید در نظر داشته باشید این است که نیاز به داشتن مدرک زبان خواهید داشت. زبان انتخابی برای تحصیل داروسازی در صربستان در هر دوره متفاوت است. با توجه به دوره و مقطعی که قصد تحصیل در آن را دارید، این مدرک زبان می‌تواند متفاوت باشد.

در صورتی که مدرک زبان انگلیسی و یا صربی را نداشته باشید، ملزم به شرکت در یک دوره‌ی یکساله برای به دست آوردن مهارت زبان به حد کافی خواهید بود.

دانشگاه های دار‌وسازی صربستان

کشور صربستان دانشگاه‌های پزشکی و مهندسی بسیاری دارد. ولی تنها یکی از دانشگاه‌های این کشور، مورد پذیرش وزارت علوم و بهداشت کشور ایران است. این دانشگاه، دانشکده داروسازی بلگراد است که در واقع یک نهاد مستقل آموزش عالی است و سالانه بیش از 10 هزار دانشجو، از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند!

برنامههای تحصیلی در این دانشگاه بسیار متنوع هستند. دانشجویان علاوه بر تحصیل در رشته‌ی داروسازی، امکان شرکت در دوره‌های مختلفی مثل زمینه‌های آموزشی، علمی، بهداشتی، پروژه‌های حرفه‌ای و تجاری، فعالیت‌های کتابخانهای و تحقیقاتی را خواهند داشت.

جالب است که بدانید در دانشکده داروسازی بلگراد 17 مؤسسه‌ی تخصصی برای دروسی مثل ریاضی و فیزیک، شیمی عمومی، شیمی تحلیلی، شیمی آلی، گیاه شناسی، شیمی فیزیکی، میکروب شناسی و ایمونولوژی، فیزیولوژی، شیمی دارویی و تجزیه و تحلیل داروها، داروسازی شناسی، بیوشیمی پزشکی، متابولیسم پزشکی، سم شناسی فناوری داروسازی و زیبایی شناسی، فارماکولوژی، فارماکوکینتیک، مسائل اجتماعی داروخانه ها و قوانین دارویی نیز دارد که امکان شرکت در این دوره‌های تخصصی را خواهید داشت. لازم به ذکر است که مدت زمان تحصیل در این دانشگاه در رشته‌ی داروسازی، 6 ساله است و شهریه‌ای که برای هر سال باید در نظر داشته باشید، حدود 7000 هزار دلار در سال است.

هزینه تحصیل پزشکی در صربستان

هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور صربستان بر اساس رشته‌ی تحصیلی، لایف استایل هر دانشجو و مکانی که برای زندگی در نظر گرفته است، می‌تواند کاملا متفاوت باشد. ولی به صورت میانگین هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا، در کشور صربستان حدود 2600 تا 7300 دلار در سال متغیر است.

به طور کلی برنامه‌های تحصیلات عالیه در کشور صربستان اعم از دوره‌های تخصص و دکتری که به زبان صربی تدریس می‌شوند، سالانه حدود 4200 دلار برای اتباع خارجی است.

هزینه‌ی زندگی در کشور صربستان

دانشجویان بین‌المللی در کشور صربستان برای زندگی کردن، چند گزینه‌ی مختلف را پیش رو خواهند داشت. اگر دانشجویی قصد اقامت در خوابگاه را داشته باشد، مقدار هزینه‌ای که برای اجاره‌ی یک اتاق در خوابگاه باید در نظر داشته باشد، ماهانه 200 دلار خواهد بود.

چنانچه زندگی در آپارتمان را دانشجو انتخاب کند، اجاره‌ی یک آپارتمان در کشور صربستان برای یک دانشجو حدود 450 دلار در ماه است. ولی خوب هزینهها فقط به پرداخت اجاره‌ی محل سکونت منتهی نخواهد شد. هزینه‌ای که به صورت حدودی برای خورد و خوراک می‌توان اختصاص داد 200 یوررو، هزینه‌ی اینترنت و موبایل 70 یورو، پوشاک 75 یورو و حمل و نقل عمومی 9 یورور در ماه می‌توان در نظر گرفت.

بورسیه تحصیلی در رشته‌ی داروسازی صربستان

کشور صربستان گزینه‌های مختلفی را برای دادن بورسیه تحصیلی به دانشجویان در نظر گرفته است. مثلا برخی از بورسیه‌های تحصیلی محدودیت سنی دارند و دانشجو پس از گرفتن این بورسیه و تمام کردن دوران تحصیل خود، ملزم به برگشت به کشور مبدا خود خواهد بود.

بورسیه‌ی دیگری که برای دانشجویان در نظر گرفته شد، تسلط داشتن کامل دانشجو به زبان انگلیسی یا فرانسوی است. هر دانشجویی که این پوئن را داشته باشد، شانس گرفتن این بورسیه را خواهد داشت.

بورسیه‌ی دیگری که شانس گرفتن آن را خواهید داشت،  بورسیه تحصیلی برنامه تبادل ERASMUS است. این بورسیه بسیار کامل است و شامل تمامی هزینه‌های تحصیلی و زندگی خواهد شد. ولی مهلت استفاده از این بورسیه تنها یک سال است و پس از به اتمام رسیدن این یک سال، مجددا می‌تواند برای گرفتن مجدد بورسیه درخواست دهد.

یکی دیگر از شانس‌هایی که برای گرفتن بورسیه خواهید داشت، شرکت در مسابقه Privredni است. این یک مسابقه‌ی جهانی برای دریافت بورسیه تحصیلی است. در صورتی که متقاضی نمره‌ی 50/8 را دریافت کند، شانس گرفتن این بورسیه را به دست خواهد آورد.

مزایای تحصیل داروسازی در صربستان

کشور صربستان یک کشور بسیار زیبا در اروپای مرکزی است. این کشور استانداردهای آموزشی بسیار بالا در حد بین المللی دارد. از این گذشته امنیت بسیار بالایی که دولت برای شهروندان در نظر گرفته و زیرساخت‌های  بسیار شگفت انگیزی که ارائه داده است، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تحصیل و زندگی است.

هزینه‌های زندگی و تحصیل به نسبت سایر کشورهای بزرگ اروپایی خیلی کمتر است. به همین خاطر با پرداخت هزینه‌های کمتر، شانس تحصیل با استانداردهای اروپایی و با کیفیت بسیار بالا را خواهید داشت.

امیدوارم نکاتی که در مورد تحصیل داروسازی در صربستان گفته شد، برای شما مفید بوده باشد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *