اسلواکی, تحصیلی

اقامت اسلواکی از طریق تحصیل

اقامت اسلواکی از طریق تحصیل

اقامت اسلواکی از طریق تحصیل در سال 2022 یکی از خدمات موسسه مهاجرتی آوات در سال 2022 میلادی می باشد. لازم دانستیم در خصوص اقامت اسلواکی از طریق تحصیل مقاله ای را برایتان آماده و به اشتراک بگذاریم تا اطلاعاتی در خصوص کشور اسلواکی و همین طور راه های اقامتی کشور اسلواکی، از طریق تحصیل را کسب کنید.

همین طور جهت اطلاعات بیشتر در خصوص اقامت اسلواکی از طریق تحصیل در کشور اسلواکی می توانید از طریق راه های ارتباطی با موسسه مهاجرتی آوات تماس بگیرید و سوالات خود را می توانید در زیر همین مقاله مطرح نمایید و منتظر پاسخ از طرف کارشناسان ما باشید.

نیم نگاهی به کشور زیبای اسلواکی

جمهوری اسلواکی واقع در قلب اروپا و پایتخت آن براتیسلاوا و بزرگترین شهر اقتصادی اروپا می باشد. می توان گفت کشور اسلواکی به دلیل رشد اقتصادی سریع و کسب درآمد بالا از سال ۲۰۰۴ عضو شنگن شد.  زبان مادری و رسمی کشور اسلواکی، زبان اسلواکی می باشد.

مهاجرت به اسلواکی و اخذ اقامت کشور اسلواکی از طرق مختلفی امکان پذیر است، از جمله می توان به مهاجرت به کشور اسلواکی از طریق تحصیل و اخذ اقامت از طریق تحصیل در کشور اسلواکی اشاره نمود.

پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف در اسلواکی

شرایط اخذ و پذیرش تحصیلی در کشور اسلواکی در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله: دوره راهنمایی، دوره متوسطه، دوره فنی و حرفه ای و دوره دانشگاهی متفاوت است و می توان گامی موثر برای آینده خود و فرزندانتان در کشور اسلواکی باشد.

دوره راهنمائی در کشور اسلواکی

به طور کلی می توان بیان کرد که کشور اسلواکی در تحصیل دانش آموزان بسیار حساسیت به خرج داده است، سیستم آموزش و پرورش کشور اسلواکی مدارک قبولی دانش آموزان کشور خود را با مقیاس مورد سنجش قرار می دهد و با نمره کاملا مخالف است. دانش آموزان کشور اسلواکی باید به صورت اجباری ده سال دوره تحصیلی خود را بگذرانند و برای سنجش دانش آموزان مقیاس یک یعنی بهترین و مقیاس پنج یعنی بدترین می باشد. یعنی نمرات آنان بر اساس ۱ تا ۵ محاسبه می شـــود.

در بخش دوم دوره راهنمایی که به مدت ۴ سال به طول می انجامد  و به عنوان základná škola stupeň نام گذاری شده است.

لازم به ذکر است که دانش آموزان دوران ابتدایی و دوره راهنمایی را باید طبق یک برنامه درسی استاندارد جمعا به مدت ۸ سال طی کنند تا به مقطع تحصیلی بعدی راه پیدا کنند، البته این آموزش ۸ ساله به صورت رایگان انجام می گیرد.

تحصیل آموزش متوسطه در اسلواکی

دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه را که شامل دروس عمومی و تخصصی می باشد باید به مدت ۴ سال در یکی از رشته های اقتصاد، کشاورزی، فنی، هنر و بهداشت  طی کنند و بعد از گذشت این مدت دانش آموزان با دادن امتحان  نهایی “maturita” سنجیده می شوند و بعد از قبولی دیپلم دوره متوسطه را دریافت می کنند.

آموزش فنی حرفه ای در کشور اسلواکی:

دانش آموزان بعد ازبه اتمام رساندن دوره راهنمایی برای گرفتن دیپلم خود دو راه را می توانند انتخاب کنند:

۱- آموزش متوسطه

۲- آموزش فنی حرفه ای

مدت تحصیل درآموزش فنی حرفه ای نیز به مدت ۴ سال که به عنوان stredné odborné učilište در بین مردم شناخته شده است و بعد از به اتمام رسیدن این دوره دانش آموزان موظف هستند دوره کارآموزی خود را نیز بگذرانند.

سیستم آموزش عالی در کشور اسلواکی

پذیرش تحصیلی در دانشگاه های مختلف جهان از جمله اخذ پذیرش تحصیلی کشور اسلواکی شرایط خاصی دارد و این شرایط بسته به دانشگاه انتخابی شما دارد البته باید این را مدنظر داشته باشید که ممکن است دانشگاه موردنظر شما یک دانشگاه خصوصی باشد و صد البته که باید مورد تایید وزارت علوم قرار گرفته باشد. به طور کلی سیستم آموزش عالی در کشور اسلواکی از واحد های دولتی و خصوصی تشکیل شده است، اما اکثر این سیستم و واحدها به صورت دولتی هستند و به صورت دولتی نیز تامین مالی می شوند.

لازم به ذکر است شهریه دانشگاه خصوصی بالاتر از دانشگاه دولتی است، اما باید گفت که دانشگاه دولتی نیز کاملا رایگان نیست. اگر شما دانشجویی از اتحادیه اروپا(عضوشنگن) هستید، آموزش عالی در کشوراسلواکی برای شما رایگان است، در غیر این صورت شما مجبور به پرداخت ۶٫۵۰۰ تا ۲٫۵۰۰-دلار بسته به رشته و دانشگاه انتخابی در هر سال تحصیلی هستید.

به طور کلی شرایط پذیرش برای دانشجویان بین المللی همانند افرادیست که تابعیت اسلواکی را دارا می باشند. افرادی که دیپلم بین المللی دارند معمولا می توانند در موسسات آموزش عالی کشور اسلواکی به تحصیل بپردازند. اما هر دانشکده معیار و شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارد و دانشجو باید بعد از مطالعه و بررسی دقیق، درخواست خود را برای پذیرش دانشگاه مورد نظر خود بدهد.

البته دانش آموزان برای ورود به سیستم آموزش عالی که در سن ۱۸ سالگی انجام می گیرد باید چند امتحان که محتوای آن با دروس خوانده شده در مدرسه متفاوت است را بگذرانند.

به طور کلی آموزش عالی موجود در اسلواکی به ســــه گونه می باشد:

  • دانشگاه دولتی کشور اسلواکی که اکثریت را تشکیل می دهد: که کاملا مشخص است که دولتی می باشد و تامین مالی ان از طریق دولت تامین می شود.
  • نهاد دولتی کشور اسلواکی که ارتش، پلیس و دانشکده های پزشکی را شامل می شود: که این نیز ازطرف دولت تامین مالی می شود.
  • نهاد خصوصی کشور اسلواکی که غیر دولتی است و کاملا از طرف واحدها و نهادهای غیر دولتی یا خصوصی تامین مالی می شود و مورد تایید وزارت آموزش و پرورش می باشد و توسط این نهاد اداره می گردد.

شهریه در دانشگاه های اسلواکی

دانشجویانی که تابعیت کشور اسلواکی را دارا می باشند از پرداخت شهریه به طور کلی معذور هستند، البته دانشجویان بین المللی که به زبان اسلواکی مسلط باشند نیز همین طور هستند و نباید شهریه ای از جانب ایشان پرداخت گردد. اما دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که به زبان اسلواکی تسلط ندارند هزینه تحصیل ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو را در سال باید پرداخت کنند. البته هزینه برای دانشجویان رشته های پزشکی ۷۵۰۰ تا  ۱۰۰۰۰  یورو و برای دانشجویان رشته زبان ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو در سال می باشد.

شرایط پذیرش در مقاطع مختلف دانشگاهی

  • مقطع کارشناسی: مدت تحصیل: ۳ سال / مدرک پایان تحصیل: داشتن مدرک maturita / سن: ۱۸ تا ۲۴٫
  • مقطع کارشناسی ارشد: مدت تحصیل: ۲ سال / مدرک پایان تحصیل: داشتن مدرک کارشناسی پیوسته / سن: حداکثر ۳۰سال
  • مقطع دکتری: مدت تحصیل: ۳ یا ۴ سال / مدرک تحصیلی: داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته / سن: شرایط سنی ندارد.

*دانشجویان خارجی که امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را در کشور اسلواکی ندارند می توانند در دوره های زبان کشور اسلواکی شرکت کنند.

زبان تحصیل در اسلواکی

زبان استفاده شده برای تحصیل در کشور اسلواکی به زبان اسلواک است، اما امروزه به علت پیشرفت در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی و کارشناسی ارشد از زبان انگلیسی هم استفاده می شود و کاربرد بسیاری دارد.

*لازم به ذکر است که البته در متن فوق نیز به آن اشاره گردید. دانشجویان اگر زبان اسلواکی را بدانند شهریه ای ازآن ها دریافت نمی گردد.

تحصیل در اسلواکی بدون مدرک زبان در برخی از دانشگاه ها امکان پذیر است.

ترم های دانشگاه های اسلواکی

سال تحصیلی در آموزش عالی به دو نیم سال تحصیلی که از سپتامبر تا ژانویه ترم تابستانی و از فوریه تا ماه ژوئن ترم زمستانی که به صورت دو ترم و در هر ترم ۳۰ واحد به دانشجویان ارائه می گردد.

تحصیل پزشکی در کشور اسلواکی

دانش آموزان بعد از گذراندن مدت یک ساله دوره پیش دانشگاهی در کشور اسلواکی، می توانند با گذراندن آزمون ورودی، وارد دانشگاه های پزشکی کشور اسلواکی شوند. اگر این دانشجویان به زبان اسلواک مسلط باشند شهریه دانشگاه پزشکی که در آن به زبان اسلواک تحصیل می شود به صورت رایگان انجام می شود، در غیر این صورت این دانشجو باید آزمون ورودی به زبان اسلواک را بدهد (که البته لازم به ذکر است قبولی در این آزمون ورودی به علت شرکت دانشجویان بومی کشور اسلواک غیر ممکن است) یا در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی که در آن به زبان انگلیسی تدریس می شود شرکت کنند. ( لازم به ذکر است تحصیل در این دانشگاه های کشور اسلواکی رایگان نیست.) و در صورت قبولی وارد دانشگاه پزشکی کشور اسلواکی می گردد.

ویزای تحصیلی کشور اسلواکی

دانشجویان برای اقامت بیش از  ۹۰ روز یا ۳ ماه باید برای اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی مدارک زیر را به سفارتخانه کشور اسلواکی در کشور و خاک مبدا ارائه کنند:

  • فرم درخواست ویزا
  • عکس
  • پاسپورت بیش از ۶ ماه اعتبار
  • مدرکی مبنی براقامت تحصیلی درکشور اسلواکی به زبان اسلواکی
  • تمکن مالی
  • عدم سو پیشینه
  • پذیرش دانشگاه مد نظر
  • بیمه مسافرتی

هزینه زندگی و دانشجویی درکشور اسلواکی

اجاره منزل یک خوابه یا دو خوابه چیزی حدود ۳۵۰ الی ۵۰۰ یــورو در ماه هزینه دارد

هزینه خوابگاه با توجه به منطقه و امکانات مورد نظر و داشتن یک اتاق اشتراکی با چند دانشجو: ۷۰ یورو به بالا

خورد و خوراک: هزینه وعده صبحانه و نهار و شام ۱   الی  ۳ یورو می باشد

هزینه بیمه درمانی: ۳۰۰ یورو در سال

*لازم به ذکر است بیمه درمانی برای دانشجویان الزامی می باشد.

دانشـــگاه های برتر کشور اسلواکی

  1. دانشگاه Comenius در براتیسلاوا
  2. دانشگاه فناوری اسلواکی در براتیسلاوا
  3. دانشگاه فنی کوشیتسه
  4. دانشگاه زیلینا
  5. دانشگاه ماتی بل UMB
  6. دانشگاه کشاورزی اسلواکی
  7. دانشگاه اقتصاد برتیسلاوا
  8. دانشگاه فنی زولن
  9. دانشگاه سنت سیریل
  10. دانشگاه دامپزشکی و دارو سازی کوشیتسه

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

4.5/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *