اقامت

اقامت و تابعیت

اخذ اقامت و تابعیت چگونه می باشد؟ در سال 2018 قوانین جدید برای اخذ اقامت و تابعیت وضع شده است – اقامت و تابعیت به معنای واقعی به همدیگر دو امر جدا محسوب می شوند – اخذ اقامت و تابعیت را با سازمان مهاجرتی آوات می توانید به راحتی درک نمایید و درصورتی که اطلاعات مقاله و سایت ما کافی نبود می توانید در زیر همین مقاله سوالات خود را مبنی بر موضوع اخذ اقامت و تابعیت از مشاوران ما مطرح نمایید تا در اسرع وقت به شما عزیزان پاسخگو باشیم.

اخذ اقامت و تابعیت

اخذ اقامت و تابعیت از مباحثی است که در حقوق بین الملل خصوصی وجود دارد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که افرادی که قصد مهاجرت دارند غالبا اطلاعات حقوقی دقیقی در این زمینه در دست ندارند و متاسفانه امروزه شرکت های مهاجرتی و موسسات از این عدم آگاهی افراد سوء استفاده کرده و مسیر افراد را بر اساس نفع شخصی خود در نظر می گیرند و توضیحات و مشاوره ی دقیق و تخصصی در این زمینه ارائه نمی نمایند که این موضوع باعث می شود مسیر آن شخص به کلی تغییر یابد.

تعریف تابعیت

تابعیت به معنای عضویت فرد در جمعیت تشکیل دهنده دولت است. به عبارت دیگر تابعیت رابطه ایست سیاسی، حقوقی و معنوی بین شخص و کشور متبوع اش است که سبب می شود در قبال یکدیگر حقوق و تکالیفی داشته باشند.

براساس اصول کلی حاکم بر تابعیت در جهان، هر فردی باید دارای تابعیت باشد؛ از طرفی بنابر مقدمه قرارداد ۱۹۳۰ لاهه، بهتر است که هر فردی تنها دارای یک تابعیت باشد و نباید بیش از یک تابعیت تحت عنوان تابعیت مضاعف داشته باشد. از این رو چهار اصل زیر را برای تابعیت در نظر می گیرند:

  • هرکسی باید دارای تابعیت باشد – ضرورت تابعیت و نفی بی تابعیتی
  • نداشتن بیش از یک تابعیت – نفی دو یا چند تابعیتی
  • تغییر پذیری تابعیت – ترک تابعیت و گرفتن تابعیتی دیگر
  • ممنوع بودن سلب تابعیت

در هریک از این موارد دولت باید طوری قانونگذاری نماید که تمامی اصول فوق را رعایت کنند. به عنوان مثال در مورد تغییر پذیری تابعیت باید این امکان وجود داشته باشد که هر شخصی بتواند به سبب عواملی مثل ازدواج،تغییر تابعیت والدین و …. به لحاظ قانونی ترک تابعیت کند.

برای کسب تابعیت شیوه های مختلفی وجود دارد:

  • تابعیت اصلی که مربوط به دو سیستم خون و خاک می باشد
  • تابعیت اکتسابی که خود چهار دسته است

در سیستم خون که تابعیت نسبی نیز نامیده می شود فرزند متولد شده تابعیت والدین خود را می گیرد و در سیستم خاک فرزند متولد شده تابعیت کشوری را می گیرد که در قلمرو حاکمیت آن کشور متولد شده باشد.

در تابعیت اکتسابی، تابعیت از طریق تحصیل و در نتیجه اراده فرد، تبعی و در نتیجه اراده فردی دیگر، تحققی و درنتیجه ازدواج، و در نهایت اجباری می باشد.

تابعیت مضاعف

تابعیت مضاعف به معنای داشتن دو یا چند تابعیت برای شخص است. لذا در حالی که شخص تابع دولتی است، دولت یا دولت های دیگری نیز او را تابع خود می دانند. درنتیجه شخصی که بیش از یک تابعیت دارد، دارای یک وضعیت غیرعادی است؛ چرا که تابعیت منشاء حقوقی تکالیف فرد در برابر آن کشور است. به عبارت دیگر: تابعیت دوگانه یعنی فردی در یک زمان بتواند شهروند دو کشور متفاوت به حساب آید، به طوری که باتوجه به قوانین دارای گذرنامه هر دوکشور باشد.

دیدگاه های متفاوتی در بین کشورهای مختلف نسبت به دارا بودن دو یا چند تابعیتی بودن افراد وجود دارد. به طوری که برخی از دولت ها آن را نهی و حتی قانون هایی را برای جلوگیری از آن وضع کرده اند؛ ولی برخی از دولت ها داشتن گذرنامه کشورهای دیگر را امری مجاز و بدون محدودیت می دانند.

کشورهای یک تابعیتی

به عنوان مثال کشورهایی مانند دانمارک، چین، هند، نروژ و ژاپن با وضع قوانینی بازدارنده، داشتن بیش از یک گذرنامه را منع کرده اند. همچنین در اکثر کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی، داشتن تابعیت دوگانه منع شده است و در این کشور جریمه های سنگینی نیز درنظر می گیرند. این در حالی است که در کشورهایی مانند سوئد، کانادا، انگلستان، و ایالات متحده امریکا داشتن تابعیت دوگانه منع قانونی ندارد.

اکنون توجه به این نکته ضروری است که برای بدست آوردن تابعیت برخی از کشورهای منع کننده تابعیت مضاعف، این مشکل وجود دارد که شخص باید تابعیت اولی خود را سلب نماید. البته در برخی از همین کشورها مانند نروژ، سویس و … تحت شرایطی که برای هر یک از کشورها به صورت عام و خاص بیان می شود، امکان حفظ تابعیت اولیه توسط متقاضی وجود دارد.

برای مثال یک فرد ایرانی تنها تحت شرایط زیر می تواند تابعیت ایرانی را حفظ نماید:

  • هزینه ابطال تابعیت بسیار زیاد باشد
  • مدت زمان ابطال تابعیت بسیار زیاد باشد
  • به دلایل امنیتی شخص نتواند با ادارات و سازمان های کشور مبدا ارتباط برقرار نماید

تابعیت مضاعف گاهی در زمان تولد و گاهی بعد از آن بوجود می آید. در اولی به دلیل تعارض بوجود آمده در دو سیستم خاک و خون این تابعیت شکل می گیرد. و در نوع دوم در اثر تحصیل تابعیت جدید است که ممکن است از طریق تعارض در دو سیستم اشاره شده و یا حتی ازدواج باشد.

تعریف اقامت

اقامت رابطه ای است مادی و حقوقی که بدون توجه به تابعیت شخص، فرد را به قسمتی از خاک یک کشور مربوط می سازد. در واقع می گوییم اقامتگاه هر شخص، مکان معینی از یک کشور است که رابطه ای مادی و حقوقی بین آن کشور و شخص ایجاد می کند.

اگر شخصی با تابعیت کشور خود بخواهد در کشوری دیگر اقامت داشته باشد، باید ابتدا از آن کشور روادید و اجازه ورود کسب نماید و سپس اقدام به اخذ پروانه اقامت کرده و برای مدتی معین که در قانون آن کشور آمده است در آنجا زندگی کند. سپس با گذر زمان مشخص، فرد می تواند درخواست تابعیت نماید. لذا در حالت کلی، در اکثر مواقع ابتدا نیاز به اخذ مجوز برای اقامت در یک کشور و بعد از آن رسیدن به تابعیت آن کشور می باشد.

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین شما می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *