آلمان, تحصیلی

اقامت تحصیلی آلمان

اقامت تحصیلی آلمان

تحصیل در آلمان برای افرادی که رویای زندگی در یک کشور اروپایی فوق مدرن و پیشرفته را دارند فراهم شده است. آلمان بهشت روی زمین برای افرادی است که علاقه بی حد و اندازه‌ای به فناوری‌های روز دنیا دارند. بنابراین اگر با تکنولوژی‌های جدید پیوندی ناگسستنی دارید و از یادگیری مفاهیم مختلف لذت می­ برید، با مهاجرت به آلمان می‌توانید رویاهای چندین ساله خود را به حقیقت پیوند دهید و زندگی در یک کشور اروپایی آرام، امن، خلاق و پویا را تجربه کنید.

در ادامه شرایط تحصیل در آلمان (اقامت تحصیلی آلمان) برای مقطع مختلف تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است. تا هنگام اخذ اقامت تحصیلی آلمان اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط دانشگاه‌های این کشور داشته باشید. کشور آلمان یکی از کشورهای حوزه  اتحادیه اروپا ( شنگن ) می‌باشد. شما با داشتن اقامت تحصیلی آلمان یا می‌توانید اقامت اروپا را بدست بیاورید. تحصیل رایگان در آلمان موضوعی است که ذهن خیلی از مخاطبان مهاجرت تحصیلی به آلمان و یا اقامت تحصیلی آلمان را درگیر نموده است.

اینکه تحصیل آلمان رایگان است به چه معنی است؟

هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه در مقاطع مختلف در آلمان رایگان است یعنی عملا بورسیه تحصیلی آلمان را در اختیار خواهید داشت. فقط شما هزینه خوابگاه و خورد و خوراک دانشجویی خود را در ماه پرداخت می‌نمایید.

مقاطع مختلف تحصیلی آلمان

پذیرش در دوره های مختلف در دانشگاه های آلمان دارای قوانینی می‌باشد که در ادامه به اختصار ارجع به آنها توضیح خواهیم داد. کار ضمن تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی در آلمان متفاوت است که در هر بخش توضیحات مختصری داده شده است.

تحصیل در مقطع لیسانس

تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس تنها به زبان آلمانی امکان ‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین کلیه متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی را هنگام مراجعه به سفارت همراه داشته باشند.

سطح زبان آلمانی فرد متقاضی!

سطح زبان آلمانی متقاضی جهت ادامه تحصیل در مقطع لیسانس، باید از B1 بیشتر باشد تا بتواند درس‌هایی که در دانشگاه های آلمان تدریس می‌شوند را به خوبی فرا بگیرد.

زمان تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس در آلمان

اقامت تحصیلی آلمان

اقامت تحصیلی آلمان

طول مدت زمان تحصیل کارشناسی در آلمان بین 3 تا 5 سال است. هنگام تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس علاوه بر شهریه دانشگاه باید مبلغی در حدود 500 تا 700 یورو را برای تأمین هزینه‌های جانبی زندگی همانند: خورد و خوراک، اجاره خانه، حمل و نقل و… مد نظر داشته باشید. دانشجویان مقطع لیسانس در آلمان از طریق اجازه کاری 20 ساعت در هفته می‌توانند بخشی از مخارج زندگی را تأمین کنند.

اما با توجه به این که آلمان یک کشور اروپایی است و دانشجویان مقطع کارشناسی آلمان نیز کمک هزینه تحصیلی دریافت نمی‌کنند. باید متقاضی یا سرپرست وی از تمکن مالی جهت تأمین شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در آلمان برخوردار باشد. جهت تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس باید گواهی اتمام دوره 12 ساله تحصیلی را به همراه ریز نمرات و ترجمه آن‌ها به سفارت تحویل دهید.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس

تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های آلمانی زبان و انگلیسی زبان امکان‌پذیر است؛ بنابراین دانشجویان بین المللی که موفق به اخذ نمره آیلتس بالای 6/5 یا تافل بالای 80 شده باشد، امکان شرکت در دانشگاه‌های بین المللی آلمان که دروس را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند خواهد داشت. مدت زمان تحصیل در دوره فوق لیسانس در آلمان 2 سال تعیین شده است و متقاضی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان باید دارای معدل بالای 14 باشد. دانشجویان در طول مدت زمان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان اجازه کار به مدت 20 ساعت در هفته را خواهد داشت. با توجه به حقوق تعیین شده برای دانشجویان که ساعتی 8 تا 14 دلار است، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در هر هفته درآمدی در حدود 160 تا 200 دلار دارند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که زمان تعیین شده جهت فعالیت‌های اجتماعی به هیچ عنوان قابل افزایش به بیشتر از 20 ساعت نخواهد بود؛ بنابراین در صوتی که متقاضیان این قانون را رعایت نکرده باشند، دانشگاه اجازه برخورد جدی و ممانعت از تحصیل دانشجو را دارا می‌باشد.

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری با توجه به این که این دوره تحصیلی بین 3 تا 5 سال زمان می‌برد، نیاز به علاقه و تلاش بسیار زیادی دارد؛ بنابراین افرادی که وارد مقطع دکتری می‌شوند باید انگیزه کافی جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشند و بتوانند مطابق قوانین تعین شده دانشگاه ساعت‌ها در آزمایشگاه به تحقیق و پژوهش بپردازند.

دانشجویان دکتری در آلمان جهت تحصیل در آلمان باید مدرک آیلتس را با نمره بالای 6/5 و تافل را با نمره‌ی بالای 90 کسب کرده باشند و از معدل بالای 16 برخوردار باشند. با دارا بودن این دو شرط و رزومه تحصیلی قوی امکان اخذ بورسیه تحصیلی از سوی دانشگاه‌های مطرح آلمان برای دانشجو وجود خواهد داشت.

توجه به این نکته ضروری است

در صورتی که دانشجو معدلی پایین‌تر از حد تعیین شده داشته باشد، می‌تواند آن را با نمره بالای زبان و رزومه پژوهشی قوی (چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر ) پوشش دهد. تا بتواند از بین متقاضیان زیادی که از سر تا سر جهان جهت اخذ بورسیه تحصیلی اقدام کرده‌اند، با موفقیت عبور کند و در دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرد. دانشجویان مقطع دکتری در آلمان اجازه کار در محیط بیرون به مدت 40 ساعت در هفته را خواهند داشت. دستمزدی که جهت این ساعات کاری در نظر گرفته شده است در هفته حدود 320 تا 400دلار خواهد بود.

مدارک مورد نیاز جهت اقامت تحصیلی در آلمان

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان عبارتند از:

مدارک لازم

1

مدارک شناسایی همانند کارت ملی و شناسنامه به همراه کپی آن‌ها.
2 پاسپورت با اعتبار بیشتر از 6 ماه.
3 مدرک زبان آلمانی با سطح بالای B1 یا مدرک تافل با نمره بالای 80 یا مدرک زبان آیلتس با نمره بالای 6(جهت دانشجویان مقطع دکتری تافل 90 و آیلتس 6/5 نیاز خواهد بود).
4 اصل مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه شده آن‌ها
5 گواهی نشان دهنده تمکن مالی متقاضی یا سرپرست
6 مدارک شغلی
7 توصیه نامه‌های اساتید و نامه انگیزه ادامه تحصیل جهت دانشجویان دکتری

مزایای اقامت تحصیلی آلمان

از مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • آلمان عضو پیمان شنگن است.
  • و پس از اخذ ویزای تحصیلی می‌توانید آزادانه و بدون نیاز به پاسپورت جداگانه به کشورهای اروپایی سفر کنید.
  • و از مناطق دیدنی آن‌ها بازید به عمل بیاورید.
  • دانشگاه‌های آلمان در رده برترین مراکز آموزشی جهان قرار دارند.
  • و امکانات مناسبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.
  • پس از اتمام تحصیلاتتان می‌توانید در سایر کشورهای اروپایی یا آمریکا جهت ادامه تحصیل پذیرش بگیرید.
  • یا این که در شرکت های مشهور آلمانی مشغول به کار شوید.
  • پس از اتمام تحصیل می‌توانید جهت اخذ ویزای کاری آلمان و… اقدام کنید و اقامت دائم آلمان را به دست بیاورید.
  • امکان تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، هنر و معماری نیز در این کشور برای دانشجویان بین المللی فراهم شده است.

آیا شرایط سنی برای اخذ ویزا و اقامت کاری آلمان وجود دارد؟

سن افراد متقاضی در این امر بسیار حائز اهمیت است. به‌طور حتم می‌بایست افراد متقاضی که سن زیر 40 سال را دارند اقدام نمایند. تحصیلات مرتبط و سابقه کاری افراد در امتیاز اخذ ویزای کاری آلمان بسیار مهم تلقی می‌شود.

وبسایت های کاریابی در آلمان به شرح زیر می باشند:

وب سایت های کاریابی

1

www.stepstone.de

2

www.monster.de

3

www.academicjobseu.com

4

www.jobware.de

5

www.ingenieurkarriere.de

در حال حاضر دریافت وقت سفارت آلمان امری بسیار دشوار است و یکی از مراحل اخذ اقامت کاری آلمان داشتن وقت مصاحبه در سفارت آلمان می‌باشد. یکی از مزیت هایی که کشور آلمان جهت ویزای کاری دارد این است که داشتن سابقه کار طولانی مهم نیست *شما می‌توانید نسبت به ارسال رزومه خود نگران نباشید و امیدوارانه این کار را انجام دهید.

مدارک لازم جهت دریافت اقامت کاری آلمان

  1. فرم کاری و تقاضای کاری آلمان را کامل نموده.
  2. شناسنامه و اصل پاسپورت و تصویر فتوکپی از تمامی صفحات آن.
  3. ۲ قطعه عکس.
  4. پرینت سه ماهه مالی و تمکن مالی.
  5. ترجمه قانونی مدارک تحصیلی فرد متقاضی به آلمانی و انگلیسی.
  6. گواهی عدم سوئ پیشینه برای فرد متقاضی.
  7. رزومه و بیوگرافی کامل شخص متقاضی.

نکته در خصوص تحصیلات فرد متقاضی اقامت کاری آلمان

برای یافتن شغل مناسب در آلمان داشتن مدرک لیسانس با فوق لیسانس تفاوت چندانی ندارد. شما باید حداقل مدرک کارشناسی را داشته باشید تا بتوانید جهت اخذ ویزای کاری آلمان اقدام نمایید و داشتن تخصص لازم و سابقه کاری در آن زمینه بسیار مهم تلقی می‌شود و شانس ویزا شدن شما را بالا خواهد برد. کشور آلمان و مردم آلمان نژاد پرست می‌باشند و زیر نظر زبان انگلیسی نیستند و داشتن مدرک زبان آلمانی هم یکی از موارد مهم اقامت کاری آلمان می‌باشد. مدرک B2 آلمانی برای افراد متقاضی کار در آلمان مناسب است و حداقل مدرکی که باید داشته باشید مدرک B2 است.

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی اقامت کاری آلمان نگاهی بیندازید.

دریافت راهنمایی جهت  اقامت تحصیلی آلمان

جهت تحصیل در آلمان باید با مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان آشنایی کافی داشته باشید. تا بتوانید به راحتی به آلمان مهاجرت کنید. وکلای متخصص در این زمینه در کنار شما هستند. تا مطابق با قوانین دولت فدرال آلمان بتوانید ویزای تحصیلی در مقاطع گوناگون را به دست بیاورید و وارد این کشور مدرن و هیجان انگیز شوید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا امکان کار دانشجویی برای دانشجویان آلمانی وجود دارد؟

  • تمام دانشجویان می توانند در حین تحصیل به کار دانشجویی نیز مشغول شوند، اما برای مقاطع مختلف ساعات کار دانشجویی متفاوت است.

2. چه محدودیت سنی برای تحصیل در آلمان وجود دارد؟

  • خوشبختانه برای تحصیل در آلمان هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، اما دقت کنید که گپ تحصیلی بسیار اهمیت دارد و نباید زیاد باشد.

3. ایا خوابگاه های دانشجویی مبلغی را از دانشجو دریافت می کنند؟

  • مبلغ دریافتی از طرف خوابگاههای دانشجویی به طور میانگین بین 120 یورو تا 200 یورو می باشد.

4. مدرک HZB چیست؟

  • هرکسی که تمایل به تحصیل در کشور آلمان در مقاطع دانشگاهی را داشته باشد نیازمند مدرک تحصیلی ورودی HZB که معادل دیپلم آلمانی است می باشد.

5. آیا مدرک CAE مورد تایید دانشگاه های آلمان است؟

  • بله تمام دانشگاه های آلمان آزمون زبان انگلیسی آیتلس / تافل / CAE را قبول دارند.

6. آیا دانشگاه شمنیتس رایگان است؟

  • دانشجویان دانشگاه شمنیتس کشور آلمان در مقطع کارشناسی شهریه ای را پرداخت نمی کنند و تنها در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان باید مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند، که مبلغ این شهریه به طور متوسط در حدود 35 هزار یورو در هر ترم است.

7. بورسیه ی دانشگاه صنعتی شمنیتس به چه کسانی تعلق می گیرد؟

  • دانشگاه صنعتی شمنیتس بورسیه و کمک هزینه هایی را برای دانشجویان در نظر گرفته است که این کمک هزینه به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در این دانشگاه را دارند تعلق می گیرد که حدود 12 هزار یــورو می باشد و افراد تنها یک بار می توان از این بورسیه استفاده کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *