تحصیلی, روسیه

شرایط تحصیل داروسازی در روسیه

تحصیل داروسازی در روسیه

یکی از رشته‌های پرطرفدار بین علاقمندان رشته‌های پزشکی، رشته داروسازی است. کشور روسیه هم یکی از مقاصد محبوب بین متقاضیان تحصیل در این رشته است. چرا که دانشجویان می‌توانند بدون شرکت در آزمون‌های سخت ورودی، تنها با ارائه مدارکی مثل نسخه ترجمه شده مدرک دیپلم و ریز نمرات، برای گرفتن پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه مورد نظر خود ثبت‌نام کنند. در این مقاله ما قصد داریم تا تمامی مطالب مهم در مورد تحصیل داروسازی در روسیه را برای شما بگوییم. تا انتها با ما همراه باشید.

پیش‌نیاز تحصیل داروسازی در روسیه

اولین نکته‌ای که برای تحصیل در رشته داروسازی در کشور روسیه باید بدانید این است که تسلط کافی داشتن به زبان روسی و داشتن مدرک الزامی است. در صورت نداشتن این مدرک، نیاز به شرکت در دوره‌ای خاص به اسم پادفک خواهید بود که در آن کلاس‌های زبان روسی، زیست و شیمی را باید شرکت کنید که این دوره حدود یک سال طول خواهد کشید. سپس در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر در هر مقطع تحصیلی که مایل هستید شرکت می‌کنید و در صورت قبولی، پذیرش خواهید شد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که شرکت در این دوره برای دانشجویان مزایایی نیز به همراه خواهد داشت. از جمله مزایایی گذراندن دوره پادفک عبارتند از:

  • تعیین سطح زبان روسی
  • ارتقای سطح علمی دانشجویان در علوم پایه
  • افزایش مهارت دانشجویان در خواندن، صحبت کردن و نوشتن و درک زبان روسی
  • آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه

آزمون ورودی داروسازی در روسیه

همان‌طور که گفته شد، پس از گذراندن دوره پادفک، نیاز به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها برای گرفتن پذیرش خواهید داشت. در صورت قبولی در این آزمون شانس ورود به دانشگاه‌های دولتی این کشور و بهره‌مندی از بورسیه‌های تحصیلی برای شما بیشتر خواهد شد.

آزمون ورودی دانشگاه‌ها در کشور روسیه EGE نام دارد که چیزی شبیه به کنکور در ایران است که قبولی در این آزمون، شرط ورود به دانشگاه‌های این کشور است. البته لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌های منتخب کشور روسیه، برای پذیرش دانشجویان خارجی، علاوه بر این آزمون، آزمون دیگری هم برای جذب دانشجویان بین‌المللی برتر برگزار می‌کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی رشته داروسازی روسیه

پس از گذراندن دوره پادفک در صورت نداشتن تسلط کافی به زبان روسی و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه و گرفتن پذیرش، دانشجویان امکان ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌های مقطع کارشناسی را خواهند داشت. دروسی که در این دوره ارائه داده می‌شود بیشتر در مورد چگونگی استفاده از داروها، تاثیرات و نقش آنها در بهبود بیماری‌ها و روش‌های مراقبت‌های بهداشتی را می‌آموزند.

پس از به پایان رساندن این دوره و گرفتن مدرک کارشناسی ارشد؛ دانشجویان امکان کار در داروخانه‌های شهری، محلی، روستایی و یا بیمارستانی را خواهند داشت و یا اینکه امکان پیشنهاد درمان‌های جدید با ترکیب داروها و گزینه‌های درمانی مختلف برای بیماران را به دست خواهند آورد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته داروسازی روسیه

در مقطع کارشناسانی ارشد در رشته داروسازی کشور روسیه، تمامی دروسی تخصصی در مقطع کارشناسی، به صورت تخصصی‌تر به دانشجویان ارائه داده خواهد شد. تمامی اطلاعات و دانش و مهارت دانشجویان در زمینه چکونگی استفاده از داروها، بررسی داروها و اطلاعات و ارتباطات و تداخلات دارویی و… در این مقطع به صورت تخصصی‌تر آموزش داده خواهد شد.

تحصیل در مقطع دکترا رشته داروسازی روسیه

دانشجویان رشته داروسازی در مقطع داروسازی می‌توانند تخصص‌های بیشتر در زمینه فارماکولوژی، داروسازی، داروسازی بالینی و یا کشف داروهای جدید را بیشتر و بهتر خواهند آموخت.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش تحصیل داروسازی در روسیه

از جمله مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش تحصیل داروسازی در کشور روسیه به این موارد باید اشاره کرد:

  • کامل کردن فرم درخواستی که شامل اطلاعات فرد متقاضی و رشته تحصیلی مورد نظر
  • ارائه نسخه رسمی ترجمه شده تمامی مدارک تحصیلی و ریز نمرات دوره دبیرستان به زبان روسی
  • ارائه​ گواهی سلامت و نتیجه آزمایش HIV یکی از مراکز مورد تایید سفارت روسیه در ایران
  • مدارک شناسایی با ترجمه رسمی به زبان روسی
  • چندین قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه مدرک آزمون آیلتس یا تافل در صورت درخواست دانشگاه مورد نظر

هزینه تحصیل داروسازی در روسیه

برای تحصیل داروسازی در روسیه نمی‌توان مقدار معینی را در مورد هزینه‌ها تعیین کرد. چرا که این مقدار بسته به مدت زمان تحصیل، دانشگاه، زبان دوره و… ممکن است تفاوت داشته باشد. برخی از دانشگاه‌های کشور روسیه دارای بالاترین رتبه‌بندی‌های جهانی هستند و همین‌طور مورد تائید وزارت بهداشت و درمان ایران نیز می‌باشند و بر همین اساس شهریه‌هایی به نسبت بیشتر از سایر دانشگاه‌ها ممکن است داشته باشند.

ذکر این نکته ضروری‌ست بدانید مقدار هزینه‌هایی که دانشجویان برای تحصیل باید پرداخت کنند، به نسبت دانشگاه، شهری که انتخاب می‌کنند و مقطع تحصیلی کاملا متفاوت است.

اگر خیلی کلی بخواهیم در مورد محدوده شهریه رشته داروسازی در کشور روسیه بگوییم:

  • برای گرفتن مدرک لیسانس داروسازی در روسیه باید هزینه‌ای بین: 220،000 تا 240،000 روبل (3،385 دلار تا 3،690 دلار) در سال در نظر داشته باشید.
  • برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد هم بسته به انتخاب دانشگاه دانشجو ممکن است بین 240،000 تا 260،000 روبل (3746 دلار تا 4058 دلار) و یا حتی تا 450،000 روبل (8082 دلار در سال) هم هزینه داشته باشد.
  • دوره‌های تحصیلات تکمیلی هم ممکن است د از 72،000 روبل (1293 دلار) تا 250،000(4490 دلار) در هر سال هزینه داشته باشد.

به طور کلی مقدار هزینه‌های تقریبی که برای تحصیل در رشته داروسازی در برخی از برترین دانشگاه‌های روسیه باید در نظر گرفت را در این لیست برای شما آماده کرده‌ایم:

اسم دانشگاه مدت زمان تحصیل زبان تدریس هزینه تقریبی شهریه
RUDN university 5 سال روسی 5000 دلار
Far Eastern Federal university 3 سال انگلیسی 4200 دلار
Sechenov university 5 سال روسی 2850 دلار
Kazan Federal university 5 سال انگلیسی و روسی 5800 دلار
Industrial Pharmacy, Pharmaceutical Medicine 2 سال روسی 1800 دلار

هزینه‌های زندگی در روسیه

کشور روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی شاید هزینه‌هایی به نسبت پایین‌تری برای زندگی داشته باشد. البته زندگی کردن در شهرهای بزرگی مثل مسکو و سن پترزبورگ به نسبت سایر شهرها، شاید کمی گران‌تر باشد.

همان‌طور که بارها در مقاله‌های قبلی گفته شد، مقدار هزینه‌های زندگی در هر شهر و یا کشوری، به سبک زندگی هر شخص می‌تواند متفاوت باشد و مقدار هزینه‌های زندگی، رابطه مستقیمی با سبک زندگی فرد دارد. به طور کلی بسته به نوع زندگی، هر دانشجو باید تقریبا حدود ۴۰۰ دلار در ماه را صرف اجاره محل اقامت و اسکان کند. ولی در نظر داشته باشید که اگر خوابگاه‌های دانشجویی را برای اقامت انتخاب کنید، هزینه‌های زندگی به نسبت بسیار پایین‌تر خواهد بود.

در مورد سایر هزینه‌های زندگی مثل خورد و خوراک، سیستم حمل و نقل و… هم در هر ماه به چیزی حدود 300 تا 400 دلار نیاز خواهید داشت که باز هم اگر در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و سبک زندگی راحت‌تری را انتخاب کنید، این مقدار بسیار کمتر خواهد بود و هزینه‌های زندگی بسیار کمتری را متحمل خواهید شد.

بورسیه‌های دانشگاه های روسیه

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان هزینه‌های زندگی در روسیه را پایین‌تر آورد، بهره‌مندی از بورسیه‌های تحصیلی است. دولت روسیه، بورسیه‌های تحصیلی متفاوتی را برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته است. وزارت آموزش پرورش و علوم فدراسیون روسیه بورسیه‌هایی را به اسم Russian State برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی در نظر گرفته است که بیشتر جنبه رقابتی دارد. دانشجویانی شانس گرفتن این بورسیه را خواهند داشت که بالاترین نمرات را به دست آورده باشند.

یکی دیگر از بورسیه‌های معتبر در کشور روسیه مختص موسسه سوئدی است که بورسیه‌هایی به اسم Visibly Program Scholarship برای تحصیل در مقطع دکترا و تحقیق و پژوهش های فوق دکترا برای حداکثر 12 ماه ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها برای دانشجویان کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، فدراسیون روسیه و اوکراین موجود می‌باشد.

دیگر بورسیه معتبر در این کشور، بورسیه‌های postdoctoral fellowships in humanities است که در مقاطع تحصیلی بالاتر مثل دکترا به دانشجویان برتر داده می‌شود. یکی دیگر از جدیدترین بورسیه‌هایی که اخیرا در کشور روسیه رواج پیدا کرده است، Russian Institute for Advanced Study است که در واقع یک برنامه تحقیقاتی بین‌المللی برای تبادل دانشجویان است که برای اقامت به مدت 3 ،6 و یا 8 ماه در R.I.A.S _M.P.S.U( مسکو_ روسیه) ارائه می‌شود.

مزایا و معایب تحصیل در کشور روسیه

کشور روسیه هم همانند سایر کشورهای جهان، برای تحصیل ممکن است مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد. قبل از انتخاب این کشور برای زندگی و تحصیل، خوب است تمامی جوانب را به خوبی بررسی کنید و سپس این تصمیم بزرگ را بگیرید.

در ادامه به چند مورد از مزایا و معایب تحصیل در کشور روسیه اشاره خواهیم کرد:

مزایا

تحصیل در کشور روسیه مزایای بسیار زیادی دارد. یکی از مزایای آن تحصیل در برترین دانشگاه‌های این کشور است رتبه‌های برتر جهانی دارد. لازم به ذکر است که روسیه شهرت بسیاری در علومی مثل فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی در دنیا دارد و دانشمندان به‌نامی در رشته‌هایی مثل ریاضیات، فیزیک، شیمی، زمین شناسی، مهندسی، برنامه نویسی، پزشکی و علوم طبیعی دارد.

علاوه بر این در روسیه امکان تحصیل در 657 رشته مختلف در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد. همین‌طور تحصیل با هزینه شخصی در روسیه بسیار ارزان‌تر از کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و انگلستان است و از لحاظ سطح آموزش هم رقابتی نیز با معروف‌ترین موسسات آموزشی غربی دارد.

یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور پایین بودن هزینه‌های تحصیل و بهره‌مندی از بورسیه‌های تحصیلی گوناگون در مقاطع مختلف است. بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و از همین رو نیازی نیست که تسلط صددرصدی به زبان روسی داشته باشید.

دیگر مزیت ارزنده تحصیل در کشور روسیه است که بسیاری از دانشگاه‌های روسیه دوره‌های تلفیقی با دانشگاه‌های خارجی اجرا می‌کنند. به این معنی که به فارغ‌التحصیلان دو مدرک اعطا می‌کنند و دانشجویان از طریق تحصیل در روسیه، هم یک مدرک روسی و هم یک مدرک از یک دانشگاه اروپایی دریافت خواهند کرد!

معایب

یکی از معایب تحصیل در دانشگاه‌های روسیه این است که بر خلاف دانشگاه‌های آمریکا، کشور روسیه تلاش خیلی زیادی برای پشتیبانی دانشجویان، خارج از کلاس درس انجام نمی‌دهد. مثلا دانشجویان خارج از زمان تحصیل دسترسی خیلی زیادی اینترنت رایگان، سیستم‌های پشتیبانی دانشجویی و فعالیت‌های فوق برنامه و… را نخواهند داشت.

به طور کلی در کشور روسیه تمرکز اصلی بر روی کیفیت آموزش است و خیلی به بالا بردن کیفیت زندگی شخصی دانشجویی اهمیتی داده نشده است. غذاهای دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی کیفیت خوبی ندارند و از این رو دانشجویان ترجیح می‌دهند به صورت شخصی خانه اجاره کنند و یا از غذاهای بیرون به جای غذاهای دانشگاه استفاده کنند.

یکی دیگر از معایب تحصیل در کشور روسیه این است که سیستم نمره‌دهی در دانشگاه‌ها عموما بر مبنای امتحانات پایانی است و دانشجو می‌بایست دانش کافی در مورد کل مطالب دوره را داشته باشد که در بسیاری موارد شاید امری بسیار سخت و  طاقت فرسا باشد.

دیگر معایبی که تحصیل در روسیه دارد، رشوه‌دهی است. چنانچه به استاد از این بابت توجه ویژه‌ای داشته باشید، تاثیر آن را در نمرات آخر ترم نیز خواهید دید. موضوعی که شاید در هیچ دانشگاهی در هیچ جای دنیا رواج نداشته باشد!

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

4.8/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *