تحصیلی, مجارستان

اقامت تحصیلی مجارستان

اقامت تحصیلی مجارستان

اقامت تحصیلی مجارستان یکی از راه ها ی مهاجرتی مجارستان است. دیگر راه ها ی مهاجرتی مجارستان سرمایه گذاری و ثبت شرکت در مجارستان کار در مجارستان ازدواج درمجارستان است.

اقامت تحصیلی مجارستان

مجارستان کشوری است که در قلب اروپا واقع است، جمعیتی در حدود 10میلیون نفر دارد مجارستانکشوری دموکراتیک است و دارای جاذبه ­های توریستی می ­باشد دشت ­های حاصل خیز کشور مجارستان توسط رود دانوب آبیاری می ­شوند.

بوداپست پایتخت این کشور است وجود رود دانوب مناظر زیبایی را ایجاد کرده است.

به دلیل اینکه زبانی که برای تدریس در کشور مجارستان به کار برده می­شود انگلیسی است کشور مجارستان مکانی ایده ­آل برای تحصیل دانشجویان خارجی است.

در سال­های اخیر بیشتر بنگاه­های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده ­اند هزینه زندگی در کشور مجارستان نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ارزانتر است.

اقامت تحصیلی مجارستان

در بیست سال گذشته بیشتر از 10.000 متقاضی بین المللی برای تحصیل به کشور مجارستان آمده ­اند. دانشجویان در کشور مجارستان بیشتر به رشته­ هایی مانند: پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی گرایش دارند.

مدرک پزشکی که کشور مجارستان ارائه می ­دهد مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز این مدرک را قبول دارند و قابل انتقال به هر عضو اتحادیه اروپا است.

تحصیل در رشته پزشکی به دو زبان انگلیسی و آلمانی صورت می­گیرد برخی از دانشجویان خارجی که به کشور مجارستان برای تحصیل می­آیند از کشورهایی مانند: آلمان، اسرائیل، نروژ، ایران، چین و کانادا هستند.

 اقامت تحصیلی مجارستان: آموزش عالی در کشور مجارستان

در کشور مجارستان دانشکده ­ها زیر نظر یک دانشگاه به طور مستقیم اداره می­شوند در سیستم آموزش قدیمی، آموزش در سطح دانشکده در حدود سه تا چهار سال طول می­کشید و در حالیکه یک مدرک دانشگاهی حداقل چهار سال زمان خواهد برد و دوره­ های پزشکی تا شش سال زمان لازم دارند. علاوه بر این تحصیلات دانشگاهی در کشور مجارستان به سه مرحله تقسیم می­شود که عبارتند از: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.

مدارس آموزش عالی در سال 2005 و 2006 در سیر تحول جدیدی قرار گرفته ­اند در این سیستم جدید هر دو دانشکده و دانشگاه در کشور مجارستان دوره ­های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در صورتی که دانشکده­ ها شرایط لازم را دارا باشند، برقرار خواهد بود و در سراسر اتحادیه اروپا قابل قبول می­ باشد.

آموزش عالی مجارستان برای بیش از 600 سال برتری علمی خود را نشان داده است. اولین دانشگاه در کشور مجارستان در سال 1367 در شهر پچ (Pécs) تأسیس شد که در جنوب کشور مجارستان قرار دارد.

تاکنون 67 مؤسسه آموزش عالی در کشور مجارستان اعم از دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها وجود دارند که توسط دولت یا سازمان‌های خصوصی و یا کلیساها اداره می­شوند.

 اقامت تحصیلی مجارستان:مؤسسات آموزش عالی کشور مجارستان

کشور مجارستان در سال 1999 با امضاء بیانیه­ای فرایند بولونیا (Bologna) که با 28 کشور دیگر برای ایجاد حوزه آموزش عالی اروپا پایه گذاری گردیده است و اهداف اصلی این فرایند عبارتند از: بهبود اشتغال از طریق برنامه های درسی و تقویت ارتباط با بازار کار و افزایش کیفیت آموزشی است.

سیستم آموزشی سه مرحله ­ای

کشور مجارستان طبق قوانین فرایند بولونیا (Bologna) برنامه­ ریزی لازم را انجام می‌دهد.

ساختار مدارک در سه مرحله آموزش عالی در دسامبر سال 2004 به تصویب رسیده است و در همه زمینه­ های پژوهشی مطابق با این استاندارد بازسازی شده است  در این میان چند استثناء وجود دارد رشته‌هایی مانند: پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، دامپزشکی، معماری، قانون، صنایع دستی خاص، هنر و طراحی که در یک دوره تحصیلی طولانی 5 الی 6 سال تحصیلی زمان لازم دارند.

دوره اول 6 الی 8 ترم که در حدود 3 الی 4 سال زمان لازم دارد (180 الی 240 واحد درسی) و مدرک آن لیسانس (به مجارستانی: alapfokozat ) است.

دوره دوم که منجر به دریافت مدرک کارشناسی ارشد (به مجارستانی: mesterfokozat) می شود 2 الی 4 ترم است که به مدت 1 الی 2 سال زمان بر است و 60 الی 120 واحد درسی در آن تدریس می­شود قبل از دوره اول دو سال برنامه پیشرفته فنی و حرفه ای (به مجارستانی:  felsőoktatási szakképzés) که در کسب مدارج شغلی پیشرفته کمک می کند به صورت اختیاری ارائه می شود و کسی که دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد است می تواند دوره تخصصی آموزش عالی (به مجارستانی:  szakirányú továbbképzés) که برای تخصص در یک زمینه خاص بسیار مناسب است شرکت کند این برنامه های آموزشی به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا آموزش از راه دور ارائه می شوند.

دوره دکتری (به مجارستانی: doktori képzés) در حدود سه سال است و بعد از دوره کارشناسی ارشد فرد متقاضی دوره دکتری باید مدرک سطح زبان متوسط یعنی C را برای شرکت در آزمون دکتری دارا باشد و یک طرح پایان نامه خود را شرح و در هنگام مصاحبه ارائه دهد و هر مؤ سسه‌ای می تواند شرایط خاص خود را در این آزمون ورودی اعمال کند. برنامه دوره دکتری شامل دو بخش است که بخش اول در حدود 6 ترم و بخش دوم ارائه یک پایان نامه است و برای کسب مدرک دکتری داوطلب باید مهارت متوسط در دو زبان خارجی را دارا باشد.

سیستم اعتباری

سیستم انتقال اعتباری در کشورهای اروپاییECST ( European Credit Transfer System ) در کشور مجارستان نیز برقرار است و در چارچوب همکاری‌های آموزش عالی و پویایی در کشورهای اروپایی برای به رسمیت شناختن دوره‌های کشورهای عضو اتحادیه می­باشد و در سال 2004 -2003 اجرایی شد.

پذیرش

با توجه به قانون آموزش عالی در کشور مجارستان پذیرش برای رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت انتخابی است و حداقل شرایط لازم برای ورود به این دوره‌ها داشتن مدرک دوره تحصیلی دبیرستان غیر مجارستانی است.

برای تحصیل آموزش عالی در کشور مجارستان باید هزینه اقامت و امکانات رفاهی و همچنین شهریه دانشگاه را در نظر گرفت و فقط بعضی دانشگاه‌ها با قرار دادن شرایط خاص بورسیه تحصیلی اعطاء خواهند کرد.

چرا تحصیل در کشور مجارستان؟

کشور مجارستان ممکن است برای دانشجویان متقاضی در خارج از کشور مکان مناسبی برای ادامه تحصیل باشد با اینکه دانشگاه ­های کشور مجارستان مانند: دانشگاه­ه ای بریتانیایی نمی­ باشند اما با این وجود کشور مجارستان پیشرفت روز افزونی در این مورد داشته است و دانشجویان خارجی برای تحصیل بیشتر به علوم پزشکی، دامپزشکی و علوم پایه علاقه نشان می­ دهند.

در کشور مجارستان 25 دانشگاه همراه با تعدادی از دانشکده ­ها برنامه­ های دوره لیسانس را به طور کامل در پروسه کاری خود دارند.

در رتبه­ بندی QS دانشگاه­ های کشور مجارستان در سال 2014 در رتبه 15 قرار دارند همچنین دوره ­های ویژه زبان انگلیسی نیز در دانشگاه­ های کشور مجارستان تدریس می­ شود.

ورود به کشور مجارستان و مقررات ویزای آن

کسانی که در اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا زندگی می کنند برای تحصیل در کشور مجارستان نیازی به دریافت ویزا ندارند در صورتی که مدت اقامت آن ها از 90 روز تجاوز نکند و مدارک و مستندات لازم برای تحصیل را نیز باید ارائه دهند و در صورتی که این زمان طولانی باشد باید مدارک زیر را ارائه دهند: توانایی پرداخت شهریه، ارائه مدرک از دانشگاه مورد پذیرش و داشتن بیمه سلامت از کشور خود و همچنین می توانید تحت پوشش رایگان بیمه کشور مجارستان قرار گیرید (البته با گواهی از طرف دانشگاه مورد پذیرش در کشور مجارستان).

شهروندان غیر اتحادیه اروپا، نیاز دارند که ویزای اقامت برای تحصیل در کشور مجارستان را دریافت کنند و در فرم مربوطه تمام جزئیات برنامه مورد نظر شما سؤال می شود نوع آموزش، نام سازمان پذیرنده شما، مکان سازمان، اگر می­توانید از بورسیه تحصیلی استفاده کنید باید کلیه جزئیات را ذکر کنید، امکان پرداخت هزینه­ های مورد نیاز در کشور مجارستان (حمایت مالی) و فرمی که مربوط به ویزای تحصیلی در کشور مجارستان است مدارک مربوط به محل اقامت شما در کشور مجارستان و اثبات داشتن امکانات مالی مناسب زندگی در کشور مجارستان، مدرک تحصیلی برای دوره مورد نظر شما، داشتن مدرک زبان مجارستانی (برای دوره­ هایی که به این زبان ارائه می شوند) یا زبان انگلیسی.

سرمایه­ گذاری برای تحصیل در کشور مجارستان

دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه در کشور مجارستان می­ باشند و فقط در مواردی خاص قسمتی از شهریه بر اساس نمره دانشجویان کاهش پیدا خواهد کرد.

هزینه­ های زندگی در کشور مجارستان نسبتاٌ ارزان می­باشد، هزینه دانشجویان در ماه حدود 450 £ می­ باشد و دانشجویان می‌توانند از وام دانشجویی نیز استفاده کنند.

یافتن کار در کشور مجارستان برای دانشجویان در حال تحصیل که فقط می توانند به کار پاره وقت بپردازند، مشکل است و دستمزد مناسبی هم دریافت نخواهند کرد (هر ساعت £ 27 الی 00/4 £)، پس دانشجویان بهتر است که به تحصیل خود بپردازند.

هزینه های زندگی در کشور مجارستان

قیمت های عنوان شده، برای آوریل 2022 عبارتند از:

اجاره آپارتمان £ 120 الی 170 £ در هر ماه

کاپوچینو £ 89/0

آب (33/0 لیتر) £ 45/0

قرص نان £ 45/0

بلیط حمل و نقل عمومی £ 88/0

بلیط سینما £ 66

حال با توجه به شرایطی که عنوان شد باید تمام نکات گفته شده کشور مجارستان را در نظر گرفت و با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مقایسه‌های لازم را انجام داد تا گزینه مناسب برای یک دوره تحصیلی مناسب با توجه به شرایط ذکر شده، انتخاب گردد تا بتوانید پس از گذراندن دوره آموزش عالی از تمام لحاظ خود را برای آینده‌ای روشن و مطمئن آماده کنید و در پی آن از انتخاب خود راضی باشید.

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین شما می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *